Duminică,
14.04.2024
Cer Senin
Acum
9°C

După 6 ani: Primul contract semnat pentru modernizarea Transfăgărășanului. Deocamdată faza ”pe hârtii”

După 6 ani: Primul contract semnat pentru modernizarea Transfăgărășanului. Deocamdată faza ”pe hârtii”

În octombrie 2022, Cristian Pistol, director general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), anunța că de anul viitor, adică din 2023, va începe în sfârșit modernizarea Transfăgărășanului. Vestea venea după 4 ani de la începerea documentației, adică din anul 2018. Acum avem primul contract semnat, cel pentru elaborarea documentației, după cum anunță pe pagina sa de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scriosteanu.

Din 2022 s-a amânat până în 2024

Directorul CNAIR, Cristian Pistol, spunea în octombrie 2022 că instituția are în plan ca în 2023 să înceapă modernizarea Transfăgărășanului.

„Avem în plan ca din 2023 să începem o modernizare a Transfăgărășanului pentru a îl pune în valoare cu mult mai mult. Este cel mai pitoresc drum din lume, în opinia mea. În cadrul modernizării vor fi montate și elemente de siguranță și vor fi realizate și refugii cu timp limitat de oprire pentru cei care merg cu mașinile pe Transfăgărășan”, a precizat atunci Cristian Pistol, directorul CNAIR, citat de Adevărul.

Directorul CNAIR s-a întâlnit cu oamenii de afaceri din zonă după ce aceștia au transmis o scrisoare-somație prin care au solicitat reparația drumului.

„Dacă mergeți pe Transfăgărășan, o să vedeți că zidurile de sprijin au început să se năruie, la fel ca și versanții. Iar torenții au început să ajungă până în zona de rulare. Și mai sunt și alte probleme, cum ar fi aceea că pe Transfăgărășan nu există nicio toaletă”, au transmis oamenii de afaceri.

Secretarul de stat Irinel Ionel Scrioșteanu a anunțat astăzi că s-a semnat contractul pentru elaborarea documentației necesară modernizării Transfăgărășanului, pe tronsonul cuprins între km 104 - km 130+800, cu ofertantul câștigător, Rutier Connex XXI SRL.

Citește și: 

În 2023 începe modernizarea Transfăgărășanului: „Zidurile de sprijin au început să se năruie”. Proiect inițiat în urmă cu 4 ani

”Scopul acestui studiu de fezabilitate constă în determinarea soluțiilor tehnice care să permită menținerea Transfăgărășanului deschis pe toată durata anului între Piscul Negru și Cabana Bâlea”, precizează acesta pe Facebook.

Valoarea contractului este de 8,4 milioane lei, fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027. Durata contractului este de 12 luni.

”Traseul acestui spectaculos drum, care traversează munții Făgăraș oferind peisaje splendide, are o lungime de 151 km, începe din comuna Bascov, județul Argeș și se termină la intersecția cu DN1 între Sibiu și Brașov, în apropierea comunei Cârțișoara”, mai precizează secretarul de stat.

Modernizarea Transfăgărășanului, o poveste lungă

În aprilie 2018, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) reușea să facă prima știre pe site-urile naționale cu informația potrivit căreia a lansat licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru lucrările de reabilitare și modernizare a drumului Transfăgărășan, pe sectorul cuprins între km 44+000 – km 117+000, DN 7C.

Scopul principal al lucrărilor este ca drumul să fie menținut deschis circulației tot anul, sau închis doar perioade foarte scurte (zile), față de perioada noiembrie-iunie cât este închis în prezent.

Contractul pentru serviciile de elaborare studiu de fezabilitate și proiect tehnic avea atunci o valoare estimată la 5,7 milioane lei, fără TVA, cu 2,7 milioane de lei mai mică deât suma din 2024, iar termenul de elaborare al documentelor, de 26 luni, fondurile fiind asigurate prin fonduri nerambursabile, aferente perioadei de programare bugetara a UE 2014-2020.

Deși atribuirea contractului urma să aibă loc până în 28 decembrie 2019, în luna iulie a același an, ministrul de atunci al Transporturilor, PSD-istul Alexandru-Răzvan Cuc, a anulat licitația.

 „În data de 2 iulie 2018 a fost anulată procedura de atribuire a contractului de achiziție publică pentru că nu a fost depusă nicio ofertă”, a răspuns Alexandru-Răzvan Cuc unei solicitări parlamentare.

În decembrie 2021, CNAIR a relansat licitaţia pentru contractarea serviciilor de expertiză tehnică destinate modernizării şoselei.

„Prezentul contract are ca obiectiv adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare pentru ca circulaţia să fie deschisă tot timpul anului pe cât posibil sau pentru o perioadă de timp cât mai îndelungată şi pe secţiunea de drum cuprinsă intre km 104+000 (Piscul Negru) şi km 130+800 (Cabana Bâlea Cascada) prin adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare”, a anunţat CNAIR.

Potrivit instituţiei, modernizarea Transfăgărăşanului are drept scop creşterea gradului de siguranţă a traficului rutier prin:

asigurarea circulaţiei continue, fără restricţii pe tot parcursul anului, indiferent de sezon;

reducerea timpului de calătorie şi creşterea vitezei medii de deplasare;

îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă a traficului rutier;

reducerea numărului de accidente precum şi îmbunătăţirea confortului în timpul călătoriei; gestionând în acelasi timp reducerea emisiilor de poluanţi şi impactului negativ asupra mediului.

Pe de altă parte, CNAIR are în plan şi lansarea unei alte licitaţii pentru contractarea lucrărilor a Transfăgărăşanului, între km 117+000 – 140.

„Pentru drumul naţional DN 7C, îmbunătăţirea infrastructuri existente va deveni un „motor” pentru dezvoltarea economică şi se va axa pe dezvoltarea ramurei economice turism, ramură economică dezvoltată cel mai mult în zona de influenţă a proiectului, prin cresterea accesibilităţii spre şi dinspre zonele în care turismul este prezent sau în care turismul poate fi dezvoltat existând un potenţial”, Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, într-un document transmis Camerei Deputaţilor, în decembrie 2020.

În decembrie 2020, CNAIR a lansat din nou licitaţia pentru contractarea serviciilor de expertiză tehnică destinate modernizării şoselei de munte, utilizată aproape exclusiv în scop turistic.

„Prezentul contract are ca obiectiv adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare pentru ca circulaţia să fie deschisă tot timpul anului pe cât posibil sau pentru o perioadă de timp cât mai îndelungată şi pe secţiunea de drum cuprinsă intre km 104+000 (Piscul Negru) şi km 130+800 (Cabana Bâlea Cascada) prin adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare”, a anunţat CNAIR.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

Emil

Acum 1 lună

Transfăgărășanul a fost construit de comunisti pentru a intervenii rapid impotriva unui atac rusesc, nu pentru a profana muntele.
Raspunde

Emil

Acum 1 lună

Pai vedeti, criminalilor si talharilor de neam si tara inscaunati de rusi in varful Romaniei de astazi le displace adevarul, voteaza cu dislike. https://ziare.com/transfagarasan/transfagarasan-ceausescu-constructie-aparare-militara-romania-pericol-1749279
Raspunde

Ion

Acum 1 lună

Proiect caduc ,Bani irositi ptr fezabilitate PTR CA LA SFARSIT N-O SA VREA NENEA SI TANTILE URSI CU PUII LOR SA RAMINA FARA PAPAAAAA! STIM DEJA NOI ASTA!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus