Este o discuție veche în Sibiu situația capacelor de canal care, în relativ scurt timp de la amplasare, nu mai sunt la același nivel cu asfaltul. Acesta este contextul în care pe strada Viitorului au fost montate capace de canal care ar trebui să elimine problema cotelor diferite față de asfalt.
Porțiunea de 350 de metri din strada Viitorului - închisă în urmă cu un an pentru lucrări de modernizare - a fost asfaltată zilele trecute, acțiune în cadrul căruia au fost amplasate ”capace de canal autoflotante”. Simplist spus, aceste capace sunt amplasate după ce a fost așternut ultimul strat de asfalt, înainte ca acest ultim strat să fie compactat. Operațiune în cadrul căreia cilindrul de compactare trece și peste capacele de canal, aducându-le la același nivel cu asfaltul.

Noile capace sunt importate din Germania
„Este o tehnologie nouă, nu existau cunoștințe pentru așa ceva. La noi au venit doi colegi din Germania care au lucrat cu astfel de tehnologii și ne-au făcut instructaj. O astfel de soluție am folosit, pentru prima dată, pe o stradă din Mediaș, în luna octombrie a anului trecut, precum și la accesul în autobaza noastră, pentru a vedea cum se comportă. Iar pentru că rezultatele au fost pozitive, am propus Primăriei să folosim și aici astfel de capace de canal autoflotante urmând ca, dacă rezultatele sunt satisfăcătoare, această soluție să fie implementată și în alte lucrări”, arată Ovidiu Simen, director regional al Geiger Transilvania, constructorul angajat pentru proiectare și execuția lucrărilor de modernizare din zona respectivă. Lucrări impuse în special din cauza faptului că la trecerea pe sub calea ferată de pe strada Viitorului înălțimea era insuficientă chiar și pentru dubițe (acestea rămâneau adesea blocate sub podul de cale ferată), exista o singură bandă pe care se cirula alternativ și lipseau trotuarele.
Ușor mai scump, dar mai ușor
Când vine vorba de dificultățile acestei tehnologii, muncitorii spun că este mai lejer de implementat. „Prin tehnologia clasică nu ai stabilitate: ai amplasat canalele la o cotă, iar dacă îți pleacă finisorul greșit, așa se duce toată strada. Prin această tehnologie, lucrurile sunt mai simple pentru noi: avem placa sau conul care asigură accesul la canal și pentru care avem un așa-numit inel de aducere la cotă. Pe conul de acces la canal montăm acest inel de aducere la nivel. Punem cofrag de tablă peste și turnăm asfalt până la un nivel de cinci centimetri. Luăm cofragul, acoperim gura de canal cu tablă și, cu ajutorul finisorului, așternem și ultimul strat de asfalt. Îndepărtăm tabla acoperită cu asfalt, punem culisantul, iar rama rămâne cu 2 cm deasupra stratului final de asfalt așternut. Când vine cilindru, așează capacul de canal exact la cota asfaltului. Aceste capace de canal nu se reazămă pe betonul accesului în canal, de aceea, în timp și asfaltul și capacul de canal „vor lucra împreună»”, descriu muncitorii în limbaj mai tehnic.
Căminele cu capace autoflotante sunt „un pic mai scumpe” decât cele clasice, dar – potrivit constructorilor – oferă o lucrare finală de o calitate superioară
Detalii
Această tehnologie nu poate fi aplicată decât în cadrul lucrărilor ample de infastructură rutieră, în cadrul cărora se pot schimba și plăcile de acces la rețelele de canalizare. Și asta deoarece plăcile clasice de acces au un diametru de 60 de cm, pe când capacele autofotante au nevoie de guri de acces cu un diametru de 63 de cm.

Și tot ca un detaliu, capacele autoflotante sunt de două tipuri, unele pentru canalizarea pluvială (au găuri) și altele pentru canalizarea menajeră. Acestea din urmă au o membrană mai groasă care, pentru o perioadă de timp de la deschiderea traficului, vor menține capacele de canal cu câțiva milimetri peste stratul de asfalt.
De ce a durat
Lucrarea de modernizare a celor 350 de metri de pe strada Viitorului a fost contractată din vara anului 2022. Proiectul tehnic al lucrării a fost recepționat anul trecut, la finele lunii mai 2023 fiind emis ordinul de începere a lucrărilor. Care lucrări, potrivit constructorilor, au inclus etape care nu puteau fi executate în paralel.
„Relocarea țevii de gaz a fost prima lucrare executată și până nu am relocat aceste rețele nu s-a putut lucra la altceva. Două luni au durat lucrările de gaz, până când acestea au fost recepționate. Apoi, tot separat, a fost nevoie de schimbarea unei magistrale de apă și a canalizării”, explică Ovidiu Simen, directorul regional al Geiger Transilvania.

Coborârea nivelului străzii astfel încât să poată fi asigurată trecere liberă a vehiculelor cu o înălțime de 4,2 metri a presupus ample lucrări de amenajare și protecție a sistemelor de canalizare (inclusiv a unui vechi canivou cu o înălțime de 1,6 metri) de sub pod, sisteme care să fie funcționale și în cazul unor ploi puternice, al căror debit mare să nu inunde zona respectivă.
În cursul săptămânii viitoare este programată și marcarea porțiunii de stradă modernizată în cadrul unui contract cu o valoare inițială de 11,73 de milioane de lei.
Citește și Încep lucrările de modernizare și extindere a străzii Viitorului. Restricții de trafic pentru șoferi
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: premiera strada sibiu montate , nivel canal asfalt , capace canal , strada sibiu , foto , video , strada Viitorului , lucrari sibiu
Vizualizari: 23337


Ultimele comentarii
Acum 28 minute
La noi la sat, mere si-asa ... da-i in ma-sa de pietoni
Acum 47 minute
AndreiM
Acum 49 minute
Emil
Acum 1 oră
Stefan
Acum 1 oră
DB