Duminică,
12.10.2025
Innorat
Acum
11°C

Senatul a adoptat „regula fermoarului”: când o bandă e blocată, șoferii de pe cealaltă sunt obligați să permită alternativ vehiculelor de pe banda afectată să se încadreze pe banda lor

Senatul a adoptat „regula fermoarului”: când o bandă e blocată, șoferii de pe cealaltă sunt obligați să permită alternativ vehiculelor de pe banda afectată să se încadreze pe banda lor

Senatul a adoptat tacit, marți, în plen, o propunere legislativă de completare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice prin care se introduce „regula fermoarului”, ce permite, în cazul îngustării drumului, încadrarea alternativă pe banda adiacentă a vehiculelor de pe banda afectată.

Nota de adoptare tacită a propunerii legislative, pentru care termenul de dezbatere și vot s-a împlinit pe 19 iunie, a fost prezentată de președintele Senatului, Mircea Abrudean, care a condus ședința de marți a plenului, transmite Agerpres.

„Atunci când pe drumurile cu mai multe benzi de circulație pe sens, circulația pe una dintre benzi nu poate fi continuată din cauza unui obstacol, unei îngustări a drumului sau din orice alte motive, conducătorii vehiculelor de pe banda adiacentă sunt obligați să permită alternativ vehiculelor de pe banda afectată să se încadreze pe banda adiacentă”, prevede propunerea legislativă.

Proiectul, inițiat de un grup de parlamentari preponderent de la USR, vizează îmbunătățirea fluidizării traficului, precizează sursa citată.

Nerespectarea „regulii fermoarului” constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa I de sancțiuni, adică 2-3 puncte-amendă.

Inițiatorii își motivează propunerea legislativă prin faptul că regula „va contribui la reducerea congestiei, prevenirea accidentelor și va face ca traficul să se desfășoare mai fluent în situații de îngustare a benzilor”.

„Regula fermoarului” vizează fluidizarea traficului în zonele în care două benzi se îngustează într-una singură, prin alternarea intrării vehiculelor de pe fiecare bandă, ca într-un fermoar. Datorită avantajelor acesteia, regula fermoarului este deja implementată în legislația rutieră din Germania, Austria, Elveția, Olanda, Slovacia. (...) Implementarea regulii va contribui la reducerea congestiei, prevenirea accidentelor și va face ca traficul să se desfășoare mai fluent în situații de îngustare a benzilor”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaților, for decizional în acest caz.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 2263

Comentarii

9 comentarii

HBomb

Acum 3 luni

Mi se pare hazardat proiectul de lege, dar poate nu este decsris prea clar. Fără o semnalizare din partea unui terț (poliție, lucrători la drumuri etc) nu poți organiza încadrarea alternativă a traficului. Și mai ales nu poți constata contravenția și aplica amenda. De clarificat: la ce interval de timp se cedează încadrarea celor din banda blocată. De exemplu la lucrările de pe Alba Iulia, pe o lungime de 100 m. Nu poți organiza alternativ câte o mașină pe fiecare sens, că durează până parcurge fiecare distanța aia, s-ar bloca tot traficul până la aeroport. Altminteri, eu trec, mai vin și alți zece sau douăzeci în urma mea; dar când anume vine momentul în care trebuie să ne oprim și să-i lăsăm pe cei de pe banda opusă? Cum poți să mă amendezi dacă eu trec și nu mă opresc, poate consider că trebuie să se oprească cei din urma mea. Știe cineva care e sistemul, cum e aplicat în alte țări?
Raspunde

Kokos

Acum 3 luni

Regula fermoarului nu se referă la circulația alternativă pe două sensuri de mers , ci la circulația pe același sens de mers. Dacă se circulă pe o strada , drum , autostradă cu doua benzi pe sens și la un moment dat circulația pe banda 1 este blocată ( de lucrări, de un accident , de o defecțiune la un autovehicul etc) atunci se aplică regula asta , în sensul că cei de pe banda 2 sunt obligați să lase să se încadreze alternativ câte o mașină de pe banda 1 pe banda 2 . Regula de trecere e o mașină de pe banda 2 , o mașină de pe banda 1 , și tot așa. La fel dacă e blocată banda 2 , cei de pe banda 1 sunt obligați să lase alternativ câte o mașină de pe banda 2 să se încadreze pe banda 1.
Raspunde

Asdfasdf

Acum 3 luni

principiul fermoarului inseamna ca trece alternativ cate o masina nu trec 5 apoi 5 de pe cealalta banda...
Raspunde

@HBomb

Acum 3 luni

In tarile civilizate, regula fermoarului este ceva normal si logic.
Raspunde

D.M.

Acum 3 luni

e buna regula. Si ex. cu sos. Alba Iulia e bun. Acum ,cei civilizati se incadreaza pe stanga inca din zona Simpa (pe coborare). Altii , depasesc coloana, vin pe dreapta si se baga in fata. Cu regula fermoarului, folosim/ocupam cele doua benzi in mod egal, iar la ingustare trece una cate una. Astfel smecherii nu mai pot fenta coloana celor corecti.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

No Name

Acum 3 luni

Buna regula asta pana la un punct. Kokos si Asdasdf au explicat foarte bine. Ma tem ca daca s-ar intampla un accident, fara camera de luat vederi nu poti demonstra al cui era randul la prioritate. Ce facem? Luam ca martori soferi din fata si din spatele nostru sa declare al cui era randul?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Alzara 1918

Acum 3 luni

Ezita semn de circulație european ; bun de aplfoptat în codul rutier
Raspunde

K.Samuel

Acum 3 luni

Eu as numi-o "Regula bunului simt"... s-ar mai putea adăuga si regula de a nu acționa ca o găină care vede doar bobul din fata ochilor si sa nu blochezi sensul giratoriu, când dincolo de el traficul e blocat. Sunt multe reguli de bun simt in trafic care pot fi probabil transpuse in lege, dar cel mai important este șoferul, omul ăla din spatele volanului, sa fie om si sa gândească in perspectiva.
Raspunde

Marko

Acum 3 luni

Este de datoria dumneavoastră să vă luați măsuri de precauție. Nu înțeleg de ce mai sunt oameni care ezită în a utiliza camere de bord, având în vedere că există pentru fiecare buget. Și s-a dovedit că te poate scăpa de vină atât la fața locului, cât și în instanță.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus