Primul ministru Emil Boc a venit la sfârşitul săptămânii trecute în Sibiu pentru a anunţa că se va putea circula pe centura ocolitoare a municipiului la sfârşitul acestui an, mai precis în luna decembrie. Auzind în treacăt de suma totală a lucrărilor în urma ultimei licitaţii: 58 milioane euro, premierul Boc a rămas mască: “58 milioane de euro? Nu am crezut că este aşa scumpă!”, şi-a arătat uimirea premierul Boc. Ce nu ştie Emil Boc este că suma aceasta este chiar mică. Numai pâna în septembrie 2006, către societatea Todini, cea care a început lucrările la centura Sibiului au fost achitate facturi în valoare de 22,941 milioane de euro. Acum ar fi premierul şi mai şocat. Pe lângă aceşti bani, societatea Todini se află în proces cu statul roman şi CNADNR pentru recuperarea a încă 30 milioane euro. Comisia de arbitraj a Uniunii Europene a decis în vara nului 2007 ca în cazul disputei dintre constructorul Italian Todini şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), pe subiectul centurii ocolitoare a Sibiului, să dea dreptate constructorului. Comisia s-a exprimat astfel pentru a doua oară, după ce şi prima dată a dat dreptate italienilor. „Cererea de terminare a contractului, emisa de Todini pe 21 septembrie 2006 a fost, procedural, corectă având în vedere clauzele contractuale. Compania Naţională de Drumuri a fost notificată în mod corect de Todini. Având în vedere faptele şi circumstanţele în care Todini a cerut terminarea Contractului, această terminare este legală. Todini este îndreptăţită să returneze garanţia pentru lucrări, iar CNADNR să plătească constructorului italian potrivit subclauzei 19.6, toate sumele rezultate din pierderea profitului şi alte pierderi şi pagube suferite de Todini în urma acestei terminări a contractului”, este decizia luata de Comisia de Arbitraj. Aceşti bani, plus 22,941 milioane de euro decontaţi deja către Todini, plus 58 milioane euro, cu cât a fost câştigată ultima licitaţie fac 110,941 milioane euro. Pentru ce atâţia bani? Pentru 23 de kilometri de drum. E drept, în regim de autostradă. Un calcul simplu ne dă 4,83 milioane euro pentru fiecare kilometru. Fără a pune la socoteală aici banii daţi pentru exproprieri, pentru studii de fezabilitate şi aşa mai departe. Ce mai e o sută de milioane de euro în ziua de azi? Un fleac.
Istoria lucrărilor
Lucrările la centura ocolitoare a Sibiului au început în primăvara anului 2003, iar în toamna anului 2006 ar fi trebuit să fie încheiate. La termenul de finalizare însă,
abia 40 la sută din centura ocolitoare era gata şi, din cauza întârzierilor prea mari şi a depăşirii costurilor prevăzute în contract, Ministerul Transporturilor a reziliat, în octombrie 2006, contractul cu constructorul iniţial al centurii, firma italiană Todini
Construtioni Generali. În mai 2007, a fost încheiat un nou contract de construcţie, termenul fiind aprilie 2011. Autorităţile din Sibiu au cerut însă în repetate
rânduri ca termenul să fie devansat, iar autostrada să fie dată în folosinţă la finalul anului 2010, iar constructorii au promis că vor realiza acest lucru.
Mirarea lui Boc
“58 milioane de euro? Nu am crezut că este aşa scumpă. Anul acesta se circulă pe centură şi faptul că se încadrează în regimul autostrăzilor este un mare argument în plus în susţinerea financiară”, Emil Boc.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Compania Naţională , Uniunii Europene , Emil Boc , ministerul transporturilor , Drumuri Naţionale , Italian Todini , Construtioni Generali
Vizualizari: 433
Ultimele comentarii
Acum 8 ore
Gigil sibianu forta
Acum 9 ore
Sorin Stoica
Acum 9 ore
Rădulescu
Acum 10 ore
Popa
Acum 10 ore
Dincă