Vineri,
18.07.2025
Parțial Noros
Acum
22°C

Jordan Rudess, Dream Theater, despre concertul de la ARTmania: Fanii vor avea parte de o seară cu muzică specială

Jordan Rudess, Dream Theater, despre concertul de la ARTmania: Fanii vor avea parte de o seară cu muzică specială
Jordan Rudess va urca alături de Dream Theater pe scena ARTmania. Foto: jordanrudess.com

Jordan Rudess, născut pe 4 noiembrie 1956 în New York, este unul dintre cei mai influenți pianiști și interpreți la clape din muzica modernă. Cu o carieră de peste 40 de ani, Rudess a devenit emblematic în lumea rock-ului progresiv prin stilul său inovator, combinând virtuozitatea tehnică cu explorări muzicale variate. În 1999, a devenit membru al legendarei trupe Dream Theater, aducând un suflu nou și tehnologii avansate în sunetul formației. Pe lângă activitatea cu Dream Theater, a lansat mai multe albume solo și colaborări, fiind recunoscut pentru utilizarea creativă a instrumentelor digitale, controlere MIDI și plugin-uri virtuale. Passionat de tehnologie și muzică, Jordan continuă să inspire generații de muzicieni și să exploreze noi frontiere ale exprimării artistice. Personalitatea sa inovatoare și dedicarea sa față de muzică îl fac o figură eminamente în peisajul muzical mondial.

Vineri, 25 iulie, Jordan Rudess va urca alături de Dream Theater pe scena ARTmania, într-un al doilea concert pe care legendara trupă îl susține în Piața Mare a Sibiului. Într-un interviu pentru Turnul Sfatului, Jordan Rudess vorbește, printre altele, despre cum îi place să se „piardă” în plimbări pe străzile din țara noastră, despre publicul și pregătirile pentru concertul din Sibiu, dar și despre rolul pe care îl vede pentru muzicieni în ziua de azi.

Reporter: Așadar, este pentru a doua oară când veniți la Sibiu, în România. Acesta este cel mai longeviv festival de rock din România. Aveți vreo amintire legată de acel concert de acum șase ani, cred, sau despre Sibiu? Întreb asta deoarece multe voci spun că un aspect atractiv al festivalului de la Sibiu este că are loc în centrul istoric medieval, în Piața Mare, înconjurată de clădiri istorice.

Jordan Rudess: În România, îmi amintesc mai ales de plimbările prin oraș. Ca să fiu sincer, da, pentru că mereu ieșeam la plimbare și aveam câțiva prieteni acolo. În ceea ce privește concertul trecut, încerc să-mi amintesc exact care a fost... Îmi amintesc anumite locații, dar sincer să fiu, nu mai știu exact care e care.

Cum v-ați simțit plimbându-vă pe străzile noastre?

Oh, chiar îmi place foarte mult acolo. Are un aspect atât de clasic pentru mine, clasic european, și atmosfera e aparte. Mereu ies la plimbare când sunt acolo, mă uit în jur și mă bucur de vibe. Mi se pare foarte interesant.

Ne puteți da un mic indiciu despre ce pregătiți pentru fanii din Sibiu la acest nou concert?

Da, vestea bună pentru fani este că toboșarul nostru, Mike Portnoy, se ocupă de setlist. Ia treaba asta foarte în serios și se uită întotdeauna la ce am cântat ultima dată când am fost acolo și, știți... ce vor fanii să audă. Deci, fanii vor avea parte de o seară cu muzică specială, cu siguranță.

De-a lungul anilor, ați observat schimbări în felul în care publicul reacționează la concertele live? Ați observat diferențe între publicurile de pe diferite continente?

Da, fiecare țară are un fel propriu de a reacționa și se simte diferența. Unele locuri sunt mai pasionale în felul în care se bucură de muzică decât altele. Aș spune că, de exemplu, România... toată lumea este foarte emoțională. Este un public foarte, foarte bun.

Noi suntem din Balcani, ne arătăm...

Exact, vă purtați „inimile pe mânecă”

Aveți o rutină specială înainte de spectacole? Întreb pentru că reușiți să vă păstrați energia și precizia pe scenă, chiar și într-un turneu atât de mare. Îmi imaginez că efortul este semnificativ.

Da, personal îmi place să am puțin timp liniștit înainte de a urca pe scenă. Poate o jumătate de oră fără întreruperi, în care mă relaxez, poate mă întind puțin sau doar îmi intru în starea potrivită. Asta mă pregătește, pentru că atunci când urci pe scenă în fața unui public numeros, poate influența sistemul nervos. Mai ales când cântăm o muzică atât de solicitantă precum cea de la Dream Theater, vrem să rămânem calmi și concentrați. Asta e rutina mea.

Au trecut 14 ani de când Dream Theater impresionează lumea și mai mult de 25 de ani de când v-ați alăturat trupei. Sunt mulți ani cu multe schimbări, mai ales legate de tehnologie și impactul ei asupra oamenilor. De exemplu, acum toată lumea vorbește despre inteligența artificială. Cum vedeți evoluția tehnologiei în raport cu muzica și instrumentele muzicale? Credeți că are un impact pozitiv sau mai degrabă negativ?

Eu am fost mereu o persoană interesată de tehnologie, încă de când am părăsit lumea muzicii clasice. Am căutat mereu moduri prin care tehnologia poate fi folosită pentru a crea instrumente mai expresive decât ce am văzut înainte sau pentru a inspira lucruri noi și diferite. Sunt un susținător al tehnologiei. Chiar cred că, atunci când este folosită corect, poate fi ceva uimitor.

Acum trăim o perioadă foarte interesantă, pentru că tehnologia este o provocare pentru mulți oameni, nu doar în muzică, ci în toate domeniile. Pentru că sunt în spațiul muzical, vorbesc cu mulți oameni care sunt implicați în arte și mulți se simt amenințați. Unii poate pentru că nu o înțeleg bine sau nu au o perspectivă largă. Îi îngrijorează energia necesară pentru a crea cu AI – vizualuri, muzică, procesare. Dar ca muzician și om creativ, încerc să colaborez cu această tehnologie și să o orientez într-o direcție pozitivă. Îmi place foarte mult și colaborez cu cei care împing limitele a ceea ce e posibil cu AI în muzică și vizual, pentru a crea magie adevărată.

Are implicații uriașe în modul în care oamenii ascultă și se bucură de muzică, în felul în care muzicienii profesioniști vor lucra cu instrumentele în viitor. De la omul obișnuit de pe stradă până la muzicianul din studio, AI-ul va avea un impact major și va oferi posibilitatea de a explora direcții muzicale complet noi. Știu că e înfricoșător pentru mulți, și înțeleg. Așa că nu merg orbește pe acest drum. Mă informez cât mai mult, vorbesc cu programatori, cu vizionari și încerc să contribui la o direcție pozitivă și creativă.

Foto: jordanrudess.com

Credeți că această teamă vine din necunoaștere?

Cred că o mare parte din teamă vine din necunoaștere. Oamenii aud doar ce se spune în mass-media. Iar mass-media, în zilele noastre, tinde să exagereze, să dea titluri șocante. Desigur, sunt lucruri de clarificat. Nimic nu e perfect. Dar orice tehnologie nouă a fost întâmpinată cu frică. Când a fost inventat fonograful, oamenii au spus că nu vor mai merge la concerte. Apoi sintetizatoarele, samplerele – toată lumea s-a speriat. Deci, da, unele lucruri pot avea impact negativ, dar văd un tipar istoric în acest sens. Și cred că este rolul meu să mă bucur de acest proces și, poate, să ajut ca direcția să fie una pozitivă.

Multe trupe și-au schimbat sau adaptat stilul muzical în carieră, dar nu Dream Theater. Ce vă menține conectați la metalul progresiv?

De la început, băieții au vrut să exprime acest gen muzical în mod natural. Când m-am alăturat, aveam propriile influențe – de la muzică clasică la rock – și le-am combinat. Am găsit un teren comun în ceea ce ne place să ascultăm și să cântăm. Dream Theater nu a fost niciodată o trupă "de modă". Asta ne face să nu fim "aici azi și dispăruți mâine". Suntem compozitori care lucrează în această zonă stilistică și cred că asta ne ține împreună. Oamenilor le plac compozițiile noastre și e grozav că nu trebuie să ne încadram într-o modă trecătoare.

Turneul european abia a început. Atlanticul, care desparte SUA de Europa, pare tot mai agitat din punct de vedere geopolitic. Simțiți și voi aceste tensiuni? Se simte că zidurile dintre oameni devin mai înalte?

Nu știu... sincer să fiu, nu vreau să intru prea mult în astfel de subiecte. Dar pot spune că sunt recunoscător că sunt muzician, iar muzica este limbajul internațional. O trupă ca a noastră poate merge în toată lumea și aduce bucurie și conexiune.

Practic, conectați oameni din diferite țări.

Exact. Asta e una dintre cele mai frumoase părți ale meseriei noastre și ale muzicii în general. Avem norocul să avem o carieră internațională, care a fost incredibilă. Cântăm peste tot. E o lecție de viață, o lecție despre oameni. Pentru noi, ca muzicieni care călătoresc, este un mod de a aduce oamenii împreună.

Dacă îmi permiteți, credeți că muzicienii ar trebui să fie activi în discuțiile publice sau să se limiteze la a reflecta realitatea în muzica lor?

Întrebați dacă un muzician cunoscut ar trebui să vorbească despre politică sau alte subiecte importante? Personal, sunt foarte rezervat când vine vorba de implicare în astfel de teme controversate – politică, afaceri etc. Prefer să mă concentrez pe muzică, pe mesajul principal. Nu vreau ca oamenii să asocieze trupa cu polemici care să umbrească bucuria de a asculta muzica noastră. Când un artist devine foarte vocal pe anumite subiecte, uneori devine greu să-i mai asculți muzica fără să te gândești la acele opinii.

Dar Dream Theater abordează teme profunde și filozofice în versuri. Credeți că ar trebui explorate subiecte noi în albumele viitoare?

Întotdeauna apar subiecte diferite. Cineva ca James LaBrie, care scrie multe dintre versuri, face o cercetare serioasă. Alege un subiect, apoi îl explorează în profunzime. Nu știu ce va aduce viitorul, dar cu siguranță vor fi teme noi și abordate cu aceeași seriozitate. Toți membrii trupei fac asta.

Ce sfat principal le-ați da tinerilor care vor să înceapă o carieră în muzică?

Le spun mereu să se căsătorească cu un producător, așa cum am făcut eu (râde). Pentru că muzicienii ca mine pot fi visători și creativi, dar nu e ușor să-ți construiești o carieră și să gestionezi toate celelalte aspecte din afară de muzică. Dar un sfat serios ar fi să înțeleagă uneltele pe care le au – cum e social media. Muzicienii nu ar trebui să se izoleze de modurile în care oamenii ascultă muzică sau comunică.

Mai ales dacă locuiesc în zone mai retrase, nu în orașe mari. E foarte posibil, cu internetul de azi, ca oricine să fie văzut și auzit. Este esențial ca un muzician tânăr să aibă o viziune largă, nu să creadă că va face un singur lucru și atât. E important să înțeleagă industria muzicală, să cunoască mai multe fațete ale acesteia. Azi, e greu să trăiești doar din muzică, decât dacă devii star pop – dar care sunt șansele? Dacă ai o minte deschisă și te interesează mai multe aspecte din domeniul tău, ai mai multe șanse de succes.

Foto: jordanrudess.com

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus