Duminică,
14.09.2025
Cer Senin
Acum
21°C

Gratuit cu Tursib-ul? Johannis: "nu mi se pare oportun"

Introducerea gratuității pe mijloacele de transport public din Sibiu nu este o idee agreată de primarul orașului. O astfel de măsură a fost adoptată, vara trecută, la Lugoj și – zilele acestea – la Timișoara. În Lugoj, transportul gratuit a dus la o creștere a numărului de călătorii de trei ori în decurs de două luni, în timp ce, la Timișoara, au apărut aproximativ 700 de ”clienți noi” în trei zile.
”În niciun caz transport gratuit. Mi se pare fundamental greșită o astfel de abordare, de a introduce transportul public gratuit. Noi oricum subvenționăm transportul public, dar și cetățeanul trebuie să știe că plătește ceva pentru un serviciu prestat”, a declarat primarul Klaus Johannis pentru Turnul Sfatului.

40% din veniturile Tursib, din subvenții

Potrivit celui mai recent raport întocmit de conducerea Tursib – cel publicat pentru primele șase luni ale anului trecut – aproximativ 40% din veniturile societății sunt reprezentate de subvențiile acordate din bugetul orașului. Astfel, în primele șase luni ale anului trecut, cei de la Tursib au încasat din bilete și abonamente suma de 5,8 milioane de lei, în timp ce de la bugetul local au fost acordate subvenții de 4,5 milioane de lei. Acești bani au acoperit călătoriile gratuite ale pensionarilor și eroilor (peste 4,1 milioane de lei) și subvențiile acordate elevilor și studenților. Totalul cheltuielilor realizate de Tursib în primele șase luni ale anului trecut a fost de aproape 15,5 milioane de lei.
”Noi subvenționăm cu o sumă importantă transportul public. Dacă ar fi să îl oferim gratuit, ar trebui să dublăm această subvenție, fapt pe care nu cred că și-l doresc sibienii pentru că ar fi vorba de zeci de milioane în plus. Bani cu care putem face acum alte lucruri: reabilităm străzi, extindem și așa mai departe. Deci nu, nu mi se pare oportun deloc, chiar aș pune-o în categoria de proiecte populiste inutile”, a mai declarat primarul despre ideea introducerii transportului public gratuit în Sibiu.
Pentru anul în curs – când este estimată demararea proiectului de relocare a autobazei Tursib – compania al cărei unic asociat este Consiliul local Sibiu va primi subvenții totale de 24 de milioane de lei, au anunțat reprezentanții administrației locale zilele trecute.

Prețul unei călătorii cu autobuzele Tursib este de 1,5 lei, această valoare fiind nemodificată din 2007.

Ce s-a întâmplat în alte orașe?

De la 1 iulie 2013, municipiul Lugoj (37.000 de locuitori) a devenit prima localitate din România unde transportul public este gratuit pentru toată lumea. De la 5.000 de călători estimați în luna iulie, administrația orașului a calculat un număr de 16.000 de călători în septembrie, anunța tion.ro.
Transportul public gratuit este un proiect testat zilele acestea și în municipiul Timișoara. În urma unei hotărâri a Consiliului local al municipiului, în prima jumătate a lunii ianuarie 2014, transportul public este gratuit pentru locuitorii orașului care obțin un abonament de călătorie. Acesta este eliberat în mod gratuit pentru timișorenii cu venituri sub 2.000 de lei. În primele trei zile ale anului, mai bine de 3.000 de timișoreni și-au procurat astfel de abonamente gratuite, dar dintre aceștia doar 700 sunt ”clienți noi”, după cum a declarat directorul Regiei de transport, Ioan Goia, pentru ProTV.

În general, pentru majoritatea oamenilor, ceea ce nu costă nimic este nimic. Deja din acest motiv trebuie să existe un preț la bilete și abonamente. Transportul public nu este ieftin, să nu își imagineze cineva că este ușor să ai o flotă de aproximativ 100 de autobuze, cum va fi în 2014”, primarul Klaus Johannis


Alternative: cu bicicleta sau pe jos

Între mijloacele de transport care să înlocuiască mașina personală pentru sibieni nu se va regăsi tramvaiul, mai lasă de înțeles primarul Klaus Johannis. ”Devine din ce în ce mai puțin probabil să avem un tramvai în Sibiu, deoarece ar fi un sistem extrem de scump și nu știu dacă ar rezolva ceva în plus față de ceea ce realizăm cu autobuzele”. Primarul arată că administrația pe care o conduce va încuraja în continuare folosirea mijloacelor de transport în comun, mersul pe bicicletă și mersul pe jos.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

22 comentarii

Sb-ianul

Acum 11 ani

As ruga municipalitatea sa puna cate o masina de politie permanent sa dea amenzi celor care nu acorda prioritate la trecerile de pietoni. V-as ruga sa faceti (cei de la Turnul Sfatului) o proba la oricare trecere pe Milea, Semaforului M. Viteazul etc. Johanis ia reluati in calcul faptul ca sunt multe semafoare care au verde si pentru masini si pentru pietoni. Nu mi se pare normal asa ceva (vezi Milea cu Moldoveanu, Iorga, Semaforului, Luptei etc.). Cu bicicleta e tare interesant ... mai ales la gurile de canal lasate la cativa cm mai in jos. Hai cu \"pejo-ul\" mai bine...
Raspunde

valcean

Acum 11 ani

@1 nu pot sa opresc bmw-ul pentru fiecare sarac care nu isi permite sa mearga cu masina
Raspunde

alex

Acum 11 ani

pakat ca a desfintat trolebuzele.Asta a facut rau.La anu sa puna afisaj electronic in fiecare statie si afisaj electronic in fiecare buz
Raspunde

@2 valcean

Acum 11 ani

\"Valcene\"..... mirosi a branza
Raspunde

@3

Acum 11 ani

Pakat,mare pakat.Ai vrut sa zici bulz?
Raspunde

X

Acum 11 ani

40 % din veniturile Tursib provin din subventii. Adica noi ceilalti platim si pentru pensionari, ca sa mearga gratis. Mai platesc si bilet si stau si in picioare, ca niciodata nu gasesc loc liber.
Raspunde

Doru

Acum 11 ani

\"Muncipiul\" Lugoj are ,dupa crestere, 16000 calatorii pe luna. Sibiul are 2000000 calatorii pe luna. Lugojul are 3 (trei) autobuze, Sibiul 90 (nouazeci). Intrebare : Este transport in comun la Lugoj sau doar o caricatura ?
Raspunde

miscare

Acum 11 ani

bravo pt primar!!!!!!!!nota 10!!!!!ar fi bine sa faca 5 lei biletul......se poate circula cu biciclete sau pe trotuar....toti cocalari cu rabla de bmw....sa creasca si impozitul la masini la minim 500 lei pe an,sa vezi atunci cum s-ar gandi romanu de 2ori inainte sa tina 2 masini prin parcari.........bravo primare....
Raspunde

I like SB

Acum 11 ani

Valcene... Las-o ba la \"punctul mort\"
Raspunde

subu

Acum 11 ani

Felicitari d-lui primar pentru modul de a vedea lucrurile! Keep up the good work!
Raspunde

Cititor

Acum 11 ani

Primarul are dreptate. De ce să mergi mocacino cu autobuzul? O astfel de măsură nu ar duce la reducerea traficului, pentru că cine vrea să meargă cu maşina, tot cu maşina merge. Ar duce numai la o gaură în bugetul local.
Raspunde

vlad

Acum 11 ani

Cata inconsistenta de gandire. Spectacolele din Piata Mare trebuie sa fie gratuite pentru ca sunt subventionate de primarie si sunt intr-un spatiu public. Transportul in comun respecta aceleasi criterii deci nu trebuie sa fie gratuit
Raspunde

vlad

Acum 11 ani

De fapt , ma frapeaza fraza \"În general, pentru majoritatea oamenilor, ceea ce nu costă nimic este nimic\". Cu totul altfel gandea primarul acum vreo 2 luni despre evenimentele din Piata Mare.
Raspunde

h

Acum 11 ani

calatorii gratuite pentru \"eroi\" !? le-as anula pe toate cu exceptia celor care au ramas cu un handicap. iar calatoriile gratuite pentru pensionari le-as limita la 2 pe zi
Raspunde

@14h

Acum 11 ani

da,s i a doua cand mergi pe cala dumbravii spre ..eternitatee tine soiul pprima gratuita cand te-aadus barz
Raspunde

Cetățean de Sibiu @8

Acum 11 ani

Și dacă nevastă-ta îți naște copilul la spital și tu ești acasă și trebuie să ajungi repede dar nu ai mașină, pentru că e scump tariful de care zici, și nici cu autobuzul pentru că e 5 lei și nu ai bani, ce faci? mergi pe jos? până ajungi pe jos îți naște 4 copii. Ce gândire aveți unii.
Raspunde

platitor de bilete Tursib

Acum 11 ani

Ce parere aveti despre pensionarii care reprezinta uneori si 40-50 % din numarul calatorilor de la orele de varf? Eu unul sunt pentru mentinerea gratuitatii pentru ei, insa cel putin ca regula de bun simt as prefera sa evite orele de varf, ei neavand de semnat condica, iar piata nu pleaca nicaieri...
Raspunde

callas

Acum 11 ani

mi se pare o aberatie intr-o tara capitalista und piata regleaza preturile, adica sa nu mai fie fluctuatii in castigurile Tursib ( Carabulea?) ci sa-i vina banii constant de la buget, luna de luna, an de an si bineinteles pentru autobuze pline zi si noapte. Iar declaratia primarului \"administratia va incuraja in continuare mersul pe jos\" as vrea sa vad cum! Problema este ca sunt prea multi \"blatisti\" legali la o multime de servicii, costurile pe care le creaza trebuind a fi sustinute de amaratii putini care muncesc. La studenti de ex. le ia facultatea o multime de bani, dar orasul le plateste transportul, de revolutionari si tot neamul lor, ce sa mai zic, cate privilegii au fara nici o baza.
Raspunde

alex

Acum 11 ani

La orice ora te uiti in autobuz e plin de batrani...macar sa plateasca si ei o suma modica de 50 de bani macar biletul..m-am saturat de placa lor\'\'io am muncit o viata intreaga...tineri nesimtiti..faceti loc...\'\'....pai eu nu muncesc?nu voi munci o viata intreaga???sau oricare altul...merg o statie cu autobuzul si calca pe toata lumea in picioare pt a ajunge la un loc liber sa stea jos...
Raspunde

IssG812Qrxjn

Acum 11 ani

Serginho, iti pot face un tricou palzonerisat, exista multe cereri pentru asa ceva si o sa implementez chestia asta in shop cat de curand posibil.SteeL, nu sunt genul de elev de liceu care are o imprimanta si incearca sa faca afaceri. Din cauza asta tricourile nu costa 35 de lei. Mi-am luat si eu tepe pe la alte magazine, m-am ofticat foarte tare si m-am interesat cum sa mi le fac singur.Vaos, din acelasi motiv ca mai sus am scos transportul gratuit. In cazul in care apar din ce in ce mai multe comenzi, o sa iau in considerare ideea de a oferi transport gratuit.c38ec5a3i place? 0
Raspunde

...

Acum 11 ani

\"Administrația pe care o conduce va încuraja în continuare folosirea mijloacelor de transport în comun, mersul pe bicicletă și mersul pe jos.\" ... Privind la trotuarele si asa inguste tot mai pline de masini parcate, la strazile sufocate pe care autobuzul abia se poate strecura (ce sa mai vorbim de ambulanta, pompieri, deszapezire, curatare...) eu as zice ca directia spre care se indreapta orasul asta este cu totul alta...
Raspunde

KXwlPyKeRb

Acum 11 ani

Following the initial 60-days of protection have passed termination of an existent QuotesChimp is not normally an issue. Next, the business can simply call off for trigger; i.e., non payment of rates. The serious trouble many customers worry is their institution's rejection to revive an insurance policy at the last part of the protection span. Alas, unlike medical insurance policy, auto insurance businesses don't concern coverages which can be sure to be sustainable. Then, a business may normally won't revive your coverage or increase your prices on these conditions and terms.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus