Sâmbătă,
04.10.2025
Innorat
Acum
8°C

Cum se iau permisele auto în Sibiu: ”E exact ca în sistemul de învățământ, tot mai jos”. ”Cum să-ți desfășori activitatea? Când și unde?”

Cum se iau permisele auto în Sibiu: ”E exact ca în sistemul de învățământ, tot mai jos”. ”Cum să-ți desfășori activitatea? Când și unde?”

Peste 27 de mii de persoane au promovat în Sibiu, în ultimii 5 ani, examenul pentru obținerea permisului auto. 7,16% din populația totală a județului.

O statistică oferită de Serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a autovehiculelor Sibiu ne arată că în ultimii 5 ani, au trecut, în medie, examenul teoretic 45,96% dintre cursanți, în timp ce examenul practic a fost promovat în procent de 39,18%.

”În această perioadă 2019-2023 s-au desfășurat 72.405 activități de examinare a candidaților în vederea obținerii permisului de conducere la proba teoretică, din care 33.279 de candidați au obținut calificativul Admis și 71.049 activități de examinare a candidaților în vederea obținerii permisului de conducere la proba practică, din care 27.837 de candidați au obținut calificativul ”admis””, se precizează într-un răspuns acordat Turnul Sfatului.

”Media e undeva la 25 de ani, și prind mult mai repede”

Am încercat să aflăm de la instructorii auto de ce sibienii se descurcă mai bine la ”sală” decât la ”traseu.”

”Pentru că pe varianta asta de tineri cu telefonul în mână zi și noapte, omul ăsta face niște chestionare și, statistic fiind mai mulți tineri, media e undeva la 25 de ani, și prind mult mai repede. Sunt mulți dintre ei care învață pe de rost niște răspunsuri.

La conducere, pe de altă parte, având foarte puține cunoștințe de teorie e clar că în timpul conducerii nu cunosc indicatoare, marcaje. La legislație puțini se duc, nu participă la cursuri. E exact ca în sistemul de învățământ, e mai jos. Și va fi tot mai jos”, ne spune un instructor.

”Să treci Calea Dumbrăvii, vă spun că nu ai nicio șansă, trebuie să forțezi, că-ți iei claxoane”

Un alt instructor spune că examenul practic, cu mașina în oraș, e mai dificil în ultimii ani din mai multe cauze: trafic mai mare, marcaje prost făcute, nesimțirea multor șoferi, precum și eterna dispută cu poliția rutieră.

”E foarte aglomerat orașul”, spune el atunci când încearcă să explice de ce procentul celor care trec de examenul teoretic e mai mare decât cel al celor care dau ”traseul”.

”Dacă mergi cu un cursant la ora 12, să treci Calea Dumbrăvii, vă spun că nu ai nicio șansă, trebuie să forțezi. Dacă nu, încep să-ți iei claxoneze din spate. Apoi sunt marcajele rutiere și proasta reglementare a intersecțiilor. Un exemplu: veniți de pe Calea Poplăcii, spre Școala Militară. E bandă separată pentru viraj la dreapta, iar acolo dacă intri încet și vine unul mai tare de pe Cristianului îți calcă frână și te-a picat. Nu e numai vina cursanților ci și a celorlalți participanți la trafic”, spune el.

Se plânge de cum sunt marcate trecerile pentru pietoni.

”Staționarea mașinilor în apropierea trecerilor de pietoni, e o altă problemă. Pe Mihai Viteazu, în zona băncilor, nu au voie nici să măcar să calce marcajul, dar sunt care intră 5 minute la bancă și-și lasă mașinile pe avarie, chiar lângă trecere. Îți calcă un pieton asfaltul, nu-l vezi, calcă frâna, pici examenul. Tot pe Mihai Viteazu sunt marcaje pentru pietoni inclusiv prin parcare. Dacă parchează, iese din mașină, a călcat trecerea și te pică”, spune el.

”Practic e interzis tot orașul. Nu ai voie decât prin Lazaret, Gușterița, Broscărie și Gara Mică”

Cursurile pentru pregătirea examenului practic sunt extrem de dificil de organizat în Sibiu, se plâng la unison instructorii auto. În timp ce șoferii se plâng de numeroasele mașini ”de școală” care străbat orașul la ore aglomerate, instructorii susțin că pe lege nu au unde să mai iasă și nici la o oră convenabilă și pentru cursanți.

”Prima problemă e aglomerația din oraș. Acum se discută și povestea asta, cu mașinile de școală. Ați văzut că majoritatea oamenilor lucrează de la 9 – 17. Inclusiv cursanții noștri. Ori ieși cu ei pe traseu până la 9, ori după 17. Domnii de la poliția rutieră au dat o directivă internă, care se leagă de o Ordonanță de Urgență în care se specifică că poliția rutieră stabilește traseele și examene. E dată în 2003, dar din 2007 poliția rutieră nu mai are nicio treabă cu asta. Vin și ne dau amenzi aiurea pentru că spun că suntem pe trasee pe care nu ai voie. Dar practic e interzis tot orașul. Nu ai voie decât prin Lazaret, Gușterița, Broscărie și Gara Mică. În rest, tot ce e oraș nu ai voie să intri”, spun el.

O altă problemă ține de ceilalți șoferi, se plâng instructorii.

”Înțeleg dimineața, că toți se grăbesc la lucru, după-masa nu-i mai înțeleg, unde te grăbești, frate? Eu dimineața nu merg pe traseu, dar după amiaza nu înțeleg unde atâta grabă?”, se întreabă un instructor auto.

El susține că pe regulamentul poliției rutiere, mașinile pot ieși doar de luni până vineri la ora 13.

”De vineri, la ora 13, până luni dimineața e interzis în tot orașul. Cum să-ți desfășori activitatea? Când și unde? Efectiv nu avem ce face”, se plâng instructorii.

Statistica. 2023, cel mai bun an din 2019 încoace

Statistica spune că 2023 a fost cel mai bun pentru candidații la permisul de conducere, în privința examenului practic, din ultimii 5 ani. 43,9% dintre cei care s-au prezentat la examen l-au și promovat, conform datelor serviciului permise auto. O diferență mare față de anul 2020, atunci când rata de promovabilitate a fost de doar 32,38%.

În privința examenului teoretic, 2023 e unul din cei mai slabi ani, din ultimii 5. E depășit doar de 2022, atunci când au promovat 42,97%, față de anul trecut, când rata de promovabilitate a fost de 42,91%. Cel mai bun an a fost tocmai 2020 (50,68%), tot atunci când au picat și cei mai mulți la ”traseu”, peste 67%.

Statistica:

 

examen teoretic

examen practic

2019

47,00%

34,69%

2020

50,68%

32,38%

2021

47,25%

40,92%

2022

42,97%

43,70%

2023

42,91%

43,90%

     
     
medie

45,96%

39,18%

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Sparrow

Acum 1 an

Asa si ? De vorbit am tot vorbit, de fācut ceva am fācut? Nu. Pāi atunci sā ne tinem gurile. Toti aratā cu degetul spre āilalti. Totdeauna āilalti sunt de vinā. E cursantul prost si nepregātit ? De vinā sunt āilalti din trafic, politia, marcajele, legea. E traficul aglomerat? De vinā sunt scolile de soferi si marcajele si lipsa locurilor de parare si politia si PSD-ul si PNL-ul si ABS-ul si KGB-ul si ... Dumnezeu e de vinā!
Raspunde

AMN114

Acum 1 an

Problema în orașul ăsta sunt cei care se târâie cu 30 la oră acolo unde ai voie la 50, blocând o stradă întreagă cu sens unic, de exemplu. N-am aflat de ce fac asta: n-au bani de carburant? I-a învățat "școala" prost? Cum peste tot în trafic dai de mașini de "școală" care se târâie cu aproximativ 20 la oră, iar "elevii" lor ajung într-un final să conducă, s-ar putea să fie o relație de la cauză la efect
Raspunde

Matei

Acum 1 an

constuiti naibii un poligon auto in care cursantii sa invete manevrele, sa conduca si abia apoi, dupa ce pot conduce cu 50 la ora, scoateti-i in traficul din municipiu! btw, n-am vazut demult masini de scoala pe drumul spre cisnadioara unde, pe vremuri, se invata condusul in liniste si siguranta, fara sa incurce cu nimic :(
Raspunde

Sparrow

Acum 1 an

Cursantii stiu " manevrele" , multi si-au luat permisul tocmai pentru cā au stiut sā facā " manevrele"
Raspunde

B

Acum 1 an

Instructorii pot să impună prezența obligatorie la cursurile teoretice, să dea teste teoretice înainte de a-i urca la volan, să își facă poligon, unde să facă primele ore, să îi învețe să parcheze etc, dar ei să se vadă cu BANII și-apoi oricene altcineva e de vină, numai ei nu
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sandrino Arhitecti

Acum 1 an

Lasa ca ceilalti soferi din orasul asta si-au luat permisele la Harvard! Vai de capul vostru de loganisti, cum cobor la voi din masina, cum va blocati portierele, ahahahaha!
Raspunde

Ghita

Acum 1 an

(Acest mesaj a fost șters din cauza limbajului calomnios folosit)

Raspunde

Zxcv

Acum 1 an

ar trebui sa fie interzis cursantilor cu intructorii scolilor de soferi sa iasa pe strazile din oras pana nu au facut macar 2-3 ore de "cunoastere a masinii" intr-un poligon sau pe un drum cum era cel de la Cisnadioara ca sa invete bazele condusului de la mestecatul in viteze pana la semnalizare, semne de circulatie, reguli de intersectie fara semnalizare si altele asemenea ca atunci cand il bagi in oras sa nu mai stea sa se uite ca boul la semne si sa nu le stie (inteleaga semnificatia) sau sa nu stie sa schimbe o viteza, o banda de circulatie respectiv semnalizarea la orice manevra din timp. In plus toti instructorii care se ocupa cu altceva (doar cu ochii in telefon sau fumeaza si se uita dupa gagici pe strada) decat supravegherea si invatarea cursantului cum sa conduca corect, cursiv si cu respectarea semnelor si indicatoarelor de circulatie mai ales OPRIREA unde si in ce conditii se poate face (ii vezi pe multi intructori ca opresc peste tot ca trebuie sa ia un cursant desi nu are voie si incurca circulatia)...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus