Simona Jeflea este unul dintre puținii specialiști în proprietate industrială din Sibiu. Ce este o marcă, ce avantaje aducea ea unei afaceri și care sunt pașii pentru înregistrare, aflați în rândurile următoare.
Reporter: Dacă eu înființez acum o firmă, ce avantaje dobândesc dacă o înregistrez ca și marcă?
Simona Jeflea: Înregistrarea numelui comercial ca și marcă ofera titularului drepturi sporite de proprietate industrială care pot fi opuse cu succes oricărei alte terțe persoane fizice sau juridice care încearcă să se folosească prin orice mijloc de brandul de marcă. Astfel, proprietarul firmei își dublează protecția afacerii sale prin înregistrarea ca și marcă a numelui comercial și își consolidează drepturile, constând în principal în aceea că: devine titular exclusiv asupra mărcii, cu alte cuvinte se poate opune ca nicio altă persoană să nu mai poată să folosească marca înregistrată pentru aceleași produse sau servicii protejate de respectiva marcă sau produse, servicii similare. În concret, titularul de marcă poate cere să fie interzise terților: aplicarea semnului de marcă pe produse sau ambalaje; comercializarea sau deținerea produselor, serviciilor în acest scop; exportul, importul produselor sub acest semn; utilizarea semnului pe documente sau pentru publicitate. Un alt avantaj pe care-l procură titularul de marcă este faptul că marca poate fi adusă ca și aport la capital, iar dacă este bine pusă în valoare ca și orice alt activ ea începe să producă bani, la un moment dat putând fi evaluată și cesionată sau licențiată, titularul primind în schimb redevențe lunare de la licențiați.
Rep.: Care sunt pașii pentru înregistrare, cât durează și cat de costisitor este procesul?
S. J.: Pentru înregistrarea unei mărci - indicații geografice în Romania organul competent este OSIM care are sediul în București. Aici se depun cererile de înregistare a mărcilor, indicațiilor geografice personal sau prin mandatar autorizat, respectiv consilierul în proprietate industrială. Costul total al înregistrării unei mărci are două componente: taxe catre OSIM și taxe aferente consilierului IP. Taxele către OSIM sunt și ele, la rândul lor, de două feluri: fixe (taxa de depozit, taxa de publicare și taxa de certificat) și variabile (taxa de examinare) în funcție de numărul de clase și servicii ce se dorește a fi înregistrate, culoare și element figurativ. Toate aceste din urma caracteristici sporesc valoarea totală a costurilor. Spre exemplu, dacă înregistrăm o marcă figurativă, color pentru trei clase, costul mărcii la OSIM este de 1728 lei. Costul crește atunci când marca întâmpină în procesul de înregistrare opoziții, observații, contestații din partea terților sau aviz de refuz provizoriu la înregistrarea mărcii din partea OSIM. De obicei oamenii contacteaza consilierul IP în această etapă, când de obicei lucrurile se complică, deoarece fie nu s-a efectuat inițial cercetare documentară în bazele de date, fie denumirea este aleasă contrar prevederilor legale, etc. Cât privește durata de înregistrare a unei mărci și aceasta variază în funcție de incidentele procesuale ce pot apărea așa cum am arătat mai sus, însă din experiență pot spune că certificatul de marcă nu se obține mai repede de un an de zile.
Rep.: Insolvența afectează în vreun fel marca înregistrată?
S. J.: Marca este un activ incorporal ce face parte din patrimoniul firmei, ca atare procedura insolvenței care este o procedură ce vizează eminamente patrimoniul afectează si acest activ. În ce fel este afectată marca depinde de tipul de procedură care se deschide împotriva unui debitor, respectiv procedura generală a reorganizării firmei sau procedura falimentului. În cazul falimentului, marca la fel ca și orice alt activ corporal sau incorporal, va fi evaluată și valorificată în vederea maximizarii averii debitoarei și stingerea pasivului pe care-l datorează creditorilor. Procedura de evaluare a mărcii este una specifică și nu poate fi efectuată decât de anumite persoane pregătite în acest sens.
Rep.: În baza experientei de zi cu zi, ați putea spune dacă numărul celor care doresc să-și înregistreze firma ca și marcă este în creștere sau în descreștere?
S. J.: Baleind zilnic buletinele oficiale de proprietate industrială, am constatat că la fel ca și orice alt domeniu afectat de criza economică mondială și acest segment a fost afectat. Cu toate acestea, toți cei care au înțeles și mă refer în special la producători, că este o investiție absolut necesară, dacă dorești să ai un business protejat împotriva actelor de contrafacere din partea terților, au continuat să înregistreze mărci, modele sau desene industriale. Este extrem de riscant să scoți pe piață un produs, să investești în promovarea lui, în dezvoltarea lui și să nu-l protejezi prin intermediul mărcii sau desenului industrial. La fel este și in domeniul serviciilor.
Rep.: Care sunt, în general, primele reacții ale patronilor când află despre avantajele oferite de marcă?
S. J.: Reacțiile sunt diferite și variază de la om la om. În general, toți cei care au înțeles avantajele mărcii le-au înregistrat.
Rep.: Ce provocări presupune pentru un avocat desfășurarea activității în acest segment al pieței?
S. J.: Există o deosebire fundamentală între meseria de avocat și cea de consilier in proprietate industrială. Dacă consilierul în proprietate industrială are capacitatea și cunoștințele tehnice de a soluționa problemele ce apar în acest domeniu, respectiv procedura administrativă ce se derulează în fața OSIM și care se finalizează cu obținerea certificatului de marcă, avocatul intervine mai ales în segmentul de apărare a drepturilor dobândite de titularul de marcă. Ca atare procesele de acest tip au un specific aparte, deoarece există legi speciale care reglementează acest domeniu, deci și avocatul trebuie să fie specializat în acest domeniu. Cazuistica în acest domeniu este destul de vastă mai ales la nivelul Tribunalului București, ca instanță cu competență exclusivă după materie în soluționarea cauzelor având ca obiect de exemplu: anularea mărcii, decăderea din drepturile conferite de marcă etc .
Cine este Simona Jeflea?
Avocat, membru al Baroului Sibiu, Simona Jeflea a absolvit cursurile Facultății de Drept a Universității Lucian Blaga din Sibiu precum și cele ale Facultății de Sociologie a Universității Babeș – Bolyai din Cluj Napoca. Și-a completat expertiza juridică cu cea de consilier în proprietate industrială, fiind membru al Camerei Naționale a Consilierilor în Proprietate Industrială din România – specializare: mărci și indicații geografice, modele și desene industriale, precum și cu cea de mediator, fiind membru al Uniunii Nationale a Mediatorilor din Romania Filiala Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Cluj Napoca , Simona Jeflea , Uniunii Naționale , Baroului Sibiu , Tribunalului Bucureşti , Proprietate Industrială , Universităţii Lucian Blaga , Romania Filiala Sibiu , Camerei Naționale , Universităţii Babeş
Vizualizari: 1478
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Aci Duțu
Acum 5 ore
John S
Acum 6 ore
Emil
Acum 7 ore
Nustiu
Acum 8 ore
Leonard