Sâmbătă,
16.08.2025
Cer Senin
Acum
15°C

Muzeul ASTRA va găzdui hala uneia dintre cele mai mari fabrici de cherestea din România. Proiectul ”poartă pe Calea Poplăcii”, pe lista de priorități a CJ Sibiu

Muzeul ASTRA va găzdui hala uneia dintre cele mai mari fabrici de cherestea din România. Proiectul ”poartă pe Calea Poplăcii”, pe lista de priorități a CJ Sibiu

Sală de conferință, centru de expoziții și ateliere vor putea fi organizate în Halele Feltrinelli, ansamblul adus de câțiva ani din Tălmaciu, în Sibiu, în Muzeul ASTRA, dar care nu a fost până acum montat.

Proiectul apare pe ”Lista proiectelor prioritare ale Consiliului Județean Sibiu și ale instituțiilor subordonate”, pentru anul viitor și se referă la ”Amenajare zonă Calea Poplăcii în vederea extinderii accesului în Muzeul în aer liber și reconstruirea Halei Fertinelli”.

Ideea de a crea pe Calea Poplăcii o nouă intrare în Muzeul în aer liber nu este nouă, însă acum directorul Ciprian Ștefan spune că există și posibile surse de finanțare.

”În Calea Poplăcii ne gândim de mai mult timp să construim o intrare nouă în muzeu. În viitor va veni aici centura ocolitoare a Sibiului, care va trece pe acolo. Vedem ce se întâmplă pe Calea Dumbrăvii, e nevoie de o nouă intrare, traficul se desfășoară cu greutate, pe aici avem și drumul spre Rășinari și Păltiniș, în plus, vom avea o legătură și cu parcul ZOO pentru a face într-adevăr o zonă de agrement.

Studiu Dali pentru acest proiect a fost contractat în acest an, în martie, anul viitor urmează să fie făcut. Nu s-a dat drumul până acum pentru că am considerat că degeaba faci studii, dacă nu ai și sursa de finanțare pentru execuția lucrării. În momentul în care ai finanțare pe urmă trebuie actualizate studiile, trebuie verificate din nou prețurile și intrăm într-o nouă etapă birocratică. Acum, pe noul exervițiu financiar am avea mai multe posibilități de finanțare, prin Agenția de Dezvoltare Centru și ne orientam pe liniile de finanțare”, a declarat pentru Turnul Sfatului Ciprian Ștefan.

Ce sunt halele Fertinelli

Pădurile din jurul Sibiului erau exploatate la începutul anilor 1900 de o societate ”Magyar-olasz erdoipar reszvenytarsasag” (Cooperarea industrială ungaro-italiană) din Fiume, Italia, care a câștigat dreptul de exploatare a domeniilor forestiere din Mărginime (numite Pădurile celor Șapte Juzi).  În 1906, a demarat lucrările la un funicular până la stația de descărcare Părăul Ivan, se precizează în Revista Bistriței, anul 2015. Părăul lui Ivan este cel mai probabil Valea lui Ivan, de astăzi.

De aici pornea o linie îngustă cu ecartament de 76 cm, lungă de 24 km, care cobora de la Sadu, până la Tălmaciu, ”unde câțiva oameni de afaceri din Italia dețineau o fabrică de cherestea dotată cu 14 gatere acționate cu abur, două fierăstraie circulare simple și două duble, acționate cu forță motrice de 1.000 CP. După darea în folosință a funicularului și a căii ferate forestiere, numărul de gatere al firmei ”Forestiera Feltrinelli” a crescut la 27”.

Fabrica de cherestea Feltrinelli din Tălmaciu avea sediul la Milano. Ea a cumpărat 3.000 metru cubi de pădure cu obligația ca lemnul să fie prelucrat în Transilvania. Cu 27 de gatere, Societatea Anonimă Forestieră Feltrinelli a fost cea mai mare fabrică de cherestea de pe teritoriul actual al României, prelucrând zilnic bușteni pentru 600 metri cubi de scânduri, se precizează în presa vremii.

O altă sursă spune că Industria Forestieră Feltrinelli SA a fost înființată în anul 1907 de câțiva oameni de afaceri din Italia, care au cumpărat 8.279 de hectare de pădure din partea Universității Națiunii Săsești și s-au construit joagăre performante.

În timpul Primului Război Mondial fabrica n-a funcționat, începând producția abia în anul 1922 cu până la 2.000 de angajați vara și 800 în sezonul de iarnă.

Fabrica deținea o cale ferată industrială de 24 km și una cu ecartament normal de 1,2 kilometri, dar și un funicular de 26,6 km pentru transportul în incinta fabricii.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

MergeTreaba

Acum 1 an

Din nou o initiativa a “fratilor” de la Muzeul Astra in combinatie cu alti “frati” din mediu privat (Hadar sau Keul). Dl. Stefan, va rugam sa va documentati fff bine legat de istoria acestei fabrici!!! Va rugam sa insistati in privinta muncitorilor si a conditiilor de munca in care lucrau acei oameni. Poate ajungeti la concluzia ca de fapt acei muncitori erau de fapt scalvi/iobagi care erau fortati de regimul austro-ungar sa lucreze in conditii primitive de munca si de viata. Ma intreb in ce conditii comerciale au intrat in posesia Muzeului Astra bunurile/utilajele pe care le doriti sa le expuneti in muzeu. Va rog sa va documentati si sa ne comunicati ce destinatie avea cheresteaua produsa de fabrica din Talmaciu si in ce conditii comerciale se achizitiona materia prima din muntii din Marginimea Sibiului. Doar dupa ce sunt documentate aceste probleme, se poate lua in calcul o asemenea initiativa !! Normal ca pt cetatenii care nu cunosc unele aspecte, aceasta initiativa este wooowww!!! Pe mine ma lasa rece dar in acelasi timp mahnit!!! De ce mahnit ??? Deoarece cred ca aceasta initiativa a dvs. nu reprezinta esenta/fibra poporului roman!!! Ci doar o afacere comerciala sau o multumire politica pe care tb sa o intoarceti catre cei care va tin in functie de atatia ani !!! Aveam o alta impresie despre dvs. mai ales ca tot astazi a fost postat tot aici, un articol legat de felul in care va petreceati sarbatoriile de iarna in satul natal….banuiesc ca in Muntii Apuseni!!! Sarbatori fericite!!!
Raspunde

Sibian

Acum 1 an

ASTRA este muzeul civilizației POPULARE!Ce au halele cu muzeul?Cred că și de data asta,cei în măsură vor lămuri ideile "crețe"ale directorului!Așa cum au facut-o cu celelalte gen:pistă enduro,clădiri scufundate,tuneluri subterane cu benzi transportoare sau scene plutitoare de 40 de tone.Deocamdată a "reusit"să ne alunge din muzeu si să-l transforme intr-un obor gălăgios și plin de mirosuri grele!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus