Joi,
25.07.2024
Innorat
Acum
21°C

Ce ne spun rezultatele de la Evaluarea Națională despre educația gimnazială din Sibiu

Ce ne spun rezultatele de la Evaluarea Națională despre educația gimnazială din Sibiu

arh. Alexandru Găvozdea, lider Platforma Sibiu2024

Sunt tatăl a doua fete de 10 și respectiv, 12 ani. Mai avem câțiva ani până la emoțiile examenelor de Evaluare Națională. Amândouă fetele mele sunt eleve ale unei școli private, cu un model educativ de inspirație nordică. De ce am optat pentru această școală privată? Pentru că sistemele nordice au la bază metode care promovează spiritul de colaborare între copii, favorizează învățarea prin asigurarea stării emoționale de bine, ancorează activitățile în viitor, pregătind copiii pentru a deveni cetățeni valoroși pentru comunitate. 

Un stil de educație care scoate la suprafață, natural, abilitățile fiecărui copil, nu în competiție, ci prin cooperare cu ceilalți, deci complet diferit de cel românesc. Iar prima mare competiție este Evaluarea Națională.  

Evaluarea Națională a venit anul acesta imediat după greva profesorilor, întâmplare care a pus, poate mai mult ca oricând, reflectorul pe educație. Am asistat la multă emoție, a copiilor, părinților, profesorilor, dar ca aceasta să se transforme în ceva bun, trebuie să ne uităm la cifre, să le analizăm și să tragem câteva concluzii. Eu cel puțin asta am de gând să fac în acest text despre Sibiu. Pentru că altfel, trece și anul acesta și ratăm o nouă ocazie de a îndrepta lucrurile.

Obiectivul meu este să vă provoc să vorbim despre Sibiu prin această lentilă, a cifrelor. Ce spun ele despre orașul nostru? 

2023 este primul an în care admiterea la liceu se realizează doar în baza mediilor de la Evaluarea Națională, fără mediile obținute în școala generală.

1.651 de copii sibieni au trecut prin examenul de Evaluare Națională 2023. Examenul ar trebui să evalueze competențele obținute de copii în opt ani de școală generală. Dar, în realitate, evaluează cunoștințe și este hotărâtor pentru stabilirea liceului sau școlii profesionale unde își vor continua studiile. 

Alături de copii, mii de părinți și bunici au stat cu sufletul la gură în așteptarea rezultatelor. Oare trebuia să facă mai multă meditație la matematică?, oare se descurcă?, oare ia măcar 9?, oare ia măcar 5? – o sumedenie de îngrijorări au tulburat nopțile familiilor cu copii în prag de Evaluare Națională.

În cadrul Platformei Sibiu2024, unde dezvoltarea și educația copiilor sunt teme centrale și puternic reprezentate de experți - membri fondatori, ne-am aplecat asupra datelor publicate de Ministerul Educației, referitoare la Evaluarea Națională 2023. Intenția de analiză a acestor date a fost să înțelegem: 

-        care sunt caracteristicile educației gimnaziale din Sibiu, 

-        să identificăm marile probleme și să găsim soluții la acestea.

La o distanță de doar 350 de metri, în centrul Sibiului, o școală are 90% dintre elevi cu note peste 9 la Evaluarea Națională, în timp în ce alta, doar 30% dintre copii au reușit să obțină mai mult de nota 7. 

Vorbim despre Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” și Școala Gimnazială nr. 2. 

Două planete educaționale în Sibiu, pe o distanță de 350 de metri. Două grupuri de copii școlari ai aceluiași oraș, la 5 minute unii de alții, între care, educațional, nu există nicio punte. 

Diferențele colosale între instituțiile de învățământ caracterizează, în general, societăți slab dezvoltate. Or, noi, la Sibiu, suntem dintre cele mai prospere orașe ale României, cu un produs intern brut pe cap de sibian ce ne situează pe locul 6 național, imediat după Capitală și marile orașe - centre economice. 

De ce apar aceste disparități tipice societăților slab dezvoltate într-unul dintre cele mai prospere orașe ale României? 

Diferențele imense între rezultatele celor două instituții publice de învățământ pot avea cauze multiple: infrastructura școlară, resurse, metode de predare, nivelul profesional al cadrelor didactice, motivația copiilor - de multe ori legată de mediul socio-economic din care provin. 

Indiferent de cauze, care merită analizate, copiii sibieni nu se bucură în mod egal de condiții de învățare nediscriminatorii. Iar acest lucru trebuie îndreptat. 

 

Grafic 1

 
 

Grafic 2

 
Din analiza datelor publicate de Ministerul Educației, referitoare la rezultatele municipiului Sibiu la Evaluarea Națională 2023, rezultă că școlile sibiene arată în felul următor:

-       25% dintre școli au rezultate bune și foarte bune, unde cel puțin 50% dintre notele obținute sunt peste 8,5. La aceste școli, 615 elevi au dat anul acesta examenul de Evaluare Națională.

-       46% dintre școli cu rezultate medii, în care mediana notelor este situată între 7- 8,5. În aceste școli, 744 de elevi au dat examenul de Evaluare Națională. 

-       29% dintre școli cu rezultate slabe, acestea fiind școli unde cel puțin 50% dintre note se situează sub nota 7. În aceste școli, 292 de elevi s-au prezentat la examenul de Evaluare Națională.

Supraaglomerarea școlilor “bune”, fenomen cu care ne luptăm în Sibiu de ani de zile, este vizibilă în aceste date. 

Școlile cu rezultate bune au un număr dublu de absolvenți de clasa a 8-a, față de școlile cu rezultate slabe.  

Soluția nu este să concentrăm excelența în 25% dintre unitățile școlare. Ci să o distribuim în toate școlile Sibiului, pentru ca ea să fie accesibilă tuturor copiilor sibieni.

Ne-am uitat pentru context la situația școlilor din reședințele de județ vecine - Brașov și Râmnicu Vâlcea și din două reședințe de județ dintre cele mai prospere din România: Cluj-Napoca și Timișoara. Școlile au fost ordonate după aceeași metodologie.

 

Grafic 3

Procentul de școli bune și foarte bune este asemănător în orașele analizate. 

În schimb, se remarcă Brașovul cu o pondere semnificativ mai mică de școli cu rezultate slabe. Dacă presupunem o alocare uniformă a elevilor pe școli, în funcție de domiciliu, efectul asupra calității educației ar putea fi interpretat în felul următor: copiii din Brașov au o șansă mai mare să ajungă la o școală medie sau bună decât o au cei din Sibiu. 

Totodată, o concentrare a școlilor cu rezultate slabe, în anumite zone ale orașului, îi împinge pe părinții din acele zone - acei părinți care se bucură de putere economică și socială, să caute alternative pentru școlarizarea copiilor lor, în afara zonei de domiciliu.

7 la teză poate înseamnă 4 la Evaluarea Națională

Un alt lucru important reflectat de datele analizate – rezultatele de la Evaluarea Națională din perioada 2016 - 2023 și mediile pentru ciclul gimnazial din perioada 2016 - 2021, ne arată că modul de evaluare a copiilor în timpul școlii este diferit de cel de la examenul de Evaluare Națională. Notele care duc la formarea mediilor în gimnaziu, sunt, în general, mai mari decât cele obținute la Evaluarea Națională. 

Datele analizate de experții Sibiu2024 ne arată că în școlile din orașele din județul Sibiu, copiii care:
- au medii de 10 în gimnaziu, tind sa ia note de peste 9 la Evaluarea Națională;
- au medii de 9, tind să ia între 6 și 9 la Evaluarea Națională;
- au medii de 8, tind să ia între 5 și 7 la Evaluarea Națională;
- au medii de 7, tind să 5 sau mai puțin la Evaluarea Națională.
 


Grafic 4

Graficul 4 evidențiază o relație între notele de la Evaluarea Națională și diferențele cu mediile din clasele  V-VIII. Cu cât notele de la Evaluare sunt mai mici, cu atât diferențele sunt mai mari față de mediile din clasele V-VIII. Cu cât școlile au rezultate mai slabe la Evaluarea Națională, cu atât ele dau note disproporționat mai mari copiilor în ciclul gimnazial. 

Cât de relevante sunt notele din gimnaziu ale copiilor noștri, în contextul admiterii la liceu?

Răspunsul, din păcate, este că depinde de cât de bună este școala în care învață. Iar în Sibiu, doar 25% dintre școli au rezultate bune și foarte bune.

Diferențele în notarea copiilor de-a lungul gimnaziului și la Evaluarea Națională nu ne ajută absolut deloc. Timp de 4 ani de învățământ gimnazial, copilul este obișnuit cu un sistem de notare, care la examenul hotărâtor pentru continuarea studiilor liceale, se dovedește inutil. Această incongruență în evaluarea efortului său slăbește încrederea copilului în școală, este demotivant în efortul de învățare, nu oferă predictibilitate părinților și ne lovește pe mulți dintre noi cu șocuri emoționale greu de dus.

Avem la îndemână aici, local, mai multe instrumente prin care putem îndrepta lucrurile: de la programe sociale ale administrației locale țintite către copiii vulnerabili, la înființarea unui program de reformă locală a infrastructurii școlare din unitățile deficitare, până la parteneriate prin care adminstrația locală poate coopera cu ONG-uri pentru a egaliza șansele tuturor copiilor sibieni. 

Dispunem de aceste instrumente, trebuie doar să le accesăm și implementăm. Cu toții visăm, nu-i așa, la un sistem care oferă tuturor copiilor șanse echitabile de educare și devoltare.

Cu toate aceste realități în față, reflectate de date, lansăm o invitație către Primăria Sibiu, Ministerul Educației prin Inspectoratul județean Sibiu, asociațiile de profesori, părinți și elevi pentru a găsi soluții serioase la aceste probleme. Soluțiile serioase presupun cooperare, iar Sibiu2024 pentru asta există. Să începem această dezbatere acum! 

Voi ce credeți despre diferențele mari dintre rezultatele obținute la Evaluarea Națională în Sibiu și notele obținute de copii în gimnaziu? 

Aștept răspunsurile voastre pe mail, la adresa: [email protected]

Explicații grafice

Grafic 3: Metodologie utilizată pentru ordonarea școlile în funcție de rezultatele de la Evaluarea națională 2023.

a.      S-a calculat mediana mediilor la Evaluarea națională în 2023.

b.      S-a calculat intervalul intercuartilic al mediilor la Evaluarea națională în 2023, acest interval măsurând dispersia notelor, adică diferența notelor dintre cei mai buni 25% și cei mai slabi 25%.

Grafic 4: Reprezentare grafică a școlilor din Sibiu la evaluarea națională din 2021. Fiecare bulină reprezintă o școală, poziția acesteia pe verticală fiind dată de mediana notelor la Evaluarea națională în 2021, iar poziția pe orizontală corespunde diferenței dintre mediile copiilor în ciclul V-VIII și mediile obținute de aceștia la Evaluarea națională. Diametrul bulinei este propoțional cu intervalul intercuartilic al mediilor la Evaluarea națională din 2021.

Surse de date

Au fost analizate date referitoare la rezultatele la Evaluările naționale și mediile din gimnaziu pentru anii 2016 - 2021, rezultatele de la Evaluare națională din anul 2023, nomenclatorul unităților de învățământ din anul educațional 2020-2021. Datele au fost accesate la următoarele surse online:

2023

http://evaluare.edu.ro/DefaultI.aspx

accesat la 30.06.2023

2021

https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluarea-nationala-2021

accesat la 30.06.2023

2020

https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluarea-nationala-2020

accesat la 30.06.2023

2019

https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluare-nationala-2019

accesat la 30.06.2023

2018

https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluarea-nationala-2018

accesat la 30.06.2023

2017

https://data.gov.ro/dataset/rezultate-evaluare-nationala-2017

accesat la 30.06.2023

2016

https://data.gov.ro/dataset/rezultatele-la-evaluarea-nationala-2016

accesat la 30.06.2023

Nomenclator

https://data.gov.ro/dataset/reteaua-scolara-2020-2021

accesat la 30.06.2023

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

9 comentarii

B

Acum 1 an

Unii au avut bani de meditații, alții, ba. Poate n-ați observat, dar tocmai ce s-a semnat noua lege a educației - trebuia să vă invitați acolo la dezbateri. (sau ziceți-i pe nume: campanie electorală)
Raspunde

Parinte

Acum 1 an

Daca la in Colegiu/ liceu la o disciplina specifica /imp pentru profilul liceului se inscriu 2 elevi atunci e o problema serioasa cu profesorii care au predat 4 ani si au reusit sa convinga 2 elevi. Legea 544 obliga institutiile sa publice datele in anumite formate de fisier, nu mizeriile pe care nu poti face statistici. Cereti un excel si verificati cele de mai sus. Nu gonesti copiii de la ore si din destin ca esti titular la Colegiu pe viata si nu poti comunica
Raspunde

Grigore

Acum 1 an

Comparatia dintre Colegiul „Gheorghe Lazar” si Scoala 2 este total deplasata, fapt ce denota necunoasterea sistemului de acces la clasa a V-a in cele doua unitati de invatamant. La CNGL elevii sunt primiti in clasa a V-a dupa ce sustin un concurs de selectie din limba romana, matematica si limba engleza. Pot participa elevi din tot judetul, chiar din tara. La Scoala 2 aria de selectare este deta de circumscriptia scolara aferenta unor strazi. Ar fi urat daca rezultatele ar fi invers. In acest mod sunt normale. De ce nu comparati Scoala 13 cu Scoala 18, ambele pe strada Lunga, la 100 m distanta, cu circumscriptii arondate in mod egal. Aici criteriile de selectie a elevilor sunt egale, deci putem compara.
Raspunde

Anna

Acum 1 an

Perfect adevărat! Cele două școli nu pot fi comparate, ele nu au aceleași criterii de admitere în clasa a V-a, deci nu pot fi comparate. La Colegiul Național ,,Gheorghe Lazăr", dau examen de admitere copiii interesați de școală, copiii care participă în învățământul primar la diferite concursuri, copiii care au părinți interesați de educație. Nu spun că în celelalte școli nu sunt copii foarte buni, doar că în clasa a V-a, nu se pornește de la același nivel.
Raspunde

Maria

Acum 1 an

Ar fi interesant daca s-ar evalua performantele orcărei școli gimnaziale, în condițiile în care elevii nu ar lua meditații. Acolo s-ar vedea valoarea școlii, în rest este munca copiilor plus sacrificiul părinților care de cele mai multe ori plătesc meditații înca din clasa a V-a.
Raspunde

Alt parinte

Acum 1 an

Autorul articolului dovedește ca nu cunoaște sistemul de învățământ. Ca profesoară și părinte de elev îi recomand să se abțină de la comparații, judecați de valoare, generalizări sau soluții de "reformator" al sistemului. Au fost prea mulți în ultimele decenii care au distrus tot ce au putut cu reformele lor. Domnul de mai sus, ca toți pricepuții, e perfect pentru cariera politică de doi bani.
Raspunde

Comenius

Acum 1 an

Excepțional mesaj, stimată doamnă profesoară. Îmi amintește de celebra expresie a pictorului Apelles. Mă bucur că mai există oameni ca dumneavoastră!
Raspunde

Profesoara

Acum 1 an

Deci sa taca toata lumea si sa va lase in pace doamna profesor?
Raspunde

@@@

Acum 12 luni

Scoala fin.... mare scofala! La Sc. 2 sunt etnicii de pe 9 mai care isi baga si isi scot... La Lazar sunt copii slectati in urma unui examen dupa clasa a IV a.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus