ACTUALIZARE 27 IULIE: Proiectul a fost aprobat unanim.
ȘTIREA INIȚIALĂ:
Lipsa experienței și capacității necesare determină conducerea orașului să delege pentru încă 4 ani administrarea sistemului de iluminat public din municipiu. Până în 2028, Primăria Sibiu promite că întreg sistemul de iluminat public va fi modernizat, astfel încât toate aparatele de iluminat să fie cu module LED, din care peste 90% să fie controlate prin telegestiune.
Pentru ședința consiliului local din 27 iulie a fost pregătit un proiect de hotărâre privind aprobarea „Strategiei Locale de Dezvoltare a Serviciului de Iluminat Public din Municipiul Sibiu și Stațiunea Păltiniș", „Studiului de Oportunitate privind alegerea formei de gestiune a Serviciului de Iluminat Public din Municipiul Sibiu și Stațiunea Păltiniș" și „Regulamentului Serviciului de Iluminat Public în Municipiul Sibiu și Stațiunea Păltiniș", pentru perioada 2024 - 2028.
Documentele explică pe larg misiunea principală: organizarea, modernizarea, dezvoltarea, eficientizarea serviciului de iluminat public, precum și scăderea consumului de energie electrică, ridicarea gradului de civilizaţie, a confortului şi a calităţii vieții, creşterea gradului de securitate individuală şi colectivă, a gradului de siguranță a circulaţiei rutiere şi pietonale.
Totodată, municipalitatea explică prin acest proiect că a decis să delege unei firme serviciul de gestionare a iluminatului public, așa cum s-a întâmplat din 2020 încoace, de fapt.
În prezent, sistemul de iluminat public din municipiul Sibiu este parțial în proprietatea municipiului şi parțial în proprietatea SC DEER SA (Distribuție Energie Electrică România) - Sucursala Sibiu.
În baza unui Ordin comun din 2007 emis de ANRE și ANRSC (Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice), s-a încheiat cu SC DEER SA - Sucursala Sibiu un contract (2019) privind folosirea infrastructurii sistemului de distribuție a energiei electrice pentru realizarea serviciului de iluminat public în municipiul Sibiu.
În prezent, municipiul Sibiu are delegată gestiunea serviciului de iluminat publi către SC FLASH LIGHTING SERVICES SA până la data de 29.01.2024 şi intenţionează încheierea unui nou contract de delegare pe o perioadă de patru ani respectiv 2024 - 2028.
„În zonele nemodernizate reţelele de alimentare cu energic electrică sunt, în majoritate, rețele aeriene, cu utilizare comună atât pentru alimentarea cu energie electrică a consumatorilor casnici, cât și pentru alimentarea cu energie electrică a iluminatului public. Reţelele de alimentare realizate cu cabluri subterane au un grad avansat de uzură (cu excepţia celor realizate în ultimii ani). Majoritatea rețelelor de alimentare subterane au o vechime de peste 35 de ani şi necesită un număr mare de intervenţii pentru menţinerea în funcțiune, ceea ce generează costuri mari şi durate mari de nefuncționare a iluminatului public. Aceste reţele de alimentare subterane vor trebui treptat înlocuite.
O mare parte din punctele de aprindere a iluminatului public se află încă în posturile de transformare de alimentare cu energie electrică a căror proprietar este SC DEER SA - Sucursala Sibiu. Datorită acestui fapt intervenția la un astfel de punct de aprindere nu este facilă şi este de durată presupunând prezența de personal autorizat din partea proprietarului. De asemenea, având în vedere că aceste puncte de aprindere nu sunt în proprietatea Municipiului Sibiu înlocuirea unor componente defecte nu ţine de municipalitate”, se menționează în strategia atașată proiectului de hotărâre.
Se explică în continuare că defectele apărute în sistemul de iluminat public nemodernizat (becuri arse, bobine nefuncționale, siguranţe arse, reţea de alimentare defectă etc.) sunt greu de sesizat în timp util din lipsa monitorizării prin telegestiune de către un dispecerat. În prezent majoritatea neconformităţilor apărute în sistemul de iluminat public (peste 90%) sunt în zonele nemodernizate, cu toate că aparatele de iluminat nemodernizate reprezintă mai puţin de 36% din totalul aparatelor de iluminat din Municipiul Sibiu şi Staţiunea Păltiniș.
Documentul mai prevede cum va fi extins sistemul de iluminat, cum trebuie să fie realizat iluminatul arhitectural și ornamental, cum va funcționa sistemul de telegestiune, dar și dispeceratul care monitorizează și operează sistemul de iluminat public etc. Totodată, este descrisă orientarea aparatelor de iluminat, temperatura de culoare și reciclarea la sfârșitul duratei de viață a echipamentelor electrice sau electronice.
„Din punct de vedere economic, nu trebuie omis faptul că reducerea consumului de energie electrică și implicit a valorii facturilor este cea mai importantă cerință care printr-o abordare corectă poate conduce la un sistem de iluminat public cu performante economice şi tehnice. Astfel (...), se pot obține rezultate remarcabile care, incluzând extinderea iluminatului pe toate străzile și zonele pietonale din parcuri și locuri de recreere unde acesta este deficitar, să conducă la o scădere a consumului de energie electrică cu aproximativ 30% față de energia electrică consumată de un sistem de iluminat public nemodernizat. În același timp, odată cu modernizarea iluminatului vor scădea semnificativ costurile cu lucrările de întreținere”, scrie în concluziile strategiei locale de dezvoltare a serviciului de iluminat public din municipiul Sibiu și stațiunea Păltiniș.
Municipalitatea nu-și asumă riscurile
În studiul de oportunitate sunt analizate cele două opțiune de gestionare a serviciului public de iluminat: directă și indirectă sau prin delegare către o companie.
Sunt descrise astfel motivele de ordin legislativ, de ordin economico-financiar, precum și cele de ordin social.
Delegarea gestiunii este considerată de specialiștii Primăriei optimă din câteva motive: „Dacă în cazul gestiunii directe autoritatea administrativă este responsabilă în integralitate de modul de îndeplinire a obligațiilor care decurg din lege, în privinţa delegării gestiunii legea îi permite acesteia să împartă sarcinile cu un operator public sau privat, acordând totodată posibilitatea ca prin contractul de delegare să fie impuse exigenţe specifice, în acord cu nevoile şi situaţia concretă de la nivelul comunităţii locale incidente”.
Totodată, funcționarii Primăriei cred că prin delegarea serviciului de iluminat public se va putea obţine un raport optim între tarife şi calitate.
„Înființarea şi susţinerea unui serviciu propriu al Primăriei, cu personal specializat și cu dotarea tehnică necesară prestării unui serviciu de calitate ar presupune costuri financiare importante pentru bugetul local. Estimarea costurilor pe toată durata delegării, inclusiv identificarea şi cuantificarea financiară a riscurilor, poate conduce la stabilirea unor tarife reale şi acceptate de către toți utilizatorii, astfel încât alegerea unui operator să fie pe deplin justificată şi financiar, pe lângă principiile descentralizării și eficientizării cerute de normele europene”, concluzionează autorii studiului de oportunitate.
Datele Primăriei arată că în perioada delegării de gestiune, începând cu ianuarie 2020 şi până în prezent, s-au modernizat circa 65% din aparatele de iluminat din municipiul Sibiu şi Staţiunea Păltiniş, s-a implementat sistemul de telegestiune, s-au modernizat 56 de puncte de aprindere a iluminatului şi s-au înlocuit circa 60 km de conductoare de alimentare cu energie electrică.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: iluminat sibiu , iluminat public
Vizualizari: 3426
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Ana lu Manole
Acum 2 ore
Virgil Caragea
Acum 4 ore
Un cititor
Acum 4 ore
Sibian
Acum 5 ore
Joe Doe