Marți,
25.11.2025
Cer Senin
Acum
11°C

Ministrul Justiției spune că legea nu permite instanțelor judecătorești să suspende sau anuleze decizii ale CCR

Ministrul Justiției spune că legea nu permite instanțelor judecătorești să suspende sau anuleze decizii ale CCR

Ministrul Justiției, Radu Marinescu, a afirmat, joi, că legislația, în momentul de față, nu permite adoptarea unor soluții specifice contenciosului administrativ de suspendare sau anulare de către instanțele judecătorești ale unor decizii sau hotărâri ale Curții Constituționale, scrie Agerpres. 

Declarația vine după ce un judecător de la Curtea de Apel Ploiești a admis, joi, o cerere prin care se solicita suspendarea hotărârii CCR din 6 decembrie 2024 prin care au fost anulate alegerile prezidențiale.

'Am observat și eu existența unei astfel de hotărâri judecătorești. Urmează să analizăm contextul în care aceasta a fost adoptată, pentru a stabili în ce măsură pot să fie exercitate atribuții instituționale ale ministerului nostru cu privire la exercitarea unor verificări disciplinare, întrucât, strict la nivel teoretic, nu există căi de atac în legislația din România prin care decizii sau hotărâri ale Curții Constituționale, care nu sunt acte administrative conform legislației, să fie atacate în contenciosul administrativ. Legea, în momentul de față, nu permite adoptarea unor soluții specifice contenciosului administrativ de suspendare sau anulare de către instanțele judecătorești ale unor decizii sau hotărâri ale Curții Constituționale', a declarat Marinescu, la B1 TV.

Potrivit ministrului, alegerile prezidențiale din luna mai nu sunt afectate de decizia Curții de Apel Ploiești.

'Dacă este să analizăm efectele unei astfel de hotărâri judecătorești, veți observa că actele administrative care au fost adoptate de către Guvern în organizarea alegerilor nu sunt vizate de această hotărâre judecătorească, nu sunt suspendate sau anulate și, în consecință, organizarea alegerilor produce în continuare efecte, astfel încât vom avea în continuare alegeri', a explicat Radu Marinescu, potrivit sursei citate. 

foto gov.ro

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

4 comentarii

Adina

Acum 7 luni

I-auzi. Dacă tot vă dați așa corecți, cam pe când să ne așteptăm la un referendum despre trecerea la democrație? Regele Mihai a fost șantajat să abdice și poporul nu a fost întrebat ce vrea. S-au băgat niște derbedei să creeze ei guvern. Și dacă regele Mihai a abdicat, înseamnă că trebuia să vină următorul la tron, adică prințesa Elisabeta (prima fiică a regelui Ferdinand și a reginei Maria) și soțul ei, prinț din Grecia. Dacă a căzut comunismul, cine mai exact a decis ca țara să nu aducă înapoi familia regală așa cum trebuia? Dacă tot vă dați corecții pământului, pe când apare referendumul? Destui oameni își doresc revenirea la monarhie, că ne-am lămurit cu democrația, am văzut ce vă poate pielea. Pentru cei nelămuriți, un monarh este cineva care deja este bogat și nu are nevoie să fure din bugetul statului. Este o persoană educată care înțelege politica și care nu este nevoit să dea bani pentru diplome. Un monarh este cineva care pune mai presus de toate interesul țării sale, nu interesele unor terți. Știați că în timp ce voi nu mai știți cum să țineți cu dinții de fotolii, românii merg la Curtea de Argeș la mormintele regilor, plâng și pun câte o floare? Asta nu o mai arată știrile. Zilnic ajung sute de oameni. Dar nu știți voi din astea. Voi sunteți cu CCR-ul în brațe și banii în buzunar. Uite de asta nu vă mai poate vedea lumea. Oare cât vă mai rabdă pământul?
Raspunde

Emil

Acum 7 luni

Vezi ce faci, deja a intrat in trepidatii mafiotul cel mare.
Raspunde

Opozitia

Acum 7 luni

Liviu Pleșoianu, reacție după suspendarea deciziei de anulare a alegerilor: ”Este singura sentință normală la cap. Uitați-vă ce îi fac acum judecătorului de la Ploiești” Liviu Pleșoianu a comentat anularea Deciziei Curții Constituționale privind alegerile prezidențiale din decembrie 2024. „Treaba e simplă. Sentința judecătorului Alexandru Vasile este singura sentință normală la cap având în vedere că CCR a anulat alegerile fără temei și călcând în picioare chiar Constituția. Ignorarea sentinței sau eliminarea ei la ICCJ ar fi pentru mine ARGUMENTUL SUPREM pentru a merge la alegeri pe 4 mai! Ori Turul 2 Înapoi, ori merg și votez cu SETE ca să nu își pună Președinte cei care au nenorocit țara asta! Într-un fel sau altul, depinde doar de noi să punem punct, după 35 de ani, acestui Sistem MIZERABIL! P.S. Doar uitați-vă ce îi fac acum judecătorului de la Ploiești... Ăsta e Sistemul în toată MIZERIA lui! Gândiți-vă cum ar fi dacă și-ar pune și Președinte...”, a scris Liviu Pleșoianu, pe X.
Raspunde

Opozitia

Acum 7 luni

Motivare excepțională, cu materialul ”clientului”: Curtea de Apel Ploiești pulverizează abuzurile multiple ale CCR. Judecătorul Alexandru Vasile de la Curtea de apel Ploiești, a prezentat azi motivarea deciziei de ieri de anulare a hotărîrii Curții Constituționale de anulare a alegerilor. O motivare devastatoare, susținută profesionist și temeinic inclusiv de decizii anterioare ale unor mari instanțe din România și care demontează bucată cu bucată toate abuzurile și ilegalitățile comise de judecătorii CCR în luarea deciziei care a uluit mapamondul. Care judecători au sfidat, au încălcat legea ori chiar au adăugat la ea cu de la sine putere. În esență, acestea au fost argumentele Curții de Apel Ploiești în luarea deciziei: Competenta instanței: Curtea de Apel și-a afirmat competența de a judeca cauza, considerînd că Hotărîrea CCR nr. 32/2024 este un act administrativ normativ, emis de o autoritate publică centrală (CCR), și deci poate fi atacat în contencios administrativ conform Legii nr. 554/2004. Instanța a stabilit că Hotărîrea CCR nr. 32/2024 are caracter normativ, deoarece afectează un număr nedeterminat de persoane (toți alegătorii) și a produs efecte juridice generale (anularea întregului proces electoral prezidențial din 2024). Curtea a considerat că acțiunea în anulare este admisibilă, întrucît hotărîrea contestată nu este exclusă de la controlul judecătoresc și nu există o altă cale juridică pentru contestarea ei. S-a reținut că Hotărîrea nr. 32/2024 nu are caracter jurisdicțional (nu s-a respectat principiul contradictorialității, nu a fost o procedură judiciară), ci este un act administrativ emis fără citarea părților și fără transparență. Curtea a reținut că actul CCR a încălcat principiile constituționale privind suveranitatea poporului, dreptul de vot și irevocabilitatea actelor administrative, anulînd fără temei întregul proces electoral, deși turul I fusese deja validat. Dreptul la vot și vătămarea reclamantei: Instanța a constatat că reclamanta a fost vătămată în dreptul său fundamental de a vota, deoarece i-a fost anulat votul exprimat în turul I și i s-a împiedicat participarea la turul II, fără existența unei legi care să permită o asemenea măsură. Suspendarea actului: Curtea a considerat că există cazuri bine justificate și pericol de pagubă iminentă pentru reclamantă, astfel că a dispus suspendarea executării Hotărîrii CCR nr. 32/2024 pînă la judecarea fondului. Exces de putere și depășirea atribuțiilor CCR: Curtea a constatat că CCR nu avea competența de a se autosesiza și de a anula întregul proces electoral. A interpretat în mod abuziv art. 146 lit. f din Constituție, care doar permite CCR să confirme rezultatele alegerilor, nu să le invalideze din proprie inițiativă. CCR a încălcat prevederile Legii 47/1992 și Legii 370/2004, care nu îi conferă dreptul de a dispune anularea alegerilor decît în condiții clare, prin sesizare scrisă de la persoane îndreptățite. Nu a fost sesizată legal, iar autosesizarea pe baza unor informații din presă sau documente declasificate este contrară legii. Interpretarea Constituției: Art. 147 alin. (4) prevede că deciziile CCR general obligatorii, cu efect doar pentru viitor, se aplică doar în cazurile privind constituționalitatea legilor, tratatelor, regulamentelor Parlamentului sau excepțiilor de neconstituționalitate (art. 146 lit. a-d). Aceste prevederi nu se extind la toate atribuțiile CCR. Legea organică a CCR: Art. 11 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 distinge între decizii, hotărîri și avize. În exercitarea atribuției din art. 146 lit. f) (supravegherea alegerilor prezidențiale), CCR emite hotărîri, nu decizii general obligatorii. Hotărîrea CCR nr. 32/2024, emisă sub art. 146 lit. f), este o hotărîre, nu o decizie cu caracter general obligatoriu, fiind astfel supusă controlului contenciosului administrativ. Tehnica legislativă: Conform Legii nr. 24/2000, actele normative, inclusiv hotărîrile CCR, trebuie să respecte ierarhia și competențele stabilite de Constituție și legi, ceea ce susține natura specifică a hotărîrii ca act administrativ. Hotărîrea CCR nu se bazează pe probe concrete de fraudă electorală, ci pe „suspiciuni” sau „narațiuni” neprobate. Nu există dovezi că ordinea candidaților a fost afectată, iar alegerile din turul I fuseseră deja validate. Curtea a reținut că, prin anularea procesului electoral, a fost restrîns și chiar anulat dreptul constituțional al cetățenilor de a vota. Nu s-au respectat condițiile din Constituție, care permit restrîngerea drepturilor doar prin lege, nu prin hotărîri administrative. Încălcarea principiului suveranității poporului: CCR a acționat în locul poporului, impunînd un Președinte fără alegeri, ceea ce a fost considerat un abuz grav. Suveranitatea națională aparține poporului, iar alegerea Președintelui nu poate fi blocată de o hotărîre administrativă nejustificată. Încălcarea principiului irevocabilității actelor administrative: Curtea a constatat că Hotărîrea CCR nr. 31/2024, care validase turul I, produsese deja efecte juridice și nu putea fi revocată administrativ printr-o nouă hotărîre (nr. 32). Pagubă iminentă: Anularea alegerilor a perturbat funcționarea instituției Președintelui României și a afectat poziția internațională a țării, România fiind retrogradată la „regim hibrid” în Indexul Democrației 2024. Din acest punct și dată fiind soliditatea motivării devine extrem de interesant modul în care ÎCCJ va combate argumentele excepționale ale Curții de Apel Ploiești în urma unei eventuale decizii de anulare a deciziei de ieri. Am putea vorbi de un soi de meci de box juridic între democrație și dictatură.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus