Joi,
11.09.2025
Heavy Intensity Rain
Acum
18°C

Comandant sibian de curse transcontinentale, după ciocnirea celor două avioane: „ce am putea face ar fi să exprimăm admirația pentru întreg echipajul”

Comandant sibian de curse transcontinentale, după ciocnirea celor două avioane: „ce am putea face ar fi să exprimăm admirația pentru întreg echipajul”

Dumitru Oprișiu, comandantul de curse „lung curier” retras în urma pensionării la Cisnădioara, spune că aeroportul unde ieri s-au ciocnit două aeronave devine, în urma unui cumul de situații, „un adevărat viespar”. În penultima cursă a carierei sale, comandatul sibian de aeronave a aterizat tocmai pe aeroportul din Haneda.

Dumitru Oprișiu arată că a aterizat pe aeroportul Haneda în penultima cursă, în februarie 2017, descriind aerogara drept una dintre cele mai aglomerate din lume (peste 80 de milioane de pasageri anual, peste 700 de mișcări zilnice). Pe aeroportul respectiv, în cursul zilei de ieri, o aeronavă cu 367 de pasageri s-a ciocnit la aterizare de un avion al Gărzii de coastă. 

Citește și Explozie pe pistă: un avion cu 367 de pasageri s-a lovit de un altul pe un aeroport din Japonia

Comandatul de aeronave detaliază motivele care – în afara aglomerației – fac din destinația niponă una dificil de abordat.„Deși este unul dintre cele mai bine puse la punct aeroporturi pe care am aterizat, cu dotări de infrastructură, navigație, radiocomunicații și supraveghere de ultimă generație, nu este un lucru chiar simplu de aterizat acolo. Poziționarea în Golful Tokyo, numeroasele restricții de survol deasupra zonelor locuite datorate evitării zgomotului, aglomerația și, nu în ultimul rând, vremea rea mai ales în perioada trecerii taifunelor fac din Haneda unul dintre aeroporturile care necesită, mai ales pentru aterizare pe pista 23, o pregătire specială a echipajelor, o atenție deosebită cu un consum nervos pe măsură. Personal, am trecut prin situații limită, când zona Hanedei și a Naritei, celălalt aeroport al Tokyo-ului, erau închise ore bune datorită trecerii centrului taifunului. Traficul întârziat se aglomera și arăta asemenea unui viespar, dar de aeronave sosite de peste Pacific, dinspre Europa, Australia, din întreaga lume, toate în limita de combustibil și fiecare dorind prioritate la aterizare. Pe ecranul TCAS-ului (sistem automat de supraveghere – n.r.) nu mai puteai distinge care aeronavă este deasupra, care dedesubtul tău. În câteva situații, controlorii de trafic păreau că sunt depășiți de situație, deși în fapt erau profesioniști desăvârșiți, și nu o dată am evitat noi, echipajele, să-i urmăm instrucțiunile, care cu siguranță ar fi dus la incidente. Nu o dată TCAS-ul ne avertiza că ne apropiem periculos de o altă aeronavă. La fiecare două-trei minute îți schimba pista pe care-ți autoriza apropierea. Noapte fiind, îți era și frică să privești afară de multitudinea luminilor, proiectoarelor și al lămpilor roșii de anti-coliziune ale celorlalte aeronave. Dese erau întreruperile apropierii și urmarea procedurii de ratare a aterizării, ceea ce, în vremea de afară, rezerva redusă de combustibil și secvența în care urma să fii pus pentru o nouă apropiere pica precum un trăsnet. Dar până la urmă se descurcau exemplar” ”, scrie Dumitru Oprișiu pe blogul său

Fostul comandant de aeronave îndeamnă la reținere în ceea ce privește speculațiile pe seama cauzelor care au dus la producerea accidentului, subliniind profesionalismul controlorilor de trafic. „Să lăsăm pe seama anchetatorilor să elucideze cauzele”.

Ceea ce merită remarcat, mai arată Dumitru Oprișiu, este modul în care au acționat cei 12 membri ai echipajului din avionul cu 367 de pasageri, toți ieșind nevătămați din aeronava în flăcări. ”Ce am putea face ar fi să exprimăm simpatia pentru defuncți, recunoștința Divinului pentru cei cruțați de această tristă întâmplare și admirația pentru întreg echipajul, mai ales cel de cabină, pentru modul cum a acționat cu înalt profesionalism, astfel că nici una dintre cele 379 persoane evacuate nu a avut de suferit. De asemenea, profesionalismul echipelor de salvare de la sol. O performanță magnifică, un exemplu care ar trebui studiat în cadrul programelor de pregătire a tuturor celor răspunzători de siguranța zborului. Iar atunci când călătorim cu avionul, să nu uităm că ei, însoțitorii, sunt acolo în principal pentru a avea grijă de viața dumneavoastră, iar la intrarea în aeronavă să le spunem un simplu «bună ziua», iar la coborâre un «mulțumesc». O merită din plin, credeți-mă. O spun din experiența celor peste 40 de ani pe care i-am petrecut alături de ei”, încheie Dumitru Oprișiu.

Citește și Dumitru Oprișiu, pilotul care după 21.000 de ore de zbor, a ales să se stabilească la Cisnădioara. „Atât timp cât văd fluturi și albine nu plec, înseamnă că e aerul curat. Unde să mă duc?”

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Vasile P

Acum 1 an

Da, Oprișiu e o persoană care merită urmărită; experiența acestui pilot este de necontestat. E o plăcere să-l asculți LIVE cânt povestește câte-o întâmplare din viața lui de pilot…
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus