Din 164 de solicitanți declarați eligibili pentru a primi teren din partea primăriei, doar șapte au primit punctaj maxim. Patru dintre aceștia vor fi aleși prin tragere la sorți, deoarece municipalitatea are la dispoziție doar patru terenuri disponibile. Loturile sunt repartizate gratuit, pentru construcția de locuințe. Anul trecut, Primăria a retras dreptul de folosință a patru terenuri din cartierul Tineretului, după ce au constatat că tinerii cărora le-au fost inițial atribuite nu au început construcția casei.
Consiliul local Sibiu va avea în analiză săptămâna viitoare un proiect de hotărâre pentru aprobarea listei preliminare a solicitanților care vor beneficia de terenuri în folosință gratuită pentru construirea unei locuințe proprietate personală. Acestea sunt repartizate conform unei legi din 2003.
Conform raportului de specialitate care însoțește proiectul de hotărâre, 190 de dosare au fost depuse de tinerii sibieni. O comisie numită prin dispoziție a primarului a constatat că 26 de solicitanți sunt neeligibili, deoarece nu au respectat condițiile prevăzute de lege, cum ar fi vârsta, domiciliul în altă unitate administrativ-teritorială sau lipsa declarației notariale.
Astfel, 164 de solicitanți au fost declarați eligibili. Comisia a stabilit lista lor în funcție de punctajul obținut. Șapte dintre tineri au luat punctajul maxim – 100 de puncte.
Conform documentului, municipiul Sibiu dispune de patru loturi de teren proprietate privată situate în cartierul Tineretului, care urmează a fi repartizate. Autoritățile precizează că se va utiliza criteriul de departajare în caz de egalitate, care a fost prevăzut în astfel de situații printr-o hotărâre a consiliului local din 2011. Acest lucru indică posibilitatea unei trageri la sorți.
După publicarea hotărârii Consiliului local, solicitanții vor avea la dispoziție un termen limită de 10 zile pentru depunerea contestațiilor, în timp ce pentru soluționarea contestațiilor se vor aloca 5 zile. După aceasta, va fi publicată lista finală a beneficiarilor de terenuri.
Amintim că în toamna anului trecut, autoritățile locale din Sibiu au retras dreptul de folosință a patru terenuri din cartierul Tineretului pentru a le putea redistribui, după ce au constatat că tinerii cărora le-au fost inițial atribuite nu au început construcția casei în termen de un an de la primirea dreptului de folosință asupra suprafeței, așa cum specifică legislația. Primăria Sibiu a transmis atunci că aceste patru terenuri sunt situate pe str. Marburg (264 mp), str. Luxemburg, nr. 28 (271 mp), str. Lisabona nr. 26 (273 mp) și str. Orhideelor nr. 63 (410 mp).
Criterii pentru obținerea unui teren în Sibiu
Criteriile pe care le iau în calcul autoritățile în atribuire terenurilor, inclusiv cele aprobate suplimentar, prin hotărârea nr. 384 din 2011, au fost formulate conform Legii nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuințe proprietate personală.
Acestea se referă la vârstă, numărul de copii, starea civilă, situația cazierului judiciar și cea a certificatului fiscal.

Există și două criterii eliminatorii, care se referă la tinerii căsătoriți. În cazul lor, au dreptul să depună cerere doar unul dintre soți, precum și trebuie să depună o declarație pe proprie răspundere autentificată la notar din care să rezulte că nu a avut sau nu deține în proprietate o locuință sau un teren destinat construirii în localitatea în care solicită atribuire, cât și în alte localități.
Acte necesare
Lista cu actele necesare și condițiile pentru a putea primi un astfel de teren pot fi consultate pe site-ul Primăriei. În general, dosarul pe care un tânăr poate să-l depună trebuie să conțină, pe lângă cerere, alte opt documente. Este vorba despre copii după certificatul de naştere și actul de identitate; declaraţia în formă autentică (notarială) pe propria răspundere a solicitantului că “nu deţin sau că nu am deţinut în proprietate o locuință ori un teren destinat construirii unei locuinţe proprietate personală atât în localitatea în care se solicită atribuirea în folosinţă a unui teren cât şi în alte localităţi”; declaraţia în formă autentică (notarială) pe propria rãspundere a soţului, respectiv soţiei, solicitantului, după caz, din care să rezulte că “ nu a avut şi nu deţine în proprietate o locuință ori nu a avut şi nu deţine în proprietate şi/sau folosinţă gratuită (conform Legii nr. 15/2003) un teren destinat construirii unei locuinţe proprietate personală atât în localitatea în care se solicită atribuirea în folosinţă a unui teren cât şi în alte localităţi”; copie după certificatul de naştere al copiilor; copie după certificatul de căsătorie; cazier judiciar în original, valabil la data depunerii cererii; certificat fiscal în original, valabil la data depunerii cererii.
Procesul birocratic este descris și în Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 15/2003, aprobate de Guvern în iulie 2003.
Ce condiții trebuie să îndeplinească cel care a obținut un teren
Există o singură condiție, conform legislației. Beneficiarul terenului pentru construirea unei locuințe proprietate personală este obligat să înceapă construcția locuinței în termen de un an de la data atribuirii terenului și să o realizeze cu respectarea prevederilor privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.
Dacă timp de un an acesta nu începe construcția casei, prin hotărâre a consiliului local i se retrage dreptul de folosință asupra terenului atribuit - așa cum s-a întâmplat și în cazul acestor patru loturi anunțate astăzi de Primărie.
Totodată, e de menționat că legea prevede că planurile urbanistice zonale (PUZ) și planurile urbanistice de detaliu (PUD) privind ansambluri de locuințe-tip înșiruite sau cuplate care se realizează pe terenurile identificate se inițiază și se finanțează de consiliile locale. Conform legii, suprafețele de teren care pot fi atribuite tinerilor pentru construirea unei locuințe proprietate personală, vor fi cuprinse între 150 mp și 300 mp în municipii și sectoarele municipiului București, între 250 mp și 400 mp în orașe și între 250 mp și 1.000 mp în comune și satele aparținătoare unităților administrativ-teritoriale.
Ce se întâmplă cu terenul după construirea casei?
Răspunsul la această întrebare se găsește tot în legea 15/2003: „După finalizarea construirii locuinței, consiliul local poate hotărî, la solicitarea proprietarului locuinței, vânzarea directă către acesta a terenului respectiv. Prețul de vânzare se stabilește prin expertiză tehnică, întocmită de un expert evaluator autorizat și aprobată de consiliul local”.
Potrivit datelor autorităților locale, un număr de 430 de terenuri au fost atribuite în Cartierul Tineretului, fiind considerată una dintre cele mai noi zone ale orașului.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 8792


Ultimele comentarii
Acum 8 ore
Alzara 1918
Acum 8 ore
Alzara 1818
Acum 8 ore
Emil
Acum 9 ore
MergeTreaba
Acum 9 ore
Ana Alexe