Sâmbătă,
14.09.2024
Innorat
Acum
15°C

Au capitulat: aeroportul va fi refacut pe banii celor de la Max Boegl & co

La patru ani de la prăbușirea unui rambleu din capătul noii piste a Aeroportului Internațional Sibiu și după mai bine de trei ani de procese, constructorii de la Max Boegl, alături de proiectant și consultanți, au decis să renunțe la litigii și să refacă defecțiunile pe banii lor. Primul termen asumat este luna septembrie, când cei de la Max Boegl s-au angajat că vor veni cu un proiect tehnic de refacere a alunecărilor de teren, precum și cu un grafic de eșalonare al lucrărilor.

Cel  de-al treilea document pe care cei de la Max Boegl s-au angajat să îl definitiveze până în 10 septembrie este un draft al ”tranzacției între părți”. Practic, acest document va consfinți stingerea litigiului între Consiliul Județean Sibiu, Aeroportul Sibiu și Romatsa, pe de o parte, și Max Boegl (constructor), Dornier Consulting (consultant) și Iptana și Obermeyer  (proiectanți), de cealaltă parte.
”Acum se lucrează la proiectul tehnic de remediere, care o să respecte expertiza formulată în cauză. Constructorii vor prezenta într-un termen cât mai scurt și graficul de eșalonare a lucrărilor. Toate acestea vor fi efectuate pe cheltuiala lor. Totodată, este important de menționat că Max Boegl va remedia și deficiențele consemnate în procesul verbal de la terminarea lucrărilor”, a confirmat – pentru Turnul Sfatului – Iordan Nicola, secretarul județului Sibiu, care a participat și el la ultimele discuții pe acest subiect între părțile implicate.

Vor să se apuce de lucru în toamnă

Soluția înțelegerii amiabile a fost ”bătută în cuie” la ultima înfățișare în procesul amintit, desfășurat la Tribunalul Comercial Mureș. Aici, reprezentantul celor de la Max Boegl, Mathias Kirr, a propus reprezentanților Consiliului Județean Sibiu ca după realizarea proiectului tehnic de remediere a lucrărilor să se treacă direct la implementarea lui ”cât permit condițiile meteorologice, respectiv până la începutul lunii noiembrie 2014”.
Important de amintit este faptul că hotărâtoare în acest proces a fost expertiza tehnică realizată de trei experți, profesori universitari, desemnați de instanța de la Târgu Mureș în octombrie 2012: Iacint Manoliu de la Universitatea Tehnică de Construcții București, Florian Roman de la Universitatea Tehnică din Cluj – Napoca și Marin Marin, de la Universitatea Politehnică Timișoara. Expertiza a fost finalizată la finele lui iulie 2013 și a indicat faptul că atât constructorii, cât și proiectanții și consultanții se fac vinovați de problemele apărute la rambleul 09 al pistei aeroportului sibian. ”Proiectantul, executantul și consultantul au tratat rambleul de 28 de metri ca o lucrare de terasamente obișnuită”. Pentru reamintire, în noaptea de 22 spre 23 august 2010, la un an de la terminarea lucrărilor de prelungire a pistei, dealul construit pentru a putea fi construită o pistă mai lungă a luat-o la vale la pragul 09, producând pagube inclusiv sistemului de asistență a avioanelor la aterizare. Alunecările de teren au apărut din cauza pământului folosit – de o calitate slabă -, dar și din cauza infiltrațiilor de apă. Acum, proiectul tehnic de reabilitare a deficiențelor va trebui să fie agreat de către cei trei profesori universitari mai sus amintiți.

Soluția: ”îndulcirea pantei”

În cadrul ultimei înfățișări din cadrul procesului de la Târgu Mureș, apărătorul CJ și al Aeroportului, avocatul Lucian Chirilă, a precizat că ”există perspectiva întocmirii unui proiect de reabilitare a rambleului prag 09 la Aeroportul Internațional Sibiu conform variantei nr. 3 propusă în cuprinsul raportului de expertiză judiciară” realizată de cei trei profesori universitari. Constructorii și proiectanții sunt de acord cu această ”variantă nr. 3” care, în principiu, presupune ”îndulcirea” pantei construită în capătul pistei în anul 2009 de la 1:2, cât este în prezent, la 1:4.
Varianta respectivă este descrisă în expertiza celor trei profesori universitari ca incluzând ”remedierea și refacerea suprafețelor betonate de dincolo de capătul pistei de decolare-aterizare folosite operațional cu caracter provizoriu pe parcursul lucrărilor de execuție a modernizării aeroportului Sibiu (...) cu reconstruirea segmentului de drum perimetral pe amplasamentul inițial”. Soluția respectivă presupune, însă, depășirea limitelor actuale de proprietate, ceea ce va duce la noi exproprieri pentru a putea prelungi dealul pe care a fost construită pista de aterizare-decolare a aeroportului sibian.

Cât costă?

Reprezentanții Consiliului Județean arată că tot ceea ce presupune cheltuieli suplimentare în lucrările de remediere cade în grija constructorilor, proiectanților și consultanților deja plătiți pentru această lucrare. Modul în care aceste cheltuieli vor fi împărțite între cele trei părți iarăși nu mai este grija CJ Sibiu sau a Aeroportului. Sumele nu sunt, însă, deloc neglijabile, fapt care poate fi dedus din discuțiile purtate la ultima înfățișare din cadrul procesului derulat la Târgu Mureș. Atunci, reprezentanții proiectanților de la Iptana și Obermeyer au adus în discuție unele din chestiunile tehnice prevăzute în varianta cu nr. 3 de reabilitare, pe care le consideră nejustificate, dar generatoare de cheltuieli. Printre acestea, avocații au enumerat ”executarea a 12.402 de coloane de pietriș compact (balastru) vibropresat”. ”Nu se prezintă niciun argument privind necesitatea implementării tehnice, soluție care generează, conform evaluării, costuri de 3,7 milioane de euro”, arătau avocații de la Iptana și Obermeyer. Cu toții au căzut de acord, însă, că astfel de detalii ar urma să fie reglementate în proiectul tehnic ce va fi prezentat în septembrie.

În cât timp?

Turnul Sfatului a încercat să ia legătura şi cu reprezentanţii Max Boegl, principalii actori ai acestui proces. "Vă aduc la cunoştinţă că nu am obţinut acordul clienţilor de a comunica informaţii aferente litigiului privind Aeroportul Sibiu", a arătat Florin Irimia, avocatul constructorilor germani.
Potrivit unor surse apropiate acestora, însă, intenţiile discutate între toate părţile implicate sunt ca toate lucrărilor de remediere să fie finalizate în cursul lui 2015.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

16 comentarii

vasiladi

Acum 10 ani

daca au renuntat si il repara pe banii lor e ok a avut dreptate domul dat afara din pdl,cind a insistat in a aratagreseala celor de la max cu complicitatea lui herr bottesch
Raspunde

@vasiliadi

Acum 10 ani

Ia mai termina ma\" cu complicitatea lu Bottesch\"ca de nu era Bottesch nu aveam aeroport, drumuri si atitea altele,l-ati tot amenintat ca-l bagati la puscarie ca a construit,lepre ordinare. Bottesch o fost cel mai bun presedinte de consiliu judetean care l-o avut tara asta de cacao, da pune prostu sa voteze ca cizma. Asemenea om trebuia ales pe viata acolo.In tara asta daca construiesti esti infractor, vine dna-ul si te controleaza, tara condusa de babuini, in loc sa stimuleze constructiile si dezvoltarea afacerilor, ca de aia suntem pe ultimu loc in Europa.
Raspunde

adiarc

Acum 10 ani

las ca e mai bun CIndrea...... n-a facut absolut nimic de cand a venit.....a inaugurat tot ce a inceput Bottesch Cindrea = zero activitate
Raspunde

turan

Acum 10 ani

ba nu bottesch a fost executantu ,s-a ne bucuram ca avem aceasta investitie tu de ce crezi ca au venit investitori in sibiu ,alba etc ,ba ala cind vine s-a faca o investitie intreaba ce conditi am ca s-a ajung cit mai repede acolo ,tinind cont ca voi nu aveti autostrazi pe potecile voastre riscam s-a nu mai ajungem sanatosi acasa ,de ce crezi ca a facut boc din bani publici gilau -turda si modernizarera aeroportului cluj ,asta da prim sinistru a stiut sa-si foloseasca functia de sef de tarla [tara ]s-a facut ca este obedient de basescu si in doi ani a sifonat bani publici pentru investiti care daca trebuia facute din bugetu local cluj nu aduna atita banet in vreo 200 de ani asa platim noi toti fraieri grandomania prostului [boc ],felicitari ,bottesch ,are dreptate vadim la romanii trebuie s-a le bagi binele cu dea sila
Raspunde

marius

Acum 10 ani

de nu era primar Klaus..si pres cj Botesch..nici centura ocolitoare nu aveam...ce aeroport, drumuri judetene refacute, ce renovari in centru istoric...din pacate Plesu are dreptate cand ne catalogheaza asa cum o face.....
Raspunde

alzara

Acum 10 ani

Sa renuntam la politizarea respiratiei ! Aeroporturi internationale la :Cluj, Tg. Mures, Sibiu, Brasoc Alba Iulia! Aeroporturi -da, calatori -ba! Nu sunt nici bani, nici populatie, nici nevoi. Desi nu se vor amortiza njciodata, constructiile sunt ...rentabile.
Raspunde

@ marius

Acum 10 ani

Sasii tai nu au avut absolut niciun merit in realizarea centurii Sibiului! Singurul drum facut sub Bottesch a fost Sibiu - Agnita, realizat de Comtram-ul lui Carabulea cu grave defecte in executie. Renovarile lui Iohannis s-au facut cu deturnari de fonduri, ca si aeroportul nasit de cei doi sasi hrapareti.
Raspunde

gogu

Acum 10 ani

boteş îi doar un sinistru ciorditor pe ţeavă acum la DNA. la anul o să treacă la bahaus în locul lui caramucea.
Raspunde

@gogu

Acum 10 ani

ba comuniunistiilor o sa treceti voi la bahaus ptr,sabotarea si subminarea judetului si prigoana sibienilor care au facut ceva ptr. judetul asta, magarilor, stati asa ca o sa vina democratia adevarata si o sa platiti de o sa stingeti toate mirlaniile care le-ati facut judetului asta.De ce nu zici ca o sa intre la bahaus boc si aia de la brasov care si-au construit aeroporturi din banii sibienilor,aia nu sunt infractori care au deturnat miliarde de euro din banii sibienilor ptr,grandomania lor,ba infect comunist.Mai bateva-ti voi mult joc de sibieni,ca o sa platiti cu virf si indesat,napirci ordinare. Bottesch are marele merit ca a construit aeroportul desti ex sinistrul berceanu o venit de citeva ori sa-l opreasca sa-l construiasca,pe ala de ce nu e tras la raspundere ptr. sabotarea si obstructiunarea constructiei aeroportului Sibiu si a furtului aproape jumate din banii europeni destinati constructiei centurii ocolitoare a Sibiului.Aia sunt coruptii care trebuiesc trasi la raspunere,nu Bottesch,ba mirlanule,voi trebuiti controlati si verificati care a-ti facut toate ticalosiile in tara asta, de este tara unde este,va mai arogati si drepturi de control in loc sa mergeti acolo unde va este locul si anume la bahaus,lepre ordinare si perverse.Bottesch ptr. ce o facut ptr. judetul asta si in ce conditii,sabotat,amenintat,obstructionat si furat din toate partile trebuie avansat, felicitat si premiat ,asa se procedeaza intr-un stat normal ai inteles lepra ordinara.
Raspunde

@9

Acum 10 ani

Ești din ce în ce mai redus mintal și cu creierul tot mai spălat panaramă pupincuristă,noaptea,în loc să mai pui mâna pe carte,o ții înainte cu odele tale grețoase prosași ,lui moș boethesh nu-i mai lua apărarea, pt că el și cu chiolhannis+firma germană au sifonat și o grămadă de bani și au făcut și un rahat de aeroport...vai de mama voastră de rahați penali!
Raspunde

@10

Acum 10 ani

Intr-un stat normal, unu ca tine era izolat ptr a nu extinde prostia si diversiunea mai departe,pupincurist comunist. A-ti facut enorm de mult rau judetului asta si oamenilor lui,ma nesimtitule.De unde au sifonat bani, ca din Sibiul asta voi a-ti furat de a-ti stins de zeci si zeci de ani , iar de la buget Sibiul a primit tot printre ultimile 3 judete desi contribuie tot printre primele, ba gogoasa mincinoasa comunista.Hotii striga hotii, voi trebuiti controlati, mafiotilor, a-ti dus tara de ripa si ca sa distrageti atentia puneti si controlati oameni care au contribuit la dezvoltarea Sibiului,panarame perverse.
Raspunde

un sibian

Acum 10 ani

daca-l repara pe banii lor ceva e dubios...de unde atita generozitate?
Raspunde

hi, hi

Acum 10 ani

Analfabetul (4) si fiu-sau (9 si 11) sunt de nedespartit in comentarii si agramatisme. Ce naiba, fedeghereilor, altii mai cu carte nu gasiti ca sa va faca propaganda? Joseph e in concediu sau l-a facut Johannus sef peste departamentul propagandei nationale pe internet?
Raspunde

alde hi,hi

Acum 10 ani

Băi tataie ăştia intenţionat \"scrie\" aşa, să mai echilibreze zic ei, numărul analfabeţior(cerţi dealtfel)din tabăra pontistă.Ce zici pastore fumigen Gâdea, am dreptate?
Raspunde

@14

Acum 10 ani

salut jupan josepph,tatal tuturor analfabetilor
Raspunde

hei(IP 37.14.118.227)

Acum 10 ani

Necâştigător!Joci la ghici ca Mickey Mouse nepregătitul?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus