Piste de biciclete care să unească centrul cu toate cartierele oraşului, parcări supraetajate, modificarea unor intersecţii sau a timpilor de semaforizare: acestea sunt doar câteva din proiectele pe care deschiderea traficului pe centura Sibiului le deblochează în oraş. Până la sfârşitul acestei săptămâni, „tiriştii” care ratează intrarea pe centură mai sunt iertaţi de poliţie. Abia apoi vor fi şi amendaţi.
Centura ocolitoare a Sibiului a fost, în prima săptămână de la deschidere, obiectiv turistic pentru şoferii acestui oraş. După cum a avut timp, fiecare a venit „să vadă minunea”. „Da, e perfectă. Am venit şi cu fiul meu pentru că am vrut să vedem autostrada de lângă Sibiu. Dar cel mai bine e că o să iasă traficul greu din oraş”, spune şoferul unui Opel Vectra, încărcat cu alţi trei prieteni în maşină şi oprit la primul semafor la intrarea în oraş.
Între 15.000 şi 17.000 de maşini vor ocoli Sibiul, au calculat reprezentanţii Drumurilor Naţionale. „Avem un studiu care arată că Sibiul era tranzitat de 7.500 – 8.000 de maşini la fiecare opt ore. După estimările noastre, însă, aproximativ 30% din aceste maşini vor continua să tranziteze oraşul”, spune Liviu Creţu, directorul secţiei sibiene a Drumurilor Naţionale.
Fără vitezomani
Încă din prima zi de trafic, pe centura ocolitoare a Sibiului a fost postată o maşină a poliţiei dotată cu radar. „În fiecare zi un astfel de echipaj va fi pe acest sector de drum”, spune Luciana Balteş, purtător de cuvânt al IPJ Sibiu. Deocamdată, vitezomani fie nu au fost, fie nu au fost prinşi de radar. Cea mai mare viteză înregistrată de poliţiştii sibieni în ziua de joi a săptămânii trecute a fost de 113 km/oră, sub limita legală de 130 de km/oră.
Traficul, însă, nu a fost la nivelul normal. „Mare parte dintre şoferii de TIR din România se anunţă prin staţie legat de deschiderea centurii ocolitoare. În ceea ce-i priveşte pe şoferii străini, aceştia folosesc de obicei GPS-ul, iar hărţile nu sunt încă updatate”, susţin poliţiştii rutieri. Aceştia au o perioadă de graţie de o săptămână pentru TIR-urile care încă mai tranzitează Sibiul. După această perioadă va începe şi perioada amenzilor. În plus, săptămâna trecută, intrarea pe centură nu era semnalizată dinspre Cristian.
Încep propunerile
Scoaterea traficului greu din oraş s-a simţit, în mod evident, în ultima zi a săptămânii trecute. „Păi, nu vedeţi şi dumneavoastră? E liber. Mult mai liber. Sper să fie şi mai şi”, spune un şofer de taxi.
Pentru administraţia locală urmează o perioadă de studiu. În primul rând, ceea ce vor fi cu siguranţă şi mai rapid modificaţi sunt timpii de semaforizare, mai ales la intersecţiile cu Alba Iulia – Şaguna Milea şi Ştefan cel Mare. La intersecţia Dima cu Calea Dumbrăvii ca redeveni prioritară Calea Dumbrăvii, iar intersecţia Maramureşului cu Alba Iulia (înainte de McDonalds) va oferi un surplus de timp pentru cei care vin dinspre cartierul Ştrand. „Deja au început şi finalizat în mare parte frezarea acelor porţiuni de drum care au denivelări cauzate de drumul greu. Sunt făcute şi ultimele lucrări de astupare a gropilor”, spune Virgil Popa, viceprimarul Sibiului.
Tot în perioadă de studiu sunt şi reprezentanţii Poliţiei sibiene. De exemplu, una dintre zonele studiate este intersecţia de la intrarea în Şelimbăr cu ieşirea din Shopping City, „giratoriul” transformat în intersecţie dirijată cu alte cuvinte. „Vom urmări modul în care se va circula în zonă, felul în care va evolua traficul. Dar, această evoluţie va fi analizată mai ales după perioada sărbătorilor, care nu este concludentă pentru traficul din zonă. Apoi, se va lua o decizie, dacă acea intersecţie va redeveni sens giratoriu”, spune Luciana Balteş, purtător de cuvânt al IPJ Sibiu.
Marile proiecte, în curtea Primăriei
Cele mai mari proiecte care să îmbunătăţească traficul în Sibiu rămân, însă, în atribuţiile Primăriei Sibiu. De la micşorarea timpilor parcurşi între staţii de autobuzele Tursib şi până la sistemul de parcări. Pentru acesta din urmă, reprezentanţii Primăriei Sibiu au reînceput proiectarea primei parcări supraetajate din oraş. Aceasta este planificată să fie ridicată pe cel puţin patru nivele, pe terenul aflat între Casa de cultură a sindicatelor şi sediul BCR, teren aflat în proprietatea oraşului.
Această soluţie urmăreşte rezolvarea parcărilor în special pentru zona bulevardului Victoriei, unde, între Tribunal şi intersecţia cu strada Rennes, parcările recent amenajate au îngustat în mod serios limitele traficului. Rezolvarea acestei situaţii ar da posibilitatea demarării unui alt proiect important: pistele de biciclete.
La sondajul de opinie efectuat de cei care au realizat PUG-ul Sibiului, unul din cinci sibieni a numit ca necesară pentru Sibiu centura ocolitoare. Şi tot atâţia au enumerat că oraşul mai are nevoie, pe lângă străzi asfaltate, trotuare şi parcări, şi de piste pentru biciclete.
"Primarul Klaus Iohannis a desemnat o echipă din Primăria Sibiu şi serviciile subordonate să găsească posibilităţi de extindere a pistei pentru biciclete din municipiul Sibiu. În prezent se lucrează la acest concept”, a declarat Mirela Gligore, purtător de cuvânt al Primăriei. Intenţia este una cel puţin îndrăzneaţă: toate cartierele din Sibiu să fie legate de centrul oraşului prin piste de biciclete.
Sibienii ar achiesa
Tudor Popa este unul dintre principalii susţinători ai Masei Critice de la Sibiu, colectivitatea celor care folosesc bicicletele ca mijloc de deplasare în oraş. Până acum, o dată pe lună, câteva zeci de ciclişti se strângeau pentru a face o tură de oraş pe două roţi. Numărul adepţilor acestui mijloc de transport, de folosit chiar şi pe temperaturi mai joase, ar putea creşte, în condiţiile unei reţele adecvate de piste, crede Tudor Popa. „Cu siguranţă. De exemplu, eu am zece prieteni care folosesc bicicletele, dar ale căror soţii se feresc de acestea, de frica traficului, de teama TIR-urilor. O dată rezolvată această problemă, mai ales dacă vor fi amenajate şi piste, numărul celor care vor folosi bicicletele va creşte”, spune Tudor Popa.
Noul plan urbanistic al Sibiului prevede trasee ciclistice integrate principalelor bulevarde şi străzi colectoare din oraş.
Trasee propuse pentru piste pentru biciclete
Noul PUG al Sibiului prevede deja amenajarea unor trasee pentru cicliști, în special pe străzile din jurul orașului. Acestea ar urma să ofere acces bicicliștilor în oraș prin intermediul pistelor amenajate pe marginea principalelor bulevarde.
Traseul Cibin (amenajat adiacent albiei rîului): Cristian – zona naturală protejată lunca Cibinului – Turnişor/Cîmpşor – şos. Alba Iulia – Piaţa Cibin (Centrul Istoric) – Independenţa – cartierul Reşiţa – Guşteriţa (intersecţia cu Traseul Valea Săpunului) – Bungard – Mohu.
Traseul Valea Săpunului (amenajat adiacent albiei pîrîului): Răşinari – Hanul Dumbrava (Hilton) – Cimitir – Piaţa Rahova – Kaufland (DN1) – Vasile Aaron – Broscărie – Centrul Economic Est – Valea Cibinului (Guşteriţa, intersecţie cu Traseul Cibin)
Traseul Valea Rusciorului (amenajat adiacent albiei pîrîului): Rusciori – str. Salzburg (cu ramificaţie spre Şura Mică) – Centrul comercial planificat (capătul liniei de tren urban) – Zona rezidenţială NV (planificată) – cartierul Tineretului – cartierul Veteranilor – cartierul Marmeladă – Spitalul de Neurologie – Cibin (intersecţie cu Traseul Cibin)
Traseul Viile Sibiului (amenajat adiacent canalului): Şura Mare – Viile Sibiului – traversare
autostradă – Stadionul Independenţa (Obor) – strada Cerbului (intersecţie cu Traseul Valea
Rusciorului)
Traseul Valea Fărmăndoalei: zona naturală protejată Fărmăndoala – Cimitirul Guşteriţa – str. Ceaikovski – Cibin (intersecţie cu Traseul Cibin)
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Șura Mare , vasile aaron , Alba Iulia , Shopping City Sibiu , Primăria Sibiu , Calea Dumbrăvii , Stadionul Independenţa , sura mica , Viile Sibiului , Primarul Klaus Iohannis , Liviu Crețu , Tudor Popa , Piaţa Cibin , Opel Vectra , Luciana Balteș , Virgil Popa , centrul istoric , Piaţa Rahova , Primăriei Sibiu , Mirela Gligore , Hanul Dumbrava , Cimitirul Guşteriţa , Masei Critice , Poliției Drumurilor Naționale , Toată Valea Cibinului , Traseul Cibin , Traseul Valea , Traseul Valea Fărmăndoalei , Traseul Valea Rusciorului , Traseul Valea Săpunului , Traseul Viile Sibiului , Şaguna Milea , Centrul Economic Est
Vizualizari: 727
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Matei
Acum 3 ore
Emil
Acum 3 ore
John
Acum 3 ore
John
Acum 3 ore
Adina