1.600 de dosare pentru eliberarea de certificate de handicap grav permanent vor fi reverificate de luna viitoare. Cele 1.600 de dosare, însă, vor fi luate ”la prima mână” tot de oameni care, în trecut, au fost înlăturați din funcție pentru o serie de nereguli constatate în cadrul unei anchete coordonată de la București. Înlăturați e un mod de a spune, din moment ce în zilele care urmează cel puțin o parte din ei revin pe vechiile posturi. În octombrie anul trecut, la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecție a Copilului (DGASPC) Sibiu, un control venit special de la Bucureşti a constatat o serie de abateri în ceea ce priveşte procedura de acordare a certificatelor de handicap grav. Prin urmare, corpul de control din Capitală a dispus ca membrii Comisiei de evaluare sibiene să fie schimbaţi în întregime. Ceea ce s-a şi întâmplat, dar „mai româneşte”. Practic, în urma controlului din octombrie 2010, Comisia de evaluare complexă a persoanelor cu handicap a fost împărţită în două: o comisie pentru persoanele cu handicap adulte şi una pentru copii. Iar membrii care urmau să fie scoşi din comisia de evaluare au fost încadraţi în nou formata Comisiei pentru copii. De la 1 mai anul acesta, lucrurile tind să revină pe vechiul făgaş: unul din membrii „transferaţi” la Comisia de evaluare complexă - compartimentul copii va fi mutat la compartimentul adulţi „din lipsă de personal”. Tocmai în această perioadă este programată şi reverificarea a 1600 de dosare, în urma cărora au fost acordate certificate de handicap grav permanent.
Relatări din interior
Pentru orice profan care pătrunde în sistemul de eliberare a certificatelor de handicap apare zugrăvită o lume kafkiană: multe persoane sărace, bolnave, cu handicap, purtând hârtii de la un biroul la altul în speranţa unei pensii modeste. „Sistemul funcţiona astfel: odată ajunsă o persoană la secretariat, i se spunea ce acte trebuie să aducă. Ulterior, în funcţie de persoană, solicitantului i se «sugera» faptul că ar putea primi certificat de handicap grav permanent”, a aflat Turnul Sfatului de la surse oficiale din interiorul instituţiei. Un certificat permanent grav înseamnă o pensie de aproximativ 400 de lei pe lună, plus un asistent personal care primeşte, pe cartea de muncă, tot aproximativ 400 de lei. De regulă, asistentul personal provine tot din rândul familiei persoanei „cu handicap”. „Astfel de dosare erau întocmite fără respectarea legislaţiei chiar şi din punctul de vedere al actelor depuse la dosar. Lipseau rapoartele de evaluare complexă, lipseau documentele justificative de la medici. Practic, se eliberau certificate de handicap fără ca persoanele beneficiare să fie văzute la faţă măcar”, au mai povestit surse oficiale pentru Turnul Sfatului, fapt descoperit și în urma unei anchete oficiale. Pentru a beneficia de cei 800 de lei lunar şi fără să dea ochii cu membrii comisiei de evaluare, „persoanele cu handicap grav” plăteau între 300 şi 500 de euro.
Şi încă o comisie
În contextul în care conducerea DGASPC tocmai fusese schimbată în urma unui proces de corupţie pornit în urma unui rechizitoriu întocmit de DNA, iar un angajat al Direcţiei fusese arestat pentru luare de mită, la Sibiu a descins în octombrie 2010 o comisie specială de control. Comisia a descoperit un flux de 150 – 200 de dosare pe săptămână cu solicitări pentru certificate de handicap, la un total de 19.000 de sibieni certificaţi ca persoane cu handicap şi alţi 2.000 de copii trecuţi în aceeaşi categorie. După ce a depistat nereguli şi a dispus schimbările de personal, comisia de la Bucureşti a cerut reverificarea dosarelor în care Comisia de evaluare sibiană a dispus acordarea de certificat grav permanent. Pentru a evita orice suspiciuni, la nivelul Consiliului Judeţean Sibiu a mai fost instituită o nouă comisie – „supremă” -, singura abilitată să mai stabilească gradul de handicap, în urma dosarului care i se prezintă de la DGASPC Sibiu. Situaţia de mai sus este simplificat prezentată, întocmirea dosarului implicând acum o serie de proceduri specifice.
Posibil scenariu
„În comisia de evaluare complexă pentru adulţi, acum, se află o persoană provenită tot din vechiul sistem, o persoană venită prin detaşare care nu are mari emoţii dacă revine la vechiul post, un medic care este «lucrat» permanent de foștii colegi şi un asistent social. Din câte văd, planul este ca medicul nou adus să fie înlăturat în timp, iar în locul lui să fie revină cineva din vechea gardă”, au mai declarat surse oficiale pentru Turnul Sfatului. Scenariul acestora pare să prindă contur: de la 1 mai, medicul care lucra în fosta comisiei schimbată prin ordin de la Bucureşti revine în comisia de evaluare complexă. Acest lucru este confirmat de directorul adjunct al DGASPC Sibiu, Laura Vâlsan. „În condiţiile unui flux mare de persoane care solicită eliberarea de certificate de persoane cu handicap se consideră necesară prezența a încă unui medic în această comisiei. Și pentru că posturile sunt blocate, am considerat util să mutăm medicul care lucrează acum în cadrul Serviciului de evaluare complexă - copii. Nu cred că acest lucru mai poate influența încadrarea într-un grad de handicap sau altul, deoarece Serviciul de evaluare complexă nu face acum decât propuneri. Comisia județeană înființată în subordinea CJ este cea care decide încadrarea în gradul de handicap”, a declarat Laura Vâlsan pentru Turnul Sfatului. Însă la reevaluarea dosarelor pentru care a fost dat ”verdict” de handicap grav permanent tot se vor putea găsi ”portițe”, susțin sursele amintite. ”Comisia județeană nu se întâlnește în niciun moment cu solicitanții. Prin urmare, Serviciul de evaluare complexă este cel care vede, într-adevăr, realitatea. Documentele care să justifice la dosar gradul de handicap pot fi procurate, în continuare, de la mulți medici de familie și medici specialiști. Iar dacă vechii membri ai comisiei revin pe funcțiile lor, cu siguranță că asta se va întâmpla”. Laura Vâlsan respinge această ipoteză. ”Lucrăm acum la un manual de proceduri pentru preluarea și prelucrarea dosarelor, manual pe care l-am trimis instanțelor superioare. Am înțeles că sunt foarte agreate măsurile propuse de noi”, mai spune Vâlsan.
Comisia de la București a uitat să mai vină
Turnul Sfatului a trimis către Ministerul Muncii o adresă referitoare la situația creată la Sibiu în urma controlului din octombrie anul trecut. Până la închiderea ediției nu a venit niciun răspuns de la secretarul de stat Nicolae Ivășchescu. Acesta declara la București, acum câteva zile, că la Sibiu lucrurile au fost ”rezolvate”. ”Din şase membri (ai comisiei de evaluare – n.r.), cinci aveau certificate de handicap. Am trimis corpul de control şi a fost schimbată toată comisia", a precizat Ivăşchescu, citat de Mediafax. Din subordinea acestuia, la începutul acestui an trebuia să mai vină la Sibiu o nouă comisie de control care să verifice, prin sondaj, aproximativ 100 de dosare la care au lucrat ”cei schimbați”. Componența comisiei desemnată în acest sens în octombrie anul trecut a fost schimbată, însă, de vreo trei ori până acum. ”Noi îi tot așteptăm să vină, dar...”, spune Laura Vâlsan.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Ministerul Muncii , Turnul Sfatului , Consiliului Județean Sibiu , Asistenţă Socială , Direcția Generală , Laura Vâlsan , Nicolae Ivăşchescu
Vizualizari: 456
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Aci Duțu
Acum 3 ore
John S
Acum 4 ore
Emil
Acum 5 ore
Nustiu
Acum 5 ore
Leonard