Sâmbătă,
26.11.2022
Innorat
Acum
4°C

Istoria scoasa la licitatie: locomotiva cu abur de 65.000 de euro, vanduta cu 4.000 de euro!

Şapte locomotive cu abur din Sibiu au fost vândute la preţuri foarte mici, din care una ce valora 65.000 de euro a fost dată cu 4.000 de euro, reclamă directorul Muzeului Naţional Brukenthal, Sabin Luca, citat de Mediafax. Potrivit acestuia, cele şapte locomotive făceau parte din patrimoniul naţional, poliţia făcând cercetări.

Directorul Muzeului Naţional Brukenthal, Sabin Luca, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că intenţiona să expună într-un muzeu al industriilor cele 40 de locomotive cu abur din Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu, însă este nevoit să renunţe la proiect, "din motive administrative".

"Eu, ca persoană, ca manager, ca om de cultură, ca profesor, sunt obligat să renunţ la acest proiect din cauze administrative. Se prăpădeşte sub ochii noştri patrimoniul cultural acumulat în România, se scoate la mezat. Se vând locomotivele dintr-un muzeu constituit legal şi se vând fără nicio problemă, cu preţ de sub 1 la sută din preţul estimat şi umblă liniştite prin lumea din jurul nostru", a spus Sabin Luca.

Potrivit acestuia, Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu a fost înfiinţat în august 1994 şi cuprinde 40 de locomotive cu abur, pluguri şi macarale cu abur care au circulat pe căile ferate din România în urmă cu peste o sută de ani.

În 31 decembrie 2000, locomotivele au fost declarate, prin ordin al Ministrului Culturii, bunuri de tezaur, fiind protejate de lege.

Sabin Luca a declarat că, în timp ce purta discuţii cu reprezentanţii Ministerului Culturii pentru deschiderea, la Sibiu, a Muzeului Industriilor care să pună în valoare locomotivele cu abur, a aflat că şapte dintre acestea au fost scoase la licitaţie.

Locomotivele aparţineau SC Brafor SA Braşov care, în anul 2007, era în lichidare voluntară şi a cerut Ministerului Culturii, care avea drept de preempţiune (dreptul de care se bucură cineva de a fi preferat în calitate de cumpărător al unui bun - n.r.) sume cuprinse între 30.000 şi 70.000 de euro pentru fiecare dintre cele şapte locomotive.

Statul a renunţat, însă, la acest drept şi a anunţat firma că poate scoate locomotivele la licitaţie, dar cu sume care să fie minim ca cele cerute ministerului.

"Lichidate voluntar! Statul român lichidează patrimoniul voluntar. Este vorba de un bun de tezaur. Dreptul (de preempţiune - n.r.) e obligatoriu să fie folosit de Guvern, în primul rând, pentru că instituţiile specializate, cum suntem noi, nu avem pentru aşa ceva bani", susţine directorul Muzeului Naţional Brukenthal.

Potrivit acestuia, una dintre locomotive a fost vândută Primăriei Zlatna, judeţul Alba, cu suma de 18.000 de lei.

"La Zlatna s-a vândut una dintre locomotive, care aici este cotată la minim 65.000 de euro, cu 18.000 de lei, adică vreo patru mii euro. Mai mult, locomotiva este la Cluj, pe undeva, într-un atelier de reparaţii. Atenţie, fiind vorba de tezaur, deja asimilează penalului", a afirmat Sabin Luca, care a adăugat că restauratorii muzeului trebuie să aibă experienţă de minim zece ani şi să fie supervizaţi pentru a putea interveni cu lucrări asupra unui bun de tezaur.

Potrivit datelor deţinute de reprezentanţii Direcţiei de Cultură Sibiu, locomotiva a fost transportată în data de 16 ianuarie 2013 spre un un atelier de reparaţii din Cluj-Napoca.

În acest caz au început cercetări şi ofiţerii Compartimentului pentru Protejarea Patrimoniului Cultural Naţional din cadrul Serviciului Investigaţii Criminale Sibiu, care urmază să stabilească în ce condiţii a ajuns acolo şi dacă atelierul respectiv este autorizat să efectueze lucrări asupra unui bun din patrimoniul naţional.

Până la ora transmiterii acestei ştiri, reprezentanţii Compartimentului pentru Protejarea Patrimoniului Cultural Naţional din cadrul Serviciului Investigaţii Criminale Sibiu nu au prezentat un punct de vedere.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

3 comentarii

Nasu

Acum 9 ani

Intrebarea care se pune e cine e favorit sa duca linia la remat ca si asa trenurile sunt mai rare ca eclipsele de soare.
Raspunde

cfr

Acum 9 ani

muzeul a fost la depoul sibiu de cind lumea .nu stiu cum locomotivele au apartinut altcuiva decit statului roman. micimani iarasi se invirt in jurul balegarului si nimeni nu stie nimic
Raspunde

joni sibianu

Acum 9 ani

fost cfr-ist care a lucrat la depoul sibiu peste 35 de ani vreau sa va spun ca locomotivele erau al depoului sibiu cum au ajuns sa fie acelei firme din BRASOVcred ca aicea nui ceva in regula
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus