Deși declarate oficial ca școli „cu predare în limba maternă germană”, mai multe unități de învățământ din țară funcționează, de fapt, cu predare parțială, uneori chiar majoritară, în limba română. Este și cazul Colegiului Brukenthal din Sibiu. Această realitate, cunoscută și acceptată tacit de autorități, creează un sistem paralel în care legea este ocolită, iar profesorii și elevii sunt victimele directe ale unei administrări neconforme, se arată într-un nou material publicat de Edupedu.ro , semnat de Oana Rogojanu, mama unei eleve din Sibiu care a terminat clasa a XII-a și care, în acest context, a făcut greva foamei timp de șapte zile.
Investigația publicată de Edupedu.ro și semnată de mama din Sibiu scoate la iveală un fenomen sistemic: în timp ce documentele oficiale, cum sunt planurile de școlarizare, declară predare exclusiv în germană, în orare, cataloage și fișe de încadrare apar frecvent profesori care predau în limba română.
Aceștia nu pot deveni titulari, deoarece statutul școlii impune ca personalul didactic să poată preda în germană. Prin urmare, mulți dintre ei, deși predau de ani de zile în aceleași clase, rămân „invizibili” din punct de vedere profesional – fără drept la titularizare și fără stabilitate.
„Sunt necesari, dar nu recunoscuți”, notează Edupedu, descriind un sistem care îi folosește, dar nu le oferă drepturi. Această formă de excluziune profesională a devenit o rutină în mai multe școli din Sibiu, inclusiv la unități de prestigiu precum Colegiul Național „Samuel von Brukenthal”, unde orarele contrazic planurile de școlarizare.
În articol se arată că cel mai grav este că elevii sunt obligați, la finalul liceului, să susțină proba de Bacalaureat la limba maternă germană, chiar dacă multe dintre materiile studiate pe parcursul anilor au fost predate în română.
Inspectoratul Școlar Județean Sibiu recunoaște, într-un răspuns oferit presei locale, că „lipsa cadrelor didactice de specialitate care pot preda în limba minorității este principala cauză” pentru care unele discipline nu se mai predau în germană.
De ce nu se regândește organizarea acestor școli, astfel încât să reflecte realitatea și să respecte cadrul legal? Potrivit sursei citate, autoritățile aleg să mențină un statut fals în speranța că, într-o zi, vor apărea profesorii de germană necesari. Până atunci, însă, elevii și profesorii români plătesc prețul unei politici educaționale construite pe improvizație.
Forumul Democrat al Germanilor din România publică anual date care arată clar scăderea numărului de cadre didactice care predau efectiv în limba germană. Cu toate acestea, Ministerul Educației nu oferă soluții și nu restructurează rețeaua școlară în mod realist, ci menține o formă golită de conținut se mai arată în presa națională.
„Acești profesori, folosiți, dar invizibili sunt, înainte de toate, oameni”, se subliniază în articolul din Edupedu.
În lipsa unei intervenții din partea autorităților, această situație va continua să perpetueze una dintre cele mai persistente forme de discriminare din sistemul românesc de învățământ este concluzia finală.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: scoli cu predare in limba germ , greva foamei , colegiul brukenthal sibiu , ministerul Educatiei , Inspectoratul Școlar Sibiu
Vizualizari: 3666
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Sparrow pentru Iubi
Acum 2 ore
CX
Acum 2 ore
Alzara 1918
Acum 3 ore
Un sibian vero
Acum 3 ore
@cash