Cabinetul de ortopedie pediatrică din policlinica Spitalului Clinic de Pediatrie Sibiu se confruntă zilnic cu zeci de pacienți, care vin pentru motive variate – de la traumatisme până la temeri ale părinților. Medicul primar Daniel Constantin, directorul medical al spitalului, explică de ce adresabilitatea este atât de mare, care sunt cauzele reale ale aglomerației și ce soluții ar putea menține calitatea actului medical.
Pe Secția de Ortopedie de la Spitalul Clinic de Pediatrie Sibiu activează patru medici: doi primari și doi specialiști. Este vorba despre Dr. Vasile Stelian Banciu, șeful secției, Dr. Daniel Marin Constantin, director medical, Dr. Ion Cumpănașu și Dr. Mădălina Neamțu.
Directorul medical subliniază că specialitatea este foarte căutată, Pediatria fiind singurul spital din zonă care tratează ortopedie pediatrică, și vorbește despre dedicarea echipei de la Sibiu.
„Doctorul Banciu, de exemplu, a ridicat de mult timp calitatea actului în ortopedia pediatrică și au început să vină pacienți și din alte județe. Apoi, încet-încet, am venit și eu, a mai venit colegul meu Cumpănașu, apoi doctorița Neamțu, și acum suntem patru colegi, toți profesioniști. Oamenii sunt mulțumiți de activitatea noastră. În afară de Sibiu, ne vin pacienți din Vâlcea, Sebeș, Alba, Mediaș, Victoria, Brașov și, chiar dacă mai rar, din Cluj și Târgu Mureș.”

Foto: Facebook Spitalul Clinic de Pediatrie Sibiu
Astfel, ortopedia pediatrică este, de ani buni, una dintre cele mai solicitate specialități ale Spitalului de Pediatrie Sibiu.
„Adresabilitatea este foarte mare, iar motivele sunt diverse. Problema reală este că mulți pacienți nu respectă reguli sau protocolul și nu au răbdare, ceea ce duce la supraaglomerare, epuizarea cadrelor medicale și poate pune în pericol calitatea actului medical”, explică medicul.
Recomandări pentru părinți
Dr. Daniel Constantin transmite părinților câteva norme simple, care, dacă sunt respectate, pot schimba mult lucrurile: să fie atenți la recomandările medicului și la informațiile din scrisoarea medicală; să respecte regulile privind programarea, biletul de trimitere și documentele necesare, iar în cazurile care nu ridică probleme grave, să se adreseze medicului de familie, care poate recomanda o radiografie sau poate triage pacienții astfel încât doar cei care au nevoie să ajungă la specialist.

„Este important să se respecte aceste reguli, pentru că astăzi nimeni nu le mai respectă. De multe ori apar conflicte: cine a venit primul, dar unul dintre ei nu este programat, nu are bilet de trimitere sau documente, și totuși vrea să fie văzut. Dacă nu-l vezi, ești acuzat că nu ești empatic.”
Medicul subliniază că, fără documentația necesară, se pierde foarte mult timp, ceea ce afectează toți pacienții.
„De multe ori vin să le dau ghipsul jos și nu au niciun act medical. Timpul pierdut verificând documentele ar putea fi folosit pentru alt pacient. Nu te poți baza doar pe ce spune pacientul, pentru că implică un risc mare de malpraxis.”
În cazurile care nu ridică probleme grave, medicul recomandă să se meargă la medicul de familie, care poate recomanda radiografie sau poate triage pacienții astfel încât doar cei care au nevoie reală de specialist să ajungă la policlinică.
„Dacă ai nevoie de un consult, este normal să te interesezi cum să îl obții. Nu e urgență? Atunci urmează calea corectă: medic de familie, bilet de trimitere, programare și abia apoi consultul la specialist.”
Pacienții cu programare au întâietate
Dr. Daniel Constantin explică că, în mod normal, în policlinică trebuie văzuți doar pacienții care au programare.
„Celelalte cazuri care vin suplimentar sunt doar excepții. Ideal ar fi să avem două cabinete, dar nu avem spațiu. Suntem într-un spațiu mic, iar clădirile spitalului sunt monumente istorice, cu spații limitate. Oricât ți-ai dori, nu poți să extinzi. S-a încercat, dar nu s-a putut.”
El subliniază că, oricât de mult ai explica regulile pacienților, de cele mai multe ori nu înțeleg.
„Avem un singur cabinet, iar pacienții sunt greu de gestionat chiar și cu doi medici. Uneori vedem doi pacienți odată, dar trebuie să respecți intimitatea și să acorzi fiecăruia 10-15 minute, cum este normal. În zilele foarte aglomerate, cu 40-50 de pacienți, nu poți acorda nici cinci minute fiecăruia, decât în cazuri simple. Sunt pacienți care necesită doar un control rapid al ghipsului, dar sunt și alții cu care trebuie să stai, iar lumea nu mai are răbdare.”
„Panica aceasta nu e doar în ortopedie”
Medicul observă o tendință generală a părinților de a trata orice disconfort ca pe o urgență. În general, mămicile intră rapid în panică, adesea după ce consultă internetul.
„Această panică nejustificată nu se limitează la ortopedie. Părinții nu mai știu să aștepte și primul lucru pe care îl fac este să vină la urgențe. Consultă internetul, văd ce este mai rău și se prezintă imediat la spital. Din urgență se face tot ce se poate și apoi cazurile sunt redirecționate către specialități. De multe ori ajungem să tratăm nu doar pacienții, ci și frica părinților”, spune Dr. Constantin.

Operațiile sunt aproape zilnice, sezoniere și mai numeroase în vacanțe, când părinții au timp să vină. În perioada școlii, fluxul se mai reduce, dar nu complet.
„În ultimii patru ani nu cred că a existat o zi cu mai puțin de 25-30 de pacienți în policlinică”, adaugă medicul.
Programul policlinicii și realitatea zilnică
Medicul spune că programul în policlinică începe la 8:00, iar până la 9:00 se dau bonurile pacienților din urgență.
„Ne-am propus 10 bilete, dar niciodată nu se respectă numărul, depășim întotdeauna.”
Între 9:00 și 12:30 sunt consultați pacienții cu programare, iar între 12:30 și 13:30 au loc controalele și post-operatoriile.
„În realitate, programările nu sunt respectate. De exemplu, spui să vină miercuri, dar ei vin joi la alt coleg, suprapunând consultațiile. Educația medicală și respectul lipsesc, și asta e cea mai mare problemă.” De asemenea, el subliniază că supraaglomerarea afectează inclusiv timpul și calitatea actului medical.
„Ori îi mulțumești ca să faci actul complet, ori nu-i vezi pe toți. Nu ai cum altfel”, explică Dr. Constantin.
„Ajungem să fim roboți”
Un alt aspect este epuizarea personalului medical. „Ajungem să nu mai fim oameni, suntem roboți care trebuie să rezolve probleme, în rest nimic. Oamenii trebuie să înțeleagă că se așteaptă. În alte țări stau și șase luni pentru o programare; la noi încercăm să-i vedem pe toți odată și tot nu e suficient. Legal, trebuie să dăm scrisoare medicală fiecărui pacient, să-l înregistrăm. Când ai timp să vezi pacientul, să scrii scrisoarea și să fii atent la ce faci în câteva minute? Dacă intră doi pacienți simultan, se creează învălmășeală. Lumea e nemulțumită și medicul obosit. Indiferent ce faci, nu poți mulțumi pe toată lumea.”
Medicul subliniază că eforturile se fac pentru ca toți pacienții să fie ajutați, dar nu întotdeauna medicii pot fi mereu bine dispuși.
„Cu înțelegere și răbdare din partea tuturor, s-ar putea rezolva multe lucruri”, încheie Dr. Constantin.
Dr. Daniel Constantin este director medical al Spitalului de Pediatrie Sibiu și medic primar ortoped, specializat atât în ortopedia de adulți, cât și în cea pediatrică. După ce a lucrat în Spitalul Județean Sibiu, inclusiv pe secția de Primiri Urgențe, și în Marea Britanie, unde timp de patru ani s-a specializat în ortopedie, s-a întors în țară. Din 2019 face parte din echipa de ortopedie pediatrică a spitalului.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 3699


Ultimele comentarii
Acum 10 ore
Emil
Acum 11 ore
Jeorjică
Acum 11 ore
TrumpyDumpy
Acum 11 ore
Emil
Acum 11 ore
Emil