Joi,
09.02.2023
Innorat
Acum
-17°C

Planuri ambițioase sau doar vorbe? ”Colectare selectivă de la 1 ianuarie 2016”

Planuri ambițioase sau doar vorbe? ”Colectare selectivă de la 1 ianuarie 2016”

După două licitații anulate din cauză nu s-au găsit suficiente firme interesate de concesiunea noilor stații de sortare și compost, ADI Eco Sibiu – autoritatea care gestionează implementarea proiectului de colectare selectivă a deșeurilor în județ – anunță că a re-lansat procedurile. Și cu toate că termenele de deschidere a ofertelor sunt programate pentru începutul lui noiembrie, conducerea ADI Eco Sibiu susține că are de gând să termine evaluarea, semnarea și demararea contractelor pentru colectare selectivă de la 1 ianuarie 2016. Singura precauție invocată de ADI Eco Sibiu este aceea că procedurile de atribuire a contractelor ar putea fi contestate.

Un proiect care ar trebui să schimbe fața Sibiului
Întreg județul ar urma ”să se schimbe” la față în urma implementării proiectului european de 100 de milioane de lei, investiți pentru crearea unui ”sistem de management integrat al deșeurilor”. Mai concret, din Piața Mare a Sibiului și până în Glâmboaca, deșeurile ar urma să fie colectate selectiv, cantitatea de deșeuri care să fie aruncate la groapa de la Cristian ar scădea semnificativ, numărul punctelor de colectare ar crește exponențial (numai în municipiul Sibiu ar urma să fie create 780 de suprafețe betonate și împrejmuite pentru noile pubele), costurile ar urma să fie transformate într-o taxă pe care administrațiile locale o vor colecta. Doar că, până la acest peisaj occidental, după emoții reale legate de finalizarea investițiilor (firma care a câștigat contractul de construire a stațiilor de sortare și compost și închidere a gropilor de gunoi neconforme a intrat în insolvență), lucrurile continuă să se poticnească. Pentru că nu au fost depuse minim trei oferte pentru concesionarea stațiilor de sortare de la Șura Mică, Cisnădie și Târnava și a celei de compost de la Șura Mică au fost anulate. ”ADI Eco Sibiu are în vedere data de 01.01.2016 pentru începerea efectivă a colectării separate a deșeurilor în zona 1 Sibiu, această dată fiind însă doar estimativă, întrucât pe parcursul derulării procedurii de atribuire pot fi formulate contestații, iar termenul de soluționare a acestora poate influența data de începere a contractului”, arată Claudia Iordănescu, directorul executiv al ADI Eco Sibiu, într-un răspuns transmis Turnul Sfatului.
Ia un contract de unde nu-i
În vara acestui an, ADI Eco Sibiu a scos la licitație trei contracte cu o valoare estimată la 300 de milioane de lei: unul pentru concesiunea stațiilor de sortare și compost de la Șura Mică și Cisnădie, unul pentru concesiunea stației de sortare construită la Târnava și, al treilea și cel mai mare, pentru concesiunea activității de colectare și transport a deșeurilor din zona 1 a județului Sibiu (municipiul Sibiu și localitățile învecinate). Trebuie menționat că sistemul de colectare selectivă a deșeurilor nu funcționează dacă unul din contractele enumerate nu este semnat: nu poți colecta și transporta dacă nu ai unde selecta și invers. ”Cele două activități, de colectare a deșeurilor municipale și similare și operare a stațiilor de sortare/compostare, sunt interdependente astfel că, potrivit documentațiilor de atribuire, datele de începere a celor două contracte, respectiv ordinele de începere a contractelor, vor fi emise coroborat, indiferent de datele semnării celor două contracte. În mod concret, dacă semnarea contractului de delegare prin concesiune a activității de colectare și transport a deșeurilor pentru zona 1 Sibiu va avea loc anterior semnării contractului de delegare prin concesiune a activității de operare a stațiilor de sortare Șura Mică și Cisnădie și a stației de compostare Șura Mică, ordinul de începere a contractului va fi emis doar după atribuirea celui de-al doilea contract”, mai explică directoarea executivă a ADI Eco Sibiu. Din cele trei licitații lansate în vară, doar cea pentru colectarea și transportul deșeurilor (contract estimat la 192 de milioane de lei) nu a fost anulată, fiind înregistrate cele minim trei oferte necesare. Procedura de atribuire este în faza de analiză a ofertelor, etapă începută din 19 august, când a fost programată deschiderea ofertelor. Celelalte două proceduri anulate sunt re-lansate, susțin reprezentanții ADI Eco – cu toate acestea, Sistemul electronic de achiziții publice (prin intermediul căruia se desfășoară procedurile) nu consemnează la ora redactării acestui material decât o procedură relansată – cea pentru concesiunea stației de sortare de la Târnava. Cu toate acestea, conducerea ADI Eco Sibiu anunță un termen de deschidere a ofertelor și pentru cealaltă procedură, chiar dacă aceasta nu se regăsește publicată pe SEAP. ”Cele două proceduri de achiziție publică au fost relansate, termenele limită pentru depunerea ofertelor fiind 03.11.2015 pentru procedura de atribuire a Contractului de delegare prin concesiune a gestiunii activității de operare a stației de compostare Târnava, respectiv 05.11.2015 pentru procedura de atribuire a Contractului de delegare prin concesiune a activității de operare a stațiilor de sortare Șura Mică și Cisnădie și a stației de compostare Șura Mică”, susține Claudia Iordănescu. Dacă termenele ar rămâne în vigoare, rezultă că în decurs de nici 60 de zile, ADI Eco Sibiu trebuie să evalueze ofertele, să atribuie contractul (cel puțin cel pentru stațiile de la Șura Mică și Cisnădie) și să emită ordinele de începere. Asta dacă nu vor exista contestații și dacă va fi depus numărul minim de oferte cerut de lege – trei. ”În cazul în care, în urma publicării anunțului, nu au fost depuse cel puțin 3 oferte sau criteriile de eligibilitate nu sunt îndeplinite de cel puțin 3 ofertanți, delegatarul este obligat să anuleze procedura și să organizeze o nouă licitație, în termen de maximum 60 de zile de la data anulării procedurii”, după cum se arată în Legea 51/2006, referitoare la serviciile comunitare de utilități publice.
O documentație alambicată
Atribuirea contractelor mai sus amintite se face pe baza unor documentații de atribuire și a unor caiete de sarcini defectuos întocmite, după cum s-au plâns participanții la procedurile lansate deja. De altfel, una din firme a și cerut Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor să suspende licitația pentru colectare și transport până la refacerea documentelor, dar cererea nu a mai fost judecată deoarece societatea nu a considerat oportun să depună aproape două milioane de lei drept garanție. ”Caietele de sarcini din cadrul procedurilor lansate de ADI Eco Sibiu au fost realizate de către Asocierea care a asigurat serviciile de asistență tehnică și supervizarea lucrărilor de construcții în cadrul proiectului «Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Sibiu», contractul de asistență tehnică fiind parte componentă a acestui proiect”, arată Claudia Iordănescu. Asocierea la care face referire este formată din firmele S.C. BLOM România S.R.L. - S.C. EPMC Consulting S.R.L. Iar documentația de ei întocmită a fost ușor modificată pentru noile licitații. ”Documentațiile de atribuire nu au suferit modificări de substanță, condițiile impuse de către autoritatea contractantă fiind aceleași. Au fost avute în vedere doar anumite corelări ca urmare a unor aspecte rezultate din clarificările primite în prima procedură”, mai arată Claudia Iordănescu.
Nici prin țară lucrurile nu prea merg
Autoritățile din Călărași au anulat acum două zile procedura de atribuire a contractelor pentru delegarea centrului de management integrat al deșeurilor și a unor stații de transfer, precum și delegarea serviciilor de colectare și transport. Acum trei zile, același lucru l-au făcut și autoritățile din Caraș Severin cu procedura pentru concesiunea colectării și transportului deșeurilor. Cu zece zile înainte, aceleași autorități din Caraș Severin au mai anulat o procedură similară care viza colectarea și transportul din alte zone ale județului. În fine, în ultimele săptămâni, proceduri similare au mai fost anulate recent în Prahova, Constanța și Harghita. Motivele sunt aceleași: nu au fost înregistrate minim trei oferte eligibile.

Citește și 300 mil. de lei: marele proiect de gestionare integrată a deșeurilor începe să prindă miros

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

un sibian

Acum 7 ani

Povesti nemuritoare marca Cindrea & Co.!!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus