Joi,
13.11.2025
Cer Senin
Acum
-1°C

Zgomotul la Aeroportul Sibiu: Nivelul rămâne sub limita legală și nu o va depăși, chiar dacă până în 2030 se așteaptă dublarea activității

Zgomotul la Aeroportul Sibiu: Nivelul rămâne sub limita legală și nu o va depăși, chiar dacă până în 2030 se așteaptă dublarea activității
Zgomotul pe Aeroportul Sibiu nu depășește limitele legale. Foto: TS

Aeroportul din Sibiu se așteaptă la o dublare a activității până în 2030, dar promite că zgomotul nu va depăși limitele legale, de 70 de decibeli. La elaborarea Planului de acțiuni pentru prevenirea și reducerea zgomotului generat de traficul aeroportuar la Aeroportul Internațional Sibiu nu au fost transmise opinii. Documentul ajunge în Consiliul Județean.

Aeroportul Internațional Sibiu (AIS) a publicat cea de-a doua ediție a „Planului de Acțiune pentru prevenirea și reducerea zgomotului generat de traficul aeroportuar la Aeroportul Internațional Sibiu”. Documentul vizează protecția împotriva zgomotului ambiental, considerat una dintre principalele probleme de mediu din Europa, și stabilește măsurile pe care autoritatea aeroportuară intenționează să le ia în următorii cinci ani.

Probleme identificate

Planul a mai fost publicat o dată la începutul lunii aprilie, ediția actuală având exact același conținut. Singura diferență este că în documentul actual se precizează că la consultarea publică privind propunerile care pot contribui la îmbunătațirea gestionării expunerii populației la zgomotul aeronautic incluse și în cadrul Planului de acțiune pentru prevenire și reducerea zgomotului generat de traficul de pe aeroportul din Sibiu nu a participat nimeni.

„Nu s-au primit observații sau propuneri din partea publicului interesat și nici din partea autorităților care au atribuții în domeniu”, scrie în document.

Astfel, documentul este propus spre aprobare către consilierii județeni, fiind inclus pe ordinea de zi a ședinței CJ din această lună.

Conform planului, traficul aerian afectează peste 4.400 de locuitori, care sunt expuși la valori de noapte între 45-49 decibeli. Analiza reprezentanților aeroportului arată, totuși, că nu există depășiri ale limitelor legale.

Conform rezultatelor obținute, nu au fost identificate zone cu depășiri ale valorilor limită pentru indicatorii analizați pentru traficul de zi și cel de noapte, iar administrația aeroportuară confirmă că „nu sunt depășiri ale nivelului de zgomot admis la fațada clădirilor din vecinătatea Aeroportului Sibiu și nu există locuitori sau obiective de interes public afectate de niveluri de zgomot de peste limita legală de 70 dB”.

Nu există nici locuitori afectați de niveluri de zgomot de peste limita legală de 60 dB pentru indicatorul de noapte. Totuși, au fost identificate patru școli și un spital expuse noaptea la niveluri între 45-49 dB.

Măsuri anunțate

Chiar și așa, în planul de acțiune se menționează despre măsuri care sunt avute în vedere inclusiv care sunt discutate la nivel european. Este vorba despre acțiunea asupra sursei (adică a aeronavelor) sau măsuri legate de zgomotul produs la sol.

Administrația aeroportului sibian transmite că vizează reducerea poluării fonice la sol până în 2030 astfel:

- „până la 31.12.2030, grupurile electrogene bazate pe motoare termice, se vor înlocui cu convertoare electrice, mult mai silențioase”;
- „până la 31.12.2030, utilajele care deservesc aeronavele, vor fi în proporție de peste 50%, cu acționare electrică”.

În ceea ce privește aeronavele, se menționează faptul că acesta este un subiect discutat de către producători, pentru a produce avioane mai silențioase. Până atunci, la Sibiu se ia în considerare modificarea orarului de zbor, care poate include „reducerea până la eliminarea totală a zborurilor pe timp de noapte”.

În prezent, Aeroportul Sibiu operează permanent, dar doar până la 5% din mișcări sunt programate pe timpul nopții.

Printre măsurile pentru reducerea nivelului de zgomot figurează și cea prin care călătorii merg pe jos, spre pista unde e parcat avionul și de la aacesta către clădirea aeroportului. „La platforma de îmbarcare / debarcare a pasagerilor, între terminal și avion, pasagerii circulă pietonal. Aeroportul a renunțat la transportul pasagerilor cu autobuzul. În caz de necesitate (averse puternice), avem la dispoziție pentru transportul pasagerilor autobuze”, se specifică în document.

Cifre: dublarea traficului

Datele publicate în plan arată că Aeroportul Internațional Sibiu se așteaptă la o creștere a activității în următorii ani - spre exemplu, conform estimărilor, numărul de pasageri la AIS ar putea ajunge la aproximativ 1.171.280 de pasageri în 2030, față de 574.000 în 2024. În același timp, numărul de mișcări (decolări și aterizări) este prognozat să se dubleze - de la 6.741 în 2024 la 13.755 în 2030.

Având în vedere aceste estimări, Aeroportul Sibiu promite că dezvoltarea se va realiza prin investiții care „vor menține nivelurile zgomotului ambiant sub valorile limită”.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 722

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus