Duminică,
14.09.2025
Cer Senin
Acum
19°C

Autostrada de iesire din judet: o noua centura a Sibiului. S-a schimbat iar planul

Lucrările la porțiunea de autostradă Săliște – Cunța (județul Alba)  împrumută tot mai mult din destinul centurii ocolitoare a Sibiului: la un an după expirarea termenului de execuție, planurile s-au schimbat din nou pentru cei șase kilometri de traseu cu probleme. Și nu se mai construiește niciun tunel, ci pur și simplu se excavează dealurile cu probleme.

La mai bine de jumătate de an de la întreruperea oricăror lucrări în preajma viaductului de la Aciliu, echipele de muncitori angajate de Impregilo SpA au început să zgârie pământul. Primele lucrări au început în zona unde recent a fost proiectată amenajarea unui tunel cu o lungime de 250 de metri, respectiv zona de după viaductul de la Aciliu, înspre Sibiu. Două buldozere și un excavator erau singurele utilaje aduse la finele săptămânii trecute. ”De azi, de azi au început lucrul”, explică unul din oamenii din zonă. Este printre puținii care mai vorbesc despre ce se întâmplă pe șantier, în afara declarațiilor venite din partea conducerii Ministerului Transporturilor, explicații departe de realitate. Turnul Sfatului a încercat să obțină declarații oficiale și de la Impregilo SpA, dar aceștia au ocolit orice contact.

Adio, tunel! Adio, dealuri!

Lotul 3 al autostrăzii Săliște – Cunța măsoară 22,11 km și, la fel ca celelalte trei loturi ale autostrăzii, trebuia dat în folosință în aprilie anul trecut.  Noul termen este incert, chiar și oficialii anunțând date contradictorii de la lună la lună. Cert este că, în decembrie 2012, cei de la Impregilo SpA anunțau în singura lor ieșire publică faptul că după viaductul de la Aciliu, înspre Sibiu, vor trebui să construiască un tunel, din cauza alunecărilor ample de teren. În toamna anului trecut, tunelul era oficial acceptat și de CNADNR, care lăsa în sarcina celor de la Impregilo SpA obținerea autorizației de construire. Lângă viaduct au fost aduse cofraje imense,  cu sisteme hidraulice complexe, prin intermediul cărora cei de la Colini (subconstractori ai Impregilo SpA) susțineau că pot termina tunelul de 250 de metri în două luni.

Acum nu se mai face niciun tunel. ”S-a renunțat la idee și tot dealul din stânga (cel din partea satului Aciliu) va fi săpat în trepte, pentru «îndulcirea pantei 1 la 5». Se începe cam de unde este amplasată acum stâna ciobanului. Sunt milioane de metri cubi de săpat”, au declarat pentru Turnul Sfatului mai multe surse din rândul companiei de construcții.

Lucrările necesare sunt ample: în dreptul viaductului, săpăturile vor mai trebui să coboare actualul nivel cu câțiva metri, iar ”demolarea dealului” este aproximată să dureze până în toamna acestui an. În plus, la baza dealului a cărui pantă va fi astfel ”domolită” trebuie realizate și consolidări cu așa-numiții pereți mulați.

În ceea ce privește imensul debleu din partea dreaptă a șantierului (cea dinspre DN1), trecerea iernii a început să își arate efectele: au apărut șanțuri în urma șiroirii apelor, iar de pe anumite porțiuni pământul a luat-o la vale. În toamna anului trecut, constructorii susțineau că acest debleu nu mai are nevoie de întăriri deoarece ”pământul rezistă”.

Un an și opt luni: tic-tac!

În afară de cei aproximativ șase km de șantier unde alunecările de teren au gonit echipele de muncitori de mai bine de șase luni, lotul 3 al autostrăzii încredințată spre construcție celor de la Impregilo SpA are toate șansele să fie terminat până la finele verii acestui an, stratul de uzură fiind așternut pe porțiuni întinse, fapt ce poate fi observat pe porțiunea dinspre județul Alba. Cu toate acestea, fără porțiunea viaductului de la Aciliu, traseul este inutilizabil, nodul rutier de la Apoldu de Jos fiind inutil pentru cei care doresc să străbată județul Sibiu.

Lucrările au fost contractate pentru suma de 604,7 milioane de lei, la care este nevoie evidentă de suplimentări având în vedere alunecările ”neprevăzute”. Valoarea maximă pe care cei de la Impregilo o mai pot primi în mod legal este 10% din valoarea contractului.

85% din valoarea lucrările este acoperită din Fondurile de Coeziune alocate de UE. Aceste fonduri mai pot fi accesate până în decembrie 2015.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

bob

Acum 11 ani

sa sape tot numai sa o faca naibii o data. mai bine lucrau cu UMB care rup tot pe tronsonul lor Deva Ilia si au detasat forte importante acolo. e firma romaneasca si lucreaza excelent. poate pe viitor.
Raspunde

...

Acum 11 ani

daca aduceau niste chinezi sapau dealul ala cu mainile goale
Raspunde

...

Acum 11 ani

precis e mai ieftin decât să facă un tunel, dar ideea asta trebuia să le vină de la început! terenul chiar nu face probleme, de la sibiu până la arad/nădlac sunt ceva dealuri şi în rest e loc drept. valea mureşului ce mai poate face câteva probleme, dar în rest trebuie numai nivelat şi astfaltat. bine că pot croaţii, austriecii, francezii şamd să facă autostrăzi şi tuneluri în creierii munţilor şi noi ne dăm de ceasul morţii pe loc drept...
Raspunde

@3.

Acum 11 ani

Mai intai vezi pe une mere autustrada. Si unde cura Muresu.
Raspunde

Alex

Acum 11 ani

Mie mi se pare mai scumpa ideea asta.
Raspunde

Miss Pitzipoanca de H\'Aur

Acum 11 ani

idee si mai ieftina: o angajeaza pe Oana Roman, ii pune o saorma cu de toate pe partea cealalta a dealului, o ia Oana la fuga, se izbeste in deal si VOILA ! TUNELUL ! :))
Raspunde

adiarc

Acum 11 ani

este o solutie mai ieftina , dar pe termen mediu si lung o solutie f.proasta pt.ca alunecarile sunt in profunzime si o sa plece la vale cu tot cu peretii mulati , in lipsa unor foraje de consolidare ,SUB PLANUL DE ALUNECARE!!!!!!!
Raspunde

sibian

Acum 11 ani

...nu sant in stare sa faca o autostrada la ses,sa ii vad cand se vor apuca de Sibiu-Pitesti prin munti...se va gata cand in alte tari se va inventa masina zburatoare si noi vom ramane pe sistemul vechi,cel pe roti
Raspunde

vasiladi

Acum 11 ani

@sibian sa faca autostrada sibiu pitesti pe creasta fagarasilor poate e mai ieftin asa
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus