Joi,
28.03.2024
Innorat
Acum
11°C

Autostrada nu va mai fi terminata nici anul viitor

 

De săptămâna trecută, constructorii autostrăzii Orăştie – Sibiu sunt în afara contractului: CNADNR nu a prelungit termenele de execuţie. Deocamdată. Dar nu aceasta este cea mai îngrijorătoare veste: lotul III al autostrăzii (cel de la Cunţa la Sălişte) nu va putea fi terminat nici anul viitor. Pentru că e nevoie de construirea unui nou tunel de 800 de metri lungime şi a unui nou viaduct de 900 de metri lungime. Iar soluţiile încă se discută.

Pe 10 aprilie 2013 au expirat termenele de execuţie pentru toate cele patru loturi ale autostrăzii Orăştie – Sibiu, fără ca lucrarea să fie gata, lucru anunţat de altfel încă de anul trecut. Zilele acestea, Beneficiarul – Compania de autostrăzi şi drumuri naţionale din România – este aşteptat să aprobe noile termene de finalizare a lucrărilor. Acestea sunt propuse de către consultanţii de la Consitrans şi sunt diferenţiate pentru fiecare lot în parte. "În cazul lotului 4 a fost propusă prelungirea termenului de execuţie cu încă trei luni", arată Sorin Scarlat, directorul adjunct al asocierii Euroconstruct Trading 98 – Astaldi – Astalrom, angajată să finalizeze lucrările la porţiunea de autostradă ce va face legătura între centura Sibiului şi Centrul de monitorizare şi întreţinere a autostrăzii, ce va fi ridicat în dreptul localităţii Amnaş.

Termenul de trei luni se referă la doar o parte din lucrări, toate cele necesare urmând a se întinde cu siguranţă până în cursul anului viitor.

Problemele: alunecările de teren

În cazul ambelor tronsoane care traversează teritoriul judeţului Sibiu, întârzierea finalizării lucrărilor este cauzată în special de zonele în care au apărut alunecări de teren şi pentru care se impun noi soluţii tehnice. În cazul lotului 4, unde alunecările de teren au ridicat probleme în două puncte aflate  pe porţiunea dintre Cristian şi dealul Săcelului (aproximativ km 76 şi, respectiv, 74), Beneficiarul a aprobat soluţiile tehnice propuse de constructor. "Soluţiile tehnice au fost aprobate. Pe partea de costuri, însă, se mai discută, acesta fiind un punct distinct şi din punct de vedere al contractului", arată Sorin Scarlat.

Potrivit lui, în cursul acestei săptămâni vor fi terminate şi ultimele lucrări care întârziau "golirea" de pământ a tunelului din Dealul Săcelului. Lucrările au avansat vizibil în ultima perioadă, astfel că pe prima cale a autostrăzii, de la Sălişte la Mag, a fost aşternut în întregime primul strat de asfalt (AB2). "Ne menţinem obiectivul de a da în circulaţie autostrada în cursul acestui an", mai spune tânăruş director adjunct al asocierii de constructori. Deschiderea circulaţiei pe acest tronson este posibilă având în vedere că începutul lotului 4 (lung de 16,61 de km) este situat în dreptul localităţii Amnaş (sau Sălişte, dacă se doreşte ca acesta să fie luat drept reper), loc unde este prevăzută şi construirea unor bretele de acces spre şi dinspre autostradă.

Marile suspine ale lotului 3

Lucrările la lotul 3 al autostrăzii Orăştie – Sibiu au atras rapid atenţia publică mai ales datorită viaductului ridicat deja la Aciliu, construcţie lungă de aproape un kilometru şi cu o înălţime maximă de 74 de m. Constructorii de la Impregilo aveau, însă, să descopere că şi de o parte, şi de cealaltă terenul este extrem de instabil şi se impun noi soluţii tehnice. "Din momentul în care am început să lucrăm la viaduct, din februarie 2012, noi am început să negociem cu cei de la CNADNR aceste noi soluţii. Discuţiile, însă durează", au declarat pentru Turnul Sfatului surse din rândul consultanţei.

În faţa Beneficiarului au fost aduse două propuneri: în dealul dinspre Sibiu al viaductului să fie construit un tunel cu o lungime de aproximativ 800 de metri (cel construit pe lotul 4 în dealul Săcelului are o lungime de 340 de m), iar peste zona instabilă dinspre Sebeş să fie construit un nou viaduct, cu o lungime de aproximativ 900 de metri. Surse din apropierea CNADNR arată că aceste soluţii tehnice sunt agreate, dar încă se mai discută asupra unor detalii. Discuţiile sunt, însă, departe de a fi încheiate, având în vedere că acestea vor continua cu "negocierile" legate de costurile suplimentare, considerabile având în vedere complexitatea noilor soluţii tehnice.

"Viaductul nu este o problemă atât de amplă, pentru că nu va fi construit la o înălţime mare. Fundaţiile acestui viaduct vor avea forma unei bărci, astfel încât zona «să poată aluneca în voie» în jurul acestor fundaţii. Ca punct de reper, această construcţie la mică înălţime va porni de undeva de la 150 de metri de capătul dinspre Sebeş al actualului viaduct. Problema cea mare, însă, este la tunel, galerie artificială ce va fi construită după tehnologia cut&cover. Vă daţi seama, pereţii laterali vor trebui turnaţi la o adâncime de 52 de metri, apoi placa superioară, apoi excavaţiile de pământ din interior... Va dura, în mod clar, va fi depăşit şi anul 2014", au mai declarat pentru Turnul Sfatului sursele amintite.

Pentru a avea un termen de comparaţie legat de complexitatea tunelului de la Aciliu, pentru cel din dealul Săcelului (lucrare ce nu a fost deocamdată terminată)  pereţii mulaţi turnaţi de o parte şi de alta ajung până la adâncimea de 28 de metri.

Vestea bună: nu sunt probleme cu banii

În contextul în care CNADNR a oprit în acest an finanţarea pentru şantierele de modernizare a peste 900 de km de drumuri naţionale, din lipsă de fonduri, în cazul şantierelor de pe autostradă constructorii arată că facturile au fost achitate întotdeauna la timp. Asta în ciuda faptului că rambursările către România prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi (de unde sunt cofinanţate aceste proiecte cu bani europeni) sunt încă blocate.

Tot în categoria veşti bune ar putea intra şi aprecierile că primele două loturi ale autostrăzii Orăştie – Sibiu vor fi date în circulaţie tot în cursul acestui an.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

30 comentarii

Traian Deleanu

Acum 10 ani

... Si-am incalecat pe-o sa, si v-am spus povestea asa.
Raspunde

un sibian

Acum 10 ani

mar ABURICI...in primul rand CNADNR-ul (nu institutia ci oamenii care lucreaza acolo!!!) si constructorii...ca in present NU prea se lucreaza si sunt multe zone care ar putea fi terminate si NU sunt terminate!!!
Raspunde

J

Acum 10 ani

Boicot, conspiratii, tergiversari, manipulare...
Raspunde

Cipiboss

Acum 10 ani

Prioritar din aceasta asa zisa autostrada (pe tronsonul Sibiu-Sebes) ar fi fost sectorul de ocolire a orasului Sebes. Termenele precizate mai sus sunt niste fabulatii. In ritmul in care s-a construit pana acum nici la sfarsitul anului 2014 nu o sa avem parte ca si soferi de aceasta autostrada (nici macar de tronsoane din ea)
Raspunde

joseph

Acum 10 ani

Au facut altii autostrazi pe mlastini si noi n-om putea face in mandra noastra tara...
Raspunde

sabotaj

Acum 10 ani

bai cum se poate la alti care au un relief mult mai accidentat AUSTRIA SI NORDU ITALIEI sunt peste 200 de tunele si poduri intre munti aici todeauna sunt probleme bai politiceni nu mai la cit este spaga va ginditi ati lasat zeci de mii de mineri fara locuri de munca angajati la detonari si sapaturi pe valea oltului cu 3-4 tunele ati rezolva problema caderilor de pe versanti a bolovanilor dar nu va duce capu numai gargara dativa deoparte si lasati s-a se ocupe cine stie nu berceni , dobre ,basescu ,orban ,mitrea nu capu la cit este spaga ca deacea sunt in top 300 cei mai bogati romanii
Raspunde

Cipiboss

Acum 10 ani

Sper ca aceasta autostrada (cand va fi data in uz) sa nu reziste la fel de mult ca centura de ocolire a Sibiului (construita tot in regim de \"autostrada\"). Este rusinos ca in cativa ani sa apara atatea gropi cate sunt acum pe acei 10-15 km (sa nu uitam cat a durat constuctia aceea) macar puteau sa faca ceva de calitate pe principiul \"putin dar bun\". Avand in vedere ca \"speranta moare ultima\", eu imi doresc sa nu murim cu speranta la o autostrada care sa ne poata ajuta sa ne miscam mai repede si fara nervi.
Raspunde

joseph

Acum 10 ani

se pare ca problema aia de matematica propusa de codul captcha e mult sub nivelul intelectual al comentatorilor, propun sa ridicam putin stacheta si sa introducem probleme de ortografie si gramatica, ca de ex. cand se scrie \"s-a\" si cand \"sa\" sau \"a-ti\" sau \"ati\". Cred ca s-ar imputina considerabil comentariile.
Raspunde

mesteru magnolie

Acum 10 ani

se stia de la inceput de alunecarile de teren iar proiectul trebuia sa aiba in vedere de la inceput acest lucru, dar la noi asa se lucreaza, putin si prost; in concluzie, autostrada amintita nu va fi terminata nici anii viitori! adio autostrazi in romania, daca vrem autostrazi singura solutie e sa emigram
Raspunde

@cipiboss

Acum 10 ani

Cum ai fi vrut sa arate centura daca ei asfaltau cu spor si drag in noiembrie, la 0 grade, pentru ca la 1 decembrie sa vina Boc sa inaugureze si el ceva?
Raspunde

HOTI ORDINARI!!!

Acum 10 ani

Smecheria e simpla. Firmele care au castigat licitatiile avand cele mai reduse costuri de constructie, reclama asa zise probleme (mai mult sau mai putin voite) pentru a forta suplimentarea fondurilor. Se bazeaza pe faptul ca guvernul nu isi permite sa rezilieze contractele, angajand apoi o alta companie mai capabila, asa cum ar trebui in mod nod normal din simplul motiv ca toata procedura ar dura ani intregi.
Raspunde

unu din multime

Acum 10 ani

De ce puii mei trebuie sa auzim doar de probleme si termene amanate la constructia de autostrazi in Romania ? Adica constructorii aia n-au un geolog care sa verifice inainte de licitatie terenul ? Adica cei ce au facut proiectul initial au luat milioame de euro fara sa studieze intai terenul ? Cum e posibil sa existe atatia prosti implicati in constructia de autostrazi ? Nu mai exista nici un specialist in tara asta ? Au emigrat toti ? Platiti in puii mei consultanta din exterior daca nu sunteti in stare sa stabiliti de la bun inceput problemele ce le aveti in cosntructia unei amarate de autostrazi. Nu credeti ca ne-am saturat de promisiuni si dat din gura ? Ar trebui inchisi toti politicienii care promit ceva si nu se tin de cuvant. Numai asa n-ar mai promite marea cu sarea fara sa faca nimic si fara sa li se intample nimic... poate doar sa li se umfle lor conturile... Tara de incompetenti si impotenti politic.
Raspunde

unu\'

Acum 10 ani

Tehnologia cut@cover:***www.youtube.com/watch?v=_n47ExxV6QY.Daca se aplica asa ceva,cu finantarea noastra,ni se pensioneaza copiii pina \'\'ne dam\'\' pe autostrada.Poate ar fi bine ca la capatul viaductului sa se monteze fringhii,usurind astfel aplicarea altei metode verificate:\'\'Tarzan&Jane\'\'!Oricum,la \'\'vesti bune\'\' sau la \'\'vesti proaste\'\'(dupa om!)adaugati si faptul ca investitiile locale au cam acelasi tipic!Au avansat lucrarile pe Calea Poplacii sau...
Raspunde

sti sau nu sti

Acum 10 ani

Dumnezeu s-a saturat ca, lumea tot trecea din Rai in Iad si invers. A hotarat sa faca un gard intre Rai si Iad. A chemat pe organizatorul de licitatii, pe Sf. Petru si i-a cerut sa-i gaseasca cei mai buni constructori. Sf. Petru dupa indelungi licitatii electonice a adus in fata Domnului 3 constructori: un francez, un american si un roman. Dumnezeu ii ia la intrebari: - Francezule, cu cat imi faci gardul? Francezul raspunde: - Cu 5000 de euro. Folosesc tehnologie franceza de ultima generatie, muncitori chinezi toti unu si unu. - Americanule cu cat imi faci gardul? Americanul raspunde: - Cu 10000 de euro, dar folosesc tehnologie de ultra-noua generatie, stalpi cu senzori de miscare, fire wireless, camere de filmat prin satelit cu servere etc. - Romanule cu cat imi faci gardul? Romanul raspunde: - Pai, cu 15000 de euro. Pai si ce faci de banii astia, intreaba Domnul. - Pai (si apropiindu-se de urechea Domnului) iti dau Tie 5000 de euro ca mi-ai dat licitatie, 5000 de euro ii tin eu ca am castigat licitatia, iar restul de 5000 ii dam francezului sa faca gardul. MORALA: Cam asa se realizeaza cele mai multe investitii in ROMANIA, printre care si .....construirea de autostrazi; Ati auzit vreodata de gard intre Rai si Iad ? -Nu... -Nici de autostrazi in Romania.
Raspunde

Denis

Acum 10 ani

Care autostrada? Aia de leaga Sibiul de Deva? Apai aia nu e autostrada pentru ca e ca si cum ai zice ca ti-ai ai montat sistem de irigatii dar iti lipseste o bucata de \"legatura\" langa hidrant. Dar ii inteleg si pe ei ca nu fac drumuri. Daca faceau cine mai statea sa lucreze in Romania sa le plateasca lor gainariile?
Raspunde

brrrrrrrrrr

Acum 10 ani

icna o tzeapa made in tziganistan...bv fraierilor...asa va trebuie dc nu va eliberatzi de mitici...
Raspunde

de rasul lumi

Acum 10 ani

mai oameni buni eu supuneam si va mai spun aceiasi poveste cu centura ocolitoare a sibiului cat a fost la putere pdsre si acum aceias palarie usle o sa dureze cat a durat centura 5 ani votati usle dragi romani si se va face inagurare cand se trezeste cacarau presedinte
Raspunde

Denis

Acum 10 ani

USL = PDL = aceeasi mizerie
Raspunde

nelu tatu

Acum 10 ani

mai ponta, daca spui ca esti cinstit, atunci da afara toate firmele tzepare si construieste cu firme romanesti ca slava domnului ai atitia someri din minerit, constructii, atit cu pregatire calificata cit si necalificata, asda cum folosea \"cismarul\" la constuctia metroului. cum ala putea sa faca metrou pe sub dimbovita, cum ala a putu face pasajul de la unirea lung de 780 de metri in 6 luni pe sub metrou, pe sub dimbovita si acesti tzepari le trebuie ani intregi pentru drumuri la suprafat si ici colo cite un pod, etc... daca tu ponta vrei sa ramai in istorie atunci \"afara cu tzepari din tara, foloseste forta de munca din romania si unde vezi ca exista suspiciunea de tzeapa din banii publici, baga-i la zdup!!!!!
Raspunde

pt.nelu tatu

Acum 10 ani

Nelu Tatu ai recuperat banii de la stat dupa procesul castigat?
Raspunde

@...

Acum 10 ani

discutii,palavrageala,timp pierdut....timpul trece,leafa merge .
Raspunde

penalizare

Acum 10 ani

mincinosii trebuie penalizati pentru intarzaieri
Raspunde

slz

Acum 10 ani

am spuso imediat ce usl a preluat puterea si au inceput sa taie multe lucrari incepute ..... bine ca au stiut sa iasa sa strige hotii ......what ever , astia chiar ne iau de prosti? chiar asa fetze de dobitoci avem ? sa facut un studiu de fezabilitate ba bombe atomice de usl-isti , cat va mai bateti joc ba de tzara asta ? cat ne mai mintiti cu alunecari de teren? daca nu va luati parte la vreo lucrare imediat gasiti o vrajeala de 2 bani sa ne prostiti pe fata. cei dinainte au fost slabi dar voi intreceti limitele hotiei , nesimtirii ...etc , daca nu asi cunoaste exact situatia de pe santier asi hali vrajeala dar nu tine . shoot your self
Raspunde

dan

Acum 10 ani

sa se faca alunecari de teren in casa parlamentului de infractori de uselisti
Raspunde

o romanca

Acum 10 ani

treci zi , treci noapte ... apropiete moarte ! pana merge leafa ... ce ne pasa cand si cum se va termina lucrarea ? tipic romanesc :((((
Raspunde

o romanca

Acum 10 ani

\'\' apropie te \'\'
Raspunde

nicu medias

Acum 10 ani

sa ne fie noua rusine ca suntem romani?, poi nu mai bine sai luam noi la suturi???
Raspunde

Mihai

Acum 10 ani

De fapt exista doar o singura problema , prea mare densitatea de prosti pe o autostrada amarata.
Raspunde

Coco

Acum 10 ani

Bravo Mihai, dreptate ai. Alunecari de teren in zona Aciliu- Apold-Miercurea, au fost din totdeauna. Proiectantii (specialisti prosti), banii inapoi.
Raspunde

om normal

Acum 10 ani

Nu s-a construit totul cap-coada in termenul agreat ? Atunci luati toti banii inapoi de pe contracte + penalizari pentru perturbarea si acte de terorism impotriva intregii natiuni, dpdv economic, social. Daca falimenteaza firmele, urmariti patronii si confiscate bunurile toate pana la recuperarea prejudiciilor (pana la toate rudele de gradul I) + bagat la inchisoare min 6 luni. Noi licitatii plecand de la principiul castiga acela care se incadreaza intr-un buget maxim, insa prioritar e raportul calitate/pret ... si nu doar pretul. Sa se tina cont si de reputatia si portofoliile avute, etc.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus