Joi,
12.09.2024
Partial Noros
Acum
22°C

Diversitate si diferentiere academica

Aşa cum arătam într-un articol anterior, Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior caracteriza starea calităţii învăţământului superior din România în anul 2009 prin sintagma: „stare moderată a calităţii academice”. Aceeaşi analiză concluziona că: „Sistemul nostru universitar este, de facto diversificat, dar, in jure este uniform.”

Există o tendinţă majoră, constatată de mine în învăţământul superior, şi anume aceea că managerii de vârf din zona universitară caută să copieze universităţile cu tradiţie din România şi îşi impun în strategia lor, ca obiectiv de performanţă atingerea nivelului acestora.
Este cunoscut însă faptul că viaţa şi experienţa au demonstrat că rezultatul copierii nu va duce niciodată la nivelul celui copiat din cauza multor erori de copiere şi datorită faptului că universitatea copiată nu va sta niciodată pe loc. în aceste condiţii, conceptul de uniformizare trebuie privit, în special prin prisma numărului şi felurilor programelor de studii. Putem, de asemenea spune că diversitatea ascunde uniformitatea. Aceleaşi programe de studii, aceleaşi structuri de guvernanţă, aceeaşi „Daciadă”, dacă ne referim la competiţia locală.

Un lucru este cert, anume că diversitatea este impusă în primul rând de condiţiile de mediu, de dinamica populaţiei - atât din punct de vedere biologic cât şi al structurii sale profesionale - dacă ne gândim şi la formarea continuă şi permanentă.

Diversitatea academică permite satisfacerea nevoilor unui număr mai mare de studenţi, asigurarea oportunităţilor pentru mobilitatea socială, satisfacerea nevoilor diferitelor pieţe de forţe de muncă. Ea serveşte nevoilor politice ale grupurilor de interese, permite combinarea învăţământului superior pentru elite cu cel de masă, creşterea nivelului eficacităţii instituţiei de învăţământ superior şi oferă oportunităţi largi de experimentare şi inovare, cu limitarea riscurilor.
Acestea sunt atuuri importante ale diversităţii unei universităţi faţă de o universitate omogenă. De altfel, universitatea poate fi considerată o „unitate în diversitate”.
Diversitatea poate fi constatată însă şi în diversitatea de misiune a universităţii, a istoricului şi fondării sale, a asigurării predării, cercetării şi serviciilor, a valorilor universităţii.
De altfel, tocmai diversitatea creează condiţiile personalizării universităţii prin know-how-ul de care ea dispune.

O strategie sănătoasă la nivel universitar are la bază programe de studii sustenabile, care sunt create în funcţie de resursele disponibile. Un exemplu concret îl reprezintă Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu care, valorificând importante resurse locale a dezvoltat programe de studii specifice şi nu preluate de la alte universităţi. Astfel, pot fi enumerate: programul de studii Electronică aplicată – realizat în colaborare cu S.C. Continental Automotive, programul de studii Ingineria transporturilor şi trafic urban – realizat împreună cu S.C. Atlassib, sau alte programe proprii care au debutat pentru prima dată în învăţământul superior din România la universitatea noastră cum ar fi: Poliţia comunitară şi Asistenţi medicali (Nursing).

Diversitatea poate fi constatată şi în organizarea campusurilor universitare. Astfel găsim campusuri universitare în varianta unei structuri unitare plasată într-o anumită zonă limitrofă unei mare oraş şi varianta de campus universitar integrat mediului comunitar – aşa cum este organizat şi campusul Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu. Fiecare variantă are avantajele şi dezavantajele sale.

Dacă ne referim la diferenţele academice, atunci trebuie să subliniez că cea mai mare diferenţă o reprezintă managementul universitar cu toate domeniile sale de acţiune: management strategic, management financiar, managementul calităţii, cultura organizaţională, capacitatea managerială de a valorifica autonomia universitară şi dezvoltarea antreprenorială ca singură cale de dezvoltare sustenabilă a universităţii.
Şi în acest sens, performanţele Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu, chiar în condiţii de criză economică şi financiară sunt o dovadă a managementului performant la nivelul tuturor structurilor manageriale din universitate.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

6 comentarii

Masteranda, fosta studenta, tot in ULBS

Acum 14 ani

Facultatile de boacteri de primarie si de asistente medicale sunt de 0 bani. La amandoua se chiuleste pe rupte, iar colegele noastre nu au retinut nici un mesaj. la facultatea mea s-au infiintat primele programe din Romania de Relatii internationale si studii europene si Studii de securitate. Rectorul nu le pomeneste, ci le persecuta. Ele au fost net superioare celor la care se refera dumnealui. Eu l-am prins si pe proful Lupu, care era adevarat. Dupa plecarea lui, s-a stricat facultatea. Decanul este pe nicaieri, desi sta toata ziua in cladire. Am aflat din surse sigure ca rectorul este un patimas anti-umanist. Face propaganda celor mai slabi si-i persecuta pe umanistii cei mai buni. Facultatea noastra este ca si demolata.
Raspunde

Anca

Acum 14 ani

Laudele astea sunt nimica toata, fata de alte dati cand Oprean da de inteles ca a pus la coada la pruna si ca el nu este nimeni. este adevarat ca a facut tot posibilul ca sa nu lase pe nimeni sa se ridice decat atata cat a vrut el. Megalomania lui este tipic ceausista. Fratele lui, Mircea Oprean, impreuna cu Valentin Ceausescu, au cerut certificat OSIM pentru numele "Ceausescu" ! Vor sa fie dreptul lor exclusiv! Asa sunt ei, nu-i mai schimba nimeni. Acest rector a mutilat Universitatea.
Raspunde

colateral

Acum 14 ani

diversitatea academica trebuie sa se orienteze in primul rand la necesitatea de piata, nu sa creeze an de an milioane de someri cu titluri sofisticate dar fara perspective, frustrati, incapabili sa-si intemeieze si sa intretina o familie, cu diplome care nu fac 2 bani. Atata timp cat masa aduce banii facultatilor, nu e de unde sa fie clasa.
Raspunde

in acord colateral

Acum 14 ani

La noi, la ULBS, Oprean nu are nici un fel de preocupare pentru calitatea reala a procesului de invatamant. Se promoveaza doar forme fara fond. Se tolereaza chiulul pentru ca cei mai mari chiulai din Universitate sunt Oprean & CO. Lipsesc cu lunile pe an, luand si salariu si diurna si banii pe orele netinute. Ca atare, nu vor sa iasa in evidenta. Campionii absoluti ai plecarilor in strainatate, inclusiv cu burse sau salarii castigate in strainatate, in paralel cu salariile incasate pe nemunca din Romania sunt: Ciocoi-Pop, Oprean, Duse, Popescu. Chiar si unele nulitati, pe care nu le mai nominalizez, se plimba in strainatate pe cheltuielile mari ale ULBS. Calitatea nu are cum sa creasca odata ce sunt adusi tot felul de apartinatori nerealizati ai mafiei, care trebuie sa ingroase randurile sustinatorilor gastii. Degeaba au incercat unii sa resusciteze ULBS, pentru ca tumora canceroasa este generalizata. Putinii oameni sanatosi sunt priviti de Oprean si Duse doar "cu un ochi", susceptibili sa fie inlaturati daca au obiectii la sistemul mafiotic promovat. Pacat de sperantele si bunele intentii ale multora, puse in ULBS dupa revolutie... Chiar si unii ingineri sunt marginalizati, iar altor ingineri, valorosi, nu li se recunosc meritele. Dupa toate astea, ies in presa aservita si se lauda, realmente porceste!
Raspunde

Penelopa

Acum 14 ani

Oprean, ce jaaale!
Raspunde

George

Acum 14 ani

Atata timp cat ULBS se prostitueaza cu acest Oprean, va continua sa regreseze.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus