Vineri,
28.01.2022
Partial Noros
Acum
2°C

Doi ani de discutii despre Sibiu – Pitesti. Emil Boc si discursul despre autostrada

 

Se împlinesc un an și jumătate de când numai actualul premier al României, Emil Boc, vorbește despre autostrada Sibiu – Pitești, proiect gândit de acum 14 ani. În tot acest timp, situația autostrăzii a rămas la același nivel: discuții. Turnul Sfatului vă prezintă o scurtă radiografie a discursului emanat dinspre Guvern despre cei 116 km de autostradă dintre Sibiu și Pitești, pentru care Uniunea Europeană a anunțat ferm că nu oferă cofinanțare.
 
Studiul de fezabilitate al autostrăzii care trece prin Sibiu și Pitești către Marea Neagră datează din 1997. Studiul a fost întocmit pentru cei 872 de km de autostradă care ar fi trebuit să existe de anul viitor între Nădlac și Constanța, în urma unor investiții aproximate la 4,86 de miliarde de euro (în HG 951 din 2009).
 
Prima menţiune documentară
 
Tonul discuțiilor despre autostrada Sibiu – Pitești este lansat în discursul lui Emil Boc în prima lună a lui 2010, la semnarea contractului de concesiune pentru tronsonul Comarnic – Brașov, din proiectata autostradă București – Brașov (contract care patru luni mai târziu era reziliat la inițiativa partenerului privat, consorțiul francez Vinci-Aktor). ”Domnule ministru Berceanu, sunt convins că profitând şi de această experienţă, nu va fi departe ziua când şi alte tronsoane de autostradă vor fi parte a unui parteneriat public-privat: Sibiu-Piteşti poate fi unul dintre ele, Centura Bucureşti poate fi altul”, rostea Emil Boc pe 18 ianuarie 2010.
 
Temă de OTV
 
Parteneriatul public – privat pentru autostrada Sibiu – Pitești devine o temă preferată pentru Emil Boc – zece zile mai târziu, premierul pomenește la OTV despre ce ar trebui să existe între Sibiu şi Piteşti, adică o autrostradă.
”Porţiunea dintre Sibiu şi Piteşti care încă nu este acoperită ca finanţare. Nu vom avea bani de la buget, va trebui să concepem un asemenea parteneriat public-privat (...).Proiectul acesta se... de doi ani de zile se tot cocoloşeşte. Din 2004 s-a început, nu s-a făcut nimic. În 2004, a început Năstase la nu ştiu ce, tot fermentat, nu s-a reuşit să-l facă. L-a început Berceanu, Orban l-a abandonat sau ceva de genul acesta, acum, de când am ajuns în 2009, am spus «trebuie, odată, să se închidă acest proiect, să-l facem», pentru că nimeni nu are încredere în acest parteneriat dacă nu începe cineva. Şi se va demonstra că va fi un rezultat bun şi vom avea şi autostradă şi se vor decongestiona drumurile din această ţară, deci Sibiu – Piteşti”, rostea Boc la ”televiziunea poporului”.
 
„S-o lăsăm mai moale”
 
Când discuțiile despre reziliearea contractului de parteneriat public – privat pentru porțiunea de autostradă Comarnic – Brașov începeau să capete un sens cât mai palpabil, Emil Boc iarăși vorbește despre un coridor IV paneuropean care se termină (sau începe de) la Sibiu. Așa se face că discursul din Parlament, de la jumătatea lui martie 2010 face referire numai la autostrada Sibiu – Orăştie. Discursul despre jumătatea de autostradă este menţinut şi în următoarele acte normartive emise de Guvern, cum ar fi HG 416 din 28 aprilie, când tot numai despre Nădlac – Sibiu se pomeneşte.
 
Noroc cu centura
 
Finalul 2010 era termenul de finalizare a centurii ocolitoare a Sibiului. Prin urmare, din a doua jumătate a lui 2010, autostrada Sibiu – Piteşti cu greu încape în discuţiile guvernanţilor. Numitorul comun al Sibiului şi al discursurilor guvernamentale despre infrastructură este aproape monopolizat de subiectul centurii ocolitoare a Sibiului.
 
Cu alte cuvinte, am făcut o prioritizare a investiţiilor, iar Centura Iaşi, în materie de infrastructură, figurează printre priorităţile Guvernului şi va avea finanţarea necesară asigurată astfel încât lucrarea să fie finalizată în termenele pe care le-am stabilit, alături şi de alte lucrări de infrastructură pe care le desfăşurăm în ţară”, Emil Boc, la Iaşi pe 7 august 2010.

 

Autostrada se împarte. Apoi se scurtează

 
Discuţiile despre autostrada Sibiu – Piteşti revin în discursurile premierului în a doua jumătate a lunii august 2010, când pomeneşte pentru prima dată de împărţirea autostrăzii în câteva secţiuni.
 
  • Iar porţiunea între Sibiu - Piteşti, care nu este acoperită cu fonduri europene am convenit să o scoatem la concesiune, împărţită în două sau în trei - avem un studiu acum - cam după modelul pe care l-am avut la Comarnic - Braşov, dar în condiţii în care să poată fi finanţabilă”, Emil Boc, la inaugurarea centurii Lugojului, în penultima sâmbătă a lunii august 2010
 
  • „Am încredere că Ministerul Transporturilor poate duce la capăt această sarcină grea, de a finaliza cu bani europeni, coridorul IV, cu excepţia porţiunii dintre Sibiu şi Piteşti, care va trebui să fie făcută în parteneriat public-privat”, Emil Boc, pe 12 noiembrie 2010, la vizitarea şantierului Centurii de nord a Bucureştiului, alături de Anca Boagiu, noul ministru al Transporturilor
 
  • Deci noi vom pune bani dublu faţă de anul 2010 la partea de cofinanţare pentru proiectele europene. Şi asta înseamnă, de exemplu, finanţarea lucrărilor pe autostrada de pe Coridorul IV, care este cel mai important proiect european, cu bani europeni, de finalizare a unor lucrări începute şi de deschiderea unora noi, inclusiv prin parteneriat public privat, dacă ne gândim la tronsonul Sibiu - Piteşti”, Emil Boc la TVR1, pe 25 octombrie 2010
 
La fel cum doar în august se aude dinspre Guvern de „sectorizarea” Sibiu – Piteşti, tot aşa, numai la inaugurarea centurii ocolitoare a Sibiului se vorbeşte despre faptul că, totuşi, pentru o porţiune din autostrada Sibiu – Piteşti s-au găsit bani europeni. Niciuna din veştile mai sus amintite nu au mai fost confirmate până azi. . ”Am reuşit să includem o porţiune de autostradă pe fonduri europene şi restul de autostradă de la Piteşti la Sibiu va fi realizată în parteneriat public-privat. Dar, o parte am reuşit să o finalizăm în luna noiembrie pe fonduri europene. Pe coridorul IV. (...) Nu vă pot spune exact, dar, o componentă de până în 20 km va intra inclusiv pe fonduri europene”, spunea la Sibiu, Emil Boc, pe 1 decembrie 2010.
 
 
În 2011, discursurile sunt tot mai dese. O nouă promisiune: Sibiu – Piteşti, de la anul
 
  • Şi mai am un argument pentru susţinerea dezvoltării şi creşterii economice în 2011: parteneriatul public-privat. Pentru prima dată, România are o Lege a parteneriatului public-privat (...). Dacă este să vorbim despre infrastructură, şi mă refer la infrastructura rutieră, două programe, autostrada Comarnic-Brasov sau Sibiu-Piteşti, pot intra în procedura de parteneriat public-privat”, Emil Boc, în ședința Parlamentului din 20 decembrie, la dezbaterile pentru Legea bugetului de stat pe 2011
  • Al doilea subiect, foarte pe scurt, se referă la parteneriatul public-privat. Solicit miniştrilor ca, până pe data de 1 martie, să avem lista de proiecte care vor fi derulate pe baza parteneriatului public-privat. (...) cu accent pe ceea ce înseamnă transporturi, şi aici obiectivul înseamnă reluarea parteneriatului pe ceea ce înseamnă Comarnic - Braşov sau pe noul tronson Sibiu - Piteşti, care rămâne neacoperit din coridorul IV”, Emil Boc, la deschiderea ședinței de Guvern din 9 februarie 2011
  • Poate cel mai important proiect din zona dumneavoastră va fi Autostrada Sibiu-Piteşti, care nu se va putea realiza decât printr-un parteneriat public-privat. (...) Va fi unul din cele două proiecte majore ale Ministerului Transporturilor pentru viitor”, Emil Boc, pe 14 aprilie, la o întâlnire cu oameni de afaceri din județul Argeș
  • Iar acum am pus la cale cel de-al treilea mecanism extrem de important pentru absorbţia fondurilor europene: parteneriatul public-privat. Săptămâna viitoare, în Guvern, vom amenda actuala lege, la solicitarea Uniunii Europene, pentru a fi pe deplin compatibilă cu reglementările existente în UE. După care Guvernul, la nivel naţional, va lansa lista naţională de proiecte de parteneriat public-privat. Asta înseamnă, de exemplu, lucrări de autostradă precum Comarnic- Braşov sau Piteşti-Sibiu”, Emil Boc la 16 aprilie, la Gura Humorului
  • ”Urmează acum, în regim de parteneriat public-privat, să scoatem la licitaţie şi tronsonul de la Sibiu la Piteşti, singurul care nu are acoperire financiară în momentul de faţă pe bani europeni în ceea ce înseamnă Coridorul IV”, Emil Boc, patru zile mai târziu, la Constanța, la semnarea unui contract pe fonduri POR
 
O ultimă veste: Sibiu – Pitești e prioritate
 
La finele lui aprilie 2011, Emil Boc anunță în fața presei centrale că ”în acest moment, avem legislaţia care vizează implementarea programelor de parteneriat public – privat”. ”La Ministerul Transporturilor, este vorba de următoarele proiecte de infrastructură: Autostrada Comarnic-Braşov, Autostrada Sibiu - Piteşti, 116 km”, enumeră Boc prioritățile primelor 20 de proiecte de dezvoltat în regim public-privat. 
 
  • Venind pe drum mi-am amintit de un proiect pe care l-am discutat azi în Guvern, este vorba de autostrada Sibiu - Piteşti care va fi realizat în regim de parteneriat public-privat”, Emil Boc la Râmnicu Vâlcea, pe 27 aprilie 2011
  • Primele două proiecte de infrastructură ce vor utiliza acest parteneriat public-privat sunt autostrada Sibiu-Piteşti şi Comarnic-Braşov, două proiecte de amploare care vor da tonul în materia parteneriatului public-privat”, Emil Boc, pe 7 mai 2011, la Timișoara.
 
”România are un potenţial mare de investiţii în acest domeniu, de la autostrăzi - şi sunt două proiecte asupra cărora Guvernul se concentrează - şi sunt convins că dna ministru Boagiu vă va prezenta - e vorba de Comarnic-Braşov şi de Sibiu-Piteşti, două tronsoane importante de autostradă, care nu sunt prinse în finanţarea pe ceea ce înseamnă programul european, dar care sunt atât de necesare modernizării ţării”, Emil Boc la conferința Finance 2011, din 25 mai 2011

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

7 comentarii

hotiiiiiii

Acum 10 ani

In afara sa mintiti lumea ca si cum ati fi in campanie mai stiti???? Niste hoti si ticalosi. Sa va dea d-zeu in oase cam cat rau mi-ati facut mie si familiei mele... AMIN
Raspunde

2

Acum 10 ani

Acesti oameni au furat viitorul catorva generatii. Dupa ei vor veni din nou cei de la PSD, PNL, etc. Si ei au furat viitorul unor generatii si vor face la fel de acum incolo.
Raspunde

un sibian

Acum 10 ani

mega abureli!!! eu sa fiu in locul vostru n-as mai scrie despre toata povestea asta...e inutil...
Raspunde

Alex

Acum 10 ani

Exct! Pana nu anunta Boagiu licitatia pentru autostrada ar trebui sa-l lasati in pace pe Boc cu fanteziile lui.
Raspunde

Dan

Acum 10 ani

Bai expertilor daca tot nu aveti destui bani de ce ducati autostrada Sibiu - Arad pe la Alba Iulia si Timisoara in loc sa o construiti pe cel mai scurt traseu? Voi nu vedeti ca arata pe harta ca pisatul boului!!! Ati avut curiozitatea sa calculati cu cat este ia mai lunga pe actualul traseu, si asta numai pentru niste interese imbecile si, probabil, ciubucul aferent.
Raspunde

Andrei

Acum 10 ani

@Dan Rolul unei autostrazi nu este sa te duca pe tine, sibian neaos, cat mai repede la granita. Cu cat sunt legate mai multe orase importante cu atat traficul este mai mare, se viabilizeaza anumite zone, sunt oferite oportunitati mai multor orase.
Raspunde

@Andrei

Acum 10 ani

Corect. Rolul autostrazilor este sa conecteze intre ele orase mari, centre de dezvoltare, in acelasi timp ajutand si orasele limitrofe in dezvoltarea lor.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus