De săptămâna trecută, constructorii autostrăzii Orăştie – Sibiu sunt în afara contractului: CNADNR nu a prelungit termenele de execuţie. Deocamdată. Dar nu aceasta este cea mai îngrijorătoare veste: lotul III al autostrăzii (cel de la Cunţa la Sălişte) nu va putea fi terminat nici anul viitor. Pentru că e nevoie de construirea unui nou tunel de 800 de metri lungime şi a unui nou viaduct de 900 de metri lungime. Iar soluţiile încă se discută.
Pe 10 aprilie 2013 au expirat termenele de execuţie pentru toate cele patru loturi ale autostrăzii Orăştie – Sibiu, fără ca lucrarea să fie gata, lucru anunţat de altfel încă de anul trecut. Zilele acestea, Beneficiarul – Compania de autostrăzi şi drumuri naţionale din România – este aşteptat să aprobe noile termene de finalizare a lucrărilor. Acestea sunt propuse de către consultanţii de la Consitrans şi sunt diferenţiate pentru fiecare lot în parte. "În cazul lotului 4 a fost propusă prelungirea termenului de execuţie cu încă trei luni", arată Sorin Scarlat, directorul adjunct al asocierii Euroconstruct Trading 98 – Astaldi – Astalrom, angajată să finalizeze lucrările la porţiunea de autostradă ce va face legătura între centura Sibiului şi Centrul de monitorizare şi întreţinere a autostrăzii, ce va fi ridicat în dreptul localităţii Amnaş.
Termenul de trei luni se referă la doar o parte din lucrări, toate cele necesare urmând a se întinde cu siguranţă până în cursul anului viitor.
Problemele: alunecările de teren
În cazul ambelor tronsoane care traversează teritoriul judeţului Sibiu, întârzierea finalizării lucrărilor este cauzată în special de zonele în care au apărut alunecări de teren şi pentru care se impun noi soluţii tehnice. În cazul lotului 4, unde alunecările de teren au ridicat probleme în două puncte aflate pe porţiunea dintre Cristian şi dealul Săcelului (aproximativ km 76 şi, respectiv, 74), Beneficiarul a aprobat soluţiile tehnice propuse de constructor. "Soluţiile tehnice au fost aprobate. Pe partea de costuri, însă, se mai discută, acesta fiind un punct distinct şi din punct de vedere al contractului", arată Sorin Scarlat.
Potrivit lui, în cursul acestei săptămâni vor fi terminate şi ultimele lucrări care întârziau "golirea" de pământ a tunelului din Dealul Săcelului. Lucrările au avansat vizibil în ultima perioadă, astfel că pe prima cale a autostrăzii, de la Sălişte la Mag, a fost aşternut în întregime primul strat de asfalt (AB2). "Ne menţinem obiectivul de a da în circulaţie autostrada în cursul acestui an", mai spune tânăruş director adjunct al asocierii de constructori. Deschiderea circulaţiei pe acest tronson este posibilă având în vedere că începutul lotului 4 (lung de 16,61 de km) este situat în dreptul localităţii Amnaş (sau Sălişte, dacă se doreşte ca acesta să fie luat drept reper), loc unde este prevăzută şi construirea unor bretele de acces spre şi dinspre autostradă.
Marile suspine ale lotului 3
Lucrările la lotul 3 al autostrăzii Orăştie – Sibiu au atras rapid atenţia publică mai ales datorită viaductului ridicat deja la Aciliu, construcţie lungă de aproape un kilometru şi cu o înălţime maximă de 74 de m. Constructorii de la Impregilo aveau, însă, să descopere că şi de o parte, şi de cealaltă terenul este extrem de instabil şi se impun noi soluţii tehnice. "Din momentul în care am început să lucrăm la viaduct, din februarie 2012, noi am început să negociem cu cei de la CNADNR aceste noi soluţii. Discuţiile, însă durează", au declarat pentru Turnul Sfatului surse din rândul consultanţei.
În faţa Beneficiarului au fost aduse două propuneri: în dealul dinspre Sibiu al viaductului să fie construit un tunel cu o lungime de aproximativ 800 de metri (cel construit pe lotul 4 în dealul Săcelului are o lungime de 340 de m), iar peste zona instabilă dinspre Sebeş să fie construit un nou viaduct, cu o lungime de aproximativ 900 de metri. Surse din apropierea CNADNR arată că aceste soluţii tehnice sunt agreate, dar încă se mai discută asupra unor detalii. Discuţiile sunt, însă, departe de a fi încheiate, având în vedere că acestea vor continua cu "negocierile" legate de costurile suplimentare, considerabile având în vedere complexitatea noilor soluţii tehnice.
"Viaductul nu este o problemă atât de amplă, pentru că nu va fi construit la o înălţime mare. Fundaţiile acestui viaduct vor avea forma unei bărci, astfel încât zona «să poată aluneca în voie» în jurul acestor fundaţii. Ca punct de reper, această construcţie la mică înălţime va porni de undeva de la 150 de metri de capătul dinspre Sebeş al actualului viaduct. Problema cea mare, însă, este la tunel, galerie artificială ce va fi construită după tehnologia cut&cover. Vă daţi seama, pereţii laterali vor trebui turnaţi la o adâncime de 52 de metri, apoi placa superioară, apoi excavaţiile de pământ din interior... Va dura, în mod clar, va fi depăşit şi anul 2014", au mai declarat pentru Turnul Sfatului sursele amintite.
Pentru a avea un termen de comparaţie legat de complexitatea tunelului de la Aciliu, pentru cel din dealul Săcelului (lucrare ce nu a fost deocamdată terminată) pereţii mulaţi turnaţi de o parte şi de alta ajung până la adâncimea de 28 de metri.
Vestea bună: nu sunt probleme cu banii
În contextul în care CNADNR a oprit în acest an finanţarea pentru şantierele de modernizare a peste 900 de km de drumuri naţionale, din lipsă de fonduri, în cazul şantierelor de pe autostradă constructorii arată că facturile au fost achitate întotdeauna la timp. Asta în ciuda faptului că rambursările către România prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi (de unde sunt cofinanţate aceste proiecte cu bani europeni) sunt încă blocate.
Tot în categoria veşti bune ar putea intra şi aprecierile că primele două loturi ale autostrăzii Orăştie – Sibiu vor fi date în circulaţie tot în cursul acestui an.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 1010
Ultimele comentarii
Acum 54 minute
Matei
Acum 57 minute
Emil
Acum 1 oră
John
Acum 1 oră
John
Acum 1 oră
Adina