Luni,
21.06.2021
Partial Noros
Acum
26°C

Constantin Necula: Pe cand eram agnostic si ateu...

Întrebat despre opinia lui față de atei și agnostici, preotul Constantin Necula a vorbit despre ce l-a determinat pe el să creadă în Christos. ”Nu poți să iubești desăvârșit, dacă nu cultivi desăvârșirea tu, personal. Personal, pe când eram agnostic și ateu, dintr-un gest de iubire a unui creștin am priceput mai mult decât din toate volumele despre creștinism. Iar creștinul răbdător și iubitor era tata”, spune părintele Necula. 
 
Preotul răspunde celor trei întrebări pe care cititorii Turnul Sfatului le-au avut de pus:
Întrebarea 1: Ce părere aveți despre ecumenismul promovat de Papa Paul al II-lea și apoi de Papa Francisc? Credeți că acțiunile lor au avut ecoul scontat în Biserica Ortodoxă? Este reuniunea tuturor bisericilor creștine într-una singură și un deziderat al ortodoxiei? Ce face Biserica Ortodoxă în acest sens?
Constantin Necula: Eu cred că avem de a face cu dorințe personale, corecte dar nefezabile. Prea multe orgolii și o serie de inadvertențe doctrinare fracturează dialogul, în fond prima treaptă din posibila unire. Și în catolicism, ca și în ortodoxie, avem de a face cu tabere care rup chiar unitatea bisericii din care fac parte, în funcție tocmai de această dorință de unitate. Ea rămâne un deziderat. Părintele Ion Bria, multă vreme factor decisiv în Comisia Urban Rural Mission la Geneva (WCC) spunea adesea că unirea se va realiza în prima clipă după a Doua Venire a Mântuitorului și numai prin mila lui Dumnezeu. Unii în Rai alții... Discursurile ecumenice ca și turismul ecumenic (conferințe de dragul vizitării unui oraș...) fac bine ca imagine, dar e nevoie de mult mai mult. Numai Harul lui Dumnezeu știe ce e de făcut și în ce mod se poate împlini ceva la acest nivel. E momentul să învățăm lecțiile simple ale Evangheliei: smerenia, simplitatea, prietenia... Biserica Ortodoxă, în genere, caută de ani buni să găsească un numitor comun al unui ecumenism intra-ortodox și nu ne prea iese. Admitem greu să dialogăm pe lucruri reale, propunem teme de non-combat, dăm senzația că totule bine. Biserica Ortodoxă Română, prin istoric și așezare în geografia creștină a zonei, poartă cu sine o misiune în plus de mediere și dialog. E dificil, critici vin din chiar mediul ortodox. Asta nu cred însă să ne îngăduie să urâm sau să fanatizăm păreri. 
 
Întrebarea 2: Revenind la discuția privind agnosticii și ateii, sunt aceștia văzuți ca dușmani ai bisericii, imposibil de convertit, de neluat în seamă sau ca parteneri de dialog ai Bisericii (și nu doar pe principiul "iubește-ți aproapele...")?
Constantin Necula: Lui Winston Churchill i-a reproșat arhiepiscopul anglican de Canterbury că nu prea este stâlp bisericii. El i-a răspuns că așa este, nu este stâlp, dar este contrafortul ei din afară. Și avea dreptate. Sunt oameni a căror mod de viață și gândire nu are de a face cu propriul meu mod de a crede, de a nădăjdui, de a iubi. Problema pe care mi-o pun personal este aceea de a le sta aproape, de a le dovedi că modul meu de a fi este unul care nu-i jignește și nici nu-i transformă în oameni second-hand. Prefer mereu ca ei să mă socotească astfel, un second-hand uman, dar să înțeleagă efortul meu de iubire și mărturie. Biserica nu are dușmani. Are doar orizonturi umane, pe care le așteaptă împlinite în Hristos. Când nu se întâmplă așa orizonturile acelea sunt rănile sale de așteptare. Nu e vorba de parteneri de dialog ai Bisericii, ci ai oamenilor din Biserică. Presiunea începe când cei chemați să dialogheze se cred unii mai buni, mai puri și mai deștepți decât ceilalți. Nu, nu este doar de porunca „iubește-ți aproapele” ci mai ales de „ca pe tine însuți”. Nu poți să iubești desăvârșit dacă nu cultivi desăvârșirea tu personal. Personal, pe când eram agnostic și ateu, dintr-un gest de iubire a unui creștin am priceput mai mult decât din toate volumele despre creștinism. Iar creștinul răbdător și iubitor era tata.
 
Întrebarea 3: De ce Biserica Ortodoxă încurajează închinarea la moaște? De ce venerăm un obiect material, palpabil, limitat, atâta timp cât ni se spune că Dumnezeu, Duhul Sfânt e imaterial și nelimitat?
Constantin Necula: Tocmai pentru această smerire a Duhului Sfânt de a locui încă o vreme în materia moaștelor. Atât de mult s-au îndumnezeit sfinții, încât s-au făcut locaș Duhului Sfânt și Acesta nu S-a mai despărțit de ei. În anii dualismului austro-ungar o fost trimis într-un sat din Ardeal o comisie, care să analizeze taina unei icoane care izvora Mir. Au cercetat polițiștii, medicii, chimiștii. La final, pompos și mândru de sine, șeful comisiei a arătat că privită din toate punctele de vedere icoana nu e decât un tablou. Un copil a întrebat dacă au privit-o și din genunchi. Așezați, mai de voie mai de nevoie, în genunchi oamenii comisiei imperiale au amuțit. Așa se vedea Mirul curgând. Nu, nu este un îndemn la modul lui „crede și nu cerceta”. Ci crede ca cercetarea să te ajute să crezi. Biserica nu obligă pe nimeni la acte de închinare la moaște. Efortul ei este chiar de a da conținut unei atari gest liturgic. Ne cere să împlinim pilda vieții celor pe care-i pomenim. Atât. Și nu e puțin. Zilele trecute un copil din Siria, creștin, a fost ucis prin tăierea gâtului de un fundamentalist. În timp ce i se tăia gâtul pruncul a zis, și sunt consemnate cuvintele sale, „am să te spun lui Hristos ce-mi faci”! La întâlnirea cu moartea rămâne fidel Celui Înviat. Nu cu sloganuri pe tricou, nici cu dezbateri culturale în fața camerelor de luat vederi în studiouri cu aer condiționat și cafeluța pe masă. Ci în praful stropit cu propriul lui sânge. E interesant cum o media organizată să provoace idolatrii de închinare (ideologice, de modă, de cultură) este batjocoritoare tocmai la adresa închinării la moaște. Sigur că excesul dăunează chiar închinării. Fie să aflăm echilibrul în toate gesturile noastre. 
 

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

eu

Acum 6 ani

ce credeti ca vor face profesorii de religie din Sibiu (146 persoane) dupa scoaterea orei de religie din programa scolara? asta era o intrebare interesanta....:)
Raspunde

Georg

Acum 6 ani

Ora de Religie nu s-a scos si NU va fi scoasa din Programa Scolara.. Invatamantul religios e prevazut prin Constitutie, parca din 1995. Deci NU ASA se pune problema..Ar fi cazul Turnul Sfatului sa lase pe aici PERMANENT un articol in care EXPLICA, ce si cum. Altfel lumea crede ce afirma preotimea care se afiseaza ca mare victima...Cei care VOR sa participe la Ora de Religie trebuie sa faca cerere incepand cu Sept. 2015. ATÂT...Deci Religia NU A FOST SCOASA din SCOLI si nici din PROGRAMA SCOLARA... Nu mai rastalmaciti rauvoitor lucrurile....
Raspunde

Filozoful

Acum 6 ani

Daca profesorii de religie ar fi predat religie, ar fi fost bine. Acesti semidocti care apareau in fata elevilor, invatau copiii, cateva moduri de inchinare specifice doctrinei ortodoxe. Religie inseamna totalitatea doctrinelor luate in ansamblu, nu individual.
Raspunde

eu

Acum 6 ani

ok...nu se scoate de tot ora de religie...oricum, nu o sa mai fie nevoie de 146 de profesori de religie, pt ca elevii nu o sa mai doreasca aceasta ora in orarul lor....rectific - ce vor face acei profesori de religie care nu vor mai avea obiectul muncii? :)
Raspunde

@2

Acum 6 ani

Ora de religie trebuie scoasă din programă sau transformată în altceva. Nu sunt de acord cu catehizarea copiilor încă din clasele primare.
Raspunde

@3

Acum 6 ani

Ai dreptate. Copii sunt îndoctrinați într-un mod neprofesionist.
Raspunde

joseph

Acum 6 ani

@6, Ba eu aș zice că sunt indoctrinați într-un mod super profesionist.
Raspunde

@ joseph

Acum 6 ani

Excelenta, imi permit sa va citez: \"mai cutarica - tu esti precis sudist - le invarti ca la ploiesti si d o a m n e ce destept esti - auzi gogu ??\" Acuma imi permit sa ma citez, fiindca nu ati binevoit, Excelenta, sa-mi raspundeti la intrebarile mele umile prin care cerseam lumina de la Domnia Voasta: \"Si tu ce esti joseph, nordic? Cumva scandinav si ai ochii albastri? Sunt albastri de la supt pixul? Pixuri de sasi? Bune la supt si scoicile de sasoaice? Vreau raspunsuri punctuale, asa cum le dai tu, organizat si disciplinat ca un autentic Obergefreiter. Heil Klaus!\" Astept lumina, Excelenta!
Raspunde

joseph

Acum 6 ani

Domnule Necula, eu vă sfătuiesc să rămâneți pe teritoriul dogmelor și pildelor bisericești, pe care, probabil că le stăpâniți. Nu vă băgați în istorie că e altă mâncare de peste. Churchill a fost un secularist recunoscut, \"religia\" lui fiind cea pe care singur și-a denumit-o : \"Religion of Health-Mindedness”, iar părerea lui despre credință era cam asta : \"If you tried your best to live an honorable life and did your duty and were faithful to friends and not unkind to the weak and poor, it did not matter much what you believed or disbelieved.\" Adică, mai pe românește, dacă încerci să duci o viață onorabilă, să-ți faci datoria, să fii credincios prietenilor și niciodată aspru cu cei slabi și săraci, atunci nici nu contează în cine sau ce crezi. Da, Churchill a fost contrafortul bisericii anglicane, pentru că a realizat că biserica îi poate fi de folos în planurile sale. Contrafortul susține biserica, dar este în afara ei, aici e de fapt, parabola...
Raspunde

joseph

Acum 6 ani

@8, Băi, tu de unde citezi inepțiile alea, că eu nu am spus așa ceva? Cât despre lumină, poți s-o aștepți tu mult și bine, ești înconjurat de ea, dar tu n-ai ochi s-o vezi!
Raspunde

741

Acum 6 ani

smerenia, simplitatea, prietenia... Astea cam lipsesc la preoti!
Raspunde

@ joseph

Acum 6 ani

Herr Obergefreiter, respectuos va rog sa-mi raspundeti la intrebari: Herr Joseph, esti nordic? Cumva scandinav si ai ochii albastri? Sunt albastri de la supt pixul? Pixuri de sasi? Bune la supt si scoicile de sasoaice? Vreau raspunsuri punctuale, asa cum le dai tu, organizat si disciplinat ca un autentic Obergefreiter. Al tau Gefreiter Werner.
Raspunde

dt1961

Acum 6 ani

„.... Personal, pe când eram agnostic și ateu,...” „Agnosticismul este concepția filozofică potrivit căreia adevărul anumitor afirmații, mai ales afirmații teologice privind existența unui Dumnezeu sau a unor zei, este fie necunoscut, fie imposibil de aflat.” „Deși NU neagă existența lui Dumnezeu, agnosticismul spune că Dumnezeu nu poate fi cunoscut, iar existența lui nu poate fi probată (demonstrată).” „Ateismul reprezintă NEGAREA existenței lui Dumnezeu și a oricărei alte divinități sau zeități. Ateismul este opusul teismului, cea mai generală formă a credinței în existența a cel puțin unei zeități.” Deci d-le Constantin Necula! Poate ne puteti defini mai clar cum ati fost si agnostic si ateu? In alta ordine de idei d-tra , cel putin din ce ati povestit mai sus , se intelege ca ,credeti mai mult in moaste si va inchinati la chipuri cioplite. Pai asta nu este credinta in Dumnezeu. Restul dialogului d-tra este „politic” si nu are de a face nici un pic cu credinta in Dumnezeu. Sunteti sigur ca nu mai sunteti ateu in adancul sufletului???
Raspunde

da

Acum 6 ani

Foarte bine punctat @dt1961. Referitor la religie e suficient un bilet de la parinti care poate scuti copilul de orele de religie. Asa a fost la noi in urma cu cativa ani. ATENTIE. Materia RELIGIE NU ESTE OBLIGATORIE. E FACULTATIVA!La noi doar jumatate din clasa frecventa orele de religie ortodoxa. Asa ca nu stiu de unde discutia. Nu vor parintii atunci nu e nicio problema. Copilul nu e obligat sa mearga la ore de religie.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus