Joi,
25.04.2024
Parțial Noros
Acum
6°C

Micile afaceri din jurul ex-consilierului ministerial Romeo Medan

Personaj ”low-profile” la nivel local, Romeo Medan este, de câțiva ani, o prezență aproape constantă în diferite cabinete ministeriale la București. După ultima lui funcție, cea de director de cabinet al ministrului Economiei, Ion Ariton, pe urmele lui Romeo Medan a apărut și un mic scandal legat de contractele publice câștigate de societatea la care este asociată și mama acestuia, ajunsă aproape de respectabila vârstă de 77 de ani. Contractele sunt atribuite de societăți aflate, întâmplător, în ograda Ministerului Economiei, respectiv Transelectrica și Hidroelectrica.

Istorioara în care a fost implicat numele lui Romeo Medan pornește de la o licitație organizată de Transelectrica Sibiu, pentru întreținerea celor șase autoturisme Nissan Navara pe următorii trei ani. Licitația a fost câștigată de către cei de la Automobile Sibiu SRL, firma care la Sibiu deține reprezentanța mărcii Chevrolet. La această firmă, asociați sunt Constantin Tatu și Doina Medan. E adevărat, aceasta din urmă deține cinci la sută din părțile sociale ale firmei.
Licitația a avut, de la bun început, un caiet de sarcini modificat față de procedurile de achiziție similare, din trecut. Practic, pentru piesele de schimb ce urmează a fi utilizate la reparațiile din următorii trei ani a fost stabilită o sumă fixă (126.300 de lei, fără TVA), singurul tarif licitat fiind cel al prestației. ”Tariful ofertat va include toate cheltuielile necesare pentru realizarea prestațiilor: manoperă, utilaj, cote către bugetul de stat, cheltuieli indirecte (inclusiv cheltuieli de aprovizionare), profit etc.”, se arată în caietul de sarcini al licitației.
În cadrul acestei proceduri au depus oferte două societăți: Transilvania Automobile (reprezentanța Renault și Nissan la Sibiu) și Automobile Sibiu (firma în care este asociată și mama lui Romeo Medan). Licitația electronică a fost câștigată de Automobile Sibiu, care a oferit cel mai mic preț.

Urmează procesul

Discuțiile au apărut după ce reprezentanții Transilvania Automobile au contestat rezultatul procedurii la Consiliul național de soluționare a contestațiilor (CNSC). Motivul invocat a fost acela că service-ul celor de la Automobile Sibiu nu era autorizat de Registrul Auto Român să efectueze lucrări specifice pentru mașinile Nissan Navara. ”Noi aveam autorizație pentru Nissan. După licitație, am zis să obținem și pentru Nissan Navara, să nu fie discuții. Astfel că, atunci când a fost perioada de clarificări obținusem această autorizație”, susține Constantin Tatu, administratorul Automobile Sibiu. Potrivit site-ului RAR, în afară de Nissan Navara, atelierul auto al firmei amintite mai este autorizat să efectueze lucrări specifice doar pentru autoturismele Nissan Patrol.
În cadrul procedurii de contestație, cei de la CNSC au solicitat RAR autorizația pentru Nissan Navara. Cum aceasta exista deja, în 28 martie, contestația celor de la Transilvania Automobile a fost respinsă de CNSC. Dealerii Nissan la Sibiu au mers, însă, mai departe și au contestat procedura de atribuire în instanță, termenul de judecată fiind comunicat acum câteva zile. Reprezentanții Transilvania Automobile nu au vrut, însă, să dea declarații pe acest subiect.

Urmează și alte licitații

În afară de cele șase Nissan Navara, Transelectrica Sibiu și-a scos la licitație pentru următorii trei ani și restul parcului auto, împărțit pe alte trei loturi: Dacia și Fiat, Renault și Skoda. Licitația pentru cele 12 mașini Renault a fost câștigată de Transilvania Automobile, iar celelalte două (pentru Dacia și Fiat, respectiv  Skoda) de către Automobile Sibiu, firma care a fost singura participantă la aceste licitații.
În total, valoarea contractelor câștigate de SC Automobile Sibiu SRL cu Transelectrica Sibiu în perioada februarie-martie 2012 a ajuns la puțin peste 300.000 de lei, cu tot cu TVA.
Acestor contracte li se adaugă și unul semnat cu Hidroelectrica Sibiu, anul trecut. ”Acum nu cred că mai avem contract. Cel de anul trecut vă asigur că a fost atribuit în condiții legale”, spune Ovidiu Spătar, directorul Hidroelectrica Sibiu.
”Nu a fost un contract mare. Până în 15.000 de euro. L-am semnat în martie anul trecut, iar în august ni s-a cerut să reziliem contractul, deoarece se terminaseră banii alocați pe acest contract”, explică adminstratorul Automobile Sibiu, Constantin Tatu.

Discuțiile

Licitațiile lansate de Transelectrica au iscat câteva discuții în mediul proprietarilor de ateliere auto în Sibiu. ”Știți care e câștigul într-o astfel de situație? Faptul că dintr-o factură efectuată pe reparații, cel puțin 75% este valoarea pieselor. Dacă valoarea aceasta este fixă, restul vă puteți explica și voi”, a declarat, pentru Turnul Sfatului, reprezentantul unei astfel de atelier. Cei de la Transelectrica susțin că modificarea prevederilor caietului de sarcini este, de fapt, o îmbunătățire. ”În vederea reducerii costurilor cu piesele de schimb, prin evitarea practicării adaosului comercial de către viitorul câștigător al licitației, în caietul de sarcini a fost introdusă o sumă fixă, de 126.300 de lei, plus TVA, aferentă valorii pieselor de schimb pentru reparații, ca urmare a unor analize economice referitoare la uzura parcului auto și la evoluția contractelor similare anterioare. Această sumă este maximul prevăzut în buget pentru piese de schimb pentru următorii trei ani. Nu înseamnă, însă, că această sumă trebuie și cheltuită în întregime”, au explicat, pentru Turnul Sfatului, reprezentanții Transelectrica.
Întrebat cum poate Automobile Sibiu să ”nu iasă în pierdere” la prețul pieselor pentru autoturismele Nissan, din moment ce nu are o relație directă cu producătorii precum o reprezentanță autorizată, Constantin Tatu spune că, de fapt, e chiar în câștig. ”Reprezentanțele vând mai scump piesele pentru mărcile lor. Asta deoarece li se impun piesele de producător”, spune Constantin Tatu.

Romeo Medan: ”nu am nicio implicare”

Romeo Medan a fost directorul de cabinet al ministrului Ion Ariton începând cu septembrie 2010. A părăsit această funcție în iulie 2011, după care s-a reîntors în ianuarie 2012. La plecarea lui Ariton din funcția de ministru, în februarie 2012, a plecat și Romeo Medan din cea de director de cabinet. ”Nu știu nimic de aceste licitații. De atfel, după cum se poate vedea eu nici nu eram în cadrul Ministerului atunci când acestea se derulau. Din ianuarie 2012, de când m-am întors, am mai stat 20 de zile doar, în minister”, a spus Romeo Medan, pentru Turnul Sfatului.

Fondurile europene, via Minister, rămân neaccesate

Automobile Sibiu, alături de Autosib SRL (unde, de asemenea, este prezentă Doina Medan) apar pe listele de firme ale căror proiecte depuse pe Axa 3 a Programului Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice au fost și aprobate, după cum au remarcat ziariștii de la Kamikaze. Este vorba de proiecte depuse pentru ”Sprijinirea acdesului la broadband și servicii conexe”, a căror valoare nu depășește 25.000 de euro. ”Am depus aceste proiecte în august și au fost aprobate în noiembrie. Deci când Romeo Medan nu era în Minister”, spune Constantin Tatu. El susține însă că pentru cele două proiecte contractele de finanțare nu au fost nici acum semnate. ”Și nici nu știu dacă o să le mai semnăm. Noi am aflat de aceste programe de finanțare de la cei care ne asigură mentenanța sistemului IT”, a adăugat Tatu.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

spartan

Acum 12 ani

traiane, sapa in timp pe urmele genezei relatiei medan-ariton, si vei gasi ca punct nevralgic benzina /
Raspunde

tatu + medan aceasi mizerie

Acum 12 ani

Votati USL si scapam Romania de specimenele PDL
Raspunde

Jaco

Acum 12 ani

Medan, fostul secretar UTC pe municipiu, acelasi care a stat ascuns vreo saptamana, la revolutie, in pivnitele actualei Case Teutsch? Daca e vorba despre acelasi Medan, va dati seama ca nu poate fi adevarat ce se zice, nu-i asa?
Raspunde

Jaco

Acum 12 ani

A, si uitasem, e acelasi Medan, care la terminarea facultatii de inginerie, a cerut sa faca munca politica si nu productiva? Daca e acelasi, ce sa zic, bravo lui, animal perfect adaptat.
Raspunde

@Jaco,

Acum 12 ani

e acelasi Medan cu alta palarie. Prima palarie a aruncat-o cand s-a dus pe apa sambetei afacerea lui Catarama, \"Elvila\", mentorul lui Medan, si-ntr-ale politichiei uteciste si postdecembriste, si-ntr-ale \"afacerilor\" cu fonduri provenind din spargerea trustului \"Carpati\". La vremuri noi, tot...ei! Cine poate-nghiti galusca cu d-na Doina Medan ca fiind actionar?
Raspunde

V D V

Acum 12 ani

CAND ESTE VORBA DE ROMEO MEDAN UTECEUL ESTE IN FLOARE DECI ESALONUL III AL PCR ESTE CIND CREDEAM CA SA PIERDUT
Raspunde

un cunoscut

Acum 12 ani

evident,un fost politruc valabil ptr toate partidele si in toate guvernarile,comunist ca si crez dar prieten cu toti si adaptat la orice vremuri .Slab PD ul sa primeasca asa ceva in partid doar pe prietenie si cumetrie!
Raspunde

anonim

Acum 12 ani

Poate il verificati si pe protejatul lui Romeo Medan de la Transelectrica Marius Popentiu. Ar merita sa vedeti ce contributie are si el in aceste afaceri.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus