Structura „cerințe educaționale speciale (CES)” se referă la o plajă largă de afecțiuni, tulburări și deficiențe, cum ar fi: dislexia, autismul, ADHD, scleroza multiplă, tulburarea bipolară etc. Pentru că noua lege a educației evidențiază necesitatea integrării copiilor cu cerințe educaționale speciale, în calitate de profesor, este esențial să fii informat și pregătit pentru a-i ajuta.
Educația incluzivă este o abordare care recunoaște și respectă diversitatea elevilor și presupune asigurarea unei educații de calitate pentru toți elevii, indiferent de nevoile lor speciale (autism, ADHD, sindrom Down, Asperger etc.)
Iar pentru că nevoile fiecărui copil din categoria cerințe educaționale speciale sunt unice, profesorii care lucrează cu acești copii cu cerințe speciale trebuie să fie pregătiți să ofere un sprijin suplimentar și personalizat. Nu este deloc ușor, mai ales dacă nu ai o formare specifică în acest domeniu, însă este imperios să fii creativ, flexibil, răbdător și empatic pentru a reuși să te pliezi pe nevoile fiecărui copil și pentru a reuși să îl ajuți să se integreze în clasa respectivă.
Câteva metode generale de lucru cu copii cu cerințe educaționale speciale îți prezentăm în rândurile următoare.
- Adaptează planificarea școlară
Fiecare copil care este încadrat în această categorie, fie că suferă de dislexie, sindrom Down, autism, ADHD etc. va avea un certificat eliberat de o comisie de specialitate, care să ateste diagnosticul. Le vei adapta planificarea pentru materia ta doar acestor copii, nu și celor pe care îi suspectezi că ar avea o problemă sau pe care îi pot suspecta părinții că ar putea suferi de o boală gravă. Pentru a reuși să creezi o planificare care să se potrivească nevoile și capacității intelectuale ale unui copil cu cerințe educaționale speciale va fi nevoie să ai o discuție cu părintele sau cu însoțitorul copilului pentru a înțelege exact care este situația lui specifică. Așa cum spuneam anterior, fiecare copil cu nevoi speciale este unic, poate fi afectat de o formă mai ușoară sau mai gravă a bolii, cum este cazul ADHD-ului, autismului sau sindromului Down și de aceea este important să cunoști cât mai bine cazul clinic și capacitățile intelectuale ale fiecăruia.
Câteva sfaturi generale care îți pot fi de folos în adaptarea planificării:
- - redu volumele de lucru
- - elimină conținuturile și noțiunile pe care copilul nu le înțelege (le ei afla din discuția cu părintele sau cu însoțitorul copilului)
- - păstrează noțiunile care îi sunt accesibile
- Folosirea strategii de predare diferențiată
Strategiile de predare diferențiată îți permit profesorilor să te adaptezi nevoilor individuale ale elevilor.
Aceste strategii pot include:
- - învățarea prin joc
- - învățarea prin cooperare
- - învățarea prin explorare
Mai mult, pentru evaluare și predare, te sfătuim să folosești materiale alternative, special create pentru copiii cu cerințe educaționale speciale.
- Oferă-le sprijin individual
Chiar dacă poate fi epuizant pentru tine, te sfătuim să le acorzi o atenție suplimentară copiilor cu nevoi speciale, cum ar fi sindromul Down, tulburarea bipolară, ADHD sau autism.
Acestea se pot dovedi eficiente pentru:
- înțelege conceptele
- a finaliza sarcinile
- a dezvolta abilitățile sociale și emoționale
- Colaborează cu familia, cu experții în domeniu și cu ceilalți profesori
Colaborarea cu familia, cu profesioniștii din domeniu (însoțitorul copilului, psihologul școlii) este esențială pentru a te asigura că vei folosi cele mai eficiente metode de a lucra și de a-l ajuta pe copilul respectiv.
Nu ezita să apelezi și la colegii tăi profesori pentru a găsi împreună strategii de predare și de evaluare individualizate și care să reprezinte un câștig pentru elevul respectiv.
- Participă la cursuri de formare
Participarea la cursuri de formare în domeniul educației incluzive te va ajuta să afli lucruri noi despre cerințele educaționale speciale, despre metodele de predare adecvate și despre cum poți să individualizezi conținuturile astfel încât acestea să fie relevante pentru elevul respectiv.
Prin urmare, educația incluzivă este o provocare, dar și o oportunitate de a oferi tuturor copiilor șanse egale și o educație de calitate.
Dacă ești profesor, trebuie să fii pregătit să lucrezi și cu elevi cu cerințe educaționale speciale (autism, ADHD, sindrom Down etc.) și să te adaptezi nevoilor individuale ale fiecărui copil.
Prin implicarea și dedicarea ta, poți face o diferență reală în viața copiilor cu cerințe educaționale speciale.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 1734
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Verzii?
Acum 1 oră
Un român
Acum 1 oră
Xman
Acum 1 oră
Q
Acum 1 oră
Till Eulenspiegel