Vineri,
03.10.2025
Heavy Intensity Rain
Acum
4°C

Mircea Orlățan, primarul Cisnădiei: „Planurile de urbanism sunt apanajul primăriei. Administrația decide, PUZ-urile nu sunt ale unui dezvoltator”

Mircea Orlățan, primarul Cisnădiei: „Planurile de urbanism sunt apanajul primăriei. Administrația decide, PUZ-urile nu sunt ale unui dezvoltator”

În perioada următoare, noul primar ales la Cisnădiei, Mircea Orlățan, își ia mandatul în primire. Cu această ocazie am discutat cu el despre schimbările pe care le vom vedea în viitorul apropiat: transport în comun propriu între Cisnădioara și Cartierul Arhitecților, noi servicii publice, acces liber pentru cetățeni în primărie, școală și grădiniță în Arhitecților, parcuri noi și altele. Detalii în interviul de mai jos.

Eu, ca locuitor al Sibiului, sunt afectat direct aproape în fiecare zi de ceea ce se întâmplă în Cartierul Arhitecților și mai deloc de modul în care evoluează lucrurile în Cisnădia veche. Cât de important este Cartierul Arhitecților pentru mandatul dvs., care imediat începe?

Sibienii sunt afectați pozitiv, sau negativ, de Cisnădie și Cartierul Arhitecților. Să nu uităm că în Cisnădia veche nu există centre comerciale majore, așa că de cele mai multe ori oamenii își cheltuiesc banii în Sibiu. Deci, în cazul acesta, Sibiul este afectat pozitiv. De asemenea, foarte mulți din Cisnădia veche, dar și din Cisnădia nouă - Cartierul Arhitecților - lucrează în Sibiu. La bugetul local al municipiului Sibiu ajung și o parte din impozitele pe care le plătesc ei. Deci, iată încă un exemplu prin care este afectat pozitiv. Afectat negativ, da, se întâmplă pentru că nu peste tot există facilitățile și serviciile publice necesare. Cum ar fi învățământul, de la creșe până la școli, necesarul nu este acoperit.

Transportul în comun, spațiile verzi...

Da, nici parcurile nu există sau nu sunt bine puse la punct. Locurile de joacă de asemenea. Și este și o proximitate foarte mare între Sibiu și Arhitecților. Prin urmare, concetățenii noștri din Cisnădie apelează la aceste facilități pe care le găsesc în municipiul Sibiu.

Apropo de aceste facilități. În urmă cu o lună în Consiliul Local Cisnădie s-a aprobat cererea Tursib ca autobuzele să meargă până în Cartierul Arhitecților. Acum câteva zile s-a aprobat și în Consiliul Local Sibiu. Practic, autobuzele încep să circule până în Cartierul Arhitecților și deservesc oamenii, care se roagă, săracii, de zece ani să aibă transport în comun. Văzând că totul s-a rezolvat atât de rapid și ușor, nu e corect să spunem că politicienii sunt nemernici uneori?

Ca să fim conformi cu realitatea, administrația veche a pornit demersurile, dar probabil că nu au fost suficient de sistematici și insistenți. După ce am fost ales primar eu am avut o întâlnire cu primarul Sibiului, am găsit înțelegere și am găsit modalitățile prin care serviciul de transport să se extindă până la marginea Cartierului Arhitecților. Deci, să fim consecvenți cu adevărul, demersurile au fost începute de administrația veche. Probabil că noul primar, care dă o garanție pentru viitorul comunității și colaborarea cu municipiul Sibiu, a fost convingător și a putut avansa acest demers.

Este acesta doar un prim pas în colaborare? Intenționați să dezvoltați transportul în comun?

Cu siguranță știți că se va implementa transportul metropolitan și el va lega Cisnădioara, Cisnădia și Sibiul. Probabil că până la sfârșitul anului viitor se va întâmpla asta. Dar oamenii au nevoie de transport acum, Tursibul nu va merge mai departe de capătul Cartierului Arhitecților. Oricum, să știți că Sibiul are aici un cartier foarte aproape de locul unde va întoarce autobuzul în capătul Cartierului Arhitecților, aceasta este și o justificare care s-a găsit pentru această măsură. Bun, mai departe Tursibul nu va merge. Așa că avem în plan, până se va operaționaliza transportul metropolitan, să înființăm un serviciu public de transport sau, în funcție de analizele financiare, să contractăm servicii de transport în interiorul orașului Cisnădie, între Cisnădioara, Cisnădie și Cartierul Arhitecților. Vom lua cea mai bună decizie ca să suplinim această lipsă de transport în comun, până la introducerea transportului metropolitan.

Din ce văd eu, dacă există dialog și deschidere, soluțiile există. Putem să le punem pe masă. Să fie atât de simplu și când vorbim despre creșe, grădinițe sau școli în Arhitecților? Nu e niciun secret că majoritatea au vize de flotant în Sibiu...

Aceasta este o mare durere a celor din Cartierul Arhitecților.

Și este îndreptățită.

Acolo sunt peste 10.000 de adulți și probabil peste 3.000 de copii care nu au aceste facilități. Le găsesc în municipiul Sibiu. Aici nu știu în ce măsură vom putea să găsim înțelegere și disponibilitate, va trebui să venim noi și să investim. Noi, Primăria Cisnădie, va trebui să investim în creșe, grădinițe, școli. Mai mult - într-un centru comunitar, un oficiu al primăriei în Cartierul Arhitecților...

Urma să vă întreb și de asta: când deschideți un birou în Arhitecților să nu mai puneți oamenii pe drumuri?

Da, locatarii vor putea să-și plătească taxele, impozitele, solicita documente, dar mai ales vor putea să comunice foarte eficient cu administrația. Avem în plan să deschidem un centru comunitar cât mai repede posibil, apoi un birou al primăriei și un post de Poliție Locală...

E aproape incredibil ca la peste 13.000 de oameni să nu ai asemenea servicii de bun simț sau măcar un polițist local.

Este un oraș în sine. Polițiștii locali vin și își fac treaba aici, dar din discuțiile și cu polițiștii, și cu locuitorii a rezultat că este nevoie de un post separat. După cum vedeți, sunt lucruri care nu o să coste enorm, dar sunt foarte necesare. Revenind la învățământ, acesta va fi un demers pe termen lung și vom căuta soluții să începem încă de anul viitor cu creșă și grădiniță în construcții modulare. Containere pe românește.

E o soluție folosită și în Sibiu.

Se poate implementa rapid și este eficientă. Vrem să începem cu prima unitate de acest gen.

Teren există?

Da, există teren. Primăria are la marginea Cartierului Arhitecților, ce-i drept, nu în mijloc, terenul necesar. Sunt totuși doi kilometri și jumătate, dar va exista transport în comun. Acolo vom începe. Este o mare prioritate care vine dintr-o mare nevoie.

Dincolo de planuri, care este primul lucru pe care îl faceți când ajungeți în biroul de primar?

Prima dată voi deschide primăria pentru cetățeni. Din prima zi, imediat după ce depun jurământul, ușile principale ale primăriei vor fi deschise fizic.

Nu sunt deschise și acum?

Nu. Sunt niște uși într-o parte laterală, nu intră oricine, oricum. Vine polițistul local și te întreabă ce dorești? Doar în spate, la impozite și taxe, este interacțiune directă. Dar este o cerință a oamenilor să aibă acces în primărie. Bineînțeles, nu vor interfera cu spațiile de lucru ale angajaților, dar la parter vor putea veni oricând, ușa le este deschisă și vor găsi două birouri unde oamenii vor putea solicita informații, vom face programări, vor exista angajați cu care vor putea discuta în mod civilizat orice problemă au: plângeri, urbanism, nemulțumiri, propuneri... Interacțiunea cu cetățenii se va schimba din prima zi. Apoi va trebui să fac o evaluare proprie a aparatului primarului din Cisnădie, să-mi fac o imagine clară despre servicii, direcții, oameni, fișe de post și așa mai departe. Deja am început să fac asta, dar altceva este când cunoști direct oamenii.

Dați oameni afară sau angajați oameni noi?

Eu intenționez să optimizez aparatul. Asta înseamnă o mai mare eficiență pentru angajații existenți, dar este probabil să existe pe viitor și modificări ale organigramei. Cu siguranță vom implementa un sistem intern de control managerial, care este legiferat și reglementat.

Și necesar...

Probabil că unii oameni vor agrea acest mod de lucru, se vor adapta și vor deveni mai eficienți. Este posibil ca alții să nu agreeze și poate vor renunța. Și, din ce analize am eu, vor mai trebui angajați oameni. Sunt multe servici care nu reușesc să răspundă nevoilor cetățenilor, nici măcar în timp legal, mă refer la urbanism, aspecte sociale, sunt multe... Probabil că va trebui să creștem numărul de angajați, spre exemplu pentru atragerea de fonduri europene, pentru achiziții publice și altele. Apoi voi analiza proiectele care sunt în derulare. Unul care este de mare interes și impact, care a produs multe nemulțumiri, este cel de dezvoltare a tramei stradale din Cisnădia veche.

Referitor la acest aspect, ca om care trece o dată pe lună pe acolo, cred că pot să spun că Cisnădia pare că este un șantier continuu, dar nu se vede vreo îmbunătățire. Tot timpul sunt străzi sparte, praf, gropi... Nu-mi spuneți că acum refaceți ceea ce s-a făcut deja?

Nu. Voi începe prin a analiza trehnic ce s-a realizat și ce lucrări s-au făcut pe drumuri în ultima perioadă. Au fost lucrări grăbite. Și sunt deja semnale, dar se și vede cu ochiul liber, că va trebui să intervenim să aducem la normalitate, la standardele din domeniu. Mă refer în special la scurgerile pluviale, dar nu numai la ele. În multe cazuri scurgerile au fost acoperite cu straturi de asfalt, va trebui să le căutăm cu detectorul de metale, să le identificăm și să refacem scurgerile. Real, așa se va întâmpla. Suntem de râs. În momentul în care plouă – și nu mă refer la vreo viitură uriașă – avem un mare lac în Cisnădie.

Acesta este începutul, apoi vom lua gurile de canalizare pe care le vom consolida și aduce la nivel. Totul va începe cu o evaluare tehnică a proiectului, apoi cu evaluarea a ce urmează pentru că este un proiect prin PNDL - Anghel Saligny - în derulare, a ajuns undeva la 36% până acum. El este încredințat Gospodării Orășenești, care este firma primăriei. Vom lucra în continuare cu firma primăriei pentru că nu avem de ales, a fost o achiziție publică și argumentul principal chiar acesta a fost, că este firma primăriei.

O spuneți ca și cum vă pare rău. Vă dezamăgește standardul la care lucrează Gospodărire Orășenească?

Da, mi se pare că standardul Gospodărire Orășenească este mult prea jos. Atunci va trebui să intervenim și să dotăm mai bine Gospodărirea Orășenească să putem executa ce a mai rămas din acest proiect la standarde normale. Aceasta este o prioritate, pe lângă mai sunt celalte proiecte, precum cele de modernizare a Liceului Gundisch, dotarea unităților medicale…

Revin puțin la străzi. Rămân trecerile de pietoni supraînălțate? Este o soluție rar întâlnită în județul Sibiu.

Vom întreba comisia de siguranță a circulației dacă sunt eficiente. Mie, personal, nu-mi plac deloc. Mi se pare că provoacă un mare deranj, probabil că o să găsim și alte soluții să calmăm traficul în zonele unde este necesar. Sunt soluții pe care le vedem implementate în multe alte localități, probabil că nu vor rămâne.

Locuri de joacă reale în Cartierul Arhitecților se pot face? Dar locuri de joacă reale, utile pentru părinți și copii, nu mici petice de teren unde nu s-a putut construi nimic și pe care s-au adus două balansoare. La fel și în privința spațiilor verzi?

În interiorul Cartierului Arhitecților dezvoltat până la momentul actual primăria nu mai are spațiu. Mai sunt bucățele de teren cum ați spus, unele sub linia de înaltă tensiune și așa mai departe. Singura soluție este să achiziționăm mici bucăți de terenuri, cum ați spus, și acolo să mai finisăm un părculeț sau un loc de joacă. Așa a fost gândit, PUZ după PUZ, rezultând o treabă fără început și fără sfârșit. Mai este o singură parcelă destul de mare, pe partea stângă, unde o să vedem cine este proprietar, am înțeles că sunt litigii acolo… o să analizăm.

Care este relația dvs. cu dezvoltatorii și investitorii din Cisnădie? Până la urmă, nu toți sunt rău intenționați sau orientați doar spre profit.

Știți, amenajarea teritoriului, planurile de urbanism, sunt apanajul primăriei. Administrația decide și Consiliul Local aprobă modul în care se va dezolta o zonă sau întreg teritoriul. PUZ-urile nu sunt ale unui dezvoltator, sunt asumate de primărie și aprobate de Consiliul Local. Să vă spun direct, relația dintre administratorul orașului și dezvoltator va fi de modul următor: administratorul orașului trebuie să aibă în vedere confortul locuitorilor, prezența serviciilor publice, existența infrastructurii, a străzilor în parametri normali. Dezvoltatorii doresc profit și este nomal să dorească profit. Aceste lucruri trebuie să se întâlnească undeva fără să afecteze viața locuitorilor. Să fim atenți, generații întregi vor trăi acolo, iar dezvoltatorii trebuie să fie de acord să se mulțumească cu un profit financiar probabil un pic mai mic, însă noi să avem un confort. Pentru a face asta avem pârghii legale, avem înțelepciune, corectitudine și dorință să le punem în ordine.

Asta înseamnă inclusiv disponibilitate ca primăria Cisnădie să preia unele dintre străzile private, care prezintă gropi, denivelări, acces dificil pentru pompieri?

Sunt două cazuri mari de străzi rămase nepreluate de primărie. Prima este că strada a rămas în administrarea dezvoltatorului, dar nu are un termen bine specificat de a o moderniza și a o preda primăriei. În al doile caz sunt cote indivize în fața casei, blocului, scării. Astfel, vom acționa în două feluri. În primul vom prelua ce a predat și nu este preluat de primărie. Sunt multe străzi în no mans land. Un fel de ”noi le-am predat, dar nu au fost preluate” de domeniul public. Cu acestea vom începe. Apoi vom trece la cele pe care le au dezvoltatorii și vom discuta cu ei, vom negocia, vom face în așa fel încât să le modernizeze cât mai repede, stradă, canalizări, iluminat public, tot ce este nevoie, ca apoi să le preluăm noi. Unde locuitorii au cote indivize din drum, le vom oferi sprijin, cu asistență juridică, topografi, inclusiv proiectare. Vom găsi modalitățile să mergem mai departe. Dacă vom deschide și un birou în cartier ne va ajuta destul de mult. Eu cred că în momentul în care vor vedea oamenii că primele străzi au fost preluate de primărie și sunt bine întreținute, punem coșuri de gunoi, băncuțe, un copăcel, ce se poate, oamenii cred că se vor mobiliza și mai repede vor reuși să-și unifice acel CF și să cedeze.

Am dedus că vă înțelegeți bine cu primarul din Sibiu, doamna Fodor. Cu primarul din Șelimbăr în ce relații sunteți?

Am discutat și sunt convins că ne vom înțelege bine.

Există posibilitate să vedem noi drumuri de legătură între Cisnădie și Șelimbăr, care să decongestioneze traficul?

Posibilitatea teoretică, dar și practică, există. Voi discuta aceste detalii cu domnul Grecu, sunt convins că vom găsi soluții. Nu ne sunt utile doar nouă, noi mai avem o investiție destul de importantă care este comună Cisnădiei și Șelimbărului: o canalizare magistrală care urmează să preia apele uzate, apele menajere din Cartierul Arhitecților și Șelimbăr…

Cele pe care le vedem de câteva ori pe an deversate direct în Valea Săpunului?

Da, mai iese pe acolo câte ceva, este urât. Acea canalizare va deservi și Șelimbărul, care are un PUG nou, în curs de aprobare, iar zona aceea de legătură se va dezvolta iarăși foarte mult. Împreună cu primăria vecină, care va deveni și primărie parteneră - sunt convins, vom discuta și găsi soluții. Suntem obligați să găsim soluții destul de rapid pentru că în momentul actual stația de epurare din Cartierul Arhitecților este suprasolicitată. A devenit un factor limitativ al dezvoltării și o amenințare pentru mediu.

Tot la capitolul ”amenințări pentru mediu”, cum ați caracteriza salubrizarea în Cartierul Arhitecților și Cisnădie?

Primitivă. Vă place cum arată pubelele și zona din jurul lor? Nici nouă. Cartierul este atât de strâmt încât nu prea ai unde să amplasezi platormele pentru colectarea gunoiului.

Aceasta este provocare dvs.!

Sunt multe provocări. Pe de altă parte există finanțare prin PNRR, PNRR-ul acesta mult hulit de socialiști și elaborat de USR, prin care și orașul Cisnădie a beneficiat de alocare de trei milioane și vreo șase sute de mii de euro, printre care a ales aceste platforme inteligente de colectare a deșeurilor. Am discutat cu angajații din primărie care au muncit la proiect și s-au găsit anumite locuri pentru amplasarea lor. În mod cert vom vedea o schimbare. Prima este că toate platformele trebuie să fie împrejmuite, să nu mai permită accesul animalelor, plus că încalcă standardele sanitare și de sănătate publică. Nu putem să rămânem în felul acesta, nu este posibil. Sunt tot felul de soluții, unele mai ieftine, altele mai scumpe, mă refer aici la pubelele îngropate. În mod cert aici vom veni cu îmbunătățiri, în mod cert le vom împrejmui și supraveghea video, de asemenea va trebui să vorbim cu operatorul Soma să facă campanii de conștientizare ca oamenii să arunce mai corect. Scopul este să scădem și prețul, dar pentru asta oamenii trebuie să recicleze mai bine.

Logica este aceeași ca în Sibiu, ca să scadă prețul trebuie să crească colectarea selectivă.

Pentru asta trebuie campanii de conștientizare, camere de supraveghere, platforme mai curate, mai bine întreținute. Sunt mai multe măsuri care concură și vom începe printr-o discuție cu operatorul.

Pentru că ați amintit de politică și suntem pe final de interviu, sunteți conștient că reprezentați cam ultima șansă pentru USR în zona Sibiului? De reușita dvs. la primărie se agață ultima speranță a oamenilor pentru USR?

Nu, acesta este începutul dezvoltării USR-ului în județul Sibiu. Primăria Cisnădie va fi un exemplu de bune practici și vom convinge că oamenii din USR care ajung să administreze un oraș pot să facă asta cu profesionalism, rămân curați, incoruptibili. Vom fi un exemplu.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

6 comentarii

Newman

Acum 12 luni

Din pacate Sibiul nu are aceasta sansa a schimbarii administratiei si a sperantei spre evolutie.
Raspunde

Pol-Pot

Acum 12 luni

"Planurile de urbanism sunt apanajul primăriei.", iar primarii sunt in buzunarul (cumparati) dezvoltatorilor.
Raspunde

Lucia

Acum 12 luni

Revin la opinia mea legata de traficul din Arhitectilor. Poate citeste si noul primar. Str Petre Antonescu rezolva o mare parte din aglomeratie, mai cu seama atunci cand o sa fie scoala si gradinita. Aceasta strada este de la un capat la altul al cartierului si pavarea ei si conexiunea cu Sibiul/Selimbarul, ar degreva traficul de pe DJ si blocajele de la intrarea in Sibiu si ne-ar scuti pe noi locuitorii ei de praful care ne copleseste si noroiul adus in cartier.
Raspunde

Plescan

Acum 12 luni

Imi placa ideea,care face dovada ca angajatii statului sunt ciocoi bugetari.Privatii sa faca drumurile SI toate utilitatile SI sa le predea primăriei.Primaria stie numai sa incaseze taxe pe care le ,,dribleaza pana ajung în buzunarele lor.Asa a facut SI bisnitarul Huja care este un analfabet functionalSa ia modelele din Europa. Sunt povesti de adormit copii.Nimic nu este facut cu cap.
Raspunde

Sorin inocentiu șerbu

Acum 11 luni

D-le Primar. Sunt Șerbu Sorin Inocențiu,exprimarul din Sibiu la primele alegeri democratice din 1992 si am înaintat o solicitare de Certihicate de Urbanism si mi s-a eliberat cele 2 și anume: C.U. nr.737/02.10.2023 și C.U. NR.738/02.10.2023 în care se cere întocmire PUZ ,care în cataloghez ca ABUZ ÎN SERVICIU.Cf.L350/2001,art 32,lit e, se precizeaza ca daca in vecinatate exista PUZ-uri intocmite nu este necesar un nou PUZ. Aștept să fiiți instalat în funcție (ptr.care fă felicit) să cer un alt Certificat de Urbanism in care să se respecte legea și Arh.șefă să nu mai ceara abuziv PUZ.Funcționarul public este platit de noi,să fim serviți ,respectindu-se legea,nu să caute motive să frineze o solicitare legală. Mulțumesc de înțelegere.
Raspunde

Achim N

Acum 11 luni

Din intrebarile autorului cum de nu exista macar una despre Cisnadioara? Zeci de ani fostul primar a neglijat intentionat Cisnadioara!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus