Procurorii europeni nu au audiat, deocamdată, persoane în ancheta devenită publică la începutul acestei luni, rezultă dintr-un răspuns transmis în atenția cititorilor Turnul Sfatului. Neregulile făcute publice până acum despre modernizarea aeroportului din Sibiu pornesc de la cinci scanere pentru detectarea explozibilului din încălțăminte.
Urmărirea penală declanșată de Parchetul European vizează, deocamdată, faptele care s-au petrecut în legătură cu procedurile de atribuire a contractului de proiectare și modernizare a Aeroportului Internațional Sibiu, se arată în răspunsul transmis la solicitarea Turnul Sfatului.
„Aceasta este o anchetă în desfășurare, în prezent, «in rem» (în ceea ce privește faptele) și nu există altceva ce putem spune în afară de ceea ce am făcut public în comunicatul nostru de presă, pentru a nu pune în pericol ancheta”, se arată în răspunsul semnat de Paula Telo Alves, ofițer de presă în cadrul Parchetul European (EPPO).
Comunicatul de presă emis pe 1 iulie 2025 de EPPO anunța 24 de percheziții în județul Sibiu, dar și în București și Brașov. „În vizorul EPPO se află posibile nereguli în procedura de achiziție publică și un potențial conflict de interese. Conform constatărilor preliminare, în faza de elaborare a studiului de fezabilitate ar fi fost stabilite condiții foarte restrictive, care ar fi putut limita capacitatea altor operatori economici de a depune oferte. Astfel, contractul a fost atribuit unicului ofertant, care este suspectat și că ar fi făcut declarații inexacte privind capacitatea de a îndeplini cerințele impuse”, se arată în comunicatul indicat.
Din datele făcute publice până acum de parchetul condus de Laura Codruța Kövesi, ancheta pare să urmărească ceea ce Turnul Sfatului dezvăluia anul trecut: și anume cum studiul de fezabilitate a fost astfel întocmit încât doar cei care se asociau cu singurul importator pe România al unor scanere pentru încălțăminte puteau participa la licitația pentru atribuirea contractului care, în cele din urmă, a ajuns la 64 de milioane de euro.
Aero – UTI – Samdex – Ceia
Turnul Sfatului a documentat o investigație publicată în luna aprilie a anului trecut pe subiectul modernizării AIS din fonduri europene.
Studiul de fezabilitate pentru modernizarea Aeroportului Internațional Sibiu a fost elaborat de o asociere condusă de societatea Aero Project SRL (din Otopeni), iar printre firmele subcontractate se afla și UTI Facility Management SRL (din București).
Contractul de întocmire a studiului de fezabilitate a fost semnat în 6 octombrie 2020 cu Aero Project SRL, care i-a avut drept subcontractanți pe cei de la UTI Construction and Facility Management. Sursa foto: captură studiul de fezabilitate
În studiul de fezabilitate a fost inserată cerința potrivit căreia Aeroportul Internațional Sibiu trebuie dotat și cu cinci SED-uri, adică scanere pentru detectarea explozibilului din încălțăminte (SED – de la „shoe explosive detection” – „detecția explozibililor în încălțăminte”).
Pe baza acestui studiu de fezabilitate, în a treia zi după Crăciunul din 2021, Aeroportul Internațional Sibiu a lansat procedura de atribuire a contractului de proiectare și execuție a lucrărilor de modernizare a terminalului, contract estimat inițial la 44 de milioane de euro.
În 30 decembrie 2021, reprezentanților Aeroportului Internațional Sibiu (AIS) le-a fost sesizat de către o companie interesată de contract faptul că cele cinci scanere pentru încălțăminte solicitate prin caietul de sarcini (scanere cu o valoare nesemnificativă raportat la valoarea contractului) sunt o condiție restrictivă: la nivel mondial există un singur producător de astfel de echipamente, iar singurul importator pentru România sunt cei de la UTI.
„Singurul echipament existent/disponibil pe piața mondială, de tip scaner pentru încălțăminte și care îndeplinește cerințele din studiul de fezabilitate este echipamentul Samdex produs de către firma Ceia din Italia; singurul dealer Ceia din România care are dreptul să comercializeze echipamentul Samdex este firma UTI Grup SA, care este omniprezentă în toate licitațiile cu specific aeroportuar; firma UTI Grup SA, prin UTI Facility Management, este proiectantul de specialitate care v-a recomandat soluțiile de echipamente de securitate și cerințele acestora”, extras din solicitarea de clarificări transmisă AIS transmisă în 30 decembrie 2021
Cei care au făcut solicitarea de clarificări (conform normelor, numele acestora nu se fac publice) au propus fie modificarea caietului de sarcini eliminarea cerinței referitoare la SED-uri, fie prin includerea acestora într-un lot separat, fie reluarea licitației.
Reprezentanții Aeroportului au refuzat propunerile făcute. „Nu se acceptă. Din cercetarea de piață a rezultat că, în ultimul an, echipamente produse de Ceia au fost furnizate și de alți ofertanți în afară de SC UTI Facility Management SA. Mai mult, procedura de achiziție a fost publicată și în Jurnalul Oficial al UE, fapt care permite accesul competitorilor din spațiul european”, au motivat reprezentanții AIS.
În cele din urmă, contractul avea să fie atribuit singurei asocieri care a mai depus ofertă în cadrul licitației, formată din CON-A, Bog`Art și UTI Construction and Facility Management. Subcontractanți ai acestei asocieri au fost și cei de la Aero Project SRL, societatea care a întocmit studiul de fezabilitate pe baza căruia a fost lansată licitația.
O contestație depusă prea târziu
Pe parcursul derulării procedurii de atribuire a contractului, compania SSAB-AG SA, din Bacău, a depus o contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). În contestație, constructorii băcăuani au insistat pe faptul că ei au cerut ofertă pentru scanerele Samdex, dar nu au primit niciun răspuns de la dealer, fapt care ar duce la nerespectarea tratamentului egal în cazul licitației în discuție, considerând că accesul tuturor celorlalți competitori este restricționat.
Scanere Samdex pentru detectarea explozibililor din încălțăminte. Sursa foto: passengerterminaltoday.com
În fața judecătorilor CNSC, reprezentanții Aeroportului din Sibiu au arătat că au luat legătura cu italienii de la Ceia și că nu e adevărat că aceștia nu ar vinde și altora scanerele pentru detectarea explozibililor din încălțăminte. „Entitatea contractantă (AIS – n.r.) a luat legătura cu reprezentantul producătorului CEIA pentru a clarifica exclusivitatea invocată. Astfel, din datele furnizate, a reieșit că, contrar susținerilor invocate de către contestatoare, UTI Grup SA nu are calitatea de distribuitor/dealer exclusiv sau unic pe piața din România pentru produsele care fac parte din obiectul procedurii de achiziție”, au arătat reprezentanții aeroportului, care au atașat mai multe documente din corespondența cu Ceia, inclusiv oferte de preț transmise unor terți pentru scanerele Samdex.
Oricum, contestația constructorilor de la SSAB-AG SA a fost respinsă de CNSC, deoarece a fost depusă prea târziu. „Criticarea dispozițiilor documentației de atribuire la data de 25 februarie 2022 (data înaintării contestației) reprezintă un demers tardiv”.
Scanerele nu au mai ajuns în Aeroport. Și un scenariu sumbru
Ancheta publicată de Turnul Sfatului în aprilie anul trecut pe acest subiect a scos în evidență un alt fapt: scanerele nu erau furnizate. Acest lucru are drept cauză faptul că, în studiul de fezabilitate care a făcut parte din documentația de atribuire a contractului de proiectare și execuție a lucrărilor de modernizare, se solicita ca SED-urile „să dețină statutul de «marcă UE» sau «marcă a UE în curs de aprobare».
Or – după cum arătau băcăuanii în contestația depusă la CNSC – o astfel de marcă este imposibil de obținut, deoarece scanerele nu fac parte din lista echipamentelor certificate de ECAC – European Civil Aviation Conference (Conferința Europeană pentru Echipamentele de Aviație, înființată în 1955, este organismul interguvernamental european prin care sunt reglementate politicile din domeniul aviației civile în Europa).
Iar această situație – după cum descoperea Turnul Sfatului - pune în pericol întregul proiect de modernizare a aeroportului: dacă aceste scanere nu vor fi puse în funcțiune în Aeroportul Internațional Sibiu până pe 31 decembrie 2026, proiectul de modernizare nu poate fi considerat finalizat, din cauză că indicatorii tehnico-economici asumați prin studiul de fezabilitate nu sunt integral îndepliniți. O astfel de situație ar putea duce la situația în care autoritățile locale să fie obligate să returneze cele 54,5 milioane de euro, la cât a ajuns în cele din urmă valoarea finanțării europene nerambursabile alocate.
Terminalul extins al Aeroportului Internațional Sibiu. Sursa foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului
Nici UTI, nici reprezentanții Aeroportului și nici cei ai Consiliului județean Sibiu nu au răspuns – anul trecut – solicitărilor Turnul Sfatului de a clarifica situația celor cinci scanere pentru încălțăminte. În urma anchetei făcute pulblice de EPPO, toate cele trei entități au anunțat că sunt deschiși colaborării cu procurorii (detalii aici).
Mai multe informații și documente despre licitația intrată acum în vizorul Parchetului European puteți citi aici: Aeroportul Sibiu: cum cinci scanere contestate ca fiind „cu dedicație” dau peste cap investiția de 64 de milioane de euro
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 5168
Ultimele comentarii
Acum 16 minute
R
Acum 32 minute
Emil
Acum 56 minute
Newman
Acum 1 oră
Newman
Acum 1 oră
C