Joi,
10.10.2024
Partial Noros
Acum
26°C

Cat a costat centura Sibiului? Ministerul Finantelor ar cauta raspunsul la Transporturi

Președintele PSD Sibiu, Ioan Cindrea vrea să afle cât a costat în total centura ocolitoare a Sibiului. Pornind de la un articol scris în Turnul Sfatului, Cindrea a depus două interpelări în Parlament și a făcut o cerere către Curtea de Conturi. Până acum nu a primit decât un singur răspuns: de la Ministerul Finanțelor, răspunsul de la premierul Emil Boc lăsându-se așteptat. 66,82 milioane de euro a costat până în 2010 centura Sibiului, spune Ministrul Finanțelor Gheorghe Ialomițeanu în răspunsul adresat deputatului Ioan Cindrea. În plus față de acești bani, pentru anul 2011 s-au mai alocat 10 milioane de euro, susține ministrul în informare. Pe Cindrea nu-l mulțumește răspunsul și susține că așteaptă rezultatul controlului Curții de Conturi. ”Nu am văzut încă răspunsul primit de la Ministerul Finanțelor. Am primit însă un răspuns din partea Curții de Conturi, în care sunt informat că s-a aprobat un control ce va fi făcut la acest obiectiv. Eu cred că la Curtea de Conturi se va face lumină în acest caz. Curtea va verifica modul în care s-au folosit banii și dacă creșterea prețurilor pentru acest obiectiv a fost sau nu legitimă. Am încredere în această instituție, restul opiniilor sunt subiective”, a declarat președintele PSD Sibiu, Ioan Cindrea.

Ce se știe despre banii acordați pentru centura Sibiului în acest moment sunt banii acordați societăților de construcții Todini, Vectra Service, Max Boegle și Geiger. Societatea italiană Todini a primit până în anul 2007, când a fost reziliat contractul a primt 22,943 milioane euro. Societățile Max Boegl și Geiger au primit 48,5 milioane euro (fără TVA), iar Vectra Service a efectuat lucrări de 9,6 milioane euro (fără TVA). În total: 94,9 milioane euro, cu TVA inclus. La aceste sume ar trebui să se adauge banii acordați pentru exproprierile necesare la construcția autostrăzii și penalitățile câștigate prin tribunale de către constructorul Todini. Aceste sume se pot doar aproxima în acest moment. Alte sume, de ordinul zecilor de milioane de euro vor fi acordate societății Todinii ca daune pentru întreruperea contractului de către CNADNR.
Președintele PC Sibiu, Gheorghe Tuluc, fost angajat în cadrul șantierului autostrăzii în calitate de manager de proiect al societății Todini spune că prețul actulizat al construcției ar fi de aproximativ 200 milioane euro. "200 de milioane euro ar fi prețul real. La vizita lui Boc nu au luat în calcul banii dați pentru exproprieri și banii primiți de Todini în instanță", spune Tuluc. La vizita premierului Emil Boc prijeluită cu inaugurarea centurii ocolitoare s-au comunicat doar banii pe care i-au primit societățile Max Boegl, Vectra Service și Geiger: 58 milioane euro fără TVA. “58 milioane de euro? Nu am crezut că este aşa scumpă!”, şi-a arătat atunci uimirea premierul Boc. 
Turnul Sfatului a evaluat lucrările la centura Sibiului la peste 110 milioane de euro, la banii acordați constructorilor adăugând-se la suma totală și cele 30 de milioane câștigate în instanță de către socitatea Todini. Cu toate acestea, probabil că este vorba de mult mai mulți bani, pentru că nu se pot aproxima banii acordați pentru exproprieri și nici banii dați pentru diferite proiecte și studii de fezabilitate. 
Prin Hotărârea de Guvern numărul 1682/2006 s-au acordat 5,227 milioane de euro, aproximativ 1,5 milioane de euro pentru exproprieri. Nici această sumă nu poate fi însă luată ca reper, pentru că în urma acestei HG au început o serie de procese intentate Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale de către proprietarii nemulțumiți de suma oferită de companie pentru terenurile care le dețineau.
Lucrările la centura ocolitoare a Sibiului au început în primăvara anului 2003, iar în toamna anului 2006 ar fi trebuit să fie încheiate. La termenul de finalizare însă,
abia 40 la sută din centura ocolitoare era gata şi, din cauza întârzierilor prea mari şi a depăşirii costurilor prevăzute în contract, Ministerul Transporturilor a reziliat, în octombrie 2006, contractul cu constructorul iniţial al centurii, firma italiană Todini
Construtioni Generali. În mai 2007, a fost încheiat un nou contract de construcţie, termenul fiind aprilie 2010. 
 
48,5 milioane euro fără TVA - Max Boegl - Geiger
9,6 milioane euro fără TVA - Vectra Service
Total: 58 milioane fără TVA - 72 milioane euro
22, 943 milioane euro – Todini
Total: 94,9 milioane euro
Răspunsul Ministerului de Finanțe:
”Cheltuielile eligibile maxime care pot fi luate în considerare la calcurea asistenței financiare a fost de 90.521.000 euro, din care valoarea maximă a asistenței asigurată de Comunitate pentru această măsură, acordată prin Instrumentul pentru Politici Strucutarle de Preaderare (ISPA) a fost stabilită la nivelul sumei de 67.890.750 euro (75%). (...) În bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a bugetului de stat pe anul 2011 s-au alocat 10.057.000 euro. Conform raportului de monitorizare aferent lunii mai 2011 transmis la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii reiese că pentru acest obiectiv s-au efectuat plăți cumulat de la începutul anului în valoare de 1.884.000 lei. (...) Totodată, din informațiile furnizate de Ministerul Transporturilor, în fișa obiectivului de investiții rezultă că pentru această lucrare au fost efectuate plăți cumulate de la deschiderea finanțării, până la finele anului 2010 în sumă de 280.670.000 lei din care 67.938.000 lei de la bugetul de stat și 212.732.000 lei din fonduri externe nerambursabile de preaderare ISPA. (...) Consider că solicitarea domnului deputat Ioan Cindrea să fie adresată ordonatorului principal de credite, în cazul de față, Ministerul Transporturilor care potrivit prevederilor legale este responsabil de realizarea obiectivelor de investiții incluse în programele de investiții publice, precum și de angajarea și utilizarea creditelor bugetare pe baza gestiunii financicare”.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

octogon

Acum 13 ani

cu acest articol raspundeti la intrebarea \" de ce nu are Romania strazi si autostrazi?\" pentru ca costa de 3 ori cat altundeva deoarece: nu exista exproprieri pentru excutarea de strazi ca in vest, nu exista juristi calificati in drept international care sa rezilieze un contract vicios fara a pune beneficiarul la plata, iar romanii din guvern prefera sa dea banii pe Catedrala Mantuirii Neamului decat pe confortul neamului.
Raspunde

siby

Acum 13 ani

Sa vina chinezii! Aia au construit 65000 km de autostrazi in 20 de ani si timp de 7 ani nu au reparat nimic din ce a fost dat in folosinta. La noi deja pe centura au aparut denivelari si petece!
Raspunde

@siby

Acum 13 ani

mai bine zi tu la ma-ta sa vina sa ne efectueze cate o felatiune.
Raspunde

sibianul

Acum 13 ani

o groaza de bani cheltuiti! nu spun ca nu-i buna centura, ii foare utila, da multi bani cheltuiti!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus