Lavinia Cocieru are 32 de ani, este din Sibiu și este fondatoarea studioului de design interior Design First. Totodată, sibianca a visat și a ajutat la a formarea unei comunități a designerilor la nivel de țară, pentru recomandări și împărtășirea bunelor practici.
Pentru că zilele trecute a avut loc a doua ediție a Design Day, eveniment organizat de ARDI (Asociația Română pentru Design și Inovație) în șapte orașe simultan: Sibiu, București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Timișoara și Brașov, Turnul Sfatului a povestit cu Lavinia într-un interviu despre începuturile sale în cariera de design, despre provocări, tendințe, dar și despre cum evoluează piața din Sibiu.
Scopul evenimentului Design Day a fost de a oferi publicului larg acces gratuit la consiliere de specialitate în designul de interior, pentru a încuraja amenajarea locuințelor într-un mod armonios și eficient.
Reporter: Cum a început drumul tău spre design?
Lavinia Cocieru:
Lucrând cu soțul meu pentru a crește brandul său, XT Deco, am avut contact cu designeri. Mi-am dorit foarte mult să înțeleg lumea lor mai bine, motiv pentru care în urmă cu aproximativ opt ani am decis să fac un curs strict pentru a înțelege limbajul lor și limbajul tehnic, un curs de perfecționare, de intro în lumea design-ului. Am avut noroc să dau peste un profesor extraordinar care mi-a devenit mentor între timp. Este vorba de Ileana Răducanu. A văzut foarte mult potențial în mine și m-a încurajat să merg pe acest drum, mânată, bineînțeles de dorință și de curiozitate. Tot timpul mi-a plăcut lumea aceasta. Am avut mare noroc să am și părinți extraordinari care m-au implicat în tot felul de activități. Țin minte în clasa a patra, când am luat premiu, mama mi-a spus că pot să am camera mea și putem să o decorăm cum vreau eu. Am făcut schița, ne-am dus în magazine și am căutat vreo trei săptămâni ceea cea aveam nevoie pentru amenajare. Camera arată și acum la fel cum am gândit-o eu la 11 ani și pot spune cumva că design-ul m-a găsit pe mine. Apoi au început perfecționările, cred că am făcut orice curs a existat în țara asta și în afara ei, aș putea spune că am mâncat design pe pâine.
Ce e cel mai frumos și cel mai provocator la această meserie?
Cel mai frumos e să vezi cum oamenii se transformă în momentul în care ai terminat de amenajat un spațiu și se mută acolo sau feedback-ul pe care îl primești de la domeniul Horeca, referindu-ne aici la partea de office (n.r. birou) sau restaurante. Este foarte multă tehnică în spate. Cel mai greu cred că este lucrul cu omul. Fiecare dintre noi suntem diferiți, iar asta este și cea mai mare provocare: lucrul cu oamenii, cu furnizorii, cu echipele din șantier. În momentul în care vorbim de o simplă amenajare, vorbim de cel puțin 70 de furnizori. Dacă vorbim de un apartament sau chiar și de o garsonieră de 35 – 40 de metri pătrați vorbim de cel puțin 70 de furnizori care intră în schemă. De la lavabilă, parchet, ceramice, sifoane de scurgere, sifoane de pardoseală, până la kit-uri de rosturi. Noi, în momentul în care proiectăm, ne ocupăm de toate livrările.
Povestește-mi despre comunitatea de designeri din Sibiu și despre ARDI. Cum a început totul?
ARDI (Asociația Română de Design și Inovație), la nivel de țară, a început și dintr-o dorință de-a mea personală. Eram la un moment dat cu Gigi Nacev, directorul general Tempini România, la o cafea și m-a întrebat ce ar putea să facă el, ca furnizor, să ne ajute mai mult în activitatea noastră. Făcusem ceva vizite în Italia împreună, cunoșteam deja furnizorii și i-am spus că simt nevoia să vorbesc cu oameni care trec prin aceleași probleme și aceleași situații cu care noi ne întâlnim. Chiar dacă ești într-un birou de design este un job în care ești destul de singuratic pentru că șantierele tale sunt problemele tale, sunt situațiile tale, sunt lucruri extrem de specifice care se întâmplă pe orice șantier. Cumva, i-am spus că mi-aș dori să am cu cine să mă consult în momentul în care mă lovesc de o anumită situație pe care nu am mai întâlnit-o pe șantier. Am mers pe ideea că nu suntem într-o competiție, suntem aici să ne ajutăm unii pe alții în situații de acest gen și să creștem împreună unitar.
În cadrul asociației facem o întâlnire lunară în care discutăm teme de interes despre designeri și avem furnizori care vin și ne prezintă produse, inovații, tehnologii.
În momentul de față, suntem 36 de designeri verificați. Pentru a intra în asociație a fost nevoie ca fiecare designer să prezinte un portofoliu cu minim trei lucrări executate.
Din păcate, există un flux de noi designeri care nu sunt pregătiți în piață și care creează concepte care nu se pot implementa sau se implementează cu foarte multe probleme și, atunci, cumva ne dorim și să cernem ce înseamnă design de calitate, care sunt bunele practici și cum ar trebui să arate o schiță tehnică. Ne dorim să creștem nivelul design-ului în România coerent, frumos și organizat.
Lavinia Cocieru și Andreea Oprișor
Te-ai confruntat cu vreo astfel de situație, ai reparat după un astfel de designer „începător”?
De mai multe ori, din păcate. Problemele apar în implementarea proiectului. Tehnologia te ajută, poți face randări foarte frumoase, dar tu nu ai luat în considerare niște aspecte tehnice ale problemei sau ale spațiului sau nu ai consiliat clientul care de obicei nu știe ce-și dorește. Noi vrem să eliminăm kitsch-ul și banii prost alocați pe proiect. Ori alegi să îi dai, să-ți placă rezultatul final și să fie un aspect circular și unitar ori îți faci o cameră showroom Mobexpert, o cameră showroom Ikea, iar la final tu nu te simți împăcat și banii pe care i-ai dat nu îți aduc satisfacția pe care ar trebui să o ai într-un spațiu interior care să te reprezinte.
S-a încheiat de curând evenimentul DESIGN DAY, singurul eveniment dedicat designului de interior care se desfășoară simultan în șapte orașe din România. Care a fost feedback-ul din partea oamenilor?
Așa este. Am primit câteva feedback-uri din partea oamenilor. Ne-au mulțumit că am împărtășit cunoștințele noastre cu ei și că am fost transparenți. Cred că informațiile pe care le-am transmis împreună cu colegii mei au fost foarte clare și tranșante. Au fost adevăruri din realitatea cu care noi ne lovim în fiecare zi pe șantiere și în meseria noastră. M-am bucurat să văd că au fost foarte mulți oameni interesați.
Ce amenajați cel mai des? Lucrați mai mult pentru rezidențial sau pentru domeniul Horeca?
La început, procentul a fost 90 % rezidențial și restul Horeca sau office, însă de doi ani de zile proiectele pe partea de office au crescut foarte mult, deci acum aș putea să zic că suntem undeva la 50% cu 50%.
Sunt sibienii deschiși în a contacta pe cineva care să-i ajute cu design-ul interior?
De când am deschis birourile, noi nu ne-am schimbat modalitatea de funcționare, pentru noi a fost simplu să păstrăm ștacheta sus pentru că am început prin a implementa proiecte de design corect gândite, de la A la Z. Clienții vin către noi știind deja la ce să se aștepte. Încă avem probleme la nivel de piață, la nivel de Sibiu cu ceea ce înseamnă „De ce trebuie să apelez la un designer? Știu eu cum să fac, am văzut pe Pinterest”. Pinterest-ul e bun până la un punct. Trebuie să iei foarte multe aspecte în considerare și, de obicei, amenajările care ajung pe Pinterest sunt amenajări de câteva sute de mii de euro care nu se prea potrivesc cu o canapea cu buget de 3000 de lei, de exemplu.
Ai avut proiecte și pentru apartamente închiriate în regim hotelier?
De obicei, aici sunt două opțiuni. Prima opțiune este închirierea pe termen lung. Este foarte rentabilă, aici ni se cere calitate și îmbunătățiri la locuințele existente. A doua opțiune este închirierea în regim hotelier unde din nou se dorește să se iasă din nivelul de bază de 250 de lei pe noapte și să se facă îmbunătățiri de design pentru a ajunge la 400 de lei pe noapte,
Tot legat de aceste lucrări, am observat că sunt foarte mulți clienți străini care au cumpărat în Sibiu apartamente și vor să le închirieze pe termen lung.
Lumea poate crede că dacă lucrează cu un designer costurile sunt foarte ridicate. Ce ne poți spune legat de buget?
Un buget realist se poate face doar în momentul în care ai mers, ai văzut stadiul în care este apartamentul și știi ce ai de făcut. Poate varia foarte mult, de la 30 de euro pe metru pătrat, până la 80 de euro pe metru pătrat, în funcție de ce pachete poate să-și aleagă clientul. În cadrul biroului nostru avem mai multe variante. Varianta unu și cea mai simplă este că facem conceptul, facem randările, facem schițele tehnice de execuție care ajung în șantier și listele de cantități, bugetul defalcat pentru absolut tot ce trebuie comandat pentru amenajare, apoi putem să ne oprim aici cu colaborarea și clientul poate implementa proiectul în regim propriu. Dacă ne ocupăm noi și de achiziții, gestionarea comenzilor, implementare, depozitarea materialelor, urmărirea de șantier până la curățenia finală, îndepărtat gunoaie, evident că are un alt cost.
Noi nu facem design doar pentru anumite zone din casă, facem doar proiectul complet, adică nu facem doar un living sau o bucătărie. Considerăm că nu poți obține același rezultat coerent în amenajare. Pentru un apartament de închiriat, de exemplu, prețul poate fi în jur de 45 de euro pe metru pătrat, bani care includ relația cu furnizorii, astfel încât clientul vine când e gata apartamentul. De foarte multe ori, noi, fiind clienți recurenți pentru furnizori, evident că avem discount-uri pe care le dăm mai departe către client. Practic, tariful unui designer se justifică doar din simplele reduceri pe care el ți le face la furnizorii cu care colaborează.
Ce stil au sibienii? Ce observi?
Sibienii în general sunt foarte conservatori. Noi considerăm că reușim să facem clientul să înțeleagă ce este mai bine pentru interiorul lui, însă nouă nu ne plac amenajările foarte cuminți. În cadrul biroului ne ajustăm foarte mult după personalitatea clientului. Niciun proiect nu seamănă cu celălalt, au câteva note comune, dar nu seamănă, nu sunt copy paste-uri, facem totul de la zero respectând arhitectura spațiului, psihologia beneficiarului, scopul și destinația spațiului pe care îl amenajăm. Amenajăm și apartamente cu buget de 30.000 de euro, amenajăm și case cu 400.000 de euro buget, amenajăm și birouri cu un milion jumătate de euro, depinde foarte mult de client.
Observi vreo cerință specială pe partea de design?
Tot timpul sunt cerințe. Cea mai comună este faptul că ne spun că vor foarte multe spații de depozitare, dar care să nu se vadă, să nu pară încărcat spațiul
Cum simți că evoluează piața?
În momentul de față designul este tot mai înțeles și mai căutat, un lucru care mă bucură foarte mult. Această popularitate a design-ului a atras după ea și un flux foarte mare de așa ziși designeri care au făcut un curs și își doresc să implementeze proiecte. Un designer care vine cu experiență și care vine cu furnizori la pachet care îți oferă back-up sunt un foarte mare atu în orice amenajare.
Ce planuri de viitor aveți?
Avem 19 proiecte în desfășurare în cadrul biroului. Ne dorim să creștem responsabilitatea designerilor și să creștem calitatea livrabilelor către beneficiarul final, să reglementăm din interior piața și să impunem un standard de calitate. Vrem să lămurim această situație și ce înseamnă să faci design pentru că ne plac lucrurile bine făcute. De când am deschis biroul de design scopul nostru a fost să eliminăm kitsch-ul. Toți cei care ajung la noi se lasă educați.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 4307
Ultimele comentarii
Acum 22 minute
Simion b.
Acum 36 minute
Vivi Dragan
Acum 51 minute
Zzz
Acum 53 minute
Emil
Acum 55 minute
Barosanu