În afara fisurilor care s-au lungit pe o porțiune de 50 de metri în asfaltul autostrăzii dată în circulație la finele anului trecut de către constructorii de la Salini Impregilo, autoritățile au mai inventariat o serie de astfel de defecțiuni. Doar că acestea au apărut în capătul pilelor care susțin calea de rulare în dreptul localității Aciliu, pile care ajung până la 74 de metri înălțime. O singură pilă nu a fost afectată, până acum, de astfel de fisuri, care în unele cazuri au dus chiar și la desprinderea unor bucăți debeton din stratul de suprafață al pilelor.
”Stați liniștiți”
Reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România susțin că aceste ”noi” fisuri apărute în viaductul de la Aciliu nu influențează traficul. Opinia celor de la CNADNR se bazează pe punctul de vedere emis de proiectantul viaductului de la Aciliu - Asocierea TECNIC Consulting Engineering Romania SRL - S.I.N.A Societa Iniziative Nazionali Autostradali S.p.A. ”Natura fisurilor nu influenţează siguranţa traficului. Microfisurile sunt create de efecte locale termice şi nu au nicio influenţă asupra caracteristicilor de rezistenţă ale structurii”, au precizat proiectanții pentru CNADNR. Reprezentanții Companiei arată că deschiderea traficului rutier pe lotul III al autostrăzii Orăștie – Sibiu, cel cuprins între Cunța și Săliște și construit de italienii de la Impregilo (firmă care între timp a fuzionat cu Salini), a fost făcută după ”efectuarea încercărilor statice şi dinamice sub încărcare cu convoaie de camioane, în conformitate cu Normativele în vigoare”
”Ne strică imaginea”
Reporterii de la România liberă au publicat azi un articol în care invocă un raport transmis de constructorii de la Salini Impregilo firmei italiene Colini. Acesteia din urmă i-au fost subcontractate toate lucrările de artă de pe lotul III al autostrăzii Orăștie – Sibiu, deci și viaductul de la Aciliu. În raportul citat de România liberă, cei de la Impregilo se plâng de faptul că ar putea avea probleme de imagine. ”Indiferent de cauzele problemei, de faptul că sunt doar o chestiune de estetică, fisurile observate, dacă ar fi observate de o a treia parte, neavizată, ar putea cauza daune imense imaginii companiei“, notează cei de la Impregilo, citați de România liberă.
Aceeași publicație mai notează faptul că firma Consitrans – cea care a asigurat dirigenția de șantier – a întocmit aproape 250 de rapoarte de neconformitate referitoare la calitatea lucrărilor efectuate de Impregilo. ”Multe nereguli au privit nerespectarea legii calităţii în construcţii, apariţia fisurilor şi crăpăturilor în prefabricate de beton (neregulă sesizată în mai 2014), segregări şi porozităţi în stratul de bază al autostrăzii (aprilie 2014), folosirea materialelor de umplutură necorespunzătoare, crăpături transversale în straturi ale autostrăzii, absenţa planeităţii anumitor zone, infiltrări ale apei în corpul drumului ca urmare a neprotejării găurilor rămase după extracţia carotelor”.
”Să vedem”
Situația apărută la viaductul de la Aciliu este dezbătută și în forumul pasionaților de lucrări de infrastructură, forum.peundemerg.ro. Pe baza fotografiilor publicate, unii dintre membrii acestui forum au apreciat că, deocamdată, nu sunt motive de închidere a circulației pe viaduct. ”Spărtura este numai până la prima armătura. Practic, s-a spart stratul de beton de acoperire, care nu are rol de rezistență, dar are rol de protecție anticorozivă a armăturii. Aspectul betonului este ok. Ceea ce par a fi găuri, sunt de fapt pietre (pietricele) de culoare închisă (poate chiar negre)”, arată ” vancouver”, unul dintre membrii forumului, care de-a lungul timpului a dovedit temeinice cunoștințe în domeniul infrastructurii rutiere și a urmărit evoluția șantierului autostrăzii în discuție.
”Fisurile nu par a avea legătură cu o «lăsare» a pilelor podului, adică nu cred că există o problemă cu pilele podului și modul lor de ancorare în sol. Totuși exclus nu este, trebuie verificat dacă nu există o tendință de «lăsare» laterală (cedare de reazem), care are ca urmare o apăsare mai mare pe parte care nu a cedat a pilei. În acest caz cedarea este în diagonală față de punctul cu crăpătura, în fundație (sau poate chiar la altă pilă - iar crăpătura a apărut pe pila suprasolicitată alăturată celei care a cedat). Dacă este așa, trebuie găsite soluții de ancorare mai bună în teren, de stabilizare a cedării, ceva gen stabilizarea Turnului din Pisa. Dar repet, este greu de crezut. Nu se pune problema ca podul să cadă subit (chiar dacă o pilă se lasă, celelalte preiau sarcina). Cedarea totală a unei pile va duce la o lăsare a suprafeței de rulare, dar nu la ruperea ei, iar fenomenul va fi lent. Deci va fi timp pentru închiderea traficului. Nu se pune problema ca podul să fie dărâmat și făcut altul. Există soluții mult mai puțin costisitoare”, comentează utilizatorul ”vancouver” și scenariile-limită ce pot apărea ca urmare a amplificării fisurilor.
Foto: România liberă
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Drumuri Naţionale , Salini Impregilo Sp , Societa Iniziative Nazionali A , Reprezentanții Companiei , Consulting Engineering Romania
Vizualizari: 1204
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Emil
Acum 5 ore
Bike
Acum 5 ore
Cai verzi pe pereti!
Acum 6 ore
Acolo Duța
Acum 6 ore
Gheorghe Ion