Fără ca nimeni – de la beneficiar, la constructor – să lase de înțeles, reabilitarea unei porțiuni din calea ferată care leagă Sibiul de Copșa Mică a dus la redeschiderea circulației tot cu vechile șine de cale ferată. Exfoliate, teșite, uzate și cu îmbinări nesudate, plesnite la colțuri. Contactat de Turnul Sfatului, constructorul spune că urmează să închidă din nou circulația când ar urma să vină noile șine.
Traficul feroviar între Sibiu și Copșa Mică a fost închis de la 1 iulie 2024 pentru reabilitarea a 1,84 de km de cale ferată aflată în zona Ocna Sibiului (între zona podului peste Visa și bălțile piscicole de la Mândra). CFR a lăsat, inițial, să se înțeleagă faptul că traficul va fi redeschis la 1 august: în realitate acest lucru s-a întâmplat pe 10 decembrie 2024.
Anunțul celor de la CFR referitor la redeschiderea circulației lăsa de înțeles că fondurile europene atrase prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) au fost cu folos cheltuite. „Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA informează că azi, 10 decembrie 2024, începând cu ora 16:16, linia curentă Loamneș – Ocna Sibiului (închisă permanent) a fost redeschisă pentru circulația trenurilor de călători. Menționăm faptul că reparațiile la suprastructura feroviară, care s-au executat pe linia simplă Ocna Sibiului – Loamneș, sunt incluse în programul de lucrări de tip Quick Wins – SRCF Brașov, cu finanțare asigurată din fonduri nerambursabile PNRR”, scriau cei de la CFR, folosind timpul trecut referitor la lucrări.
Că lucrările sunt gata dădea asigurări și constructorul, care întărea prin faptul că reprezentanții CFR au fost pe șantier în fiecare săptămână și, prin urmare, nu ar mai fi ce probleme să apară. „Astăzi, de la ora 16:00, se deschide circulația. Lucrările au fost finalizate”, anunțau constructorii.
Doar că, la nicio lună de la redeschiderea circulației, în urma unei sesizări făcute de un cititor, Turnul Sfatului a descoperit că pe tronsonul care a fost anunțat drept reabilitat au fost amplasate, în majoritate, vechile linii ferate. Unele într-o stare de degradare evidentă, fiind exfoliate, plesnite la îmbinările nesudate, care au distanțe și de aproape doi centimetri între șine.
În urma lucrărilor de reabilitare, anunțate ca finalizate, trenurile circulă tot pe vechile șine, care au fost reamplasate în majoritate. Sursa foto: Turnul Sfatului
Îmbinările ar fi trebuit sudate. Au goluri și de doi centimetri. Sursa foto: Turnul Sfatului
Pe toată porțiunea de la ieșirea din Ocna Sibiului și până dincolo de trecerea la nivel din zona lacurilor de la Mândra, șinele de cale ferată noi, amplasate peste noile traverse, nu depășesc, ca număr, degetele de la o mână. Alte două șine noi au rămas depozitate la marginea terasamentului.
Șinele noi (vezi foto sus cea din dreapta și foto jos) sunt extrem de rare pe porțiunea reabilitată. Sursa foto: Turnul Sfatului
În aceste condiții, garniturile de tren circulă, în continuare, cu restricții de viteză.
„Altfel nu se poate”
Intervenția punctuală între Sibiu și Copșa Mică a vizat o porțiune de 1,84 km împărțită în două sectoare, pentru a cărei reabilitare a fost semnat un contract în 19 mai 2023 cu Vest Construct SRL, din județul Brașov. Valoarea contractului, la momentul semnării, a fost de 7,8 milioane de lei, la care se adaugă TVA.
Cum ziua de luni este zi liberă pentru bugetari, iar nimeni de la CFR nu răspunde pentru a da relații, am contactat constructorul referitor la situația linie de cale ferată dintre Sibiu și Copșa Mică. „Deci noi trebuia să aducem linii de cale ferată de 108 metri. Aceste linii sunt foarte lungi și nu aveam cum să le transportăm. De aceea am amplasat vechile linii, pentru a le putea aduce pe cele noi, pe care să le amplasăm pe traseu transportându-le pe actuala cale ferată. Altfel nu se poate, altfel nu aveam cum să le aducem în șantier”, declară Ion Fanea, din partea Vest Construct SRL, pentru cititorii Turnul Sfatului.
Două șine noi mai pot fi văzute la marginea terasamentului, în zona lacurilor de la Mândra. Sursa foto: Turnul Sfatului
Întrebat când estimează această nouă etapă și cât durează, Ion Fanea răspunde lejer. „Acum, în februarie ar trebui să vină aceste linii de cale ferată. Da, pentru amplasarea lor va trebui închisă total circulația. Dar foarte puțin: într-o săptămână se montează noile linii”, dă asigurări Ion Fanea.
Întrebat de cele câteva șine de cale ferată amplasate pe noul traseu și de cele două șine lăsate la marginea terasamentului, Ion Fanea spun că nu au relevanță. „Liniile acelea au fost descoperite în terasament, cine știe cum au ajuns acolo, sunt vechi, nu sunt noi”.
Semne de întrebare
„Lucrările se execută în baza contractului încheiat în data de 19.05.2023, cu Sucursala Regională CF Brașov. Aceste lucrări sunt preconizate a se finaliza până în data de 10 decembrie 2024”, răspundeau oficialii CFR pentru cititorii Turnul Sfatului, cu cinci zile înainte de deschiderea circulației. Niciunde în răspunsul transmis pe 5 decembrie, nu se face referire la faptul că lucrările vor continua și în 2025, cu închiderea circulației.
În ceea ce privește liniile de 108 metri la care fac referire cei de la Vest Construct, deși reporterul Turnul Sfatului a insistat pe acest detaliu, acestea nu apar nicăieri în caietul de sarcini și nici în clarificările date pe parcursul licitației derulată în urmă cu aproape doi ani. „Vă rugăm să specificați dacă putem utiliza șina cu lungime de 30 de metri, pentru că este un singur furnizor de șină de 120 de metri”, au întrebat mai mulți constructori. „Suntem de acord cu achiziționarea șinei cu lungime de 30 de metri, cu sudarea acesteia pe toată distanța de execuție a lucrărilor”, este răspunsul dat de fiecare dată de reprezentanții Sucursalei Regionale de Căi Ferate Brașov, autoritate contractantă în acest caz.
Acolo unde nu au goluri, îmbinările șinelor sunt adesea sparte. Sursa foto: Turnul Sfatului
Cinci ani garanție
„Durata de execuție a lucrărilor este de 18 luni, începând cu data emiterii ordinului de începere (20.06.2023), acestea fiind în grafic și nu este cazul aplicării de penalități antreprenorului”, răspundea reprezentanții CFR în decembrie 2024 pentru cititorii Turnul Sfatului.
Sursa foto: Turnul Sfatului
Conform caietului de sarcini în baza căruia a fost atribuit contractul în discuție, termenul de garanție solicitat este de 60 de luni de la data semnării procesului de recepție la terminarea lucrărilor.
Botezate „quick wins”, lucrările de intervenție punctuală la infrastructura feroviară – precum cele dintre Sibiu și Copșa Mică - au fost prezentate drept un proiect de succes de către cei de la CFR, care astfel și-au propus să reabiliteze 420 de km de cale ferată, din fonduri atrase nerambursabil prin PNRR. Aceste lucrări de reabilitare ar fi trebuit să ducă la eliminarea restricțiilor de viteză în deplasare.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: cfr brasov , sine vechi , vest construct srl , reabilitare cale ferata , cale ferata sibiu copsa mica , foto , loamneș , video
Vizualizari: 26316
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Eu
Acum 1 oră
@ @renzi
Acum 1 oră
Emil
Acum 1 oră
Sibienii sunt omorâți cu zile!
Acum 1 oră
Paul