Administrația județeană a demarat procedurile de atragere de fonduri europene nerambursabile în vederea amenajării de facilități turistice în munții Cindrel, la aproape 2.000 de metri, și în munții Lotrului.
Autoritățile arată că în zona vf. Bătrâna din Păltiniș nu există niciun punct de belvedere sau observare, în ciuda numeroaselor trasee de drumeție bătute de mulți. Iar în ceea ce privește vf Prejba (foto principală - vedere de pe vf. Prejba înspre sud), acesta face parte din trasee tocmai refăcute în cadrul programului Anii Drumeției, trasee care, însă, nu includ nicio altă facilitate turistică: vechea cabană părăsită de ani mulți este distrusă, terenul și ruina fiind oricum în proprietate privată.
În beneficiul Salvamont Sibiu, Consiliul Județean a semnat zilele trecute un contract pentru întocmirea studiului de fezabilitate al celor două investiții mai sus amintite.110.000 de lei, cu tot cu TVA, este valoarea contractului semnat cu Sfera Con, din Sibiu, care - în termen de 20 de zile, adică până pe 30 aprilie 2024 – va trebui să elaboreze indicatorii tehnico-economici, pe baza cărora administrația județeană să solicite finanțare prin intermediul Programului Regional Centru 2021 – 2027.
Lucrările de amenajare a celor două obiective sunt estimate să dureze patru luni, perioadă în care cei de la Sfera Con vor trebui să asigure și asistența tehnică. Ambele investiții vor fi realizate în situl Natura 2000 Frumoasa.
Materiale transportate manual pe vf. Bătrâna
Consiliul Județean lasă la decizia proiectantului modul în care vor fi gândite cele două obiective. Tema de proiectare pe baza căreia a fost atribuit contractul solicită ca pe vârful Bătrâna (1.911 m) de deasupra Păltinișului să fie amenajat un punct de belvedere și observare avi-faunistică, a cărui capacitate să fie de aproximativ 50 de turiști pe zi. Punctul de belvedere urmează să fie amenajat pe o parte dintr-un teren aflat pe raza comunei Rășinari, teren care în actele cadastrale are peste 8.500 de mp.
„Prin soluția adoptată se va avea în vedere crearea unor condiții de maximă siguranță, astfel încât turiștii să nu fie puși în niciun fel de pericol. Construcția va trebui să fie adaptată la condițiile și necesitățile climatice (vânt, ploi, ninsori, temperaturi scăzute etc.). Sistemul constructiv ales va trebui să fie unul cu aspect arhitectural modern estetic și durabil. Se vor folosi materiale de construcție care nu alterează peisajul natural al zonei (materiale prietenoase cu mediul - materiale care nu dăunează mediului, nu duc la epuizarea resurselor energetice fosile, nu determină deteriorarea echilibrului ecologic și a ciclurilor naturale și sunt în armonie cu mediul). Se va avea în vedere amenajarea terenului, a accesului pietonal la punctul de belvedere. Suprafața aferentă construcției se va stabili de către proiectant”, se arată, printre altele, în documentația pe baza căreia a fost semnat contractul.
Vedere de pe vf. Bătrâna înspre vf. Cindrel
Punctul de belvedere nu va fi conectat la vreo rețea electrică, iar materialele necesare construcției „vor fi transportate manual din drumul public”. Între drumul public (botezat Transcindrel) și vârful Bătrâna, poteca are o lungime de aproximativ 500 de metri.
Cu elicopterul pe vf. Prejba
Mult mai ample vor fi lucrările sub vârful Prejba (1.745 de m), aflat în munții Lotrului, între Sadu și Râu Sadului. Aici, pe un teren cu o suprafață de 588 de mp aflat pe teritoriul comunei Sadu, autoritățile solicită proiectarea unui refugiu cu spații de cazare pentru un număr cuprins între 18 și 22 de persoane, repartizat în două spații cu acces diferit, una pentru turiști și una pentru Salvamont. Vor trebui amenajate atât spații de depozitare a echipamentelor, cât și un sistem de supraveghere.
„Închideri – interior lemn, exterior tablă sau alternativ - materiale rezistent UV. Pardoseală continuă, antiderapantă din tablă. Echipare cu mobilier minim pentru dormit și depozitare echipamente. Sistem de iluminare autonom cu panou fotovoltaic. Rezistență la vânt, inclusiv pentru altitudini de peste 1000 m. Rezistență la zăpadă – valoarea caracteristică a încărcării pentru altitudini de peste 1500 m”, sunt printre cerințele enumerate în tema de proiectare.
Vedere de pe vf. Prejba înspre Sadu
Spre diferență de punctul de belvedere propus pentru zona Păltinișului, refugiul de sub vârful Prejba va fi transportat pe bucăți, cu elicopterul. „În vederea transportului pe calea aerului, modulele prefabricate se vor ambala conform cerințelor operatorului aerian. În situația în care condițiile meteorologice nu permit montarea pe amplasament în termenul convenit prin contract, pentru evitarea unor daune aduse produsului acesta se va conserva și depozita până sunt condiții optime de transport în munte și montaj pe amplasament”, se mai arată în documentația amintită.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: fonduri europene punct belvede , fonduri europen , varful prejba , vf prejba , refugiu prejba , punct belvedere paltinis , vf batrana , foto , muntii cindrel , Munții Lotrului , Consiliul Județean , Vârful Bătrâna
Vizualizari: 3559
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Traian D.
Acum 3 ore
Munteanu
Acum 3 ore
Carcotasul
Acum 3 ore
Agent imobiliar
Acum 3 ore
Emil