Duminică,
17.08.2025
Thunderstorm
Acum
21°C

Taximetriștii din Sibiu cer reglementări mai stricte pentru Bolt și Uber: Ei profită de o lege favorabilă, nu pot raporta corect sumele, poluează orașul

Taximetriștii din Sibiu cer reglementări mai stricte pentru Bolt și Uber: Ei profită de o lege favorabilă, nu pot raporta corect sumele, poluează orașul

Taximetriștii din Sibiu au semnalat astăzi la Prefectură că activează în condiții inechitabile în raport cu șoferii de pe Uber și Bolt, servicii de transport alternativ. Aceștia au transmis prefectului, subsecretarului de stat de la Ministerul Muncii, prezent la Sibiu, și vicepreședintelui Consiliului Județean cinci revendicări cu privire la activitatea din domeniul taximetriei, arătând că transportul alternativ ar ocoli o serie de reglementări care sunt obligatorii pentru serviciile de taxi tradiționale.

La sediul Instituției Prefectului - Județul Sibiu a avut loc, joi, 20 februarie, ședința ordinară a Comisiei de Dialog Social Sibiu, prezidată de prefectul județului Sibiu, Mircea Crețu, și de Paul Kuttesch, vicepreședintele Consiliului Județean Sibiu. La ședință a participat și Francisc Oscar Gal, subsecretar de stat în Ministerul Munci, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. Unul dintre subiectele discutate a fost prezentarea revendicărilor Asociației Taximetriștilor Independenți din județul Sibiu, prin vocea președintelui acesteia, Nicolae Lăcătar.

Problemele taximetriștilor: concurență neloială și lacune legislative

Comunicatul transmis de Prefectură este sec, în care se menționează doar că discuțiile s-au axat pe „reglementarea legală defectuoasă a transportului alternativ de persoane cu autoturism, în detrimentul serviciului public de transport în regim de taxi la nivel național, ceea ce a condus la pierderea a zeci de mii de locuri de muncă, respectiv închiderea societăților care activau în domeniul taximetriei, nereglementarea în Codul Clasificarea Ocupațiilor din România a profesiei de taximetrist”.

Turnul Sfatului l-a contactat pe Nicolae Lăcătar pentru a ne explica revendicările cu care au mers astăzi la Prefectură. Acesta ne-a spus că au fost semnalate numeroase probleme pe care le consideră injuste în raport cu serviciile de transport alternativ, precum Uber și Bolt. Reprezentanții taximetriștilor sibieni au susținut că reglementările actuale sunt defavorabile lor și creează un cadru concurențial inechitabil.

„Punctul unu: respectarea articolului 6 din legea 204/2019 cu privire la fiscalizarea curselor și comisioanelor printr-o entitate fiscală înregistrată la ONRSC, cu suspendarea avizului tehnic până la intrarea în legalitate.

Punctul doi: limitarea copiilor conforme pe criterii similare cu cele aplicate serviciului de taximetrie, având ca rezultat protejarea calității vieții și aerului, aglomerării traficului și poluare din marile orașe.

Trei: eliminarea posibilității de emitere a copiilor conforme pentru autoturismele deținute de operatorii cu contracte de comodat sau închiriere; ridicarea pragului de autorizare la vechimea mașinii minim Euro 6.

Patru: interzicerea colantării sau aplicarea regulamentelor locale cu privire la reclame pe autoturism la platformele digitale.

Cinci: eliminarea tarifului dinamic potrivit recomandărilor de la Consiliul Concurenței cu privire la practicile înșelătoare”, a enumerat Lăcătar.

Acesta ne-a explicat că primul punct face referire la neimpozitare. „Cei care lucrează în platformele Uber și Bolt au niște comisioane de 25%. Acei 25% nu fac circuit în instituțiile fiscale ale României. Se duc direct într-un cont din Lituania sau Olanda și atât. Circuitul fiscal nu și-l fac aici, la noi în țară. Doi: atribuirea copiilor conforme trebuie să fie pe aceleași reglementări ca și serviciul de taxi. Adică o mașină de la Uber și Bolt, pentru a putea funcționa trebuie să aibă o copie conformă emisă de ARR (Autoritatea Rutieră Română). Și aceste copii nu trebuie să fie mai multe decât cele emise într-un oraș raportat la numărul de locuitori. Adică patru taxiuri la 1000 de locuitori, respectiv patru Uber și Bolt să fie la 1000 de locuitori. Trei: contractele de comodat eliminate pentru a nu facilita evaziunea fiscală. Adică eu, vecinul dumneavoastră, vă dau mașina mea care are 15 ani; dumneavoastră având o flotă, facem un contract de comodat și mâine apare pe Uber și Bolt. Este ok? Am cerut să se elimine aceste contracte”, ne-a mai explicat președintele Asociației Taximetriștilor Independenți din Sibiu.

 „Ei nu pot raporta corect sumele”

Cel mai mult, totuși, s-a discutat despre fiscalitate, precizează el: „Ei nu pot raporta corect sumele pe care le încasează lunar. Adică noi, taximetriștii, la terminarea cursei, automat contravaloarea unei curse se duce direct în serverul ANAS. În cealaltă dimineață când ai scos un raport fiscal, din nou se duc toate cursele pe care tu le-ai efectuat în 24h. La ei ce se întâmplă? au încasările în serverul Uber și Bolt și la final de lună când se transmit către serverele ANAF, se transmit ce vor ei, nu realitatea din teren”.

Datele asociației arată că, în prezent, în România, sunt aproximativ 30.000 de taximetriști, de două ori mai puțin decât înaintea ordonanței. 

În ceea ce privește datele din Sibiu, Lăcătar ne spune că „la ora actuală nu știu dacă mai suntem până în 600, față de 950 înainte de apariția Uber și Bolt. În orașele în care au intrat Uber și Bolt, taxiurile s-au înjumătățit. În Sibiu sunt trei dispecerate de taxi. Înainte erau cinci”.

„Raportat la populație, în Sibiu nu ar trebui să fie mai mult de 600 de mașini care să activeze la Uber și Bolt. În schimb, sunt emise 5.000 de copii conforme. Vă dați seama ce poluare este în oraș de când a venit Uber și Bolt?", a mai adăugat Lăcătar.

„Promisiunile au rămas în sertar”

Vasile Spânu, membru al asociației taximetriștilor din Sibiu și purtătorul de cuvânt al filialei din Sibiu a patronatului din domeniu, spune că a avut un discurs critic la adresa guvernărilor anterioare, pe care le acuză că au facilitat intrarea transportului alternativ pe piață, fără a asigura un cadru legislativ echitabil.

„Așa a început planul de distrugere a industriei taximetriei... Guvernul condus de Prim-ministrul Viorica Dăncilă emite ordonanța de urgență nr. 49 din 25 iunie 2019, facilitând astfel intrarea pe piață a unui concurent pe platforma de transport persoane, adică transportul alternativ, neavând nicio legătură, dar încălcând flagrant legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi și de închiriere!

La câteva luni distanță, pe 7.11.2019, pentru a se asigura că transportul alternativ rămâne pe piața din România, această ordonanță este transformată de guvern în legea 204/2019, activând astfel două legi de transport persoane în paralel.

Odată cu emiterea acestei legi începe declinul industriei taximetriei. Multe firme de taxi se închid, iar mulți șoferi de taxi își pierd locul de muncă. Toate problemele cu care se confruntă acest segment privat sunt ignorate.

Multe firme de taxi ajung la faliment din cauza costurilor ridicate de întreținere a mașinilor, iar mii de șoferi de taxi își pierd locul de muncă. Invazia masivă pe piață a șoferilor de transport UBER/BOLT, care profită de o lege favorabilă lor, afectează grav industria taximetriei.

După nenumărate demersuri făcute de asociațiile din întreaga țară către instituțiile statului, aducând la cunoștință problemele cu care se confruntă taximetriștii și la care nu s-a soluționat niciuna dintre revendicările propuse, după 4 ani în care taximetria a avut mult de suferit, în vara anului 2023, pe data de 23.06, încep masiv protestele de stradă. Taximetriștii cer modificarea legii 204/2019 și sprijinul guvernului pentru susținerea taximetriei.

Nenumăratele proteste, atât locale, cât și cele din Piața Victoriei, inclusiv greva foamei taximetriștilor, deschid poarta către discuții cu ambele părți. Consultările și dezbaterile publice cu reprezentanții guvernului se finalizează cu o listă de revendicări – câteva puncte care ar putea menține la suprafață acest segment privat, care este taximetria. Ni s-a promis că vor introduce aceste schimbări într-o ordonanță de urgență ce urma să fie emisă în cel mai scurt timp.

Promisiunile au rămas însă încuiate într-un sertar, iar timp de un an am fost ignorați și respinși.

Suntem taximetriștii acestei țări, muncim în România, plătim taxe și impozite și susținem bugetul statului! Vrem ca guvernul României să dea o lege echitabilă!", ne-a transmis Spânu textul care e semnat de mai mulți reprezentanți ai industriei, printre care Gheorghe Zăbavă, administrator S.C. Taxi profesional, Taxi 924 Sibiu și Daniel Mitrea, președintele ONG-urilor la nivel național.

Revendicările, transmise Guvernului

Revenind la comunicatului transmis de Prefectură, se menționează că prefectul Mircea Dorin Crețu și subsecretarul de stat Francisc Oscar Gal au asigurat reprezentanții taximetriștilor că revendicările lor vor fi transmise Guvernului României.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 14757

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

30 comentarii

Z

Acum 5 luni

Auzi bă la ei... Poluează orașul hahaha ***

*** Comentariul a fost moderat din cauza limbajului licențios.

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Claudiu

Acum 5 luni

Da, bă, poluează, sunt sute sau mii de mașini care înainte nu circulau toată ziua , nu?
Raspunde

HBomb

Acum 5 luni

@Claudiu: Și voi, taximetriștii, nu poluați? Ia să verifice cineva ciururile voastre de mașini, trecute de ITP cu mită.
Raspunde

John Doe

Acum 5 luni

Taximetristii refuză sa înțeleagă ca problema este la grupul lor de maneliști, ceafa lata, spărgători de seminte, unul mai boss decât altul. Care nu mai pornesc ceasul și îți fac propuneri de tarif. Oamenii s-au reorientat către șoferi mai normali la cap, cu mașini mai curate. Deși în ultima vreme am văzut mulți șoferi de bolt/uber care după privire și comportament sigur au fost taximetriști înainte.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Xyz

Acum 5 luni

Va place transortul alternativ pana in momentul in care intra tariful dinamic si o cursa de pe Semaforului din spate de la Liceul Energetic pana la Carrefoaur, adica 1,1 km, ajunge la pretul de 25-30 lei, iar pana la jumatatea lui Mihai Viteazul, undeva la 40-45 lei. Atunci nu mai cautati "luxul" oferit de transportul alternativ si rupeti usile taxiurilor. Multi aratati cu degetul catre taximetristi, dar numarul mare de transportatori alternativi, arata cat de multi dintre voi isi doreau sa fie taximetristi. Sa fereasca Seful cel mare sa pice navigatia/aplicatia, ca in secunda a doua, cel putin 80% din "soferii de lux" se ratacesc de urgenta!
Raspunde

HBomb

Acum 5 luni

Xyz: Te faci că nu înțelegi ce-i cu tariful dinamic. Eu pe aplicație văd dinainte cât va fi cursa, pot să o accept sau nu. Fugi cu taxiul de lux de-aci!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Emil

Acum 5 luni

Amenzi non-stop, taxe si impozite duble, si gata cu concurenta Bolt si Uber.
Raspunde

Sas

Acum 5 luni

Exact cum zici unii mai deștepți ca ăștia de pe aici... Europa refuza sa se dezvolte, devine un muzeu in toate domeniile
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sibiu.Adrian

Acum 5 luni

La fel trebuie si cu masinile venite din alte orase, nu platesc nimic dar de folosit folosesc parcarile si infrastructura din Sibiu,ori vin fara masina ori sa nu vina deloc in Sibiu, oricum nu le v-a simti nimeni lipsa daca nu vin aici.
Raspunde

ID

Acum 5 luni

21 de sibieni / 36 de olteni. Clar.

Raspunde

John

Acum 5 luni

Daca e asa de bine la ei si asa de rau la voi, de ce nu va mutati activitatea? In loc de firma de taxi va transformati in firma de uber/bolt si ati rezolvat problema.
Raspunde

Nobody

Acum 5 luni

"Its the market, stupid."
Raspunde

A

Acum 5 luni

Problema e la voi, taximetriștii. Ne-am săturat de nesiguranța pe care o oferiți în trafic și în mașină. Până una alta eu zic să mai verificați cine poluează mai mult și să comparați majoritatea mașinilor de la Uber și Bolt. Dacă totuși sunteți ofticați, rezolvarea e foarte simplă… faceți-vă șoferi de uber și bolt dar cu tot manierele acestor șoferi, ca dacă nu tot nu veți avea succes.
Raspunde

Bogdan

Acum 5 luni

Bai ****** ,pai voi ce taxe plătiți ca nu puneți ceasul ? Și cereți bani de la clienți cum vreți voi bai ****

(Acest mesaj a fost moderat din cauza limbajului jignitor)

Raspunde

Cristi

Acum 5 luni

Punctul 1, Articolul 6 În situația în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care își desfășoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care se derulează activitățile comerciale în România. BOLT SERVICES RO S.R.L. din BUCURESTI SECTORUL 3 - CUI 37246510. UBER B.V. - FILIALA BUCURESTI SRL (fosta UBER SYSTEMS ROMANIA SRL) din SECTOR 1, CUI 33437533 Punctul 2 Limitarea masinilor a fost o prostie si la taxi, se mosteneau licentele sau se vindeau cu mii de euro, cu toate ca nu era legal sa se vanda licenta, e legal sa se treaca un srl de pe o persoana pe alta, si banii pe sub mana... Punctul 3 De acord cu astea, tot nu inteleg ce treaba au cu contractul de comodat, care e la fel ca si un contract de inchiriere doar ca nu se cere chirie... Euro 6 de acord, sa se aplice si la taxi, ar disparea inca jumatate din taxiuri... Punctul 4 Numerele de telefon de pe taxiuri nu e considerata reclama? Cu ce ii incurca pe ei ce se lipeste pe masina, sa interzicem reclamele si pe masinile altor firme ca sunt cam multe... Punctul 5 O firma nu ar trebui sa aiba dreptul de a pune pretul care il doreste pentru un anumit serviciu? Oricum pretul e preafisat in momentul in care se face comanda... Clientul decide daca accepta pretul sau nu... Asta cred eu ca e in avantajul taximetristilor, in momentul in care e tarif dinamic oamenii mai fug la taxi ca e mai ieftin, asa mai invart si rablele lor roata. Si cu raportarea sumelor, nici nu stiti ce vorbiti, anual se trimit toate castigurile de catre bolt/uber catre institutiile statului, fiecare cursa si fiecare leu sunt inregistrate, in fiecare aplicatie de flota, mai nou e obligatorie si e-factura B2C nu doar B2B, se mai transmit si alea. Informati-va macar ce spuneti acolo ca va faceti de ras... In loc sa isi ceara lor drepturi, mai bine sa ii infunde pe altii... Voi taximetristii ati bagat taximetria in pamant prin comportament, igiena si rablele de masini de care trageau 3/4 soferi sa nu cumva sa stea masina in parcare... Cati nu sunt care mai dau masina la un prieten sa mai faca si ala ceva bani... Cati nu plecati din statii cu client si lampa verde aprinsa pe masina? Cand vine un control de ce va imprastiati toti? V-ati trezit voi sa va plangeti... Cati dintre voi aveti 2 ceasuri in masina? Unu care inregistreaza cursa si celalalt de forma? Toate astea de la un fost taximetrist care a trecut pe partea cealalta Hotu striga hotu... Imi scuzati greselile, sciu de pe telefon
Raspunde

Marin-Doru

Acum 5 luni

Nu mai cereți sume aberante pe curse, la voi este ca la piață. Prefer să plătesc numai cu cardul, prin care las și ciubuc. Mi se pare un sistem foarte civilizat. Nimeni nu-mi spune, "dacă nu plătești atât nu te duc".
Raspunde

Oups

Acum 5 luni

Total de acord cu taximetriștii , cu un singur amendament ,să fie introdus în rândul taximetriștilor dusul zilnic obligatoriu , atunci totul se va schimba și pentru ei… Te urci în câte un taxi și îți mută nasul !
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sparrow

Acum 5 luni

Eu folosesc rar serviciile de taximetrie, nici pe celelalte. Merg cu autobuzul cā nu am nevoie de deplasari lungi. Dar, eu cel putin nu am avut nici o experientā neplācutā cu taximetristii. Aud aici orācāieli imbuibat-revoltate despre confortul in vehicule, lipsa touchscreenurilor panoramice in tetiere pentru pasagerii din spate, absenta tratiei cu alimente si bāuturi la bord si masajul încālzit din preturile de la picioare, totul pentru o cursā de la Garā la Parcul Tineretului! Bā, ia hai, faceti voi taximetrie, āstia care aveti pāreri.
Raspunde

Newman

Acum 5 luni

De ce firmele de taxi sunt cosiderate ca fac parte din transportul public, cand de fapt sunt activitati private?
Raspunde

@ Newman

Acum 5 luni

Ai auzit sintagma “ serviciu public privat” ??? Ar fi bine sa nu mai abordezi subiecte care te depășesc , oricum te depășește tot ce se învață de la clasa a 8-a în sus!

Raspunde

Sibian

Acum 5 luni

hai ca stim si noi cum va resetati aparatele alea cu care emiteti bonuri fiscale; le aveti manarite ca sa nu se transmita bonul la anaf, nu mai faceti pe nevinovatii; iar in ce priveste comisionul ala de 25% de care vorbiti, si voi platiti "comision" pentru statie, ca nu aveti fiecare dispecer personal
Raspunde

Gigi

Acum 5 luni

Parca șoferii de Uber nu puteau folosi nici locurile de parcare dedicate pentru taxi? Și încă taximetriștii mai vorbesc de discriminări? Propun ca toate locurile de parcare dedicate pentru taxi sa fie desființate și redate folosinței publice în Sibiu. Sunt o grămadă de locații care stau complet goale (in special noaptea) in condițiile în care locatarii blochează trotuarele cu mașinile pentru ca nu au unde parca.
Raspunde

Andrei

Acum 5 luni

Auzi ca euro 6. Pai voi la ce ragalii aveți pe "tacsi" rămâneți fără mașini!
Raspunde

Ion Iliescu

Acum 5 luni

N-am dat pana acum de uberist care sa ma ia cu "Nu am marunt sefu' " sau care sa ma intrebe pana unde e cursa, sa vada daca ma ia sau nu. La taximetristii galbeni da, in anul Domnului 2025.
Raspunde

Dan

Acum 5 luni

N-ai dat de mine. Taximetriștii au stricat ridesharingul. Nu e normal sa te oblige sa faci din uber meserie. Dar dacă am dat 1000 de euro pe cele necesare, acum sunt șofer de meserie, concurență la taxi...

Raspunde

ID

Acum 5 luni

Oameni buni, Uber si Bolt fac taximetrie, nu ridesharing !!! Am mai spus-o, dar degeaba ! Ridesharing este Blablacar si poate mai sunt si altele. VLber si bOlt presteaza servicii de taximetrie : clientul comanda masina la locatia lui, este dus la destinatia lui si plateste serviciul ! Ridesharing este altceva ! Ridesharing reprezintă împărțirea călătoriei cu autovehiculul astfel încât într-o mașină să călătorească, în aceeași direcție, mai mult de o persoană !

Raspunde

Cristi

Acum 5 luni

Se numeste ride hailing nu ride sharing, e o diferenta si se pare ca nici autorul articolului nu o cunoaste...
Raspunde

CitizenX

Acum 5 luni

Firmele de taxi ar trebui în primul rând să se modernizeze. Dacă vreau un taxi trebuie sa sun la dispecerat si niciodată nu primesc o confirmare: ce masina vine si in cat timp. Nu am control sa vad pe o aplicație in cat timp ajunge masina. Cu puține excepții nu pot plati cu cardul iar la plata cash de multe ori e o problemă ca soferul sa aiba rest. Dupa care urmeaza celelalte probleme: masini vechi si murdare, soferi care fumeaza in masini, muzica la maxim, stat pe live-uri pe TikTok, stat de povesti in telefon cu clientii in masini, soferi cu igiena personala cel puțin indoielnica. Inteleg doleanțele, dar dumneavoastră vreți să dispară concurenta, in loc să va dezvoltați si sa va îmbunătăți serviciile. Nu e perfect nici pe Uber sau Bolt, dar serviciile sunt în general de calitate mai bună decât cele oferite de firmele de taxi.
Raspunde

Stefan

Acum 5 luni

Uber și Bolt reduc poluarea și aglomerația în orașe și reduc nevoia de parcări suplimentare. Un șofer de Bolt să zicem că face 20 curse/ zi, asta înseamnă 20 masini care nu pleacă de acasă și nu mai stau in coada la semafor. Din cele 20 curse , 10 să zicem că merg spre servici sau scoli in care se urca 3 colegi ( trei mașini stau acasă). Majoritatea celor care fac Uber sau Bolt prefera mașini hibride sau pe gaz din motive ce țin de maximizarea profitului prin reducere de costuri. Aș vrea să îi anunț pe taximetristi că in teoria jocurilor întotdeauna colaborarea a ieșit câștigătoare.
Raspunde

Cornel

Acum 5 luni

Hoțul strigă hoții!" Mașinile de transport alternativ au toate copii conforme ARR. Z-ul fiscal se trimite automat la ANAF la sfârșitul fiecărei zi de lucru. Pt cei 25% comision se plătește TVA intracomunitar. Numai minciuni. Toată viața taximetriștii au cerut să moară capra vecinului. Cereți pt voi mai multe autorizații, nu să scadă ale lor. Dar ei că nu fiscalizează cursele? "E bine boss 50 lei?" De ce nu fac și ei transport alternativ? Aaaa... pt că nu pot din cauza dosarelor penale. La uber/bolt dacă nu ești că lacrima și cu toate avizele și autorizații la zi, NU ITI DĂ DRUMUL LA APLICAȚIE. La voi e așa? Dacă nu ai ITP sau copie conformă sau asigurare de călători sau RCA, etc. puteți merge și fără, nu? Nu v-ar fi rușine!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus