Foto: Arh. Lucian Alexandru Găvozdea, situat pe locul 2 la votul pentru Primăria Sibiu
Candidații independenți printre care mă număr au oferit marile surprize la aceste alegeri locale și europarlamentare. La Sibiu, rezultatul meu – locul 2 a întrecut pe cel al candidaților partidelor cu fonduri de la stat și mii de membri. Nicu Ștefănuță a intrat independent în Parlamentul European, obținând singur mai mult de o treime din voturile alianței partidului din care s-a desprins. La București, Nicușor Dan a obținut independent aproape de 50% din voturile bucureștenilor.
În lumea politică, candidaturile independente sunt adesea considerate dificile și riscante, dar ele oferă o oportunitate unică de a aduce un suflu nou în guvernarea locală. Stagnarea, sentimentul că nimic nu poate fi schimbat, incapacitatea partidelor de a entuziasma prin propuneri și candidați relevanți pentru comunitate și a crește totodată încrederea în procesul democratic al votului face din candidaturile independente un debușeu de energii și emoții care aduc prospețime și regenerare în comunitate.
În acest text, voi împărtăși experiența mea de candidat independent la alegerile pentru funcția de primar al Sibiului, evidențiind dificultățile, beneficiile și aspectele financiare ale unei astfel de candidaturi.
O fac pentru a încuraja alte candidaturi independente, care să aducă propuneri interesante pentru Sibiu și, astfel, calitatea ofertei electorale să crească în orașul nostru – căci de la partide e destul de limpede că nu putem aștepta mare lucru.
Dificultățile unei candidaturi independente
Candidații independenți se confruntă cu o serie de obstacole pe parcursul campaniei, de la lipsa suportului partidelor politice, până la dificultăți financiare.
1. Lipsa resurselor și a suportului partidelor
Spre deosebire de candidații sprijiniți de partide politice, independenții nu au acces la resursele logistice și financiare ale unui partid. Acest lucru înseamnă că trebuie să fii pregătit să asamblezi singur echipa cu care vei desfășura campania, să cauți experții necesari și să-i aduci împreună într-o echipă care va gândi și realiza activități de campanie - cum ar fi strategia de comunicare, strategia media, cercetare sociologică – sondaje, organizarea de evenimente, strângerea de fonduri, strângerea voluntarilor și managementul lor. Și toate competențele “tehnice” (design, website, ecosistemul social media). Multe din aceste expertize necesare într-o campanie electorală fie sunt slab reprezentate, fie lipsesc cu desăvârșire din orașe ca Sibiu.
Totodată, o candidatură mai înseamnă că timpul alocat de candidat altor activități – profesionale, personale sau de altă natură scade spre zero. În campanie și pre-campanie, nu vei avea timp decât pentru activitățile electorale - să ajungi la cât mai mulți oameni oameni și să-i convingi de propunerile tale.
Din 19 februarie, de la anunțarea candidaturii și până în ziua alegerilor, am petrecut 600 de ore de muncă, iar echipa mea - cumulat, 2.100 de ore de muncă.
2. Vizibilitate redusă
Dificultatea de a atrage atenția: fără sprijinul mediatic de care se bucură mai ales partidele aflate la guvernarea țării și/ sau a orașului și fără o bază de membri activi, creșterea vizibilității și odată cu ea, a notorietății, este dificilă.
Devine esențială folosirea unui mix creativ de metode pentru a atrage atenția electoratului, cum ar fi campanii pe rețelele sociale, organizarea de întâlniri cu cetățenii și participarea activă la evenimente locale.
3. Finanțarea campaniei
Prin campanie înțelegem atât perioada pre-electorală (pre-campanie) cât și perioada campaniei electorale propriu-zise.
Un candidat independent are un buget extrem de limitat: lipsa finanțării de la partid înseamnă că va trebui să te bazezi pe propriile economii, donații private și strângerea de fonduri din comunitate. Fiecare donație, oricât de mică, contează și trebuie să fii transparent cu susținătorii tăi în legătură cu modul în care sunt utilizate fondurile.
Pentru campania electorală, legea prevede expres ce sumă maximă poți cheltui și cum se repartizează această sumă pe linii de cheltuieli. Fondurile cheltuite de mine în campania electorală, în valoare de 33.000 de euro, au provenit din resurse proprii - salariu, respectiv dividende ale biroului de arhitectură la care sunt acționar.
Suma cheltuită în campania electorală de Lucian Alexandru Găvozdea a fost de 33.000 euro și s-a împărțit pe următoarele categorii de cheltuieli:
Beneficiile candidaturii independente
În ciuda tuturor dificultăților, o candidatură independentă vine cu o serie de avantaje unice care pot fi esențiale pentru succesul electoral.
1. Independența politică
Libertatea de decizie: nu ești constrâns de liniile directoare ale unui partid sau ale ierarhiei de putere a partidului, ceea ce îți permite să dezvolți politici, propuneri care reflectă cu adevărat nevoile și dorințele comunității.
Evitarea compromisurilor: nu trebuie să faci compromisuri pentru a alinia ideile tale la cele ale unui partid, ceea ce îți permite să te concentrezi pe promovarea unor soluții în care să crezi sută la sută.
2. Autenticitatea și credibilitatea
Conexiune directă cu alegătorii: fără a fi legat de interesele unui partid, îți poți construi o relație mai autentică și mai directă cu oamenii, bazată pe încredere și transparență.
Imagine de reformator: poziția de candidat independent îți oferă un avantaj în a fi perceput ca un agent al alternativei, ceea ce atrage alegători dornici de reformă și noutate.
3. Flexibilitatea campaniei
Adaptabilitate: poți adapta rapid strategia de campanie în funcție de feedback-ul din teren, fără a trece prin aprobarea structurilor de partid.
Creativitate: ai libertatea de a experimenta cu metode inovative de campanie, cum ar fi utilizarea unor platforme de social media mai puțin convenționale sau organizarea de evenimente neobișnuite pentru a capta atenția alegătorilor.
Aspecte financiare ale candidaturii independente
Gestionarea finanțelor este una dintre cele mai mari provocări pentru candidații independenți. Este esențial să planifici atent bugetul și să fii eficient în utilizarea resurselor disponibile.
1. Bugetarea
Stabilirea unui buget realist: estimează cu ajutorul experților din echipă costurile campaniei – munca experților implicați, costurile de media offline și digitală, materialele de campanie, evenimentele și alte cheltuieli operaționale.
Prioritizarea cheltuielilor: alocă fondurile disponibile în mod eficient, concentrându-te pe activitățile care au cel mai mare impact asupra vizibilității și a interacțiunii cu alegătorii.
Etapele campaniei, menționate mai sus - pre-campania și campania electorală propriu-zisă- au un buget bine delimitat.
În campania electorală, clar definită de lege, sumele cheltuite și proveniența lor - le-am precizat anterior.
Dimensiunea pre-campaniei însă - durata ei, sumele investite și proporțiile alocate diferitelor activități țin de strategia fiecăruia. În cazul candidaturii mele, pre-campania a durat 2 luni și 3 săptămâni, iar sumele cheltuite s-au ridicat la 94.000 de euro.
Suma cheltuită în pre-campanie de Lucian Alexandru Găvozdea a fost de 94.000 euro și s-a împărțit pe următoarele categorii de cheltuieli:
2. Strângerea de fonduri
Apelul la comunitate: solicită sprijin financiar de la susținători, organizând întâlniri și/ sau evenimente de strângere de fonduri și promovând campanii de donații online.
Fondurile strânse de candidatura mea și cheltuite au fost donate de persoane fizice, antreprenori din domeniile tehnologiei și producției, o bună parte din aceste persoane nefiind din Sibiu.
Donațiile către campania mea, în valoare de aproape 54.000 euro s-au realizat o parte pe site, prin modulul de donații integrat, o parte prin donații realizate notarial.
Proveniența fondurilor cheltuite de candidatul independent Lucian Alexandru Găvozdea în pre-campanie și campanie.
3. Optimizarea cheltuielilor
Utilizarea resurselor gratuite: creează oportunități de apariții media, conținut de social media viralizabil, implicarea susținătorilor care pot contribui cu talent și ore de lucru.
Voluntariatul: recrutează voluntari pentru activități de campanie, mai ales activități de teren.
Concluzie
Candidații independenți joacă un rol vital în diversitatea politică și aduc o perspectivă proaspătă în administrația locală.
Cu o planificare strategică, o comunicare eficientă și o utilizare atentă a resurselor, candidatul independent poate obține succesul și aduce schimbări pozitive în comunitate.
O candidatură independentă mai înseamnă curaj, determinare și o legătură puternică cu oamenii care creează un entuziasm pe care partidele nu sunt în stare să-l producă. Încrederea construită cu oamenii este o pistă directă pentru îmbunătățirea vieții tuturor și se manifestă în primul rând, prin consolidarea relațiilor dintre cetățeni, vecini și a sentimentului apartenenței la o miză comună care să ne conțină pe toți.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 22633
Ultimele comentarii
Acum 13 ore
R
Acum 13 ore
Emil
Acum 14 ore
Newman
Acum 14 ore
Newman
Acum 14 ore
C