În luna martie, secțiunea a doua părea problema cea mai mare a centurii ocolitoare a Sibiului. Peste vară, lucrurile s-au schimbat radical: în afară de zăpezi ”premature” nimic nu ar putea opri asfaltarea și darea în folosință a secțiunii respective în acest an. Cât privește secțiunea a doua, oficial nimeni nu are curajul să spună că darea în folosință este aproape imposibilă în acest an.
Veşti bune. Doar jumătate de kilometru mai este de reabilitat din fostul DJ 106B, drumul judeţean care a devenit acum parte a centurii ocolitoare. „În total sunt şapte km de sens de reabilitat, mai avem un kilometru de sens în lucru”, spune Bogdan Partene, directorul de proiect din partea Vectra Service SRL, pentru secţiunea a doua a centurii ocolitoare a Sibiului. Spre reamintire, această secţiune este formată din 3,6 km de drum naţional (fostul judeţean) şi alţi 2,4 km de centură cu profil de autostradă, porţiune a cărei construcţie a început în martie. Terasamentul celor 2,4 km a fost finalizat, balastul a fost stabilizat cu bitum, iar din această săptămână începe asfaltarea. „În aproximativ o lună va fi pus tot asfaltul. În funcţiile de condiţiile meteo ulteriorare, vom turna sau nu şi stratul de uzură în acest an. Chiar dacă acest strat nu vai fi turnat, această porţiune de centură va putea fi deschisă traficului din acest an”, asigură Bogdan Partene.
Tot din această săptămână vor începe şi lucrările la sensul giratoriu care va face legătura între centura ocolitoare şi DN1, în dreptul Aeroportului. Prima porţiune în construcţie va fi cea pe partea de ieşire din Sibiu spre Sebeş.
La secţiunea întâi, s-a schimbat schimbarea
Cei 14,8 km cu profil de autostradă care alcătuiesc secţiunea întâi a Sibiului au, în continuare, puncte în care lucrările sunt extrem de întârziate. Acestea au fost enumerate şi într-un comunicat al prefectului Sibiului, care a făcut o vizită pe centură fără să mai invite şi presa alături. Întâmplarea a făcut ca vizita prefectului să se petreacă în acelaşi timp cu cea a unei echipe de la Turnul Sfatului.
Astfel, şi prefectul a putut constata că au rămas mult în urmă lucrările la podul 17, ultimul de pe secţiune, cel care traversează peste calea ferată Sibiu – Copşa Mică. Aici cantităţile de pământ ce mai trebuie aduse sunt imense. Iar în penultima zi a săptămânii trecute, la podul respectiv nu lucrau mai mult de zece muncitori. Tot cu întârzieri sunt şi lucrările din zona podurilor 10 şi 11, adică cele din spatele zonei industriale Compa. Aici, potrivit reprezentanţilor constructorilor, s-a schimbat schimbarea. Terasamentul în zonă este foarte înalt, iar pentru consolidare, cei de la Todini au folosit îmbinări de saci cu pământ. „Soluţia nu e bună, trebuie înlocuită cu blocheţi de beton, o tehnologie nouă”, spuneau în primăvară consultanţii şi constructorii. Până la urmă, e soluţia bună.
„Sacii de pământ vor rămâne. Am făcut o propunere tehnică celor de la CNADNR şi imediat după ce vom primi acordul vom interveni şi în acea zonă unde am mai constatat deficienţe”, a declarat pentru Turnul Sfatului directorul executiv al Geiger România, Georg Geiger. El admite că lucrările nu vor fi finalizate anul acesta, dar încă mai crede că centura Sibiului va putea fi deschisă circulaţiei anul acesta, chiar dacă de la Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale mai sunt aşteptate acorduri pentru soluţii tehnice asupra cărora se discută încă de la începutul acestui an. În ultima zi a săptămânii trecute, o nouă rundă de discuţii pe acest subiect a avut loc la Bucureşti, la sediul CNADNR (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România).
În fine, întârzieri sunt şi la podul cu numărul 2, cel peste calea ferată care face legătura între Sibiu şi Veştem. Aici, soluţia blocheţilor de beton a rămas în picioare: sacii de pământ au fost înlăturaţi, iar echipele de muncitori lucrează din nou la umplutura terasamentului de aproximativ zece metri înălţime.
Max Boegl şi Geiger s-au mobilizat greu
Motivul pentru care lucrările la secţiunea întâi au rămas în urmă ţin de mobilizarea constructorilor pe perioada verii. Acest lucru îl recunoaşte şi Dorina Tiron, de săptămâna trecută devenită fostul director general al CNADNR. „De la Companie nu au fost tergiversări. Ei au tot căutat soluţii pe parcurs, e adevărat că au descoperit unele probleme în lucrările deja executate. Această societate, după părerea mea, este una serioasă, dar s-a mobilizat puţin mai greu. Dar asta nu înseamnă că nu au făcut lucru de calitate, ca o firmă germană adevărată. Sper să recupereze”, a declarat Dorina Tiron pentru Turnul Sfatului.
„Pentru centură mai avem nevoie de vreme bună”
Georg Geiger a declarat pentru Turnul Sfatului că darea în folosință a secțiunii întâi depinde și de condițiile meteo din acest an. „Pentru nişte lucrări avem nevoie de vreme bună, care dacă va continua ca azi (la mijlocul săptămânii trecute – n.r.) nu vom avea probleme. Financiar e bine. Dacă ar fi peste tot aşa m-aş bucura”.
Oricine vizitează traseul centurii ocolitoare, poate vedea că asfaltul acoperă aproximativ 95% din traseu. Zonele în care, în prezent, trebuie să ”cobori de pe centură” sunt podul 2, zona podului de la Gușterița și, evident, ultimul pod al centurii, cel cu numărul 17, amintit mai sus.
Fondurile ISPA se vor pierde
Lucrările la centura Sibiului sunt finanțate în proporție de 75% din fonduri ISPA, program care, pe 31 decembrie 2010, își va încheia misiunea în România. Cu alte cuvinte, ceea ce nu a fost cheltuit până atunci, ”nu mai vine”. Dorina Tiron, fostul director al CNDNAR, speră să nu fie vorba de sume mari. ”Nu cred că va fi o mare problemă, căci vor rămâne pentru anul viitor lucrări adiacente. Costuri consistente sunt la terasamente, la structuri, la asfaltări. Dacă mai rămân niște taluzări sau înierbări, acolo nu mai vorbim de sume mari”, a spus Tiron.
Faptul că vor rămâne lucrări de executat și la anul nu mai este contestat de nimeni, nici de reprezentanții Vectra Service, nici de cei ai Max Boegl – Geiger. Dacă se va putea circula, însă, din acest an pe centură, rămâne de văzut. Săptămâna trecută, centura Timișoarei, începută în același timp cu cea a Sibiului, a fost deschisă traficului tot pe același sistem, adică fără toate lucrările adiacente finalizate. Lucrările de la respectiva centură au fost efectuate de SC Vectra Service SRL.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Compania Naţională , Dorina Tiron , Drumuri Naţionale , Copșa Mică , Turnul Sfatului , Max Boegl , Vectra Service , Bogdan Partene , Georg Geiger , Geiger România
Vizualizari: 611
Ultimele comentarii
Acum 6 ore
AndreiM
Acum 6 ore
Marti
Acum 6 ore
Sibian
Acum 6 ore
Popescu
Acum 7 ore
Bravo băăăăăă