arh. Alexandru Găvozdea, lider Platforma Sibiu2024
Sunt tatăl a doua fete de 10 și respectiv, 12 ani. Mai avem câțiva ani până la emoțiile examenelor de Evaluare Națională. Amândouă fetele mele sunt eleve ale unei școli private, cu un model educativ de inspirație nordică. De ce am optat pentru această școală privată? Pentru că sistemele nordice au la bază metode care promovează spiritul de colaborare între copii, favorizează învățarea prin asigurarea stării emoționale de bine, ancorează activitățile în viitor, pregătind copiii pentru a deveni cetățeni valoroși pentru comunitate.
Un stil de educație care scoate la suprafață, natural, abilitățile fiecărui copil, nu în competiție, ci prin cooperare cu ceilalți, deci complet diferit de cel românesc. Iar prima mare competiție este Evaluarea Națională.
Evaluarea Națională a venit anul acesta imediat după greva profesorilor, întâmplare care a pus, poate mai mult ca oricând, reflectorul pe educație. Am asistat la multă emoție, a copiilor, părinților, profesorilor, dar ca aceasta să se transforme în ceva bun, trebuie să ne uităm la cifre, să le analizăm și să tragem câteva concluzii. Eu cel puțin asta am de gând să fac în acest text despre Sibiu. Pentru că altfel, trece și anul acesta și ratăm o nouă ocazie de a îndrepta lucrurile.
Obiectivul meu este să vă provoc să vorbim despre Sibiu prin această lentilă, a cifrelor. Ce spun ele despre orașul nostru?
2023 este primul an în care admiterea la liceu se realizează doar în baza mediilor de la Evaluarea Națională, fără mediile obținute în școala generală.
1.651 de copii sibieni au trecut prin examenul de Evaluare Națională 2023. Examenul ar trebui să evalueze competențele obținute de copii în opt ani de școală generală. Dar, în realitate, evaluează cunoștințe și este hotărâtor pentru stabilirea liceului sau școlii profesionale unde își vor continua studiile.
Alături de copii, mii de părinți și bunici au stat cu sufletul la gură în așteptarea rezultatelor. Oare trebuia să facă mai multă meditație la matematică?, oare se descurcă?, oare ia măcar 9?, oare ia măcar 5? – o sumedenie de îngrijorări au tulburat nopțile familiilor cu copii în prag de Evaluare Națională.
În cadrul Platformei Sibiu2024, unde dezvoltarea și educația copiilor sunt teme centrale și puternic reprezentate de experți - membri fondatori, ne-am aplecat asupra datelor publicate de Ministerul Educației, referitoare la Evaluarea Națională 2023. Intenția de analiză a acestor date a fost să înțelegem:
- care sunt caracteristicile educației gimnaziale din Sibiu,
- să identificăm marile probleme și să găsim soluții la acestea.
La o distanță de doar 350 de metri, în centrul Sibiului, o școală are 90% dintre elevi cu note peste 9 la Evaluarea Națională, în timp în ce alta, doar 30% dintre copii au reușit să obțină mai mult de nota 7.
Vorbim despre Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” și Școala Gimnazială nr. 2.
Două planete educaționale în Sibiu, pe o distanță de 350 de metri. Două grupuri de copii școlari ai aceluiași oraș, la 5 minute unii de alții, între care, educațional, nu există nicio punte.
Diferențele colosale între instituțiile de învățământ caracterizează, în general, societăți slab dezvoltate. Or, noi, la Sibiu, suntem dintre cele mai prospere orașe ale României, cu un produs intern brut pe cap de sibian ce ne situează pe locul 6 național, imediat după Capitală și marile orașe - centre economice.
De ce apar aceste disparități tipice societăților slab dezvoltate într-unul dintre cele mai prospere orașe ale României?
Diferențele imense între rezultatele celor două instituții publice de învățământ pot avea cauze multiple: infrastructura școlară, resurse, metode de predare, nivelul profesional al cadrelor didactice, motivația copiilor - de multe ori legată de mediul socio-economic din care provin.
Indiferent de cauze, care merită analizate, copiii sibieni nu se bucură în mod egal de condiții de învățare nediscriminatorii. Iar acest lucru trebuie îndreptat.
Grafic 1
Grafic 2
Din analiza datelor publicate de Ministerul Educației, referitoare la rezultatele municipiului Sibiu la Evaluarea Națională 2023, rezultă că școlile sibiene arată în felul următor:
- 25% dintre școli au rezultate bune și foarte bune, unde cel puțin 50% dintre notele obținute sunt peste 8,5. La aceste școli, 615 elevi au dat anul acesta examenul de Evaluare Națională.
- 46% dintre școli cu rezultate medii, în care mediana notelor este situată între 7- 8,5. În aceste școli, 744 de elevi au dat examenul de Evaluare Națională.
- 29% dintre școli cu rezultate slabe, acestea fiind școli unde cel puțin 50% dintre note se situează sub nota 7. În aceste școli, 292 de elevi s-au prezentat la examenul de Evaluare Națională.
Supraaglomerarea școlilor “bune”, fenomen cu care ne luptăm în Sibiu de ani de zile, este vizibilă în aceste date.
Școlile cu rezultate bune au un număr dublu de absolvenți de clasa a 8-a, față de școlile cu rezultate slabe.
Soluția nu este să concentrăm excelența în 25% dintre unitățile școlare. Ci să o distribuim în toate școlile Sibiului, pentru ca ea să fie accesibilă tuturor copiilor sibieni.
Ne-am uitat pentru context la situația școlilor din reședințele de județ vecine - Brașov și Râmnicu Vâlcea și din două reședințe de județ dintre cele mai prospere din România: Cluj-Napoca și Timișoara. Școlile au fost ordonate după aceeași metodologie.
Grafic 3
Procentul de școli bune și foarte bune este asemănător în orașele analizate.
În schimb, se remarcă Brașovul cu o pondere semnificativ mai mică de școli cu rezultate slabe. Dacă presupunem o alocare uniformă a elevilor pe școli, în funcție de domiciliu, efectul asupra calității educației ar putea fi interpretat în felul următor: copiii din Brașov au o șansă mai mare să ajungă la o școală medie sau bună decât o au cei din Sibiu.
Totodată, o concentrare a școlilor cu rezultate slabe, în anumite zone ale orașului, îi împinge pe părinții din acele zone - acei părinți care se bucură de putere economică și socială, să caute alternative pentru școlarizarea copiilor lor, în afara zonei de domiciliu.
7 la teză poate înseamnă 4 la Evaluarea Națională
Un alt lucru important reflectat de datele analizate – rezultatele de la Evaluarea Națională din perioada 2016 - 2023 și mediile pentru ciclul gimnazial din perioada 2016 - 2021, ne arată că modul de evaluare a copiilor în timpul școlii este diferit de cel de la examenul de Evaluare Națională. Notele care duc la formarea mediilor în gimnaziu, sunt, în general, mai mari decât cele obținute la Evaluarea Națională.
Datele analizate de experții Sibiu2024 ne arată că în școlile din orașele din județul Sibiu, copiii care:
- au medii de 10 în gimnaziu, tind sa ia note de peste 9 la Evaluarea Națională;
- au medii de 9, tind să ia între 6 și 9 la Evaluarea Națională;
- au medii de 8, tind să ia între 5 și 7 la Evaluarea Națională;
- au medii de 7, tind să 5 sau mai puțin la Evaluarea Națională.
Grafic 4
Graficul 4 evidențiază o relație între notele de la Evaluarea Națională și diferențele cu mediile din clasele V-VIII. Cu cât notele de la Evaluare sunt mai mici, cu atât diferențele sunt mai mari față de mediile din clasele V-VIII. Cu cât școlile au rezultate mai slabe la Evaluarea Națională, cu atât ele dau note disproporționat mai mari copiilor în ciclul gimnazial.
Cât de relevante sunt notele din gimnaziu ale copiilor noștri, în contextul admiterii la liceu?
Răspunsul, din păcate, este că depinde de cât de bună este școala în care învață. Iar în Sibiu, doar 25% dintre școli au rezultate bune și foarte bune.
Diferențele în notarea copiilor de-a lungul gimnaziului și la Evaluarea Națională nu ne ajută absolut deloc. Timp de 4 ani de învățământ gimnazial, copilul este obișnuit cu un sistem de notare, care la examenul hotărâtor pentru continuarea studiilor liceale, se dovedește inutil. Această incongruență în evaluarea efortului său slăbește încrederea copilului în școală, este demotivant în efortul de învățare, nu oferă predictibilitate părinților și ne lovește pe mulți dintre noi cu șocuri emoționale greu de dus.
Avem la îndemână aici, local, mai multe instrumente prin care putem îndrepta lucrurile: de la programe sociale ale administrației locale țintite către copiii vulnerabili, la înființarea unui program de reformă locală a infrastructurii școlare din unitățile deficitare, până la parteneriate prin care adminstrația locală poate coopera cu ONG-uri pentru a egaliza șansele tuturor copiilor sibieni.
Dispunem de aceste instrumente, trebuie doar să le accesăm și implementăm. Cu toții visăm, nu-i așa, la un sistem care oferă tuturor copiilor șanse echitabile de educare și devoltare.
Cu toate aceste realități în față, reflectate de date, lansăm o invitație către Primăria Sibiu, Ministerul Educației prin Inspectoratul județean Sibiu, asociațiile de profesori, părinți și elevi pentru a găsi soluții serioase la aceste probleme. Soluțiile serioase presupun cooperare, iar Sibiu2024 pentru asta există. Să începem această dezbatere acum!
Voi ce credeți despre diferențele mari dintre rezultatele obținute la Evaluarea Națională în Sibiu și notele obținute de copii în gimnaziu?
Aștept răspunsurile voastre pe mail, la adresa: [email protected]
Explicații grafice
Grafic 3: Metodologie utilizată pentru ordonarea școlile în funcție de rezultatele de la Evaluarea națională 2023.
a. S-a calculat mediana mediilor la Evaluarea națională în 2023.
b. S-a calculat intervalul intercuartilic al mediilor la Evaluarea națională în 2023, acest interval măsurând dispersia notelor, adică diferența notelor dintre cei mai buni 25% și cei mai slabi 25%.
Grafic 4: Reprezentare grafică a școlilor din Sibiu la evaluarea națională din 2021. Fiecare bulină reprezintă o școală, poziția acesteia pe verticală fiind dată de mediana notelor la Evaluarea națională în 2021, iar poziția pe orizontală corespunde diferenței dintre mediile copiilor în ciclul V-VIII și mediile obținute de aceștia la Evaluarea națională. Diametrul bulinei este propoțional cu intervalul intercuartilic al mediilor la Evaluarea națională din 2021.
Surse de date
Au fost analizate date referitoare la rezultatele la Evaluările naționale și mediile din gimnaziu pentru anii 2016 - 2021, rezultatele de la Evaluare națională din anul 2023, nomenclatorul unităților de învățământ din anul educațional 2020-2021. Datele au fost accesate la următoarele surse online:
2023 |
http://evaluare.edu.ro/DefaultI.aspx |
accesat la 30.06.2023 |
2021 |
https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluarea-nationala-2021 |
accesat la 30.06.2023 |
2020 |
https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluarea-nationala-2020 |
accesat la 30.06.2023 |
2019 |
https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluare-nationala-2019 |
accesat la 30.06.2023 |
2018 |
https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluarea-nationala-2018 |
accesat la 30.06.2023 |
2017 |
https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluare-nationala-2017 |
accesat la 30.06.2023 |
2016 |
https://data.gov.ro/dataset/rezultatele-la-evaluarea-nationala-2016 |
accesat la 30.06.2023 |
Nomenclator |
https://data.gov.ro/dataset/reteaua-scolara-2020-2021 |
accesat la 30.06.2023 |
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 11913
Ultimele comentarii
Acum 29 minute
Alte natiuni erau demult reunite - noi lucru slab
Acum 43 minute
HBomb
Acum 43 minute
Q
Acum 49 minute
Q
Acum 57 minute
Q - erau limacși