Aşa cum arătam într-un articol anterior, Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior caracteriza starea calităţii învăţământului superior din România în anul 2009 prin sintagma: „stare moderată a calităţii academice”. Aceeaşi analiză concluziona că: „Sistemul nostru universitar este, de facto diversificat, dar, in jure este uniform.”
Există o tendinţă majoră, constatată de mine în învăţământul superior, şi anume aceea că managerii de vârf din zona universitară caută să copieze universităţile cu tradiţie din România şi îşi impun în strategia lor, ca obiectiv de performanţă atingerea nivelului acestora.
Este cunoscut însă faptul că viaţa şi experienţa au demonstrat că rezultatul copierii nu va duce niciodată la nivelul celui copiat din cauza multor erori de copiere şi datorită faptului că universitatea copiată nu va sta niciodată pe loc. în aceste condiţii, conceptul de uniformizare trebuie privit, în special prin prisma numărului şi felurilor programelor de studii. Putem, de asemenea spune că diversitatea ascunde uniformitatea. Aceleaşi programe de studii, aceleaşi structuri de guvernanţă, aceeaşi „Daciadă”, dacă ne referim la competiţia locală.
Un lucru este cert, anume că diversitatea este impusă în primul rând de condiţiile de mediu, de dinamica populaţiei - atât din punct de vedere biologic cât şi al structurii sale profesionale - dacă ne gândim şi la formarea continuă şi permanentă.
Diversitatea academică permite satisfacerea nevoilor unui număr mai mare de studenţi, asigurarea oportunităţilor pentru mobilitatea socială, satisfacerea nevoilor diferitelor pieţe de forţe de muncă. Ea serveşte nevoilor politice ale grupurilor de interese, permite combinarea învăţământului superior pentru elite cu cel de masă, creşterea nivelului eficacităţii instituţiei de învăţământ superior şi oferă oportunităţi largi de experimentare şi inovare, cu limitarea riscurilor.
Acestea sunt atuuri importante ale diversităţii unei universităţi faţă de o universitate omogenă. De altfel, universitatea poate fi considerată o „unitate în diversitate”.
Diversitatea poate fi constatată însă şi în diversitatea de misiune a universităţii, a istoricului şi fondării sale, a asigurării predării, cercetării şi serviciilor, a valorilor universităţii.
De altfel, tocmai diversitatea creează condiţiile personalizării universităţii prin know-how-ul de care ea dispune.
O strategie sănătoasă la nivel universitar are la bază programe de studii sustenabile, care sunt create în funcţie de resursele disponibile. Un exemplu concret îl reprezintă Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu care, valorificând importante resurse locale a dezvoltat programe de studii specifice şi nu preluate de la alte universităţi. Astfel, pot fi enumerate: programul de studii Electronică aplicată – realizat în colaborare cu S.C. Continental Automotive, programul de studii Ingineria transporturilor şi trafic urban – realizat împreună cu S.C. Atlassib, sau alte programe proprii care au debutat pentru prima dată în învăţământul superior din România la universitatea noastră cum ar fi: Poliţia comunitară şi Asistenţi medicali (Nursing).
Diversitatea poate fi constatată şi în organizarea campusurilor universitare. Astfel găsim campusuri universitare în varianta unei structuri unitare plasată într-o anumită zonă limitrofă unei mare oraş şi varianta de campus universitar integrat mediului comunitar – aşa cum este organizat şi campusul Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu. Fiecare variantă are avantajele şi dezavantajele sale.
Dacă ne referim la diferenţele academice, atunci trebuie să subliniez că cea mai mare diferenţă o reprezintă managementul universitar cu toate domeniile sale de acţiune: management strategic, management financiar, managementul calităţii, cultura organizaţională, capacitatea managerială de a valorifica autonomia universitară şi dezvoltarea antreprenorială ca singură cale de dezvoltare sustenabilă a universităţii.
Şi în acest sens, performanţele Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu, chiar în condiţii de criză economică şi financiară sunt o dovadă a managementului performant la nivelul tuturor structurilor manageriale din universitate.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Învățământul Superior , Lucian Blaga , Asigurarea Calităţii , Agenția Română , Continental Automotive
Vizualizari: 877
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Ciufulet
Acum 2 ore
Mizerie
Acum 2 ore
Andrei
Acum 2 ore
Emil
Acum 2 ore
Profesor