Joi,
06.08.2020
Parțial Noros
Acum
28°C

"Cum sa nu disperi cand vezi...?!"

19 Octombrie 2014 21:18

Banii publici ai Sibiului se risipesc pe tonete de gunoi insalubre. Oameni fără har aleg și finanțează proiectele culturale ale orașului. Suntem înconjurați de pâine și circ. Sibiu Jazz Festival moare cât de curând. Dacă așa vede Konstantin Schmidt lucrurile, în general, evident că prima întrebare a fost cât de optimist este dumnealui și cât de optimist este viitorul festivalului pe care îl conduce.
 
Konstantin Schmidt: Un capricorn este prin natura lui un optimist, dar cum să nu devii un sceptic, ca să nu spun un pesimist, când vezi valurile de caca, care te înconjoară zi de zi, oră de oră, clipă de clipă? Cum să nu disperi când vezi părculețele şi spaţiile verzi care au supravieţuit terorii comuniste cum sunt mutilate, anihilate, distruse, şterse de pe suprafaţa pământului, făcând loc unor clădiri monstru, clădiri apărute prin obţinerea unor aprobări mai mult decât discutabile sub aspect moral şi legal?! Cum să nu devii pesimist, când vezi bani publici, foarte mulţi bani publici risipiţi pe “tonete” de gunoi monstruoase şi insalubre, iarna, vara; părculeţe cu bănci vechi şi putrezite de 30-40 de ani, indicatoare de străzi care pot fi cu greu citite?! Sau în ultimii ani o sumedenie de proiecte în agenda culturală a urbei noastre care vizează sub diferite pretexte prost gustul gastronomic cât şi prost gustul şi subcultura urbană?! Ca şi concluzie, din păcate, mai marii urbei au preluat de câţiva ani încoace motto-ul Imperiului Roman: pâine şi circ! Dar în România, şi din păcate şi în Sibiu, totul a devenit mai mult circ şi mai puţină pâine. În ceeea ce priveşte viitorul Sibiu Jazz Festival eu îi văd un deces cât de curând, dacă o camarilă intelectuală de evaluatori va continua să fie aceeaşi şi nu se va constitui pentru la anul o comisie de profesionişti şi integră.
 
Reporter: Dacă așa stau lucrurile, care ar fi principalele diferențe între prima ediție a Sibiu Jazz Festival pe care ați organizat-o și ediția din acest an? Ce s-a întâmplat pe parcurs?
K. S.: Ediţiile din anii 70-80 ai secolului trecut au fost promovate şi sprijinite puternic financiarmente de CC al UTC şi acest fapt însemna enorm de mult profesionalism fiindcă nimeni, absolut nimeni din aparatul politic nu se amesteca în nici un fel în ceea ce priveşte stabilirea programului şi contactele noastre cu muzicienii. Mass-media din aceea vreme funcţiona ireproşabil, directorii şi redactorii din toată gama de mass-media ne stăteau la dispoziţie 25 de ore din 24. Astăzi, toată mas-media este aservită politic, în mare parte este lipsită de profesionalim şi probitate morală. Pe parcurs s-a întâmplat ce s-a întâmplat: dacă până în anul 1989 frica ținea țara, după 1989, malurile fricii şi ale bunului simț instaurat totuşi prin educaţie s-au surpat. România a intrat în colaps politic, moral, economic, educaţional etc. Nu mai există drum de întoarcere.
 
Rep.: Ce efecte credeți că a avut Sibiu Jazz Festival asupra sibienilor, a oamenilor de rând, a muncitorilor care poate, în cei peste 40 de ani de existență, au mai prins câte o notă, un acord, un concert de jazz?
K. S.: Există două feluri de muzici: muzică bună şi muzica proastă! Atât! Basta. Clasa muncitoare, fiind formată în ceea mai mare parte din ţărănime urbanizată, din lunpen proletariat - vezi Marx/Engels. Clasa muncitoare nu are nici o tangenţă cu jazz-ul, la fel ca şi cu muzică clasică; există rare excepţii. Clasa muncitoare haleşte mici bea bere la canistră şi se emoţionează la țigănisme şi manele!
 
Rep.: Dumneavoastră la ce alte evenimente culturale participați, pe parcursul anului, în Sibiu? Care este impresia generală pe care v-o lasă?
K. S.: Prin genetică, educaţie familială şi şcoală am fost obişnuit de la grădiniţă să fiu implicat în proiectele cultural artistice ale urbei, ale şcolii, ale familiei. Numai aşa se poate crea un umanoid educat şi cultivat în valorile certe ale umanităţii. Sunt nelipsit de la concertele de orgă, recitaluri şi concerte ale filarmonicii, concerte şi festivaluri ocazionale în alte părţi ale lumii, festivaluri de film, de dans... Impresia generală pe care mi-o lasă în mare parte “activitatea” culturală din Sibiu este festivismul stupid al clasei politice. 99.9% din cei care decid suportul financiar pentru proiectele culturale sunt nişte figuri lamentabile care habar n-au câtă durere şi efort ascunde relizarea unui proiect de valoare!
 
Rep.: Ați repetat de câteva ori în conferința de presă și n-am înțeles nici acum: de ce ar vrea cineva ca Sibiu Jazz Festival să moară? Nu își are locul lui în peisajul cultural al Sibiului? Nu aduce un plus de valoare orașului?
K. S.: Din întrebarea dumneavoastră constat cu spaimă că nu aţi înţeles prea multe din ce am relatat la conferința de presă. Repet. De la un buget de aproximativ un milion lei în 2007, în ultimii ani Sibiu Jazz Festival este redus la un suport financiar lamentabil de aproximativ 200.000 lei. Timişoara Jazz Fest a avut, în 2013 şi în 2014, din partea primăriei un buget de 160.000 euro, ceea ce înseamnă aproximativ 720.000 lei. Nu cred că mai există nici un fel de termen de comparaţie. “De ce vor unii să moară Sibiu Jazz Festival?”. Foarte simplu! Au apărut foarte multe proiecte în ultimii ani lansate de asociaţii sau fundaţii apărute peste noapte şi care din prima clipă, pe indiscutabil culoar politic şi de apartenenţa la un anumit grup, au primit din primul moment acelaşi buget la prima ediţie că şi longevivul Sibiu Jazz Festival la ediţia 44! Trebuie să fii extrem de naiv, sau imbecil, să nu îţi dai seama de ce se întâmplă pe “piaţa” noastră culturală şi să nu îţi dai seama de urmările acestei inteligente politici în domeniul culturii locale. De-a lungul anilor, nomenclatura comunistă era mai prezentă la festival decât emanaţii clasei politice de astăzi.
 
Rep.: Revenind la ediția care stă să înceapă, v-aș întreba care sunt reacțiile din partea publicului până acum? Cum se vând biletele, simțiți un entuziasm?
K. S.: Luând în considerare criza existenţială, culturală şi financiară în care se zbate populaţia României sunt departe de sentimentul entuziasmului. 
 
Rep.: Închei prin a vă întreba care este cel mai important lucru pe care l-ați învățat din jazz?
K. S.: Cel mai important lucru pe care l-am învăţat în viaţă, nu neaprat din jazz ci din familia mea germană de oameni intelectuali modeşti este să îmi dau toată silinţa să duc mai departe idealul unui proiect de înalta ţinută muzical-artistică. Sibiu Jazz Festival este alături de festivalul “George Enescu” unul dintre brand-urile de valoare cu care de o jumătate de secol România se poate mândri.
 
Rep.: Mulțumesc.
K. S.: Să auzim și de bine.

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

14 comentarii

vio

Acum 5 ani

Cu un singur lucru sunt de acord cu acest domn: proiectele culturale finantate de primarie au atins limita de sus a ridicolului, se aproba tot felul de prostii, care nu au niciun impact la public, organizate de niste asa zise asociatii care de fapt sunt infiintate peste noapte de tot felul de prieteni ai celor din comisie doar pentru bani. In Sibiu, pentru a tine orasul activ din punct de vedere cultural, este nevoie de un eveniment la doua saptamani din primavara pana in toamna, dar acest eveniment sa fie reprezentativ, cu impact pentru un segment cat mai mare din populatie. Dar nu se merge pe \"putin si bun\", ci pe \"mult si prost\". Intr-o zi cineva va plati aceasta incompetenta
Raspunde

Bilion

Acum 5 ani

Pe cine credeți că interesează cultura? Pe Primar? Vă înșelați; pe acesta doar banii îl interesează; el și numai el aprobă fiecare proiect cultural... Aroganța lui o vede acum o țară-ntreagă. De-ar ieși dracu\' Președinte, să scăpăm de muțenia lui...
Raspunde

Sport

Acum 5 ani

Perfect de acord cu argumentele referitoare la partea cu agenda culturala. Cu cea sportiva e exact la fel. Mult circ, foarte putin sport dar foarte multe evenimente frumos ambalate de 2 ,3 zile maxim o saptamana de pe urma carora nu ramane nimic pe plan sportiv. Apar structuri peste noapte care inventeaza evenimente ce devin apoi \"de traditie\" dar cand tragem linie in Sibiu nu exista sport. Trage-ti voi concluzia.
Raspunde

Nemilosu

Acum 5 ani

Corect...subscriu la articol si la comentarii.
Raspunde

felicia

Acum 5 ani

Cele mai sigure locuri de munca! Oferta extrem de serioasa! Asiguram din start contract legal! Deja s-au facut primele plati! Multi oameni s-au convins, e randul dumneavoastra acum! NU este MLM! NU este joc piramidal! Castigurile sunt garantate! *** care vor sa castige cel putin 300 de dolari lunar, cu o munca usoara de 3 ore pe zi! Pentru a va oferi detalii, trimiteti textul \"Info\" la adresa de email: ***
Raspunde

Hilarius

Acum 5 ani

De unde si de cind este acest oltean scabros din \"familie germană de oameni intelectuali modeşti\"?!? Pe numele lui actual (dupa multe schimbari de nume si prenume) Hilarius Johannes Konstantin Schmidt, desi s-a nascut si a crescut in oltenia cu numele de Constantin Stoiculescu, acest individ are creierul (foarte mic - ce-i drept!) vesnic imbibat in alcool, astfel incit confunda fantasmele lui bahice cu realitatea!
Raspunde

Silviu

Acum 5 ani

Total de acord Hilarius cu comentariul tau ! oltean 100%,cica german (omu asta inca e complexat ..din vremea copilariei de rasism )Rusine lui ca nu e mandru ca e oltean ,singur sa intitulat Schmidt ...in visele lui si in fanteziile lui e sas . Sa stea pe curu lui ,ca e batran acum ,sa lase pe altii mai buni ,mult mai buni !
Raspunde

genetica

Acum 5 ani

Mamei lui, nascuta Schmidt, nu s -a rusinat sa se casatoresca cu tatal sau (craiovean) Stoiculescu -un om de toata cinstea. Dupa ce \"ne -a eliberat de comunism \"-acum îi pute etnia tatalui. Asta da, promovare culturala. Cum a ajuns brandul Festivalului pe mana unui particular, cand era al orasului ?
Raspunde

joseph

Acum 5 ani

Mda, aici primăria a greșit enorm, ar fi trebuit să-și înregistreze brandul la OSIM și nu să lase un privat să le-o ia înainte, asta se întâmpla pe vremea lui condurat când pe ăla îl interesa doar să nu rămână fără băutură , dar sunt și vești bune, Titi n-a investit nici bani, nici sentimente în viitor, după ce dispare el o să rămână un mare deșert, și după cum merg lucrurile, se pare că cei din primărie au înțeles că nu trebuie mizat pe o singură carte pentru că s-ar putea să fie necâștigătoare. Important e că Sibiul să nu rămână fără festival, indiferent cum se va numi el.
Raspunde

alzara

Acum 5 ani

Din cate stiu \"transferul \" s -a facut inaintea ere c -o ndurat. De altfel si dl. Fabini (cand era senator... PNL) a inregistrat la OSIM \"Biserici Fortificate inSudul Transilvaniei \" .Pe cand \"Eminescu \", Romania, Dacia Felix ?
Raspunde

joseph

Acum 5 ani

Nae Ionescu a murit în 1992, iar Titi a preluat festivalul în 1996.
Raspunde

joseph

Acum 5 ani

Ca să nu mai zic de \"Turnul Sfatului\"...
Raspunde

Ela Fiţă-Gerald

Acum 5 ani

Nu ştiu de ce, dar acest domn mi se pare cam şifonat.
Raspunde

joseph

Acum 5 ani

E din cauza cămășii . A luat-o de la secănd pentru ghei.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus