Marţi,
29.11.2022
Innorat
Acum
0°C

2010. Anul celor 17 km de autostrada

Cel de-al 21-le an de la Revoluţie va aduce pentru locuitorii judeţului primii kilometri de autostradă. În total, 17,2 km, dintre care siguri sunt doar 14,8 km. Şi atâţia vor rămâne cel puţin până în 2014. Evident, kilometri de autostradă care vor fi inauguraţi în anul 2010 fac parte din centura ocolitoare a Sibiului, proiect aflat în lucru de şapte ani deja. În mod aproape sigur, de terminat vor fi terminaţi 14,8 kilometri de autostradă, la care lucrează joint-venture-ul Max Boegl - Geiger. Ceilalţi 2,4 km de autostradă din centura Sibiului încă nu au fost contractaţi, deşi neoficial au fost promişi spre execuţie firmei braşovene Vectra Service. Contractul de execuţie trebuia semnat încă din august anul acesta.
Epopeea autostrăzilor pe tărâm sibian, însă, se va încheia deocamdată aici. Autostrada Transilvania va traversa judeţul Sibiu în apropiere de Brădeni. Tronsonul care pătrunde şi pe teritoriul sibian din autostrada Transilvania (sau Bechtel, dacă doriţi), porneşte de la Făgăraş şi se termină la Sighişoara, având o lungime de 52 de km şi o valoare de 278,4 milioane de euro. Lucrările ar trebui să înceapă pe 1 iunie 2010 şi să se termine pe 31 decembrie 2013. Lucru extrem de puţin probabil, având în vedere că în momentul de faţă autorităţile centrale abia lucrează la "pregătirea demarării procedurii de licitaţie pentru atribuirea contractului de proiectare". Evident, autorităţile locale au luat-o înaintea celor centrale şi au început lucrările de modernizare ale drumului Sibiu - Agnita (DJ 106), drum care va înregistra o creştere a traficului cu cel puţin 15 procente, din momentul finalizării Autostrăzii Transilvania. Drumul care leagă Sibiul de Agnita va fi finalizat în 2011.
Cealaltă autostradă care traversează, deocamdată numai pe hârtie, judeţul Sibiu este denumită pompos ca făcând parte din Coridorul IV Paneuropean - Nădlac-Arad-Timişoara-Lugoj-Deva-Orăştie-Sibiu-Râmnicu Vâlcea - Piteşti - Bucureşti - Constanţa. Cei 17 km de autostradă ce vor fi inauguraţi în acest an fac parte din acest celebru coridor. Restul primilor kilometri din "coridor" ar fi trebuit să îi vedem în 2012, între Orăştie şi Sibiu, 82,07 km în total. Potrivit autorităţilor centrale. Tot acestea susţin că lucrările ar fi trebuit să înceapă al treilea trimestri al acestui an. Fapt ce nu s-a mai petrecut. Prin urmare, o minune ne poate face să credem că Sibiul va mai vedea o autostradă finalizată cel mai devreme la finele lui 2013. Valoarea investiţiilor sunt calculate la 823,8 milioane de euro. În cealaltă parte, către Piteşti, coridorul care ar trebui să traverseze Europa se termină brusc. Tot ceea ce pot spune sigur autorităţile este că lucrările pentru cei 116,64 km de autostradă vor costa cel puţin 3,246 miliarde de euro. Şi că nu există surse de finanţare.

Drumuri judeţene: Habemus masterplan!


Nici în ceea ce priveşte drumurile judeţene, anul 2010 nu va fi foarte darnic. Dar, cel puţin, vor fi drumuri judeţene în lucru, primul dintre acestea fiind DJ 106, cel care leagă Sibiul de Agnita.
Şi chiar dacă anul 2010 nu va aduce niciun drum judeţean finalizat, autorităţile judeţene vor putea pune pe masă un nou document - "masterplanul infrastructurii rutiere". Acesta tocmai a fost finalizat în ultima lună a lui 2009 şi calculează sec - pentru modernizarea drumurilor judeţene din Sibiu este nevoie de 922, 31 milioane de lei, fără TVA. Pentru a avea şi drumuri comunale modernizate, mai este nevoie de alte 191,8 milioane de lei, tot fără TVA. În total, peste 265 de milioane de euro. Ca să înţelegem cât înseamnă această sumă este îndeajuns să spunem că este de 21 de ori mai mare decât a alocat în acest an Consiliul Judeţean la întreg capitolul Transporturi din bugetul judeţean. Aceste cifre au fost calculate de institutul Icertrans SA, angajat de CJ Sibiu să realizeze acest "masterplan". Documentul nu pictează o imagine fericită nici în ceea ce priveşte situaţia actuală a drumurilor. "Infrastructura de transport publică locală (drumuri judeţene şi drumuri comunale) este în general necorespunzătoare şi în special în zonele montane din judeţul Sibiu. Dacă drumurile naţionale sunt modernizate integral, drumurile judeţene şi comunale sunt modernizate doar pe 55 km din 1342 km lungime totală, ceea ce reprezintă 4,2 % din total. De asemenea doar 41,5 % (558 km) din drumurile judeţene şi comunale au îmbrăcăminţi rutiere uşoare, diferenţa de de 59,4 % (784 km) fiind reprezentată de îmbrăcăminţi pietruite şi din pământ", se arată în documentul elaborat de Icertrans.
De lucrat, din fonduri europene în special, se vor asfalta o parte din drumul Sibiu - Agnita, Jina - Şugag, Răşinari - Orlat, Ocna Sibiului - Slimnic, Cârţa - Agnita, Cristian - Jina şi Sadu - Sădurel.

Să ne cunoaştem prirotăţile!

Masterplanul infrastructurii rutiere din judeţul Sibiu a stabilit şi care este ordinea în care drumurile judeţene ar trebui modernizate. Cap de listă este Sibiu - Agnita - limita judeţului Mureş. Pe locul doi este situat DJ 106C, adică Sibiu - Cisnădie - Sadu, pentru care vor fi necesari 6,67 milioane de lei, fără TVA şi fără a intra în costuri podurile şi podeţele de pe traseu. Şeica Mare - Mihăileni - Metiş - Vecerd - int. DJ 106 este al treilea drum judeţean din Sibiu care ar trebui modernizat şi ar necesita investiţii de 37,24 milioane de lei. În fine, la rând aşteaptă Mediaş - Moşna - Pelişor - Bârghiş şi DN1 - Cisnădie - Cisnădioara - intrare Răşinari - Poplaca - Orlat - Săcel, pentru ambele drumuri fiind necesare peste 60 de milioane de lei. Restul drumurilor de modernizat ţin de un orizont prea îndepărtat pentru a ne încărca memoria. Poate este demn de amintit că printre ultimile priorităţi, potrivit documentului întocmit de Icertrans sunt situate în preajma comunei Iacobeni, drumul ce leagă Avrigul de Poiana Neamţului sau cel care leagă Alma de Aţel şi Richiş.
Masterplanul infrastructurii rutiere include şi priorităţile în ceea ce priveşte modernizarea drumurilor comunale. Pe loc de frunte stă aici drumul din colonia Mârşa, pentru care sunt necesari 349.000 de lei. Tălmaciu - Tălmăcel ar fi a doua prioritate, în valoare de 1,87 milioane de lei. Podiumul priorităţilor comunale este închis de Şura Mare - Hamba, unde investiţiile necesare se cifrează la 1,02 milioane de lei. 


Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Să ne cunoaştem prirotăţile!

Acum 12 ani

Să ne cunoaştem prirotăţile!
Raspunde

bal

Acum 12 ani

Ar fi grozav!!!
Raspunde

bal

Acum 12 ani

Cu drumuri bune poate se face si Agnita oras!!!
Raspunde

vasi

Acum 12 ani

sa traiasca Curceanu ca el a rezolvat aceasta treaba
Raspunde

nunu

Acum 12 ani

Ce este bine dece sa nu laudam initiativele primarului , nu lam votat dar este de apreciat.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus