La patru ani de la prăbușirea unui rambleu din capătul noii piste a Aeroportului Internațional Sibiu și după mai bine de trei ani de procese, constructorii de la Max Boegl, alături de proiectant și consultanți, au decis să renunțe la litigii și să refacă defecțiunile pe banii lor. Primul termen asumat este luna septembrie, când cei de la Max Boegl s-au angajat că vor veni cu un proiect tehnic de refacere a alunecărilor de teren, precum și cu un grafic de eșalonare al lucrărilor.
Cel de-al treilea document pe care cei de la Max Boegl s-au angajat să îl definitiveze până în 10 septembrie este un draft al ”tranzacției între părți”. Practic, acest document va consfinți stingerea litigiului între Consiliul Județean Sibiu, Aeroportul Sibiu și Romatsa, pe de o parte, și Max Boegl (constructor), Dornier Consulting (consultant) și Iptana și Obermeyer (proiectanți), de cealaltă parte.
”Acum se lucrează la proiectul tehnic de remediere, care o să respecte expertiza formulată în cauză. Constructorii vor prezenta într-un termen cât mai scurt și graficul de eșalonare a lucrărilor. Toate acestea vor fi efectuate pe cheltuiala lor. Totodată, este important de menționat că Max Boegl va remedia și deficiențele consemnate în procesul verbal de la terminarea lucrărilor”, a confirmat – pentru Turnul Sfatului – Iordan Nicola, secretarul județului Sibiu, care a participat și el la ultimele discuții pe acest subiect între părțile implicate.
Vor să se apuce de lucru în toamnă
Soluția înțelegerii amiabile a fost ”bătută în cuie” la ultima înfățișare în procesul amintit, desfășurat la Tribunalul Comercial Mureș. Aici, reprezentantul celor de la Max Boegl, Mathias Kirr, a propus reprezentanților Consiliului Județean Sibiu ca după realizarea proiectului tehnic de remediere a lucrărilor să se treacă direct la implementarea lui ”cât permit condițiile meteorologice, respectiv până la începutul lunii noiembrie 2014”.
Important de amintit este faptul că hotărâtoare în acest proces a fost expertiza tehnică realizată de trei experți, profesori universitari, desemnați de instanța de la Târgu Mureș în octombrie 2012: Iacint Manoliu de la Universitatea Tehnică de Construcții București, Florian Roman de la Universitatea Tehnică din Cluj – Napoca și Marin Marin, de la Universitatea Politehnică Timișoara. Expertiza a fost finalizată la finele lui iulie 2013 și a indicat faptul că atât constructorii, cât și proiectanții și consultanții se fac vinovați de problemele apărute la rambleul 09 al pistei aeroportului sibian. ”Proiectantul, executantul și consultantul au tratat rambleul de 28 de metri ca o lucrare de terasamente obișnuită”. Pentru reamintire, în noaptea de 22 spre 23 august 2010, la un an de la terminarea lucrărilor de prelungire a pistei, dealul construit pentru a putea fi construită o pistă mai lungă a luat-o la vale la pragul 09, producând pagube inclusiv sistemului de asistență a avioanelor la aterizare. Alunecările de teren au apărut din cauza pământului folosit – de o calitate slabă -, dar și din cauza infiltrațiilor de apă. Acum, proiectul tehnic de reabilitare a deficiențelor va trebui să fie agreat de către cei trei profesori universitari mai sus amintiți.
Soluția: ”îndulcirea pantei”
În cadrul ultimei înfățișări din cadrul procesului de la Târgu Mureș, apărătorul CJ și al Aeroportului, avocatul Lucian Chirilă, a precizat că ”există perspectiva întocmirii unui proiect de reabilitare a rambleului prag 09 la Aeroportul Internațional Sibiu conform variantei nr. 3 propusă în cuprinsul raportului de expertiză judiciară” realizată de cei trei profesori universitari. Constructorii și proiectanții sunt de acord cu această ”variantă nr. 3” care, în principiu, presupune ”îndulcirea” pantei construită în capătul pistei în anul 2009 de la 1:2, cât este în prezent, la 1:4.
Varianta respectivă este descrisă în expertiza celor trei profesori universitari ca incluzând ”remedierea și refacerea suprafețelor betonate de dincolo de capătul pistei de decolare-aterizare folosite operațional cu caracter provizoriu pe parcursul lucrărilor de execuție a modernizării aeroportului Sibiu (...) cu reconstruirea segmentului de drum perimetral pe amplasamentul inițial”. Soluția respectivă presupune, însă, depășirea limitelor actuale de proprietate, ceea ce va duce la noi exproprieri pentru a putea prelungi dealul pe care a fost construită pista de aterizare-decolare a aeroportului sibian.
Cât costă?
Reprezentanții Consiliului Județean arată că tot ceea ce presupune cheltuieli suplimentare în lucrările de remediere cade în grija constructorilor, proiectanților și consultanților deja plătiți pentru această lucrare. Modul în care aceste cheltuieli vor fi împărțite între cele trei părți iarăși nu mai este grija CJ Sibiu sau a Aeroportului. Sumele nu sunt, însă, deloc neglijabile, fapt care poate fi dedus din discuțiile purtate la ultima înfățișare din cadrul procesului derulat la Târgu Mureș. Atunci, reprezentanții proiectanților de la Iptana și Obermeyer au adus în discuție unele din chestiunile tehnice prevăzute în varianta cu nr. 3 de reabilitare, pe care le consideră nejustificate, dar generatoare de cheltuieli. Printre acestea, avocații au enumerat ”executarea a 12.402 de coloane de pietriș compact (balastru) vibropresat”. ”Nu se prezintă niciun argument privind necesitatea implementării tehnice, soluție care generează, conform evaluării, costuri de 3,7 milioane de euro”, arătau avocații de la Iptana și Obermeyer. Cu toții au căzut de acord, însă, că astfel de detalii ar urma să fie reglementate în proiectul tehnic ce va fi prezentat în septembrie.
În cât timp?
Turnul Sfatului a încercat să ia legătura şi cu reprezentanţii Max Boegl, principalii actori ai acestui proces. "Vă aduc la cunoştinţă că nu am obţinut acordul clienţilor de a comunica informaţii aferente litigiului privind Aeroportul Sibiu", a arătat Florin Irimia, avocatul constructorilor germani.
Potrivit unor surse apropiate acestora, însă, intenţiile discutate între toate părţile implicate sunt ca toate lucrărilor de remediere să fie finalizate în cursul lui 2015.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Aeroportul Internațional Sibiu , Universitatea Tehnică , Consiliul Judetean Sibiu , Târgu Mureș , Turnul Sfatului , Consiliului Județean Sibiu , Dornier Consulting , Max Boegl , Aeroportul Sibiu , Iordan Nicola , Construcții București , Lucian Chirilă , Florian Roman , Florin Irimia , Iacint Manoliu , Marin Marin , Mathias Kirr , Tribunalul Comercial Mureș
Vizualizari: 1292
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Diana
Acum 9 ore
Il ie
Acum 9 ore
Emil
Acum 9 ore
Eori
Acum 10 ore
Nelutu O