Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
20°C

Bilant tragic: doi biciclisti morti, in aprilie. Ce spune Codul Rutier


Numărul bicicliștilor care circulă pe drumurile publice din Sibiu a crescut în ultimii ani, mai ales după amenajarea de piste speciale. Odată cu ei, din păcate, și numărul evenimentelor rutiere tragice în care au fost implicați conducători de biciclete. La începutul lunii aprilie, un biciclist a murit în sensul giratoriu de pe Calea Dumbrăvii, iar săptămâna trecută, un altul și-a pierdut viața pe un traseu spre Poplaca.

Incidente cu bicicliști au loc, însă, mult mai des. Cele minore sunt foarte rar relatate, deși delimitarea dintre o acroșare ușoară și una în care viața bicicliștilor este pusă în pericol, este foarte fină. Chiar ieri, mama unui biciclist în vârstă de 16 ani a făcut o sesizare la Poliție, după ce fiul ei a ajuns la Spitalul Luther, din cauza unui accident pe strada Balanței, la intersecția cu Gușteriței. O șoferiță în vârstă de 26 de ani nu i-a acordat prioritate băiatului, care se afla deja în intersecție.

Chiar dacă bicicliștii sunt printre cei mai vulnerabili participanți la trafic, și ei trebuie să cunoască regulile Codului Rutier care îi vizează. Turnul Sfatului a selectat articolele care se referă strict la bicicliști și le redă ca atare:

Art.6 pct. 25. pista pentru biciclete – subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata, semnalizata si marcata corespunzator, destinata numai circulatiei bicicletelor si mopedelor;

Art. 41 (3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea, precum si mopedele vor fi conduse numai pe pista respectiva.

Art.53. - Autoritatile publice locale, cu autorizatia administratorului drumului public si cu avizul politiei rutiere sau la solicitarea acesteia, sunt obligate sa ia masuri pentru realizarea de amenajari rutiere destinate circulatiei pietonilor, biciclistilor, vehiculelor cu tractiune animala si calmarii traficului, semnalizate corespunzator, în apropierea unitatilor de învatamânt, pietelor, târgurilor, spitalelor, precum si în zonele cu risc sporit de accidente.

Art.63. (5) Vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabila trebuie asezat lânga si în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, daca printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fara atas, mopedele si bicicletele pot fi oprite sau stationate si câte doua, una lânga alta.

Art. 70 (2) Pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba vârsta de cel putin 14 ani.

Art.74. - (1) Pe autostrazi este interzisa circulatia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depasite fara autorizatie speciala de transport eliberata de administratorul drumului public, conform reglementarilor în vigoare, a vehiculelor cu tractiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor si mopedelor, a tractoarelor si masinilor autopropulsate pentru lucrari agricole, precum si a vehiculelor care, prin constructie sau din alte cauze, nu pot depasi viteza de 50 km/h

Art.101. - (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:
pct.8 nerespectarea normelor privind circulatia bicicletelor si mopedelor (n.r. – între 210 și 280 de lei)

Art.105. - Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a V-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de catre persoane juridice:
pct. 20. neîndeplinirea obligatiei, de catre autoritatile publice locale, de a efectua amenajari rutiere destinate circulatiei pietonilor, biciclistilor, vehiculelor cu tractiune animala si calmarii traficului, precum si nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzatoare a acestora;

Art.128. - (1) Autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele atributii:
e) iau masuri pentru amenajarea de trotuare si drumuri laterale pentru circulatia pietonilor, vehiculelor cu tractiune animala, a tractoarelor, de piste pentru biciclete, precum si de benzi destinate exclusiv transportului public de persoane pe drumurile pe care le administreaza, cu avizul politiei rutiere;
 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

15 comentarii

dan

Acum 10 ani

\"Art. 41 (3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea, precum si mopedele vor fi conduse numai pe pista respectiva.\" - si daca sunt masini parcate pe acea pista?
Raspunde

@dan

Acum 10 ani

si atunci! :-)
Raspunde

Mirel

Acum 10 ani

Mai ramane problema giratoriilor! Cred ca ar trebui facuta o campanie de constientizare in trafic sau chiar de explicare a posibilelor probleme aparute. 7 din 10 soferi ar putea merge linistiti cu bicicletele, dar fala nu permite.
Raspunde

adi

Acum 10 ani

......se intampla aproape zilnic (spre exemplu str, Milea are pista pt biciclisti) eu ca si pieton sa ma feresc de pe trotuar pt a lasa un biciclist sa treaca deoarece el nu merge pe pista lui pentru ca nu se prea stie da cu bicicleta imi da claxoane incontinu pt a ma da la oparte iar copilul meu nici pe trotuar nu mai este in siguranta. ATUNCI dragibiciclisti daca nu sunteti in stara sa mergeti pe pista voastra unde exista iar daca nu sunteti capabili sa cititi si voi un cod rutier pt a circula pe drumurile publice lasati bicicleta acasa acasa si circulati cu busul sau deveniti PIETONI..
Raspunde

@adi

Acum 10 ani

Domnule Adi, cu toata stima, dar pista de biciclisti de pe Milea e foarte ingusta si singer imi e frica sa merg pe ea desi am mii de km parcursi cu bicicleta. Autobuzele, in special, si alte masini merg foarte aproape de aceste benzi, iar gurile de scurgere sunt adevarate filosofii pentru noi. De aceea recurgem la mersul pe trotuar. Si stati linistiti va ocolim pentru ca stim sa mergem pe bicicleta. Prefer sa merg pe trotuar si sa ma injure lumea, decat sa-mi foloseasca sotia si copii asigurarea de viata!!!
Raspunde

Dan 2

Acum 10 ani

Dar ce zice legea de Huidu si alti criminali in libertate ? Care au omorit 4 oameni ? Si acum fac legea in Kiss FM ? Sau de ala care l=a omorit pe Mosu si nu are nici o treaba ? Sau cel de duminica ....care sigur nu doarme la militzie ?!?
Raspunde

vlad

Acum 10 ani

intrebarea este care este raspunsul si atitudinea politiei, organul abilitat sa restabileasca siguranta TUTUROR participantilor in trafic ( pietonii, bicicclisti si soferi). traseul sibiu rasinari, o adevarata oaza verde pentru plimbari, este transformata de catre soferi intr-o pista de raliu. In zona de restrctie a vitezei de 40 km din dreptul muzeului satului, nu gasesti masina sa mearga sub 100 km/ora punand in pericol sutele de biciclisti si pietoni care circula zilnic pe acolo. Politia ar trebuii sa aiba o atitudine si in aceasta problema, nu doar verificari sporadice la alcool la sf. de saptamana sau radar la gradina zoologica, soferii incetinand pt radar, si dupa...... recupereaza :). Patrularea zonei cu radarul portnit o perioada de cateva luni, ar dezvata utilizatorii frecventi al acestui traseu sa mai faca curse.
Raspunde

#

Acum 10 ani

Biciclistul omorat pe traseul spre Poplaca are 40 de ani iar sotia dansului este insarcinata. Daca cineva stie detalii despre inmormantare, sa le scrie aici si sa participam in numar cat mai mare.
Raspunde

Poliţia, doarme?

Acum 10 ani

Vă rog, domnilor de la Poliţie, începeţi o campanie de informare/conştientizare a şoferilor cu privire la regulile ce trebuiesc respectate când participă la trafic bicicliştii. Este timpul pentru aşa ceva, nu vedeţi? Se întâmplă mult prea multe accidente la cât de puţini biciclişti sunt. Dacă în Berlin de pildă, s-ar conduce ca la noi, ar muri vreo 50 de biciclişti pe lună. FACEŢI ODATĂ CEVA!
Raspunde

Georg

Acum 10 ani

Simplu: IN ORAS maxim 30 km/ora. Ati numarat toti mortii de cativa ani incoace? Copiii iesind de la scoala, VINOVATI ca a trecut masina peste ei? Numarati mortii de 4 ani incoace inca o data.. tot la 2 zile un mort. deci prin accident.. si soferul nevinovat..
Raspunde

michael

Acum 10 ani

eu am un principiu ! unul sanatos zic eu : daca e mai mare decat mine ai dau prioritate ! chiar daca legal eu am prioritate...
Raspunde

sofer si biciclist

Acum 10 ani

dati-ne piste ca noi tot pe unde vrem circulam. vad ca inca ii luati apararea babacului mort in giratoriu desi avea pista a ales sa circule pe sosea (legal de altfel) dar fara sa se asigure. va rog circulati ca el, lumea ii plina de inconstienti si ne-am putea lipsii de voi. si care ii problema ca soferii circula aproape de piste? pista ii destul de lata pentru a fi in siguranta.
Raspunde

sofer si biciclist

Acum 10 ani

In speranta ca cineva din clubul de ciclism citeste acest articol si comentariile ii rog sa treaca cu adevarat la treaba. Poze, filmulete din teren si sa gaseasca o solutie viabila pentru fiecare bulevard, strada din Sibiu. Pentru ca in Primarie nu-i obligatoriu ca angajatii sa fie si biciclisti si in acest context sigur ei nu au cea mai buna solutie. Daca se vrea se poate realiza un asemenea proiect si de ce nu, daca ii bine intocmit cu accesare de fonduri europene. Ii trist pentru ca apar strazi noi in Sibiu si nici in prezent nu se ia in calcul si o pista de biciclete. Cand vor fi finalizate si asfaltate aceeasi poveste va fi, prea inguste pentru o pista normala si sigura. Asa veti aduce un omagiu victimelor acestui sistem defect, nu cu lumanari pe strazi si plangeri ca nu avem dar stam cu mana in fund.
Raspunde

kangri

Acum 10 ani

Functia adaptativ reglatorie nu functioneaza in cazul postarii nr. 12. Una e perceptia individului si alta e realitatea. Politia in cazul Mosului l-a gasit vinovat pe camionagiu-nu s-a asigurat la efectuarea virajului dreapta. De la giratoriu-Mihai Viteazu pe Calea Dumbravii inspre cimitir, pe ambele sensuri de mers, nu exista nici o pista pentru biciclete, de aceea acestia trebuie sa circule pe benzile destinate traficului auto. Cat de penibil si fals esti ovidiule...parca ziceai ca iti vei vinde bicicleta, nu!? Nu mai ruga pe nimeni nimic; iti lipseste compasiunea si calitatea reactiilor. Cu modul tau de gandire monomodal, de data asta \"omule baterie\" te-ai prajit de-a dreptul. Gesturile \"cu lumanari pe strazi si plangeri\" ii fac pe cei disparuti sa ramana in constiinta noastra, din pacate nu fac mai mult. Sper sa nu mai ai nici o reactie legata de acest accident, deja te-ai acoperit de neinsemnat.
Raspunde

ovidiu

Acum 10 ani

Uite ca nu o vand si replica ta mo atins direct in.... Da asta ii adevarul, se pot face multe daca se vrea inclusiv ce am spus eu in al 2-lea comentariu. Eu n-am timp, daca faceam parte din asa zisul club de ciclism luam atitudine in directia asta. Si da, proiectul le poate purta numele si vor fi amintiti mereu. Asa ii veti uita si va veti aduce aminte de ei cand se va intampla o noua tragedie. Neinsemnat pentru tine, si pentru altii care nu ma cunosc si crezi ca-mi pasa? dar sunt insemnat pentru altii.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus