X
Sursa foto: railwaygazette.com

15 milioane de euro: Sibiul cumpără 40 de autobuze cu gaz natural și cinci electrice. Plus multe alte sisteme

Administrația locală a Sibiului a lansat în cursul zilei de vineri procedurile de achiziție a 40 de noi autobuze cu gaz comprimat natural și, într-un alt contract, a cinci microbuze electrice. Contractele scoase la licitație prevăd și furnizarea de automate de vânzare a biletelor, de panouri de informare a călătorilor în stații, dar și de livrare a unei aplicații mobile pentru călătorii Tursib.

73 de milioane de lei, fără TVA (echivalentul a 15,2 milioane de euro) este valoarea cumulată a două contracte lansate prin intermediul Sistemului electronic al achizițiilor publice (SICAP) de către Primăria Sibiu. Cel mai mare contract are o valoare estimată de 64,9 milioane de lei, fără TVA, și are drept scop achiziționarea a 40 de autobuze propulsate de motoare alimentate cu gaz natural comprimat, plus o serie de alte facilități (sistem de management al flotei, de e-ticketing, sisteme de informare a călătorilor în 30 de stații, aplicație de mobilitate urbană).
Cel de-al doilea contract are în valoare estimată de 8,3 milioane de lei, fără TVA, și prevede achiziția a cinci microbuze electrice care să funcționeze pe o nouă linie de transport ”verde” (cea din jurul centrului istoric al Sibiului). În cadrul acestui contract va trebui furnizată și o stație de încărcare electrică, ce va fi amplasată în stația din Gara CFR (capăt de linie).

Termenul de depunere a ofertelor pentru firmele interesate a fost stabilit pentru 2 iulie în cazul licitației pentru autobuzele cu gaz natural comprimat. În cazul acestei proceduri, termenul estimat pentru finalizarea evaluării ofertelor este de 2 ianuarie 2021. Iar termenul de livrare a autobuzelor cu gaz natural comprimat și a celorlalte platforme este de zece luni de la semnarea contractului.

În cazul licitației pentru furnizarea microbuzelor electrice, termenul de depunere a ofertelor de către firmele interesate a fost fixat pentru 1 iulie 2020, finalizarea evaluării ofertelor fiind estimată a se încheia tot la începutul anului viitor. În cazul acestui contract, însă, termenul de livrare a microbuzelor și a stației de încărcare este de patru luni de la semnarea contractului.

Autobuzele cu gaz: autonomie de 400 de km

Autobuzele de 12 m (cu trei uși) vor avea o capacitate de minim 85 de persoane (din care 24 pe scaune), iar autobuzele de 18 m (articulate, cu patru uși). Durata de funcționare a autobuzelor va fi de minim 15 ani (fără reparație generală minim opt ani, echivalent a 500.000 de km). ”Autobuzele vor fi dotate cu motoare alimentate cu gaz comprimat, cu injecție multipunct, cu turbină cu geometrie fixă și care să corespundă normelor Euro 6, minim etapa D. Consumul de gaz nu va depăși 48 kg/100 km pentru tipodimensiunea de 12 m, respectiv 68 kg/100 km pentru tipodimensiunea de 18 m”, se arată în caietul de sarcini al achiziției. Pentru autobuzele de 12 m, rezervoarele vor trebui să aibă o capacitate de minim 1.200 de litri, iar pentru cele de 18 m – de minim 1.500 de litri. ”Presiunea internă nominală (de lucru) din interiorul rezervoarelor va fi de 200 de bari. Presiunea optimă de încărcare va fi de 220 de bari”. Autonomia autobuzelor va trebui să fie de minim 400 de km/zi, în condițiile în care sistemul de climatizare va funcționa la capacitate maximă, iar gradul de încărcare al autobuzelor va fi maxim.

Scaunele pentru pasageri vor fi din fibră de sticlă armată sau din plastic cu ”proprietăți antigraffiti, vopsea înglobată, antivandalism cu tapițeria rezistentă la murdărie și uzură, ușor lavabilă”. Spațiul interior al autobuzelor va trebui să asigure și zone pentru persoanele cu dizabilități. Totodată, viitoarele autobuze vor trebui dotate cu sisteme de aer condiționat, dar și cu sisteme de informare audio-video pentru călători (afișajul interior, dar și interior, va trebui să funcționeze pe baza tehnologiilor LED). Autobuzele vor trebui dotate cu sisteme de numărare a călătorilor, dar și cu sistem de supraveghere video cu ajutorul a câtor șase camere video. Totodată, noile autobuze vor trebui dotate cu sisteme de ticketing automat, validatoarele urmând a elibera chitanțe fizice sau electronice.

Rezervoare cu protecție la incendii

Potrivit documentației de atribuire, rezervoarele de gaz vor fi amplasate pe acoperișul autobuzelor ”fixate la ambele capete și protejate la exterior de un capac de protecție din materiale compozite”.

”Siguranța la foc în ceea ce privește buteliile de gaz este gestionată de siguranțele termice. În cazul unui incendiu, imediat ce siguranțele termice detectează că temperatura depășește 110 grade Celsius (și pentru a împiedica explozia cilindrului), gazul este evacuat de aceste siguranțe termice. Toate siguranțele termice vor fi poziționate astfel încât gazul să fie evacuat spre partea de sus. Autobuzele vor fi prevăzute cu sisteme de detecție a gazului. Sistemul va folosi senzori poziționați în diferite zone ale vehiculului, pentru a identifica scurgerile de gaz. Toate informațiile vor fi afișate pe un afișaj de pe tabloul de bord”.

În plus: automate, sisteme de informare, e-ticketing

În cadrul contractului este prevăzută și amplasarea de automate pentru vânzarea biletelor, în 12 stații din oraș. ”Automatul de eliberare, vânzare și reîncărcare pentru carduri și bilete va permite eliberarea de carduri/bilete noi și reîncărcarea cardurilor existente”, se arată în documentația de atribuire, potrivit căreia plata va putea fi făcută atât în numerar, cât și cu carduri. Automatele vor trebui prevăzute și cu alarmă în caz de efracție.

30 de stații din oraș ar urma dotate cu sisteme de informare cu panouri cu afișaj LED. ”Panourile vor avea minim șase linii, pe care se vor afișa numele stației, vehiculele care urmează să ajungă și timpul rămas până la ajungerea în stație, ora de sosire conform graficului de circulație, iar pe linia de jos se vor afișa data, ora și temperatura”.

Firma desemnată câștigătoare va trebui să furnizeze și un sistem de e-ticketing , prin care călătorii să poată achiziționa bilete și abonamente. Sistemul care trebuie să fie scalabil este mult mai complex (să permită managementul gestiunii cardurilor și biletelor, managementul utilizatorilor, managementul cardurilor de operatori, a politicii tarifare, diferite raportări etc).

Este solicitat și un sistem de management și monitorizare a flotei Tursib care ”să asigure posibilitatea urmăririi pe traseu a vehiculelor în timp real și comunicația bidirecțională cu șoferii”. ”Sistemul va permite atât localizarea pe hartă geografică, pe trasee liniarizate, cu evidențierea vehiculelor care circulă conform graficului de circulație, care sunt în avans și care sunt în întârziere. Sistemul va permite alocarea facilă a vehiculelor pe traseu, iar alocarea se va realiza în corelație cu sistemul de informații în timp real”, se arată, printre altele, în documentația de atribuire.

Contractul scos la licitație de Primăria Sibiu cere și livrarea unei aplicații software de mobilitate urbană, care să conțină două module: un portal web și o aplicație mobilă pentru călători. ”Aplicația va asigura integritatea informațiilor cu sistemul de bike-sharing (ca informații oferite, nu și modalități integrate de plată), putând oferi informații-suport pentru transportul multi-modal”. Prin aplicația mobilă ar trebui să poată planificate cu ușurință călătoriile prin oraș, inclusiv plata călătoriilor.

Angajații Tursib responsabili de întreținerea autobuzelor vor trebui școlarizați în cadrul acestui contract, pentru a putea face operațiuni de reparații și întreținere.

”Termenul de livrare, montaj, testare și punere în funcțiune pentru autobuzele CNG, incluzând toate echipamentele hardware, precum și software aferente contractului, este de zece luni de la semnarea contractului”, documentația de atribuire a contractului

Microbuzele electrice: 24 de locuri, 160 de km autonomie

Microbuzele electrice vor avea o lungime de minim 5,5 și maxim șapte metri, o lățime totală de cel mult 2,2 m și o singură ușă de acces. ”Autobuzele vor avea o capacitate de maxim 24 de locuri (plus conducătorul auto), din care minimum nouă pe scaune”, se arată în caietul de sarcini, prin care este solicitată o garanție a acestor mijloace de transport pe o perioadă de 15 ani. Durata de funcționare fără reparație generală trebuie să acopere deplasări de minim 500.000 de km. Bateriile vor avea o capacitate de minim 85 kWh, cu tehnologice Li-ion 360V și o perioadă de utilizare de minim cinci ani, în care capacitatea de înmagazinare a energiei electrice să nu scadă sub 80%. ”Furnizorul va asigura schimbarea bateriilor (contra cost) după cei minim cinci ani de utilizare. Bateriile trebuie să asigure o încărcare în maxim 120 de minute, care să asigure o încărcare de minim 80% a bateriilor, fără să-și piardă calitățile funcționale”, cer autoritățile prin caietul de sarcini. Autonomia de transport a microbuzelor va trebui să fie de minim 160 de km, la o viteză medie de deplasare de 20 de km/h, în condițiile în care sistemul de climatizare va funcționa la maxim, iar microbuzele vor fi, de asemenea, încărcate maxim.

Dotările cerute pentru microbuzele electrice sunt similare celor din autobuzele pe gaz natural comprimat: sisteme de afișaj, de numărare a călătorilor, de informare audio-video, automate de taxare, gestiune a managementului de trafic etc. ”Autobuzele electrice vor fi echipate de către producător cu un sistem de internet gratuit Wi-Fi, pentru călători, fiind echipate cu router Wi-Fi separate pentru furnizare de sericii de internet gratuit călătorilor”. Personalul Tursib va trebui instruit pentru a putea asigura mentenanța noilor autobuze

Caietul de sarcini pentru autobuzele electrice prevede și furnizarea unei stații de încărcare, ce urmează să fie amplasată la capăt de linie (Gara CFR). Stația de încărcare va trebui să asigure încărcarea acumulatorilor la minim 80% în două ore.

În cazul acestui contract, termenul de livrare este de patru luni de la semnarea contractului.

Sursa foto: railwaygazette.com

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

11 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    statul defect

    in sfarsit…

    sper ca pe viitor sa nu se mai cumpere niciodata autobuze cu motoare termice

    si achizitiile din ultimii 2 ani de autobuze noi cu motoare termice au fost o eroare pt prot mediului si calitatea aerului dar si poluarea fonica din SB

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Till Eulenspiegel

    Care-i minaria?Acum doi ani se anunta construirea unei statii de CNG in Sibiu,de catre o firma din Valcea.Am vrut sa-mi completez magarul BMW diesel cu un Volvo Bifuel(benzina+CNG) da’ noroc c-am intrebat la Valcea:Nici poveste sa faca asa ceva-birocratie cit Everestu’.Asa ca revin,agasant: Care-i minaria,nu de alta da 40 pe CNG si doar 5 electrice pute a NO2 nu a H2O ?

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    dancp2

    hopa sint bani doar e campanie electorala
    primaria a auzit de troleu ,tramvai
    nu cred dar vezi medias(troleu)cluj,brasov(tramvaisi troleu)etc

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Carcotel

      Atata timp cat scrieti cu “sint” in loc de “sunt”, aveti argumentul pierdut din start :)
      Si tramvai + troleu inseamna lucrari de durata ce primaria sibiu nu e in stare nici macar sa la conceapa.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    mihai

    Poate cumpăra primăria și mașini individuale, electrice și autonome, că tot nu mai votez niciodată cu forumul german, dacă “fodor” a fost maximul ce au putut scoate din ei după ce e atât de evidentă (in)activitatea din ultimii ani din primărie. Trist.

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    FARA TURCISME

    Nu mai cumparati turcismele alea nenorocite facute la Ciorogarla. Cred ca sibienii nu au votat sa intre in UE si nu isi platesc taxele pentru a umbla cu autobuze de rahat, ca asa o vrut vreun consilier sau cativa care au luat spagi de la turci !
    Cumparati-va voi, masini facute in Turcia sau de turci pe undeva prin Ilfov, la “misto” ! Dragi…consilieri, primarita si ce veti mai fi voi, oameni indoielnici cu mana adanc bagata in taxele fraierilor carora le-ati luat autobuze de proasta calitate, iar voi, toti din taxele alea v-ati luat toti masini germane, franceze sau japoneze…. ca doar nu veti fi fraieri sa umblati cu turcisme, ca prostii aia ce platesc taxe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact