Joi,
28.03.2024
Partial Noros
Acum
16°C

Constructorii romani nu ajung la autostrada Sibiu – Orastie

Caietul de sarcini pentru proiectarea și execuția autostrăzii Sibiu – Orăștie este în așa fel întocmit încât nicio firmă românească nu va putea spera la câștigarea lucrărilor fără să se asocieze cu o companie străină.

Finanțarea nerambursabilă de 85% pe care UE o asigură pentru ridicarea celor 82 de km de autostradă are și alte ”costuri” ascunse. Unul dintre acestea afectează direct constructorii români, niciunul neîndeplinind singur cerințele de califiare prevăzute în caietul de sarcini.
Autostrada Sibiu – Orăștie a fost împărțită pe patru loturi, dintre care doar ultimul (lotul 4, 16,1 km) se află integral pe teritoriul județului Sibiu. Cel de-al treilea (în lungime de 22,11 km) traversează în parte și teritoriul județului Alba. Documentația de atribuire a licitației prevede explicit că un constructor nu poate depune ofertă (singur sau în asociere) decât pentru proiectarea și execuția unui singur lot. Iar restul cerințelor sunt imposibil de îndeplinit de constructorii români de drumuri.
Spre exemplu, media cifrei de afaceri în domeniul aferent infrastructurii de transport rutier pe ultimii trei ani (2007, 2008 și 2009) trebuie să fie, pentru lotul 4 (cel mai scurt din toată autostrada) de minim 525 de milioane de lei. Asta în condițiile în care cele mai mari firme de construcții de drumuri din România adună cel mult o medie de 250 de milioane de lei.
Solicitările cel mai greu de îndeplinit țin, însă, de experiența similară. ”Practic, nu au existat lucrări în România care să acopere ceea ce solicită CNADNR. Nu s-a construit atâta autostradă în ultimii ani în toată țara”, au declarat pentru Turnul Sfatului constructori interesați de această licitație.
CNADNR solicită ca ofertanții să demonstreze că, în ultimii cinci ani, au cel mult două proiecte din domeniul infrastructurii rutiere la căror valoare cumulată să fie, pentru lotul 4, de minim 460 de milioane de lei, fără TVA (mai bine de 106 milioane de euro). Cele două contracte musai să facă referire la construcția de autostrăzi noi sau de noi drumuri naționale sau expres. În fine, același caiet de sarcini impune ofertanților interesați de lotul 4 să demonstreze că au lucrat în ultimii cinci la ani poduri, pasaje sau viaducte aferente autostrăzilor și drumurilor, în cel mult două contracte cu o valoare minimă de 125 de milioane de lei, fără TVA.
”Evident, singura șansă pentru noi este să participăm în asociere cu o firmă străină. Asta vom și face. Nu trebuie să ne temem de astfel de asocieri, atâta timp cât contractul este unul corect întocmit: adică nici ei să nu încerce să ne înșele, dar nici noi pe ei”, au declarat pentru Turnul Sfatului reprezentanții uneia dintre cele mai mari companii de construcții de drumuri din Transilvania.
Termenul de deschidere a ofertelor depuse pentru autostrada Sibiu – Orăștie este 16 februarie 2011. Durata de proiectare şi execuţie a autostrăzii este de  30 de luni, din care șase luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. Valoarea lucrărilor, înainte de licitație, este aproximată la 2,937 de miliarde de lei, fără TVA.

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

z

Acum 13 ani

ce bine
Raspunde

eu

Acum 13 ani

foarte bine ca cerintele sunt asa ridicate. Macar vom avea o autostrada facuta de profesionisti.
Raspunde

un sibian

Acum 13 ani

si ce e rau in asta? n-o sa mai apuce la ciolan alde Carabulea...nici o problema...
Raspunde

un cosean

Acum 13 ani

sibianului: sa-i freci ciolanu\' nataraule!
Raspunde

prosti romanii cu carul.....

Acum 13 ani

pai mai naivilor, voi credeti ca la A-Transilvania au venit alde Obama si compania sa lucreze? sau tot pe badea gheorghe l-au angajat. Profesionistii lu peste..........ca asa si la centura au lucrat boegl si geiger si deja avem denivelari, dupa o luna si un pic......sunt curios sa vad cum va arata la sfarsitul lui 2011 grozava noastra centura! in rest, tot cu romani se va lucra....rezultatele le stim cu tontii! hai pa!
Raspunde

Adi

Acum 13 ani

Pai da, lucreaza badea Gheorghe, dar acest bade, este supravegheat de catre altu, si tot asa, pana la sefu al mare, care o fi strain. E si ui asa nu se fura. Si lasa tu denivelarile, ca nimeni nu-i perfect, nici nu vreau sa ma gandesc cum arata centura facuta de Drumuri si poduri sibiu. Vezi soseaua alba iulia. De la intrare in sibiu (RAR) pana la Pod nu se poate folosi banda 1. E simplu impracticabila.....
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus