Într-o ședință-record a Consiliului local Sibiu, care a durat aproape 3 ore, Eduard Teodosescu, liderul sindical al șoferilor Tursib, a vorbit despre „situația critică” a șoferilor de autobuze din oraș. Potrivit acestuia, șoferii cer salarii decente, în caz contrar eficiența serviciului de transport public din Sibiu va fi pusă în pericol. A fost subiectul la care consilierii locali au dezbătut cel mai mult - aproape o oră au durat discuțiile.
Potrivit lui Teodosescu (foto principală), de-a lungul anilor veniturile nete ale șoferilor au fost susținute în principal de orele suplimentare lucrate, ceea ce a dus la creșterea frecvenței de circulație a autobuzelor. Cu toate acestea, salariile nu au crescut în mod corespunzător pentru această profesie, atrage atenție acesta. Eduard Teodosescu a avertizat că această situație creează un cerc vicios și, în absența unor măsuri concrete pentru creșterea salariilor, transportul public din Sibiu ar putea reveni la nivelul de acum 20 de ani în ceea ce privește frecvența și calitatea serviciului.
Un alt aspect semnalat a fost cel legat de numărul de șoferi pensionari, care s-a ridicat la 20, ceea ce „agravează deficitul de personal”.
Intervenția liderului de sindicat a avut loc înainte de punerea la vot a proiectului de hotărâre privind aprobarea modificării Programului de circulație al transportului public de călători în Municipiul Sibiu, în perioada noiembrie - decembrie 2023.
În cadrul dezbaterii, Teodosescu Eduard a subliniat că șoferii nu mai sunt dispuși să lucreze ore suplimentare și cer un salariu decent pentru munca lor. Acesta a menționat că, în semn de protest, șoferii ar putea organiza chiar greve și că doresc să primească garanții clare că vor beneficia de salarii mai mari în viitor, înainte de a decide dacă vor continua să lucreze în această profesie sau nu.
La Tursib a fost făcut un audit extern
La rândul său, primarul Astrid Fodor a confirmat că în cadrul Tursib a fost efectuat un audit extern pentru a evalua situația financiară a societății, iar rezultatele vor fi transmise în curând. Fodor a recunoscut că problemele la Tursib sunt vechi și că țin inclusiv de centralizarea excesivă și de condiționările din legea bugetului.
Directorul tehnic al Tursib, Eugen Sârbu, a subliniat că deficitul de șoferi a fost de aproximativ 50 pe tot parcursul anului, ceea ce a dus la depășiri de buget. Acesta a propus o ajustare a planului de transport „doar pentru lunile noiembrie și decembrie” pentru a face față deficitului actual de personal, lucru care nu a mulțumit consilierii, care și-au dorit ca societatea să le prezinte și un plan pentru anul următor, astfel încât să fie asigurați că nu vor exista situații asemănătoare.
Astfel, cei din PNL și USR au anunțat că vor vota împotriva proiectului.
Liderul liberalilor, Adrian Bibu, a sugerat că Sibiul ar trebui să urmeze exemplul altor orașe precum Timișoara și Cluj „unde sunt salarii mai mari pentru șoferii de transport public”. Iar Diana Mureșan de la USR a spus că „noi nu vrem să votăm niște modificări care sunt favorabile conducerii, dar sunt în detrimentul cetățenilor”. Mai mult, Mureșan a atras atenția că de problema deficitului de personal se cunoaște de cel puțin 2 ani, iar conducerea societății nu a întreprins nimic ca să o soluționeze.
Dezbaterea a durat aproape o oră, timp în care soluții nu erau vociferate; mai mult, liderul PSD s-a întrebat care vor fi consecințele neadoptării acestui proiect – întrebare rămasă fără o explicație clară. Directorul interimar al Tursib a explicat că reducerea traseelor este legată de problemele financiare și că, fără acest proiect, societatea va trebui să continue cu traseele actuale pentru următoarele două luni, ceea ce nu e posibil.
În cadrul ședinței, directorul Tursib a mai dezvăluit că în prezent există o „datorie” de aproximativ 19.000 de ore suplimentare, iar acesta este unul dintre motivele care au determinat necesitatea unei optimizări a planului de transport.
În final, primarul Fodor a fost de acord că soluția la această problemă ar fi creșterea salariilor pentru a face postul de șofer mai atractiv, astfel încât să nu mai fie nevoie de ore suplimentare.
Consilierul PSD Stanciu a mai atras atenția că, deși au fost făcute investiții în ultimii ani în autobuze noi, creșterea frecvenței a fost o condiție de eligibilitate, care pratic nu se mai respectă în prezent.
În cele din urmă, consilierul USR Ionuț Ghișe a propus retragerea proiectului pentru discuții suplimentare, propunere care a fost acceptată de primarul Fodor. Astfel, proiectul a fost retras și a fost programat pentru o discuție ulterioară în cadrul ședinței extraordinare, planificată pentru 7 noiembrie.
Discuțiile la acest subiect pot fi urmărite mai jos, de la minutul 44:20. A fost cea mai lungă ședință de consiliu local.
Consiliu Local 26.10.2023 from Primaria Municipiului Sibiu on Vimeo.
Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download
Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube
Vizualizari: 5612
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Mihai tanase
Acum 2 ore
Asa ceva...
Acum 3 ore
Carcotel
Acum 3 ore
Carcotel
Acum 3 ore
Bebe