Doi dintre cei mai apreciați muzicieni clasici români ai momentului, violonistul Alexandru Tomescu și chitaristul Dragoș Ilie, care au deschis Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu din acest an printr-un recital memorabil, au vorbit în cadrul primei conferințe de presă despre forța muzicii clasice, dar și despre rolul și locul ei în prezent.
Tomescu (vioară) și Ilie (chitară clasică) se află în turneul internațional Stradivarius 2025 în care promovează creațiile lui George Enescu și George Gershwin. Turneul se numește „Rapsodiile”.
Vineri a început cea de-a 32-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, ce are loc între 20 şi 29 iunie. Deschiderea oficială a programat un concert sold-out susținut de Alexandru Tomescu și Dragoș Ilie în cadrul turneului internaţional Stradivarius. Într-o catedrală arhiplină, preşedintele FITS, Constantin Chiriac, a vorbit despre bucuria începerii Festivalului, despre eforturile care s-au făcut pentru organizarea acestei ediţii şi despre reverenţa pe care echipa FITS o transmite prin intermediul temei din acest an – MULŢUMESC.
Discuția, moderată de criticul de teatru Octavian Saiu, s-a concentrat pe modul în care Alexandru Tomescu a abordat ideea de a „sparge barierele din jurul muzicii clasice”, aducând-o mai aproape de oameni. Violonistul a mărturisit că a simțit întotdeauna că muzica trebuie să fie accesibilă publicului, indiferent de locul în care se află. El a menționat reticența filarmonicilor din România de acum 20-25 de ani de a cânta în aer liber, experiențele sale din America și Elveția fiind cu totul altele, unde „nu este o rușine, nu este o stigmă să ajungi să cânți în stradă”.
Spune că a observat că cei mai receptivi, atunci când evoluează în spații neconvenționale, cum ar fi stații de metrou, sunt copiii.
În cadrul discuțiilor a susținut că un artist trebuie să ofere tot ce are mai bun, indiferent de receptare, pentru că sufletul său „nu poate fi negociat”. „Muzica, dacă nu te investești în ea, dacă nu crezi în ea, dacă nu spui ceva cu sinceritate, este moartă”, a afirmat Tomescu.
La rândul său, Dragoș Ilie a afirmat că provocarea majoră a fost aranjarea „Rapsodiilor” lui George Enescu și a „Rhapsody in Blue” de George Gershwin, lucrări nescrise inițial pentru vioară și chitară.
Vorbind despre public și provocările secolului al XXI-lea, Tomescu a subliniat că muzica clasică a trăit dintotdeauna „într-o stare de criză” și a supraviețuit. El a argumentat că oamenii vor avea mereu nevoie de momente de liniște și reîncărcare, iar muzica are nevoie de timp (pe care să i-l dedici) pentru a se dezvolta: „O simfonie de Beethoven, de exemplu, nu poate fi condensată într-un videoclip de 30 de secunde pe TikTok”.
Ilie a punctat ideea că muzica clasică este un „antidot” pentru tendința actuală de scădere a atenției, care vine prin „bombardamentul” de fluxuri informaționale. Tomescu a intervenit, descriind muzica clasică drept „posesivă”, care cere o predare totală din partea ascultătorului. „Ea nu tolerează multitaskingul, adică nu vrea să o asculți în timp ce faci curat prin casă sau îți usuci părul; pentru a primi miracolele pe care le oferă, trebuie să fii acolo 100%”.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 2741
Ultimele comentarii
Acum 4 minute
Hermannstadt
Acum 12 ore
Laur
Acum 12 ore
Adrian
Acum 13 ore
Cornel Sibianul
Acum 13 ore
Q