Luni,
18.08.2025
Partial Noros
Acum
17°C

Investigate Europe: În ciuda sancțiunilor, piesele de schimb pentru avioane au continuat să ajungă în Rusia. Intermediar - India

Investigate Europe: În ciuda sancțiunilor, piesele de schimb pentru avioane au continuat să ajungă în Rusia. Intermediar - India

În ciuda sancțiunilor impuse acum trei ani de Occident Federației Ruse, piesele de schimb pentru avioane continuă să ajungă în Rusia. Jurnaliștii de la Investigate Europe au aflat despre intermediar important în această afacere - India.

În martie 2022, Boeing și Airbus au fost printre primele companii occidentale care au anunțat oprirea completă a colaborării cu Rusia. La scurt timp, Uniunea Europeană, Marea Britanie și Statele Unite au impus restricții la vânzarea pieselor de schimb pentru avioane către Rusia. Cu toate acestea, o investigație realizată de Investigate Europe (Uniunea jurnaliștilor-investigatori, specializați în analiza datelor - n.n.) demonstrează că piesele de schimb ale companiilor occidentale continuă să ajungă în Rusia prin intermediari indieni.

Captură investigate-europe.eu

Investigate Europe a reușit să afle că, în ultimii trei ani, companiile indiene au devenit un element cheie în rețeaua rusească de ocolire a sancțiunilor în domeniul aviației. Datorită intermediarilor din Asia de Sud, întreprinderile din Rusia primesc piese de schimb care, din cauza restricțiilor impuse de UE, Marea Britanie și SUA, nu pot fi cumpărate direct de la producătorii occidentali.

Jurnaliștii au urmărit mai mult de 700 de transporturi în valoare de peste 50 de milioane de dolari. Între ianuarie 2023 și septembrie 2024, aceste transporturi au parcurs drumul de la depozitele companiilor occidentale în India și apoi în Rusia. Conținutul transporturilor varia de la generatoare, senzori, pale de elice și sisteme de afișare în cabina de pilotaj, până la șuruburi, piulițe și filtre obișnuite. Peste 40% din toate transporturile primite de companiile rusești au provenit inițial din SUA, iar o treime - din Europa.

Analiza datelor vamale arată că peste 200 dintre componentele achiziționate de firmele rusești ar fi putut fi utilizate în scopuri militare, deși majoritatea lor au fost importate de companiile aeriene civile. Una dintre acestea, Utair, care în decembrie 2024 a fost inclusă pe lista sancțiunilor Uniunii Europene pentru „sprijin logistic acordat armatei ruse”, a primit aproximativ un sfert din toate transporturile.

Totuși, jurnaliștii nu au reușit să găsească dovezi, care să arate că furnizorii occidentali ar fi încălcat legile sau ar fi știut despre revânzarea pieselor de schimb în Rusia. Cu referire la aceasta, expertul în aviație din Franța citat în investigație, Xavier Titelman, explică faptul că nici cele mai mari companii nu pot urmări livrările lor mai departe de primul cumpărător. El crede însă că acest lucru nu le exonerează de răspundere în ceea ce privește destinatarul final al pieselor de schimb. „De exemplu, o companie franceză care primește prea multe solicitări [pentru vânzarea pieselor de schimb] din Kazahstan ar putea să se adreseze guvernului său și să spună: «Cred că unele dintre piesele noastre sunt revândute»”, consideră Titelman.

Investigația, în limba engleză, poate fi citită aici.

Foto: Arhiva TS

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

2 comentarii

Emil

Acum 5 luni

Ingerinta ruseasca, putinista, antidemocratica, antipremonitiei sondajelor masluite constitutional, etc...Inveti smecherul CCR Marian Enache si coruptii subordonati sa traga cu arcul in oficialii americani...Toti europenii sprijina Rusia tacit sau diversionist.
Raspunde

D

Acum 5 luni

Normal prostii dreq, doar nu credeți că sancțiunile funcționează vreodată în ceva, practic sunt doar o metodă de a îmbogăți intermediarii
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus