Caietul de sarcini pentru proiectarea și execuția autostrăzii Sibiu – Orăștie este în așa fel întocmit încât nicio firmă românească nu va putea spera la câștigarea lucrărilor fără să se asocieze cu o companie străină.
Finanțarea nerambursabilă de 85% pe care UE o asigură pentru ridicarea celor 82 de km de autostradă are și alte ”costuri” ascunse. Unul dintre acestea afectează direct constructorii români, niciunul neîndeplinind singur cerințele de califiare prevăzute în caietul de sarcini.
Autostrada Sibiu – Orăștie a fost împărțită pe patru loturi, dintre care doar ultimul (lotul 4, 16,1 km) se află integral pe teritoriul județului Sibiu. Cel de-al treilea (în lungime de 22,11 km) traversează în parte și teritoriul județului Alba. Documentația de atribuire a licitației prevede explicit că un constructor nu poate depune ofertă (singur sau în asociere) decât pentru proiectarea și execuția unui singur lot. Iar restul cerințelor sunt imposibil de îndeplinit de constructorii români de drumuri.
Spre exemplu, media cifrei de afaceri în domeniul aferent infrastructurii de transport rutier pe ultimii trei ani (2007, 2008 și 2009) trebuie să fie, pentru lotul 4 (cel mai scurt din toată autostrada) de minim 525 de milioane de lei. Asta în condițiile în care cele mai mari firme de construcții de drumuri din România adună cel mult o medie de 250 de milioane de lei.
Solicitările cel mai greu de îndeplinit țin, însă, de experiența similară. ”Practic, nu au existat lucrări în România care să acopere ceea ce solicită CNADNR. Nu s-a construit atâta autostradă în ultimii ani în toată țara”, au declarat pentru Turnul Sfatului constructori interesați de această licitație.
CNADNR solicită ca ofertanții să demonstreze că, în ultimii cinci ani, au cel mult două proiecte din domeniul infrastructurii rutiere la căror valoare cumulată să fie, pentru lotul 4, de minim 460 de milioane de lei, fără TVA (mai bine de 106 milioane de euro). Cele două contracte musai să facă referire la construcția de autostrăzi noi sau de noi drumuri naționale sau expres. În fine, același caiet de sarcini impune ofertanților interesați de lotul 4 să demonstreze că au lucrat în ultimii cinci la ani poduri, pasaje sau viaducte aferente autostrăzilor și drumurilor, în cel mult două contracte cu o valoare minimă de 125 de milioane de lei, fără TVA.
”Evident, singura șansă pentru noi este să participăm în asociere cu o firmă străină. Asta vom și face. Nu trebuie să ne temem de astfel de asocieri, atâta timp cât contractul este unul corect întocmit: adică nici ei să nu încerce să ne înșele, dar nici noi pe ei”, au declarat pentru Turnul Sfatului reprezentanții uneia dintre cele mai mari companii de construcții de drumuri din Transilvania.
Termenul de deschidere a ofertelor depuse pentru autostrada Sibiu – Orăștie este 16 februarie 2011. Durata de proiectare şi execuţie a autostrăzii este de 30 de luni, din care șase luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. Valoarea lucrărilor, înainte de licitație, este aproximată la 2,937 de miliarde de lei, fără TVA.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 267
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Matei
Acum 4 ore
Emil
Acum 4 ore
John
Acum 4 ore
John
Acum 4 ore
Adina