Luni,
14.10.2024
Cer Senin
Acum
16°C

Halele de la Independenta, monumente istorice lasate in paragina | Galerie foto

Arhitectul sibian Mircea Țibuleac este printre puținii care a reușit să viziteze, după închiderea producției, halele Independența, care au devenit monumente istorice de săptămâna trecută. În mod aproape sigur, actualii proprietari ai clădirilor care păstrează istoria fostelor hale Rieger (motivul care a stat la baza clasării drept monumente) vor ataca în instanță decizia de a proteja aceste clădiri, decizie publicată în Monitorul Oficial săptămâna trecută.
Clădirile, însă, au fost lăsate într-o dureroasă paragină. Imaginile dezastrului în plină desfășurare, situat la câteva sute de metri de zona zero a Sibiului, sunt greu de descris. Mircea Țibuleac, în buletinul informativ pe care îl editează pentru Uniunea Arhitecților, a lansat un apel pentru reconversia acestor hale, reconversie din care ar avea de câștigat atât orașul, cât și investitorii. În sprijinul acestui scenariu, arhitectul sibian invocă exemplul unor construcții din Viena, date drept exemplu de reconversie.
Redăm mai jos textul publicat de arhitectul Țibuleac, text alăturat imaginilor surprinse de el la începutul acestui an. Fotografiile alăturate sunt, de asemenea, realizate de Mircea Țibuleac.

Uzina Independenţa Sibiu. Agonie, abandon, reconversie. ”Cine ar putea fi cei doi mari câştigători?”

de Mircea Țibuleac

(Intertitlurile aparțin redacției)

Cu zece ani în urmă am avut ocazia cu un grup de colegi invitaţi din firma Knauf să vizităm Viena. Din grup făcea parte şi colegul Dorin Ştefan, care a avut ideea excelentă să vizităm neapărat o realizare remarcabilă de reconversie şi reabilitare. Este vorba despre complexul socio-cultural realizat în cele patru gazometre.

Istoria lor începe în 1892 la peste douăzeci de ani după fondarea uzinelor Rieger din Sibiu despre care povestim. Atunci când au fost construite au fost cele mai mari din Europa. Ele au rămas în serviciu până în 1986. În 1981 au fost prezentate de Ministerul Patrimoniului ca exemple remarcabile de arhitectură industrială.
În 1995, s-a hotărât să se utilizeze aceste structuri în scopuri rezidenţiale. Sarcina a fost încredinţată unor arhitecţi de patru stele profesionale: Jean Houvel, Maufred Wehdorm, Wilhem Holzbauer şi Coop Himmelb.
Ceea ce a rămas din construcţiile iniţiale a fost ”pielea” exterioară de 90.000 de metri cubi de cărămidă. Proiectul cuprinde 620 de apartamente moderne în partea de sus, birouri la etajele din mijloc, divertisment şi cumpărături la parter.
Mai există o sală pentru diferite evenimente de 3.500 de locuri, un cinema center, un shopping-mall, şcoli, grădiniţe, o casă pentru elevi, arhivele municipale, birourile unei companii de telecomunicaţii, utilităţi medicale şi alte facilităţi.

Revenind la subiectul nostru, trebuie să mă las purtat de fantezie şi să sper că printr-o minune o să pună ochii pe acest amplasament nişte oameni luminaţi.
Nu este necesar decât să ne gândim ce ar însemna să se demoleze zidurile şi această incintă să fie din nou legată organic de restul oraşului.

De la podul de piatră construit în 1864 peste Cibin a cărui structură şi formă nu a fost modificată de 150 de ani se poate deschide o circulaţie directă la celălalt pod, monument istoric, podul Minciunilor. Această legătură directă pietonală cu acces auto limitat ar putea deveni fără exagerare o arteră comercială şi cu obiective culturale care ar concura în scurtă vreme actuala pietonală Nicolae Bălcescu. Privind pozele ataşate nu cred că este aşa de greu de imaginat ce simbioză perfectă s-ar naşte între construcţiile din incintă, turnurile istorice din interiorul ei (Turnul Pielarilor şi Turnul cu Pulbere) şi construcţii mai organic implantate în spaţiile disponibile.

Spații culturale

Sibiul găzduieşte anual două festivaluri de teatru din toate colţurile lumii dintre care unul aduce în Sibiu peste 3500 de actori din toate colţurile lumii. Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, iniţiat în 1991, este cel mai important festival anual de artele spectacolului din România și al treilea din Europa, care adună laolaltă unii dintre cei mai proeminenţi artiști naţionali și internaţionali, continuând astfel tradiţia îmbinării culturii Europei centrale și estice cu cea a occidentului. Festivalul a fost conceput ca un organism multifuncţional cu scopul de a construi, prin artele spectacolului, un spaţiu creativ și a un orizont antropologic într-o continuă expansiune. Ambiţia organizatorilor a fost de a crea un festival complex, un festival independent, și de a descoperi noi tehnici de exprimare teatrală.
Începând cu ediţia 2005, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a fost motorul obţinerii statutului de Capitală Culturală Europeană pentru orașul Sibiu și a cunoscut o dezvoltare fără precedent, ajungând la 350 de evenimente pe parcursul a zece zile de festival, provenite din 70 de ţări ale lumii și prezentate în 66 spaţii de joc din Sibiu și din împrejurimi, cu o medie de 35.000 de spectatori pe zi. Timp de zece zile au loc sute de spectacole. Sibiul este invadat de turişti în această perioadă care împreună cu localnicii participă de dimineaţă până seara la manifestări de toate tipurile.
Agenda culturală a Sibiului este vastă, iar pe lângă Festivalul Internaţional de Teatru, au loc o multitudine de festivaluri şi alte evenimente culturale, care transformă Sibiu într-un oraş atractiv pentru turişti. Artmania Festival, Astra Film Festival, Festivalul Internaţional al artei lirice, Festivalul de Muzică Populară ,,Vară, Vară, Primăvară”, Festivalul Internaţional de Film Transilvania sunt doar câteva din evenimentele de anvergură care bucură sibienii, dar şi oaspeţii oraşului.
Nu este greu de imaginat ce ar însemna să se adune turiştii în noul ansamblu în care s-ar găsi spaţii de joc, cazări, ateliere, expoziţii, săli de dans, copii în locuri de joacă, expoziţii pe lângă Muzeul Industriilor.

Cei doi câștigători

Iată cum s-ar naşte un areal în care cultura şi arta ar musti din toate colţurile. Pe tot parcursul anului animaţia s-ar păstra, deoarece pe lângă cultură şi artă aici ar exista comerţ, restaurante, terase, săli de întâlniri şi evenimente cu sutele.
Iată că acest mic centru ar avea ocazia să găzduiască numeroasele concerte care poluează de mai mulţi ani Piaţa Mare făcând viaţa locatarilor un calvar.
Ca să nu las întrebarea de la începutul articolului fără răspuns, în opinia mea, câştigătorii sunt fără îndoială, atât investitorul, cât şi oraşul Sibiu.
Oraşul de Jos şi Oraşul de Sus ar deveni un tot organic funcţional, aşa cum ar trebui să aibă parte oraşul nostru care a rămas din 2007 cu o faimă remarcabilă şi rămas din 2007 cu o faimă remarcabilă şi bine meritată de Capitală Culturală. Faima a rămas, dar dotările pe măsură încă se lasă aşteptate.
Articolul meu este un SEMNAL care îl îndrept atât către breaslă dar şi autorităţilor, dar şi către proprietarii acestui ansamblu de clădiri cărora le doresc să se întâlnească cu inspiraţia şi curajul de a investi într-o asemenea idee. Acestea ar salva Sibiul de o demolare inutilă, de construcţii rezidenţiale inutile în acest loc şi ar avea prilejul să ajungă un exemplu internaţional de cum se poate reconverti o unitate industrială de patrimoniu aflată în inima unui oraş istoric.
Acum arată aşa, simbol al abandonului, dar viitorul poate să ne rezerve o surpriză plăcută, deoarece de fiecare dată avem noroc cu ”mintea românului cea de pe urmă!

Citește și Independența a devenit monument istoric

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

15 comentarii

cunoscător

Acum 10 ani

Pentru cine nu știe, dl. Mircea Țibuleac este patronul AXIS Grup, firmă de lăcătușerie și construcții metalice.
Raspunde

Sibian

Acum 10 ani

Antecomentatorul insinua (tipic romanesc) interesele pe care Mircea Tibuleac le-ar avea privind reconversia spatiului. Nu ca ar fi un lucru rau, pentru ca Axis face intreadevar lucru de calitate, studiat, nu dupa ureche sau timpan. Ideea conservarii si apot schimbarii de destinatie imi pare excelenta, sa imbini vechiul cu modernul, industrialul cu extravaganta culturala poate fi un experiment de succes. Oricum, mercantilismul romanesc este dur si tocmai de aceea autoritatile ar trebui sa sustina ideea arhitectilor carora , personal, le doresc o reusita mare !
Raspunde

sibian

Acum 10 ani

..orice este istoric trebuie conservat dar trebuie sa se redea circulatiei restului de Ocnei ce face legatura cu Cibinului cum era pe vremuri
Raspunde

www

Acum 10 ani

Nu doar ca trebuie conservat, ci si pus in valoare.
Raspunde

Mihai

Acum 10 ani

Ar fi o fapta excelenta daca in cel mai scurt timp s-ar redeschide circulatia intre Podul de piatra si Podul minciunilor. Ar fi un prim pas si spre reabilitarea si valorificarea constructiilor in discutie. As mai propune: - Ridicarea statuii lui Gh. Lazar pe un soclu in stil baroc cu cel putin 1,5m mai inalt decat acum. - Ridicarea unei statui a baronului Brukenthal de aceiasi marime, in acelas stil si pe acelas tip de soclu, in fata muzeului.
Raspunde

5

Acum 10 ani

ba Mihai esti prost :))
Raspunde

mentalistul

Acum 10 ani

Spatiul acesta ar fi extra potrivit pentru ateliere pentru artisti( vizuali, actori, muzicieni..etc), organizari evenimente cum este Fabrica de Pensule din Cluj Napoca. Hai Sibiu se poate...
Raspunde

mentalistul

Acum 10 ani

***www.fabricadepensule.ro/
Raspunde

@5

Acum 10 ani

in primul rind trebuie reabilitata si scoasa in piata mare statuia Sf.Nepomuk-asa cum a fost in trecut
Raspunde

gelu

Acum 10 ani

ba lucru asta trebuia facut de mult ,va dati seama ce frumos ar fi ,corelarea cu podu minciunilor ,si refacuta si cladirea care in mod batjocoritor coardele comuniste au transformato in scoala de soferi ,ma refer la palatul MARIA TEREZA , si demolata serpanta aia urita care sta pe zidul cladiri ,si montata in piata mare ,statuile care intregea aspectul orasului medieval ,numai in sibiu de frica patri -hotilor ,tinem ascunse bijuteri ,care le a-r avea orce oras din tara sa-r mindri cu ele,[SFT NEPEMUK ,SOLDATU ROLAND ,BARZA DE PE FINTINA ,ETC ] succes initiatorilor ,sper ca nu mai dureaza 50 de ani pina se pune in practica ,str ocnei a fost inchisa in anul 1965
Raspunde

@5

Acum 10 ani

ai dreptate trebuie deschisa circulatia intre podul minciunilor si podul de piatra si facuta legatura cu castelul Maria Tereza,demolata tampela aia ca arata urit si comunist, reabilitate cladirile si turnul gros din incinta Rigger,iar in spatiile libere s-ar putea face un parc,ca zona duce lipsa de asa ceva
Raspunde

D W pentru nr.5

Acum 10 ani

Asa este.
Raspunde

D W

Acum 10 ani

asa anticipatarticol cu poze s-ar putea face si ptr.fabricile libertatea,balanta,irum,mecanica si multe altele.multumesc anticipat.
Raspunde

european

Acum 10 ani

comparatia cu gazometrele din Viena schioapata putin, dimensiunile sunt altele proportional cu marimea orasului...fara indoiala un experiment reusit, spectaculos si valoros din punct de vedere arhitectural. Ce se poate prelua de la exemplul Vienei este ...CONCURSUL de arhitectura care a reunit 4 birouri de prestigiu ( chiar daca numele lor nu sunt citate corect) pentru 4 obiecte din acelasi ansamblu, la origine identice, in rezultat cu totul diferite. Un concurs de arhitectura presupune in primul rand bunavointa din partea beneficiarului, curiozitate intelectuala si bineinteles un minim grad de cultura al aceluia. Beneficiile unui concurs cu participanti de valoare sunt infinit ma mari decat costurile lui; faima unui oras, atractia turistica si implicit avantul economic tocmai cand industria grea a disparut, profita inems de pe urma unor experimete arhitecturale reusite, iar Sibiului ii lipsesc atatea locatii: sala polivalenta, teatru modern, centru de conferinte, cinema, se dezbat din anii 70, de facut nu s-a facut nimic, poate ca acum e ocazia, dar trebuie si orasul sa se implice!
Raspunde

Jahr van Tzepp

Acum 10 ani

Sper ca autorul are pregatit cate un miel pentru arhitectii pe care i-a \"botezat\" in acest articol: Jean NOUVEL (nu Jean Houvel), Manfred WEHDORN (nu Maufred Wehdorm), Wilhelm HOLZBAUER (nu Wilhem Holzbauer) si firma COOP HIMMELB(L)AU (nu Coop Himelbl).
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus