Vineri,
15.08.2025
Cer Senin
Acum
20°C

Mocănița de pe Valea Hărtibaciului are acum în garnitură primul vagon românesc

Mocănița de pe Valea Hărtibaciului are acum în garnitură primul vagon românesc

În acest weekend a fost pus în circulație primul vagon românesc adăugat mocăniței de pe Valea Hârtibaciului, anunță cei de la Asociația Prietenii Mocăniței.

„Aglomerarea bruscă a mocăniței de la început de august, prilejuită de sezonul de concedii, a fost mai ușor de gestionat în acest an datorită îmbogățirii parcului rulant al mocăniței cu un nou vagon. Este vorba de un vagon autentic hârtibăcean, produs în anul 1985 la Întreprinderea de vagoane MEVA din Drobeta Turnu-Severin, care a circulat între Sibiu și Agnita până la închiderea liniei de către CFR, în anul 2001”, scriu Prietenii Mocăniței pe pagina de facebook

Aceștia spun că istoria post-CFR a vagonului este una destul de interesantă.

Abandonat la capăt de linie în gara Sibiu, a devenit adăpost pentru oamenii străzii până în anul 2007, când, datorită amenajării legăturii rutiere pe sub podul gării până la gară, a fost tras în fața depoului mocăniței din Sibiu, unde a fost vandalizat de trecători.

Un an mai târziu, după cinci licitații amânate sau anulate din motive absurde la care ne-am prezentat la București, împreună cu alte cinci vagoane din Sibiu, a fost vândut Remat-ului (care nu participase la niciuna din licitații).

A fost salvat în ultima clipă de la tăiere, după un apel telefonic anonim al unui pasager dintr-un tren care trecea pe lângă depou, pentru alte vagoane din acel lot fiind deja prea târziu. După o mobilizare exemplară a primarilor de pe vale, care au strâns fier vechi de pe sate pentru dat la schimb, după un cântar mult decalibrat al Remat-ului, bineînțeles în favoarea lor, și după o cofinanțare din partea fundației Mihai Eminescu Trust, vagonul a ajuns într-un final înapoi la Agnita, după 7 ani de la ultima lui cursă, de data asta pe platforma unui camion.

„Începând cu anul 2009, voluntarii noștri s-au apucat de restaurarea lui, fără nicio experiență în domeniu, în aer liber și cu scule rudimentare, dar cu mult entuziasm și cu ajutorul celor care au crezut în noi.

Astfel, în luna septembrie a acelui an, cu exteriorul recondiționat și cu un interior încropit în grabă, vagonul a circulat în gara Agnita și pe 1 km de linie, alături de o locomotivă cu abur, pentru sărbătorirea centenarului mocăniței, acela fiind primul eveniment major pe care l-am organizat. După centenar, el a rămas în gara Agnita, unde un adăpost temporar a fost construit în jurul lui și sub care au continuat lucrările la interiorul vagonului.

În 2015 am fost cât pe ce să îl folosim pentru prima ediție a Zilelor Mocăniței de la Cornățel, interiorul fiind aproape de finalizare, însă vremea rea ne-a stricat planurile, așa că a rămas la Agnita. Ulterior, datorită curselor tot mai dese pe care le organizam la Cornățel și a nevoii continue de întreținere a liniei, nu am mai avut timp pentru finalizarea lucrărilor la vagon, după scurt timp devenind evident că materialele pe care le-am folosit la interior nu erau adecvate, acestea degradându-se rapid sub acțiunea umezelii din aer”, mai scriu rietenii Mocăniței. 

Și pentru că își doreau un tren al lor, când au avut oportunitatea accesării de fonduri nerambursabile pentru mocăniță, vagonul a făcut parte din trenul propus spre recondiționare, alături de o locomotivă nouă.

„Așa se face că, trei ani mai târziu și după 22 de ani de când nu a mai călcat pe aici, vagonul proaspăt recondiționat la atelierele societății Calea Ferată Îngustă din Criscior, Hunedoara, este pus din nou pe șinele de acasă, în gara Cornățel. Cu un interior refăcut, cu instalație de iluminat, partea de rulare revizuită, instalația de frână automată completată și funcțională, acesta este, la momentul actual, cel mai modern vagon de călători aflat în circulație pe liniile de mocăniță din țară, iar primii călători s-au bucurat de el la cursa de vineri seară, urmați de cei care au ales să admire stelele căzătoare din mocăniță în noaptea de sâmbătă spre duminică. Vagonul va rămâne în continuare în compunerea garniturii turistice a mocăniței și vă veți putea bucura de el, sau retrăi vremurile în care făceați naveta cu mocănița, conform programului de circulație afișat pe site”. 

Vagonul face parte din proiectul „Un tren pentru Mocăniță”, depus de Asociația Prietenii Mocăniței în parteneriat cu comuna Marpod la GAL Microregiunea Hârtibaciu și finanțat cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), implementat de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, din subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. PNDR este finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală.

Sursa foto: Facebook Asociația Prietenii Mocaniței

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

4 comentarii

Kokos

Acum 2 ani

Tot respectul pentru "Prietenii Mocanitei"!
Raspunde

Minca marian

Acum 2 ani

Felicitări tuturora care au pus umărul la restaurare acestui vagon daca era timpul de altădată se construiau 10 vagoane in decurs de 1 luna de cele mai multe ori regretăm timpurile pana in 1989.cand totul era perfect din punct organizatoric si foarte mulți meseriași care i aveam

Raspunde

Natașa pienescu

Acum 2 ani

Încă odată, felicitări "Prietenilor mocăniței" pentru entuziasmul, priceperea și dorința de a lăsa ceva in urma lor! Mă voi reîntoarce întotdeauna cu drag in aceste locuri, printre altele, și datorită lor!
Raspunde

Konya Mircea

Acum 2 ani

Mi-ar place sa vad si sa aud asemenea initiative lăudabile si in alta parte din țară unde mocanita a făcut istorie dar se vede ca nu mai sunt oameni asa inimoși ca voi sa renasca timpurile trecute.Va felicit si sper ca voi avea si eu ocazia sa merg odata cu mocanita voastră.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus