Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
12°C

Romania se afunda in rusine

 

Este extrem de dureros să fii nevoit la o astfel de constatare. Dar nici a închide ochii nu este o soluţie. Dimpotrivă.
Până mai ieri evoluam, codaşii Europei, cot la cot cu bulgarii. De câtăva vreme vecinii s-au desprins, au câştigat în ochii partenerilor, fac paşi convingători spre Europa în timp ce noi nici măcar nu batem pasul pe loc ci dimpotrivă, dăm înapoi. Ultima găselniţă pe acest tobogan este hotărârea Senatului de a controla şi verifica de ce a deschis Parchetul General dosare de cercetare penală pe tema referendumului. Juriştii au reacţionat exploziv: încălcare flagrantă a principiului separaţiei puterilor. Premierul Ponta, jurist şi el, afirmă cu mâna pe inimă, asigurându-ne că ştie în profunzime problema: dacă procurorii sunt în drept să controleze parlamentarii de ce nu ar fi valabilă şi reciproca? Iată-ne deci, după furtuna de azi-vară, prinşi în vârtejul unei noi controverse cu posibile urmări devastatoare pentru imaginea democraţiei româneşti.
Separaţia puterilor, principiu fundamental al oricărei democraţii, stabileşte aria de preocupări şi competenţe aşa fel încât nici una dintre ele să nu-şi aroge dictatorial întraga putere. Esenţial, Parlamentul are menirea să emită legi iar Parchetul, component al puterii judecătoreşti, să vegheze la respectarea lor. Ele nu se pot controla reciproc, cu alte cuvinte procurorul nu poate supraveghea procesul de elaborare legislativă cum nici parlamentarii nu-i pot trage la răspundere pe procurori. Constituţia şi legile stabilesc competenţele, modul de lucru ca şi controlul activităţii fiecăruia. Târâş-grăpiş, acest principiu al separaţiei puterilor a funcţionat quasi-acceptabil până în vara acestui an când, de o manieră brutală, Parlamentul ca şi Executivul, au pus botniţă Curţii Constituţionale, au adoptat hotărâri scăpate de sub orice control, aplicând democraţiei şi statului de drept o lovitură sub centură. Intervenţia UE a readus oarecum lucrurile la linia de plutire. Până acum. Dacă comisia senatorială va chema la audieri procurorii pe tema referendumului, indiferent procurorii de caz sau procurorii şefi, separaţia puterilor va primi o nouă puternică lovitură, de data aceasta directă.
Cum bine se ştie, procurorul are dreptul şi obligaţia corelativă de a veghea la respectarea legii de către oricine: persoane fizice sau juridice. El nu are dreptul să intervină în procesul de elaborare legtislativă, în schimb are obligaţia de a veghea la respectarea legii odată adoptate, pornind de la preşedintele ţării până la ultimul cetăţean, de la Parlament, Guvern, Justiţie, până la ultima verigă instituţională a statului sau a comunităţilor locale. Aceasta nu însemnează amestec în competenţele acestora ci, substanţial, îndeplinirea propriei atribuţii, propriei obligaţii. Modul de organizare şi desfăşurare a alegerilor sau referendumului, obligaţiile revenind partidelor sau persoanelor implicate, nu pot scăpa acestui control. Cu atât mai vârtos când sunt sesizate nereguli. Abia când procurorul le-ar arunca la coş sau le-ar dosi şi-ar încălca obligaţiile. Tot astfel, soluţiile pe care le adoptă se supun principului independenţei totale a magistratului, fiind prevăzute prin lege mijloacele de verificare a legalităţii lor ca şi mijloacele de îndreptare, în nici un caz acestea nefiind de competenţa Parlamentului. Daniel Morar spunea că la alegerile din 2008 au fost câteva mii se sesizări iar la referendum peste două mii, că s-au format, firesc, tot atâtea dosare dar că se verifică temeinicia fiecărui caz şi se iau decizii în raport de dovezi şi de gravitatea lor. Se pare că niciodată, exceptând 1946, procesul electoral nu a fost fraudat atât de grosolan ca la referendum, cu încălcări grave de lege peste care nu se poate trece. Ar trebui deci să ştim despre ce este vorba iar organele de justiţie să-şi facă datoria respectând cu sfinţenie litera legii.
Dacă politicienii, partidele politice se simt vexate de cercetările în domeniu şi recurg la serviciile Parlamentului care vrea să fie peste totul şi peste toate, instituind un fel de dictatură parlamentară, ei bine, conducerea instituţiei sau, fie şi o comisie senatorială, ar putea cere in extremis, relaţii pe problemă de la singura instituţie abilitată să controleze, prin corpul de control propriu, activitatea Parchetului, anume Consiliul Superior al Magistraturii. Acesta, neputând impieta asupra independenţei procurorului în privinţa convingerii sale intime, urmăreşte activitatea instituţiei în întregul ei şi ar putea da relaţii permise de lege, asupra activităţii generale a Parchetului, inclusiv de ce se întocmesc dosare penale pe referendum. Este de urmărit cu sufletul la gură ce se va întâmpla. Prin aroganţa-i binecunoscută, Parlamentul poate aplica încă o lovitură nimicitoare fragilului eşafodaj democratic românesc. Înfiinţarea comisiei despre care vorbim pare a fi primul pas care orice s-ar spune, aruncă o nouă pată de ruşine asupra României.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus